Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Mathias Brenner
|
Hold
|
2022 TY/c (1c TY, 2c TY, 3c TY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Die Zeit
Kernestof
Feierabend - Loriot
Stress - fra "Ein neuer Anfang"
Trägheit - Annett Louisan
Helden der Zeit - Kay Fischer
Zeit sparen - fra "Ein neuer Anfang"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nachhaltigkeit
Kernestof:
Was bedeutet Nachhaltigkeit - ZDF logo
Plastikfreies Leben
Klimawandel Ursachen und Folgen - video
Ich mach lieber grün als blau - Paulina Berendt
Lebensmittel aus der Mülltonne - Spiegel Online
Schmeiß mein Leben auf den Müll - Fynn Kliemann
Mein Leben ohne Müll - Spiegel Bento
Teilen ohne Eile - Antonia Thiele
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Reise
Sange:
Max Giesinger: Die Reise
Film:
Ballon
Gruppearbejde:
Planlægning af en weekendtur til en halvstor tysk by
Rollespil:
Rejsebureau i Innsbruck hvor eleverne er ansatte og turister som får rådgivning om transport, overnatning, seværdigheder og muligheder for udflugter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krimi
Ved gennemgang af både tekster og film ser vi på krimi gengretræk.
Anatomie - F. von Schirach
DNA - F. von Schirach
Babylon Berlin - Sæson 1, afsnit 1
Seniorensport für Kenner - Tatjana Kruse
Kinder - F. von Schirach (filmatisering)
Ohnmacht - ARD Tatort
Mein zweiter Mord - Milena Moser
Fagligt fokus:
- Ordforråd
- Multimodale teksttyper og -genrer fra efter 1945
- Tekster fra de sidste 10 år
- Udtale og intonation
- Kulturelle forhold i Tyskland
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Musik
Kernestof:
Borells Song - Selim Özdogan
Deutschlands erster Plattenprinz - Benjamin Maack
Die 9. Sinfonie - Musik für die Ewigkeit - Helmut Brasse
Flash mich! - Mark Foster
Musik in meinem Leben - Blog von "Stef"
Musik ist mein Leben - Blog von "Cinidom"
Nein Mann! - Laserkraft 3D
Wunderkinder - film 2011, instruktør Marcus O. Rosenmüller
Fagligt fokus:
- Kulturelle forhold i Tyskland
- Multimodale teksttyper og -genrer fra før og efter 1945
- Tekster fra de sidste 10 år
- Udtale og intonation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dyrk Sproget
Deltagelse i NCFF konkurrencen Dyrk Sproget
Eleverne laver et udkast til et program til en fiktiv gruppe af tyske elever som kommer på besøg i en uge. Programmet skal indeholde både noget fagligt på skolen samt fritidsaktiviteter.
Produktkravet er en film på ca. 2min hvor fokus ligger på det talte sprog og formidling af det valgte emne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Multi Kulti
I dette forløb beskæftiger vi os med aspekter af det multikulturelle samfund og ser om Tyskland har sådan et.
Kernstof:
Almanya - film 2011, instrukør Fatih Akin
Neukölln, so fern, so nah - Mario Kaiser und Johanna Romberg
Deutschland als Einwanderungsland - Kirsten Blume
Eine Familie - Zwei Welten - Özlem Topcu
Nennt mich Ausländer - Anna Prizkau
Neukölln, du meine Güte - Stefan Krawczyk
Der wunderbarste Ort auf der Welt - Zeichentrickfilm Jens Rassmus
Kinder türkischer Einwanderer - youtube klip
Supplerende materiale:
Was rechtextrem bedeutet - logo
Was bedeutet Rassismus - logo
Was ist die Alternative für Deutschland (AfD) - logo
Fagligt fokus:
- Kulturelle forhold i Tyskland
- Multimodale teksttyper og -genrer fra efter 1945
- Tekster fra de sidste 10 år
- Ordforråd
- Udtale og intonation
- Begriffe: Assimilation, Segregation, pluralistische Integration, reine Identität, Bindestrich-Identität, kreolische Identität
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Stadt Land Fluss
Vi ser på livet på landet vs. livet i byen.
