Titel
2
|
#2 Buddhisme
Baggrundstekster:
Nielsen, Anders, Buddhisme - introduktion og tekster, 2015, Systime, s. 19-25ø (om buddhismens opståen og hellige skrifter (minus citat 2)), s.28-30 (om de fire ædle sandheder, middelvejen og de fem skandhaer), s. 33-35 (om livshjulet og årsagskæden), s 46 (om de ti forskrifter), s. 48-51 (om meditation, bøn og offer), s. 57-59 (om overgangsritualer i buddhismen), og s. 62-63 (om nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme)
Religionsnørden, Buddhisme introduktion, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw
Udleveret oversigt over buddhismens lære
Meditationsøvelse 2: Opmærksomhed når man går, i Borup, Jørn, Danske verdensreligioner - Buddhisme, Gyldendal, s. 138
Andersen, Birgit et al., Senmoderne religiøsitet i Danmark, 2008, Systime, s. 7-9 og 11-12 (om senmoderne religion, herunder begreber som 'individualisering', 'refleksivitet', 'erfaringstro', 'eklekticisme' m.m.)
Molbech, Sabri Linnea, Meditationsapps er populære. Men har de glemt buddhismen?, 2021, religion.dk: https://www.religion.dk/buddhisme/religion-pa-app-form-bliver-man-buddhist-af-meditere
Matthesen, Anders, Sorte Kugler, 2009
Primærtekster:
Citat 1: Om brahminer, i Nielsen, Anders, Buddhisme - introduktion og tekster, 2015, Systime, s. 20
Buddha-legenden, Jørn Borup (red.), Forlaget Univers: https://www.tibetanskbuddhisme.dk/userimg/14.pdf
Citat 1: Meditation, i Nielsen, Anders, Buddhisme - introduktion og tekster, 2015, Systime, s. 49
Citat 5: Geshe Pama Samten: Karma, i Nielsen, Anders, Buddhisme - introduktion og tekster, 2015, Systime, s. 31-32
DR1, Den 2. dimension (6), 2013
Femina.dk-artikel (om buddhismens tilpasning til forskellige kulturer) af Malene Fich Weischer og Lonnie Kjer, 2012
Fokus:
I forløbet har vi arbejdet med buddhismens opståen samt den klassiske/generelle buddhismes trosforestillinger og praksis. Vi har i den forbindelse fokuseret på at forstå sammenhængen mellem de mange begreber i buddhismens lære (karma, samsara, de fem skandhaer, de fire ædle sandheder osv.), og vi har undersøgt, hvordan praksis i buddhismen er forskelligartet alt efter om man er munk eller lægmandsbuddhist. Derudover har vi haft fokus på buddhisme i Vesten.
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Arbejsformer: Læreoplæg, gruppearbejde, pararbejde, "fernisering" af plancher om buddhismens begreber m.m.
Omfang: ca. 40 sider.
|