Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jakob Korsbæk
Hold 2023 En/y (1y En, 2y En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identity (AP engelsk)
Titel 2 Zombie fiction
Titel 3 Of Mice and Men and American Values (eksamensemne)
Titel 4 Social Class in the UK (eksamensemne)
Titel 5 Australia (eksamensemne)
Titel 6 Climate crisis (eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identity (AP engelsk)

Forløb 1
Identity (engelsk og AP i grundforløbet)
Forløbets indhold og fokus Forløbet tilstræber at integrere de faglige mål og det faglige indhold for Almen sprogforståelse i et engelskfagligt forløb, der kan fungere som elevernes første emne. Der er derfor fokus på sproglig opmærksomhed som en del af ”åbningen af” og arbejdet med tekster i forskellige genrer. Forløbet rummer egentlig grammatikundervisning men især såkaldt ”integreret grammatik”, altså grammatik som en del af tekstarbejdet.

Faglige mål Fra læreplanen for almen sprogforståelse:
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på [engelsk]
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra [engelsk]
• belyse forskelle mellem de sprog de møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur

Fra læreplanen for engelsk A stx:
• analysere og fortolke forskellige nyere […] tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Kernestof Fra læreplanen for almen sprogforståelse (fagligt indhold):
• grammatisk terminologi og analysefærdighed
• sproglig praksis
• elevernes egen tekstproduktion
• elementær sproghistorie
• sammenhæng mellem sprog og kultur
Anvendt materiale.

Kernestof (engelsk):
Fra: I. Mulbjerg & E. Rosenvold: The Entrance Systime (1989)s. 50-55:
Penelope Lively: “Clara’s Day” (1986) novelle

Ken Loach: Sweet Sixteen (2003) britisk spillefilm (1 time 46 min.)

Fra: Raymond Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.89-96: “A Serious Talk” novelle

Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.191-194 :
Emma Watson: “Gender equality is your issue too (2014) tale

Kernestof (sproghistorie):


Supplerende stof (bl.a. eksamenstekster):
Fra: R. Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.130-134:
“One More Thing” novelle

Fra: Sarah Salway: Leading the Dance (2006) s.69-76: “The Fabulous Button Sisters” novelle

Chimamanda Ngozi Adichie: We should all be feminists (2017) TED-talk https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_we_should_all_be_feminists

Undervisningstid: ca. 30 timer
Fordybelsestid: 3 timer
Omfang: ca. 30 sider

Arbejdsformer Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde. Desuden foredrag og individuelt skriftligt arbejde.

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Zombie fiction

Tekster:

Whitehead, Colson: Zone One (excerpt), 2011

Scioneaux, Mark C.: A Very Trying Time, 2012

Cinsearae's: Them. 2012

MacGreegor, Ken: Zombie Ate My Girlfriend, 2012

Alle fra Clausen, Bo H. & Kaalund, Jesper: Distorted Mirrors - How to read texts about vampires,
zombies, werewolves - and people, Gyldendal 2019

Film:

Boyle, Danny: 28 Days Later, DNA Films. 2002

Howling & Ramke: Cargo (short film), 2013

Supplerende tekster:

Clausen & Kaalund: Zombies and Zombie Fiction, Gyldendal, 2019

Kuti, Fela: Zombie (song), 1976

Yong, Ed: Zombie Roaches and other parasitic worms, Ted Talk, 2014

Særlige fokus-punkter:
Der vil være fokus på litterær analyse og forståelse og på litteratur og
film. Derudover skal eleverne arbejde med grammatik, skriftlighed og
mundtlige præsentationer i grupper og individuelt.

Arbejde med sprog og grammatikopgaver som er i den skriftlige eksamen ud fra 2017 læreplanen.

50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Of Mice and Men and American Values (eksamensemne)

Forløbet har haft fokus på amerikanske værdier og migration/immigration.

