Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Hans Henrik Holm
|
Hold
|
2023 Ma/a (1a Ma, 2a Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tal og Regneteknik
Regneteknik gennemgås kort, og repeteres løbende sammen med andre emner når det er relevant.
Tal
mængder
Regningsarternes Hierarki
Lidt Potensregneregler
Rødder
Kvadratsætninger
Brøkker
Mere om Potensregneregler
Etc.
Indhold : Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Forlaget Hax;
Vejen til Matematik: AB1+C: s 50-56, 58-81.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Grundlæggende matematisk Håndværk
- Skrive - Fornuftig opstilling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Hvilke regler kan anvendes
- Overskue og strukturere
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Procentregning og Renter
Procentregning
Fremskrivning/Tilbageskrivning
Kapitalfremskrivningsformlen
Gennemsnitlig rente
Omskriv mellem Årlig og månedlig rente etc.
Indhold : Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Forlaget Hax;
Vejen til Matematik: AB1+C: s 109-114, 118-129
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - rentesregning
- Lytte
- Skrive
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Ligninger og Formler
Ligningsløsning. (Førstegradsligninger.)
Brug af formler.
Uligheder nævnes kort
Hax AB1+C: side 88-95
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Opsparing og lån
Serielån
Annuitetsopsparing
Annuitetslån
Træning i brug af regneark
Temarapport om Opsparing og Lån
Indhold : Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Forlaget Hax;
Vejen til Matematik: AB1+C: s 124-131
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Opsparing og lån
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Indekstal
Indekstal
Indhold : Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Forlaget Hax;
Vejen til Matematik: AB1+C: s 115-117
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Indekstal
- Skrive
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Eksponentialfunktioner part I
Eksponentiel sammenhæng
Eksponentialfunktioner
Eksponentielvækst
Vækstrate
Forskrift fra to punkter
Eksponentiel regression
Indhold : Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Forlaget Hax;
Vejen til Matematik: AB1+C: s 143-150, 302-305
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Eksponentiel sammenhæng
- IT - Geogebra
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Eksp.funkt. part 2, Logaritme, Funktionsbegrebet
Eksponentialfunktioner
Halverings og fordoblingskonstant
Forskrift ved regression
Funktionsbegrebet
DM og VM
Monotoniforhold
Optimering (kort)
Sammensatte funktioner
Omvendt funktion
10 tals og naturlige Logaritme
Logaritmeregneregler (Kort)
Eksponentielle ligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Deskriptiv Statistik
Deskriptiv Statistik
Ikke grupperede observationer
Grafisk præsentation
Statistiske deskriptorer
Tema rapport
Manuel databehandling
Databehandling med Maple
BEMÆRK : Gruppered observationer ER IKKE nået i 1.g og behandles som første forløb i 2.g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Deskriptiv statistik
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Skriftlig Test
2 Moduler sammenhængende skriftlig test.
Træning til skriftlig eksamen i 2. g
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Mdtl. Eksamens/ÅrsprøveTræning
Gennemgang af årsprøve forløb
Præsentation af årsprøve spørgsmål
Arbejde med årsprøve spørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
2g Ensvinklede og retvinklede trekanter
Reminder om at Repetition af Retvinklede- og Ensvinklede trekanter ikke blev nået i 1.g.
Repetition af :
Ensvinklede trekanter (Et glædeligt gensyn)
Retvinklede trekanter: Pythagoras
Definition af cosinus, sinus og tangens
Beregning på retvinklede trekanter
Hax AB1+C: 1.udg. s 36-45, 246, 249-252
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
2g Potensfunktioner Flyttet til 2g
Reminder om at Potenssammenhæng Og Potensfunktioner
ikke blev nået i 1.g.IKKE Nået i 1. g Dækkes i Starten af 2. g
Potenssammenhæng
Potensfunktioner
Graf
Potensvækst (Procent-Procent)
Dobbellog-papir i CAS
Kort præsentation af Logistisk model
Hax BA1+C: Side 28-30, 151-154, 167-171 :
Potenssammenhæng og vækstmodel (samt kort præsentation af Logistisk model)
Hax BA1+C: 315-318: Potensfunktioner og Egenskaber
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Deskriptiv statistik Grupperede data
Indhold :
Grupperede data
Middelværdi, typeinterval
IntervalFrekvens og kumuleretIntervalFrekvens
Histogram
Sumkurve, fraktiler, kvartilsæt og BoxPlot
Sidste del af Deskriptiv Statistik Temaopgave fra 1.g.
