Thisted Gymnasium STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Thisted Gymnasium STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Bjørg Skjærlund Østergaard, Julie Nørgaard Holst
Hold
2023 En/x (
1x En
,
2x En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Værklæsning: The Curious Incident of the Dog
Titel 2
Black America (EKSAMEN)
Titel 3
Dystopia (EKSAMEN)
Titel 4
Australia - the Stolen Generation (EKSAMEN)
Titel 5
Being Different (EKSAMEN)
Titel 6
Love Stories (EKSAMEN)
Titel 7
Multicultural Britain (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Værklæsning: The Curious Incident of the Dog
Se beskrivelsen for forløbet 'Being Different' fra 2.g.
Indhold
Kernestof:
Read chapters 2-3-5-7-11-13-17-19-23-29-31-37 (pp. 1-25) of The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. You can also listen to the audio book on Youtube.com: (9) The Curious Incident of the Dog in the Night-Time by Mark Haddon Audiobook - YouT
Read pp. 26-44 in "The Curious Incident of the dog in the Nighttime".
Re-read (or read :) ) pp. 26-44 in The Curious Incident of the Dog in the Night-Time.
Read pp. 45-66 in "The Curious Incicent of the Dog in the Night-time". Write down a few sentences/notes as a summary, so you can remember what happens.
Re-read (or remember?) pages 45-66 of "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time.
Genlæs s. 45-66 af "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. Genlæs evt. jeres notater fra, da I læste lektien inden jul :)
Kære 1.x. Jeg får fornøjelsen af at have engelsktimer med jer, indtil Anette snart kommer tilbage. I er i gang med The Curious Incident of the Dog in the Night-time. Tag romanen med til modulet, så tager vi den derfra. Altså: Ingen lektie :)
Questions for chapter 97.docx
The Curious Incident: Read ch. 97 and answer the questions. Tah Stifinder med til modulet.
The Curious Incident: Read chapters 101 + 103 + 107. Tag Stifinder med til modulet.
Tickits. Tasks to be done in class.docx
The Curious Incident: Læs ch.109 - 131 (s.94-107). Tag Stifinder med til modulet.
Questions for ch.109, 113, 127.docx
Read chapters 137+139+149 (pp.108-124). Tag Stifinder med til modulet.
Working with chapters 137, 139, 149.docx
Kære 1.x. Fra i dag skal I have en ny lærer, Bjørg, som I har mødt. Jeg har aftalt med hende, at I har The Curious Incident med. I har ingen lektier for til modulet. Tag også lige Stifinder med. Hav det godt; måske ses vi igen. Venlig hilsen Anne-Bir
Lektier til onsdag: Læs til og med kapitel 193 (s.195) i 'The Curious Incident'.
Læs venligst kapitel 227 (spring over 223). Det er lidt langt, men prøv at nå det.
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Black America (EKSAMEN)
Undervist af Bjørg
Kernestof:
Erlich-Møller, Bianca og Thomsen, Mathilde: "Black Voices", Gyldendal, 2016:
- ”Introduction”, s. 113-117 (2 s.)
- ”I, Too”, Langston Hughes s. 117-119 (2 s.)
- "I Have a Dream", Martin Luther King (extract) (6 s.)
- "I Hear America Singing", Walt Whitman (1 s.)
- "Slavery", Hannah More (uddrag)
- "The Death of Tommy Grimes", R. J. Meaddough, III (4 s.)
-"Strange Fruit", Abel Meropol (1 s.)
Film: "Precious" (2009) af Lee Daniels (9 s.)
Hanne Wacher og Kim Kjærgaard: Stifinderen Grammatik og Øvebog kap 5
Særlige fokuspunkter:
- At analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- anslyse af retoriske virkemidler i taler
- analysere og perspektivere forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Samlede antal sider: ca. 25
Indhold
Kernestof:
Please finish your presentations and prepare to present your topics.