Kernestof:

Fra: K. Egebjerg: Texting Systime (2003) side 12-17:
”Aline’s Journey” (2003) (short story)

Steinbeck, John: Of Mice and Men, 1937, Penguin Books, 1994 (Novel)

Obama, Barack: Speech on the American Dream, Nov. 7, 2007 (speech)

Granik, Debra: Winter's Bone, 2010 (film)

Westover, Tara: I Am Not Proof of the American Dream, extract from her memoir Educated (2018)

Wilder, Laura Ingalls: Unexpected in April, Chapter 22 from Little town on the Prairie, 1941 (An extract from a novel)

Supplerende stof:

Fra: E. Fiedler: America in Close-Up Longman (1994) side 25-29:
“American Beliefs and Values”

Stephenson, Sarah: Of Mice and Men Education Pack pp 9-13 fra www.nottinghamplayhouse.co.uk,

“Declaration of Independence” 4.juli 1776 (uddrag) cirka 0,5 side

Fokuspunkter og arbejdsformer:
Integration af skriftligt og mundtligt arbejde i form af individuelle, parvise og gruppevise skriveøvelser med fokus på at lære summary og essaygenren at kende.

Gruppediskussioner og korte fremlæggelser for læreren om aspekter af læst/hørt/set tekst.

Fra læreplanen for engelsk B:

• Værklæsning
• analyse af nyere fiktive og ikke-fiktive tekster (kernestof)
• væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA (kernestof)

150 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Social Class in the UK (eksamensemne)

Forløb med fokus på det engelsk klassesamfund.

Kernestof:

Fra: R. Flensted: What’s Up, Britain? Gyldendal (2008)

• “The uniform approach works” (2004) article
• Elizabeth George: Well-schooled in Murder (1990) novel extract

Jones, Tamara: Waiting for Spring, 2015 (Short story)

Film: Lone Scherfig: Riot Club (2014) engelsk spillefilm

Supplerende stof:

Fra: A. Finderup & A. Fog: Worlds of English Systime (2010)
• Fact box: Class

Fra: R. Flensted: What’s Up, Britain? Gyldendal (2008)
• “Education”

Overview of the British School system:
tps://atomlearning.com/blog/guide-to-UK-school-system

Omfang: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Australia (eksamensemne)

Indhold :
Forløbet bruges til at afdække en anden engelsktalende region end UK og USA. Der har været fokus på belysning af Australiens historiske og samfundsmæssige forhold med særlig fokus på 'The Stolen Generations'. Derudover har eleverne arbejdet med Lingua Franca -  i særdeleshed hvad det betyder for de indfødte australiere at miste deres sprog og i stedet kommunikere på engelsk.

-Træning i mundtlig fremstilling herunder mundtlig eksamen
-At træne læsning og analyse af tekster både fiktion og non-fiktion
-Træning af skriftligt arbejde, herunder summary

Tekster:
'Why are Australians so laid back', Miranda Luby, 25 februar 2022. (non-fiction)
• 'Another Stolen Generation', John Pilger, 2014 (non-fiction)
• 'No Longer Tied to Britain, Australia is still searching for its place in the world, Gregory Melleuish, 2017 (non-fition)
• Herbie, Archie Weller, 1986 (fiction)
• ‘Millicent’ (non-fiction) and ‘John’ (non-fiction) from: Carmel Bird (ed.), The Stolen Children. Their Stories Random House Australia, 1998
• "Ngaya Ngyamitjimitang. This is all I can say in my own language, and it is painful for me", Jakelin Troy, 2016 (non-fiction)

Film:
'Rabbit-Proof Fence', 2003, Philip Noyce.

Supplerende materiale:
https://australianstogether.org.au/discover/australian-history/stolen-generations
History of English as Lingua Franca:  https://www.youtube.com/watch?v=jkfSGIA8_a4
The relationship between language and identity (extract) https://medium.com/@clacviii2023.1/the-relationship-between-language-and-identity-7e0d23d67da1

ca. 40 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Climate crisis (eksamensemne)

Forløbet om hvad det skrevne (og talte) ord kan i forhold til klimakrisen. Forløbet har hovedsageligt fokus på analyse af non-fiktionstekster og hvordan klimakrisen italesættes.

Tekster:

Gore, Al: Uddrag af tale fra “An Inconvenient Sequel",

Thunberg, Greta: Ted Talk, 2018
https://www.ted.com/talks/greta_thunberg_the_disarming_case_to_act_right_now_on_climate_change

Foer, Jonathan Safran: Why we must cut out meat and dairy before dinner to save the planet, Article from The Guardian,  2019

Gilbert, Daniel: I only gay sex caused global warming, Article from Los Angeles Times, 2006

DiCaprio, Leonardo: United Nations Climate Summit Speech, 2014


Omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer