Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Bjørg Skjærlund Østergaard, Julie Nørgaard Holst
Hold 2023 En/x (1x En, 2x En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Værklæsning: The Curious Incident of the Dog
Titel 2 Black America (EKSAMEN)
Titel 3 Dystopia (EKSAMEN)
Titel 4 Australia - the Stolen Generation (EKSAMEN)
Titel 5 Being Different (EKSAMEN)
Titel 6 Love Stories (EKSAMEN)
Titel 7 Multicultural Britain (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Værklæsning: The Curious Incident of the Dog

Se beskrivelsen for forløbet  'Being Different' fra 2.g.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Black America (EKSAMEN)

Undervist af Bjørg

Kernestof:
Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: "Black Voices", Gyldendal, 2016:
- ”Introduction”, s. 113-117 (2 s.)
- ”I, Too”, Langston Hughes s. 117-119 (2 s.)

- "I Have a Dream", Martin Luther King (extract) (6 s.)
- "I Hear America Singing", Walt Whitman (1 s.)
- "Slavery", Hannah More (uddrag)
- "The Death of Tommy Grimes", R. J. Meaddough, III (4 s.)
-"Strange Fruit", Abel Meropol (1 s.)


Film: "Precious" (2009) af Lee Daniels (9 s.)

Hanne Wacher og Kim Kjærgaard: Stifinderen Grammatik og Øvebog kap 5

Særlige fokuspunkter:
- At analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- anslyse af retoriske virkemidler i taler
- analysere og perspektivere forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA

Samlede antal sider: ca. 25
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 14-04-2024
Love or hate 05-05-2024
Write a text unity and symbolism 15-05-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dystopia (EKSAMEN)


Tekster:
"The Pedestrian" (Ray Bradury)
"The Lottery" (S. Jackson)
Sang: ‘Uprising’, Muse, 2009

Hjemmegjort Powerpoint presentation om Dystopia vs. Utopia med både definitioner og literære eksempler herpå.

Escape room: Dystopian characteristics (hjemmegjort)


Medier:
"Black Mirror: Nosedive" (Season 3, ep. 1)
'Divergent', film, 2014, Neil Burger.

Beskrivelse:

Key words: dystopia/utopia, dystopian
characteristics.

Holdet introduceres til dystopi-genrens karakteristika (så som den typiske dystopiske protagonist, forskellige kontrolformer samt typiske dystopiske konflikter). Ved arbejdet med de enkelte tekster identificeres de relevante karakteristika og derudover diskuteres det, hvilken samfundsmæssig kritik de enkelte tekster indeholder.

Der arbejdes fortsat med grundlæggende engelsk grammatik og der arbejdes med at styrke elevernes tekstanalytiske evner, idet der både arbejdes med fiktion, lyrik og filmanalyse. Endvidere er der fortsat fokus på mundtlighed og skriftlighed.


Væsentligste arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Filmanalyse

Omfang: 20 sider. + Film 137 minutter + Serie 61 minutter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Australia - the Stolen Generation (EKSAMEN)


Indhold :
Forløbet bruges til at afdække en anden engelsktalende region end UK og USA. Der har været fokus på belysning af Australiens historiske og samfundsmæssige forhold med særlig fokus på 'The Stolen Generations'.

-Træning i mundtlig fremstilling herunder mundtlig eksamen
-At træne læsning og analyse af tekster både fiktion og non-fiktion
-Træning af skriftligt arbejde, herunder summary

Tekster:
'Why are Australians so laid back', Miranda Luby, 25 februar 2022. (4,5 sider)
'Closer', David Malouf, 1999 (9 sider)
'Another Stolen Generation', John Pilger, 2014 (5 sider)
'No Longer Tied to Britain, Australia is still searching for its place in the world, Gregory Melleuish, 2017 (4 sider)
'Bread', 'Chips og 'Invisible Spears', 3 digte af Ellen Van Neerven, 2016 (3 sider)
'The Wall', Julie Koh, 2017 (2 sider)


Film:
'Rabbit-Proof Fence', 2003, Philip Noyce.



Omfang: 35 sider + 94 minutters film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Being Different (EKSAMEN)


Forløbets indhold og fokus
Dette forløb skal fungere som et introducerende forløb til hvordan engelsk undervisningen forgår på STX, og vil i særdeleshed lægge vægt på bevidstgørelsen af hvordan vi arbejder analytisk med tekster i engelsk, og hvilke fagtermer vi anvender indenfor fiktionens forskellige forgreninger. Eleverne vil stifte bekendtskab til et læst værk (roman), en novelle, og film. Ydermere vil basal grammatik blive bearbejdet i undervisningen.