Hax AB1+C SIde 201- 206
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Sandsynlighedsmodeller og Kombinatorik
Kombinatorik
Sandsynlighedsregning
Sandsynlighedsmodeller,
Stokastiske variable
Hypergeometriskfordeling (Kort)
Uafhængige hændelser
Hax AB1+C side 219-229
Hax B2 side 162-173
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
Binomialfordeling og Hypotesetest
Binomialfordeling
Normalfordeling (Kort)
Binomialtest
Hypotesetest
Konfidensintervaller
Litteratur:
Hax B2 : side 173-190 og 198-215
(Øvrige sider inkluderet af Lectio, er fra et overlappende Fællesfagligt forløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling - For nogle Elever med SA-EN studieretning
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder - For nogle Elever med SA-EN studieretning
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
16
|
Ensvinklede og retvinklede trekanter
Repetition af :
Ensvinklede trekanter (Et glædeligt gensyn)
Retvinklede trekanter: Pythagoras
Definition af cosinus, sinus og tangens
Beregning på retvinklede trekanter
Hax AB1+C: 1.udg. s 36-45, 246, 249-252
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
17
|
Potensfunktioner
Potenssammenhæng
Potensfunktioner
Graf
Potensvækst (Procent-Procent)
Dobbellog-papir i CAS
Kort præsentation af Logistisk model
Hax AB1+C: Side 28-30, 151-154, 167-171 :
Potenssammenhæng og vækstmodel (samt kort præsentation af Logistisk model)
Hax AB1+C: 315-318: Potensfunktioner og Egenskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
18
|
Polynomier og Andengradsligninger
Andengradsligninger:
Kvadratisk ligning
Diskriminant-metoden
Faktorisering, Nulreglen
Polynomier 2. grad: Toppunkt, Nulpunkt
Polynomier af højere grad end 2, maks. antal nulpunkter
Polynominel regression
Hax AB1+C : 96-99, 100-101
Hax B2: 3. udg. 46-47,50-69
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
19
|
Differentialregning
Differentialkvotient
Aflededefunktion for elementære funktioner
Regneregler for :
Sum, Differens, produkt af funktioner og sammensatfunktion
Væksthastighed
Tangent
Teori:
Kort Definition af Differentialkvotient
fortolkning af Differentialkvotient og Grafisk fortolkning
Materiale:
Noten "Differentialregning en begyndelse" brugt til at lære håndværket.
HAX B2: Teori og flere regneregler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
20
|
Monotoniforhold og optimering
Indhold:
Monotoniforhold
Monotonianalyse, monotonilinje.
Optimering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
21
|
2g Vektorer i planen
Vektorer, regning med vektorer, Længde af vektorer og Længdeformel.
Skalarprodukt (Prikprodukt)
Vinkler mellem vektorer
Projektion
Determinant
Tværvektor
Indskudsreglen
Stedvektor
Afstandsformel
Vinkler og sider i trekanter
Sinus- og cosinus-relationer er kort nævnt (IKKE gennemgået grundigt)
Materiale: Vejen til Mat. AB1+C side 231-242 + 254-266
Materiale: Vejen til Mat. AB1+C side 267-270 er supplerende stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
22
|
Linjen og cirkel paramterfremstilling etc. Part I
Linjensligning
Skæring mellem linjer
To ligninger med to ubekendte
Linjensligning med vektorer
Parameterfremstilling for ret linje
Afstande til Linje.
Cirklens parameterfremstilling
Linjes Skærings og røringspunkter med Cirkel
Tangent til Cirkel
(1. del : 4 af 8 moduler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
23
|
Beviser i Differentialregning
Teori:
Definition af Differentialkvotient
Grænseværdi
Kontinuitet
Differentiabilitet kort
Fortolkning af Differentialkvotient og Grafisk fortolkning
Tretrinsreglen
Beviser:
Differentialkvotient af nogle udvalgte simple funktioner
Udvalgte regneregler
Materiale: Hax B2: side 112-118, 122-124 er læst
endvidere er Hax B2: side 100-101 og 104-105 gennemgået igen.
Endvidere er Benyttet: C.H:Edwards & David E. Penney: Calculus and Analytic Geometry (Prentice Hall): Side 71-74 og side 86.
Oplæg til Differentialkvotient og beviser og et par beviser er beskrevet på Engelsk.
Indgår i FlerfagligtForløb sammen med Dansk med Emnet:
Argumentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
24
|
Linjen og cirkel paramterfremstilling etc. Part II
Linjensligning
Skæring mellem linjer
To ligninger med to ubekendte
Linjensligning med vektorer
Parameterfremstilling for ret linje
Afstande til Linje.
Cirklens parameterfremstilling
Linjes Skærings og røringspunkter med Cirkel
Tangent til Cirkel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
25
|
Trigonometriske funktioner
Indhold:
Radianer
Cosinus og sinus som funktioner
Kort om Harmoniske svingninger
Cos og sin funktioner grafisk overblik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
26
|
Repetition og Eksamenstræning
Repetition og Eksamenstræning
Arbejde med "Eksamensspørgsmål" og opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
27
|
Historisk Mat
Dækkes i de enkelte forløb
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60339710355",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60339710355",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60339710355"
}