Kernestof:
Apfelbäume - Sonja Brier
MDR Sputnik STadt vs. Dorf - Podcast
Ich bin 24 Jahre alt und war noch nie im Osten Deutschlands - Tabea Mirbach
In Hamburg - Wolfgang Borchert
Provinz - Großstadt (sang)
Ein Land viele Unterschiede - Arnd Festerling (deutschland.de)
Fagligt fokus:
- Kulturelle forhold i Tyskland
- Multimodale teksttyper og -genrer fra efter 1945
- Tekster fra de sidste 10 år
- Udtale og intonation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Gute und schlechte Geschlechter (eksamen)
Formål
Formålet med forløbet er at give elever indblik i de tyske institutioner og problematikker på ligestillingsområdet. Forløbet giver eleverne indsigt i unge tyskeres perspektiv på globale udfordringer for at opdage særlige ligheder, men måske også forskelle. Herigennem bevidstgøres de danske elever om, at der er handlingspotentiale, og at man gennem viden, redskaber og handling har mulighed for at skabe forandring.
Relation til FNs verdensmål for bæredygtig udvikling
Forløbet har fokus på Verdensmål 5 om ligestilling med fokus på Tyskland og unge tyskeres perspektiv på centrale ligestillingsudfordringer både i Tyskland og globalt.
Kompetencemål
- Arbejde med at forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier.
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år.
- Udtrykke sig mundtligt på tysk om tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk.
- Anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
- Redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland efter 1945.
- Anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande.
Kernestof i kompensdiet
https://www.verdensmaalene.dk/sites/default/files/1._sprog_og_verdensmaal_-_tysk_ligestilling.pdf
Både tekst, video og grafer
s. 5, 7, 8, 9, 11, 14, 17, 19, 21, 22, 24, 26, 27, 29, 31, 32, 35, 36, 38
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Peter Stamms Kurzgeschichte (eksamen)
Formål
Introduktion til genretræk af Kurzgeschichte
Fakta om forfatteren Peter Stamm
Udvalg af Stamms Kurzgeschichten med fokus på genrens kendetegn.
Kompetencemål
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i ortografi, morfologi og syntaks
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Klimaschutz - Hat die Erde Fieber? (eksamen)
Formål
Formålet med forløbet er at give elever indblik i de tyske institutioner og aktivisme på klimaområdet. Forløbet giver eleverne indsigt i unge tyskeres perspektiv på globale udfordringer for at opdage særligt ligheder, men måske også forskelle. Herigennem bevidstgøres de danske elever om, at der er handlingspotentiale, og at man gennem viden, redskaber og handling har mulighed for at skabe forandring.
Relation til FNs verdensmål for bæredygtig udvikling
Forløbet har fokus på Verdensmål 13 om klimahandling med fokus på Tyskland og unge tyskeres aktivisme og engagement i klimakampen både i Tyskland og globalt.
Kompetencemål
Særlig lytteforståelse på standardsprog formidlet via video og lyd.
Læseforståelse trænes særlig af autentiske tekster/ transskriptioner men også både lyriske og prosatekster indenfor de seneste 10 år.
Talefærdighed trænes, da der skal analyseres tekster, der skal redegøres for forskellige synspunkter.
Der er skriftlige øvelser, der skal træne skrivefærdighed ved skriftlig hjemmeopgave, men også via små skriftlige øvelser.
Kernestof i kompendiet
Både tekst og video
s. 5, 7, 10, 12, 16, 20, 26, 29, 32
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Die Bundestagswahl 2025
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Märchen - viel mehr als Kindergeschichten(eksamen)
Formål
Introduktion til Märchen som genre med kendetegn på Volks- og Kunstmärchen.
Eventyr som tekst, lydbog og film.
Sammenligning af Grimms "original" eventyr med senere fortolkninger af fx Walt Disney og omskrivninger til Kunstmärchen.
Kompetencemål
- Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier.
- Læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede ældre tysksprogede tekster.
- Udtrykke sig mundtligt på tysk om tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk.
- Anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
- Anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53690690822",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53690690822",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53690690822"
}