Please film yourself doing your presentation of your 'Black America' topic. The video does not have to be long. Please send the video to my messenger: Bjørg Skjærlund Østergaard
Write a poem about being a black slave. Use as many of the following words as possible: compelling, fly, working, picking, lynching, starving, whipping, statiionary, singing, dysentry
Please remember to bring:
I have a dream that you will all read the Martin Luther text on page 16, 17, and 18 and find rhetorical tools throughout the text.
Please read the short story 'The Death of Tommy Grimes'. Please look for narrator, characters, language, setting, symbols,structure, andThe Death of Tommy Grimes Text.docx themes/genre
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ny opgave
14-04-2024
Love or hate
05-05-2024
Write a text unity and symbolism
15-05-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dystopia (EKSAMEN)
Tekster:
"The Pedestrian" (Ray Bradury)
"The Lottery" (S. Jackson)
Sang: ‘Uprising’, Muse, 2009
Hjemmegjort Powerpoint presentation om Dystopia vs. Utopia med både definitioner og literære eksempler herpå.
Escape room: Dystopian characteristics (hjemmegjort)
Medier:
"Black Mirror: Nosedive" (Season 3, ep. 1)
'Divergent', film, 2014, Neil Burger.
Beskrivelse:
Key words: dystopia/utopia, dystopian
characteristics.
Holdet introduceres til dystopi-genrens karakteristika (så som den typiske dystopiske protagonist, forskellige kontrolformer samt typiske dystopiske konflikter). Ved arbejdet med de enkelte tekster identificeres de relevante karakteristika og derudover diskuteres det, hvilken samfundsmæssig kritik de enkelte tekster indeholder.
Der arbejdes fortsat med grundlæggende engelsk grammatik og der arbejdes med at styrke elevernes tekstanalytiske evner, idet der både arbejdes med fiktion, lyrik og filmanalyse. Endvidere er der fortsat fokus på mundtlighed og skriftlighed.
Væsentligste arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Filmanalyse
Omfang: 20 sider. + Film 137 minutter + Serie 61 minutter.
Indhold
Kernestof:
Kære 2.x
Afsnit
Dystopia Definition Characteristics.pdf
Read the attached short story 'The Pedestrian' closely before me meet for class.
The Pedestrian worksheet.docx
Medbring jeres arbejde fra sidst: 'The Pedestrian' worksheet answers + grammatikbogen 'Getting Started'.
Reread the Powerpoint presentation from last week, before meeting for an Escape Room Game about Dystopia.
IntroductiontoDystopiaPowerpoint.pptx
Write a fictional story/poem (50-75 words) in which your codes from yesterday's Escape Room are included. You may do one individually or as a team.
TIL TIMEN IKKE LEKTIE:Prereading the Lottery 2x.docx
The Lottery OCR.pdf
Finish your (red, yellow, green) assignments about 'The Lottery' and bring your answers for class. Later on we are to watch an episode from 'Black Mirror'.
The Lottery working sheets red yellow green 2.x.docx
We still need to watch the last 24 minutes of the episode.
Muse - Uprising.docx
Uprising by Muse discussion.docx
Read the attached article from 2017 closely. As you read, take notes on what teenagers like about dystopian fiction.
Rhetorical devices Julie.docx
Divergent - Express Your Opinion.docx
Bring snacks if you prefer that :) We need to talk about the two questions we did not get to talk about yesterday. After that we will briefly work with a few pre-watching assignments before we watch the first part of the film.
Bring snacks once again :) Bring your Divergent compendia for notes whilst watching.
Answer assignments: 2 (Hollywood Model), 3 (Actantial Models) and 4 (translation part) in the Dystopia Compendia before we meet for class.
Cinematique Technique.pdf
Last time you were given a specific Cinematique Technique that you were supposed to focus upon in your groups. Today we are to finish off the presentations, with examples from the film. You will be given 20 minutes at the beginning of class to fulfil
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Australia - the Stolen Generation (EKSAMEN)
Indhold :
Forløbet bruges til at afdække en anden engelsktalende region end UK og USA. Der har været fokus på belysning af Australiens historiske og samfundsmæssige forhold med særlig fokus på 'The Stolen Generations'.