Særlige fagtermer som eleverne vil lære er:
• Main character
• Narrator
• Point of view (limited & omniscient)
• Setting
• Themes
• Cinematic techniques
• Symbols

Faglige mål
Kompetencer, læreplanens mål, progression
o læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner
o gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
o analysere og fortolke forskellige nyere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
o Skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed


Kernestof
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-   et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker


Anvendt materiale
Kernetsof:
• Værklæsning af:  Haddon, Mark. The Curious Incident of the dog in the Night-time. (268 sider ). 2003.
• Lucifer - tv-serie ( afsnit 1 sæson 1 på Netflix. Instruktør Tom Kapinos)  44 min.
• Stephen King: 'The Man who Loved Flowers', 1977,  4 sider
Kortfilm: 'The Man Who Loved Flowers', Christopher Harrison, 2010, 9 minutter
Ed Sheeran Speaks at the American Institute for Stuttering Gala, 2015 https://www.youtube.com/watch?v=K_3r3SolyDs, 5 minutter

Supplerende stof:
Flood, Alison. 12.08.2015:
https://www.theguardian.com/books/2015/aug/12/curious-incident-of-the-dog-in-the-night-time-pulled-from-childrens-reading-list    (1 side)

Undervisningstid: 13 moduler
Omfang: 273 sider + 52 min film + 5 minutters tale.


Arbejdsformer
klasseundervisning, pararbejde, gruppe arbejde,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Love Stories (EKSAMEN)


I forbindelse med læsningen og analysen af de nedenstående tekster er eleverne blevet bedt om at tage udgangspunkt i Ozas teorier og de forskellige græske kærlighedskarakteristika.
De læste tekster diskuteres og analyseres derudover i forhold til deres samtid.
Fokus har derudover været på fremstillingen af kærlighed ud fra forskellige synsvinkler og historiske perioder.


Tekster:
- 'Love in Literature' ,Preeti Oza, professor, St. Andrew College, 2019 (8 sider)
-'Types of Love, According to the Ancient Greeks, Blog, Januar 2020   https://www.ftd.com/blog/types-of-love, (5 sider)
- 'The Man Who Loved Flowers' Stephen King, 1977 (5,5 sider) (er også en del af forløbet 'Being Different'.
- 'Pride and Prejudice', uddrag fra kapitel 3 (First Meeting), 19 (Mister Collins' Proposal), 56 (Lady Catherine De Bourgh tells Elizabeth not to marry Mr. Darcy), Jane Austen, 1813.  (10 sider)
- 'Love Story', sang, Taylor Swift, 2008 - (1,5 sider)
Spil: 'Marrying Mr. Darcy' med fokus på samtale og persongalleriet fra romanen/filmen

Film:
'Pride and Prejudice', Joe Wright, 2005.

Omfang: 35 sider + 127 minutters film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Multicultural Britain (EKSAMEN)

Formål med forløbet:
Vi skal undersøge Storbritannien som en multikulturel nation. Vi skal altså lære at læse og analysere tekster med fokus på, at teksterne repræsenterer en oplevelse af det engelske samfund som multikulturelt.
Efter forløbet er vi i stand til at tale om immigration, integration og identitet på engelsk. Storbritanniens historie (the British Empire) og Engelsk som Lingua Franca (ELF) inddrages i forståelsen af emnet.

Område:
Multicultural Britain: origins and empire, racism, identity crisis, integration.

Tekster:
'Hjemmegjort' powerpoint om det Britiske Emperium + British Values' (10 sider)
'Hjemmegjort tekst om Lingua Franca' (3 sider)
'Chicken Tikka Massala Speech', Robin Cook, The Guardian, 2001 (8 sider)
'Listen Mr. Oxford Don, John Agard, (2 sider)
'British Values', Suhaiymah Manzoor-Khan fra Postcolonial Banter, 2019 (2 sider)
'My Son the Fanatic', Hanif Kureishi, 1994 (10 sider)

Film:
'Bend It Like Beckham', Gurinder Chadha, 2002 (112 minutter)

Omfang: 35 sider + 112 minutters film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer