Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Luise Hedegaard Hansen
|
Hold
|
2023 Ty1/abxyz (1abxyz Ty1, 2abxyz Ty1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Zukunftsträume - Grundforløb
"50 Menschen eine Frage" (filmklip)
"Tysk er et plus" (https://goo.gl/ABxkWL)
"Gefällt mir" af Dennis Metz
"Keine Maschine" af Tim Bendzko
"Sag mir, wer" af Julia Engelmann
"Ich habe einen Traum" af Juia Engelmann
Sætningsanalyse, artikler, verber (sein, haben, werden),
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Generation Selfie - EKSAMEN
"Programmiert"af Tim Bendzko
"Wie wäre mein Leben ohne Internet, handy, Facebook und co.? Ein Vergleich" af Lukas Böing
"Chronik einer Liebe" af Tobias Moorstedt
"Gefält mir: So geht social Media" af Kira Brück
"Selbstbildnis des Dreizehnjährigen" af Albrecht Dürer, 1484 (billede)
I dette forløb har der været fokus på kommunikation.
Eleverne har arbejdet med faste vendinger i forbindelse med sammenfatning/ referat af tekster + gode vendinger, når man skal udtrykke sin mening. Derudover har der været fokus på at stille spørgsmål til teksterne + besvare spørgsmålene. Der har desuden været fokus på billedbeskrivelser og rollespil.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Liebe - EKSAMEN
"Liebe im Internet - geht das überhaupt?" (www.loveline. de/themen/?t=1156)
"Ein rotes Kleid" af Gudrund Pausewang
"Amour" af Ramstein
"Elvira weiss, was sie will" af Hanna Johansen
"Ich denk an dich" af Pur
"Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung raus wollte" af Gudrund Pausewang
"Marthas kleine Reise" af von Angelika Mechtel
I dette forløb har der været fokus på det kommunikative. Eleverne har præsenteret teksterne for hinanden. De har lavet små analyser, idet de fx har talt om tekstens budskab og lavet små personkarakteristikker. Derudover har eleverne arbejdet med spørgeord.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Gewalt und Verbrechen - EKSAMEN
Ferdinand von Schirach: Anatomie
Ferdinand von Schirach: Kinder (film)
Angelika Mechtel: Marthas kleine Reise
Fatih Akin: Aus dem Nichts (film)
I dette forløb har eleverne bl.a. set to film. De har i den forbindelse arbejde videre med at skabe et ordforråd, der gør, at de kan gengive tekster og film.
Der er igen arbejdet med faste vendinger og udtryk. Vi har talt lidt om krimigenren og overvejet, hvad der gør, at man nogle gange føler, at man kan forsvare en forbrydelse.
Der har være fokus på at analysere og fortolke fiktive tekster
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Sport in der Schule / Die Profis - EKSAMEN
Meinungen zum Tema Sport in der Schule (i: "Sport" af Jytte Lund Larsen)
Helmut Krauser: Florian oder die Sonne
Der Wasserträger af Uwe Natus (i: "Sport" af Jytte Lund Larsen)
Evelyne Stein Fischer: Kop ûber mit den Beinen im Himmel
I dette forløb har der været fokus på forskellen på profesionelle atleter og sport i skolen/ fritiden. Eleverne har læst højt for hinanden og stillet hinanden spørgsmål. De har øvet sig i at referere tekster og lave små opsamlinger.
De har desuden fortalt om deres egne erfaringer med sport og interviewet hinanden.
Der har været fokus på oplæsning, lytteteknik (formålet med at lytte), spørgeteknik (med faste vendinger og udtryk), svar (med hjælp fra faste vendinger og udtryk).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Märchen EKSAMEN
"Die Wichtelmänner" af Brødrene Grimm
"Rorkäpchen" af brødrene Grimm
"Fra Holle" af brødrene Grimm
"Dornröschen" af brødrene Grimm
I dette forløb har der været fokus på eventyr som genre (folke- og kunsteventyr) + fokus på eventyrtræk.
Eleverne har skrevet eventyr og genfortalt eventyr. De har fundet eventyrtræk i de forskellige eventyr og undersøgt genretræk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Helden und Heldinnen im wandel der Zeit - EKSAMEN
"Wer ist ein Held oder eine Heldin?" af Gerd Weinreich
"Das Heldenmädchen aus Lüneburg" af Johanna Stege
"Die toten Helden" (Brennpunkt Deutsch)
"Sophie Scholl und "Die weise Rose" (Brennpunkt Deutsch)
"Soiphie Scholl" (film)
"Trümmerfrauen" (Brenpunkt Deutsch)
"Fussball-WM1954: Die Helden von Bern" (Brennpunkt Deutsch)
"Sigmund Jähn: Erster Deutscher im Weltraum" (Brennpunkt Deutsch)
"Der komische Kauz" af Mareikje Hanning
https://www.lectio.dk/lectio/263/lc/45542723638/res/45542723640/Film%201%20%281%29.docx
I dette forløb har eleverne læst små helte historier. Der har været fokus på, at der er mange måder at være en helt på/ blive en helt. Vi har set på enkelte helte op i gennem tiden og arbejdet med begrebet "Altagshelden".
Eleverne har arbejdet individuelt og i grupper. De har diskuteret, reflekteret, læst og oversat.
Eleverne har desuden skrevet små heltehistorier, som de har fremlagt for hinanden.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60350026589",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60350026589",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60350026589"
}