-Træning i mundtlig fremstilling herunder mundtlig eksamen
-At træne læsning og analyse af tekster både fiktion og non-fiktion
-Træning af skriftligt arbejde, herunder summary
Tekster:
'Why are Australians so laid back', Miranda Luby, 25 februar 2022. (4,5 sider)
'Closer', David Malouf, 1999 (9 sider)
'Another Stolen Generation', John Pilger, 2014 (5 sider)
'No Longer Tied to Britain, Australia is still searching for its place in the world, Gregory Melleuish, 2017 (4 sider)
'Bread', 'Chips og 'Invisible Spears', 3 digte af Ellen Van Neerven, 2016 (3 sider)
'The Wall', Julie Koh, 2017 (2 sider)
Film:
'Rabbit-Proof Fence', 2003, Philip Noyce.
Omfang: 35 sider + 94 minutters film
Indhold
Kernestof:
Medbring 'Getting Started'.
Stolen Generation of Australia 2.x.pptx
Australias Stolen Generation introduction worksheet.docx
Bringing Them Home Questions.docx
Stolen Generations Research Worksheet.docx
Finish off your 'Stolen Generation' work before we meet for class. The documents are attached to the lesson - 12th of September.
Why are Australians so laid back?
Rhetorical Devices definitions for Why Are Australians so laid back.docx
Opg. 7 s. 26 i ‘Getting Started’ lav denne hjemme.
How to write Fiction Analysis.pdf
I får tid på klassen (60 minutter) til at arbejde med essayet 'The Wall'. Arbejd lidt på opgaven hjemme og medbring spørgsmål til det I måtte være i tvivl om til opgaven, så kan jeg hjælpe jer videre i modulet.
Testimonies 2.x Stolen Generations.pptx
Closer.pdf
Closer group presentations version 2.docx
Bring your presentations for class - we will go to another room for your presentations. Whilst the groups present their work.
Spørgeskema
John Pilger Another Stolen Generation.docx
INGEN LEKTIER - vi skal arbejde med vedhæftede tekst i modulet.
You will be given 20 minutes at the beginning of class to finish your presentations. Bring your presentations for class -everybody needs to be ready to make your presentations - we will do 2. We will figure out who are to present the presentations at
Bread, Chips and Invisible Spears by Ellen Van Neerven.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Being Different (EKSAMEN)
Forløbets indhold og fokus
Dette forløb skal fungere som et introducerende forløb til hvordan engelsk undervisningen forgår på STX, og vil i særdeleshed lægge vægt på bevidstgørelsen af hvordan vi arbejder analytisk med tekster i engelsk, og hvilke fagtermer vi anvender indenfor fiktionens forskellige forgreninger. Eleverne vil stifte bekendtskab til et læst værk (roman), en novelle, og film. Ydermere vil basal grammatik blive bearbejdet i undervisningen.
Særlige fagtermer som eleverne vil lære er:
• Main character
• Narrator
• Point of view (limited & omniscient)
• Setting
• Themes
• Cinematic techniques
• Symbols
Faglige mål
Kompetencer, læreplanens mål, progression
o læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner
o gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
o analysere og fortolke forskellige nyere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
o Skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Kernestof
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Anvendt materiale
Kernetsof:
• Værklæsning af: Haddon, Mark. The Curious Incident of the dog in the Night-time. (268 sider ). 2003.
• Lucifer - tv-serie ( afsnit 1 sæson 1 på Netflix. Instruktør Tom Kapinos) 44 min.
• Stephen King: 'The Man who Loved Flowers', 1977, 4 sider
Kortfilm: 'The Man Who Loved Flowers', Christopher Harrison, 2010, 9 minutter
Ed Sheeran Speaks at the American Institute for Stuttering Gala, 2015
https://www.youtube.com/watch?v=K_3r3SolyDs
, 5 minutter
Supplerende stof:
Flood, Alison. 12.08.2015:
https://www.theguardian.com/books/2015/aug/12/curious-incident-of-the-dog-in-the-night-time-pulled-from-childrens-reading-list
(1 side)
Undervisningstid: 13 moduler
Omfang: 273 sider + 52 min film + 5 minutters tale.
Arbejdsformer
klasseundervisning, pararbejde, gruppe arbejde,
Indhold
Kernestof:
The Curious Incident -Last Chapter.pdf
Read the attached last chapter of the novel before we meet for class. We will talk about question 18 in accordance to the ending.
Lucifer vs. the Curious Incident.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Bring your grammar books today :)
Discussion about the Guardian Article about CIDN.docx
The Man Who Loved Flowers by Stephen King worksheet.docx Pre reading task: This is a short story by Stephen King. When you think of Stephen King, what genre, books or movies do you think of? You may Google Stephen King if you’ve never heard of him. W
Vi laver grammatikafleveringen på klassen
Medbring grammatikbogen
Presentations of your work from last time.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Love Stories (EKSAMEN)
I forbindelse med læsningen og analysen af de nedenstående tekster er eleverne blevet bedt om at tage udgangspunkt i Ozas teorier og de forskellige græske kærlighedskarakteristika.
De læste tekster diskuteres og analyseres derudover i forhold til deres samtid.
Fokus har derudover været på fremstillingen af kærlighed ud fra forskellige synsvinkler og historiske perioder.
Tekster:
- 'Love in Literature' ,Preeti Oza, professor, St. Andrew College, 2019 (8 sider)
-'Types of Love, According to the Ancient Greeks, Blog, Januar 2020
https://www.ftd.com/blog/types-of-love
, (5 sider)
- 'The Man Who Loved Flowers' Stephen King, 1977 (5,5 sider) (er også en del af forløbet 'Being Different'.
- 'Pride and Prejudice', uddrag fra kapitel 3 (First Meeting), 19 (Mister Collins' Proposal), 56 (Lady Catherine De Bourgh tells Elizabeth not to marry Mr. Darcy), Jane Austen, 1813. (10 sider)
- 'Love Story', sang, Taylor Swift, 2008 - (1,5 sider)
Spil: 'Marrying Mr. Darcy' med fokus på samtale og persongalleriet fra romanen/filmen
Film:
'Pride and Prejudice', Joe Wright, 2005.
Omfang: 35 sider + 127 minutters film
Indhold
Kernestof:
Read the first 3 pages of the attached document below before we meet for class.
Types of love - according to the ancient Greeks (på klassen):
Resten af grupperne fremlægger jeres 'Love Theories' - vi starter ved 'Timeless' love.
Manual til at fjerne grammatikkontrol i Word Mac.pdf
Manual til at fjerne grammatikkontrol i Word.pdf
Skriftlig eksamen Engelsk B STX.docx
Afsnit
Read and do the tasks in the attached document before we meet for class.
Word Jumble 2.x 1.docx
How to write Fiction Analysis.pdf
Opgaven kan findes under 'Præsentation' fra kl. 9.00
Grammar Games | EnglishClubNo homework for today.
Love Story Taylor Swift 2.x.pdf
Taylor Swift - Love Story
Vi hygger os med lidt Scrabble og hyggelig grammatik.
Team Battle 1 2.x 21. januar 2025.docx
Læs vedhæftede artikel hjemme - I skal IKKE lave opgaverne dertil. Vi træner non-fiction analyse.
Alphabet stories 2.x.docx
Medbring Getting Started!
Find a love song 2x oral presentations.docx
Kære alle
Language opgave 2.x.docx
Vi fortsætter med præsentationerne
Medbring 'Getting Started'.
I skal inden modulet have kigget på mine kommentarer til jeres terminsprøver. (kan ses fra lørdag aften kl. 22.00) Medbring ‘Getting Started’.
Tilde fremlægger i starten af modulet - medbring 'Getting Started'. Resten af modulet bruger vi på brætspillet.
Læs 1 af de vedhæftede tekster efter eget valg hjemme (der er både en fiction og en non-fiction tekst) - vi skal bruge den til en brainstorm til jeres næste skriftlige aflevering. Vi spiller 'Marrying Mr. Darcy' færdigt i modulet. Resten af tiden arb
How video game skills can get you ahead in life.pdf
Green Velvet.pdf
Udfyld hele 'øvelse 2 + 3 fra 'Præpositionskompendiet' - vi retter i modulet. Medbring jeres skriftlige arbejde fra sidst - vi fortsætter arbejdet med jeres essays. Genlæs din valgte tekst før modulet, så vi kan starte arbejdet i modulet.
Vi taler først om gode elevbesvarelser fra terminsprøven og starter på filmen 'Pride and Prejudice' - medbring snacks hvis I har lyst :)
Vi ser resten af filmen - medbring snacks hvis I har lyst :) Husk notatarket fra sidst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Multicultural Britain (EKSAMEN)
Formål med forløbet:
Vi skal undersøge Storbritannien som en multikulturel nation. Vi skal altså lære at læse og analysere tekster med fokus på, at teksterne repræsenterer en oplevelse af det engelske samfund som multikulturelt.
Efter forløbet er vi i stand til at tale om immigration, integration og identitet på engelsk. Storbritanniens historie (the British Empire) og Engelsk som Lingua Franca (ELF) inddrages i forståelsen af emnet.
Område:
Multicultural Britain: origins and empire, racism, identity crisis, integration.
Tekster:
'Hjemmegjort' powerpoint om det Britiske Emperium + British Values' (10 sider)
'Hjemmegjort tekst om Lingua Franca' (3 sider)
'Chicken Tikka Massala Speech', Robin Cook, The Guardian, 2001 (8 sider)
'Listen Mr. Oxford Don, John Agard, (2 sider)
'British Values', Suhaiymah Manzoor-Khan fra Postcolonial Banter, 2019 (2 sider)
'My Son the Fanatic', Hanif Kureishi, 1994 (10 sider)
Film:
'Bend It Like Beckham', Gurinder Chadha, 2002 (112 minutter)
Omfang: 35 sider + 112 minutters film
Indhold
Kernestof:
Vi er nået til 1 time og 25 minutter. Vi ser det allersidste af filmen, derefter arbejder vi med denne og afrunder emnet - 'love'.
LEKTIE: Besvar disse spørgsmål, som vi ikke kom i mål med i sidste modul før vi mødes til modulet.
Chicken Tikka Massala Speech.docx
Medbring jeres svar fra Chicken Tikka stationerne fra d. 3. april - vi gennemgår gruppernes svar - dem der var fraværende i modulet sørger for at have genlæst teksten til modulet.
Opgave 1-5 multiculturalism - A grammatik 2x.docx
8.1 Agard, John - Listen Mr. Oxford Don.pdf
Medbring notearket fra sidst omhandlende filmen, så I kan udfylde det resterende i modulet. Dem der ikke var til modulet torsdags (24.april) skal have set indtil 1 time og 12 minutter af filmen. log in på CFU med jeres uni log in, for at tilgå den.
Bend it Like Beckham analysis questions 2x.docx
Læs vedhæftede tekst inden vi mødes til modulet. Det er vigtigt I har læst, for vi går direkte igang med analysen på klassen!
My Son the Fanatic - Hanif Kureishi.pdf
My Son the Fanatic group work 2x.docx
Medbring ‘Getting Started’ og en ✏️.
Skriftlig fremstilling på klassen. I skal skrive i hånden så husk en blyant :) Medbring også 'Getting Started'.
Læs undervisningsbeskrivelsen for 'Black America' inden vi mødes til modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60349247814", "T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60349247814", "H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60349247814" }