Holdet 2023 re/2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Natascha Ulf Christensen
Hold 2023 re/2b (2b re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Introforløb
Titel 2 #2 Buddhisme
Titel 3 #3 Islam
Titel 4 #4 Kristendom
Titel 5 #5 -

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Introforløb

Baggrundstekster:
Uddrag af læreplanen
Emu, "En model for forforståelse af religionsfagets genstandsområde", 2024: https://www.emu.dk/stx/religion/anden-inspiration/foerste-time-i-religion
Motzfeldt, Dorte Thelander, Religion: Teori, Fænomenologi, Metode, 2010, Systime, s. 17 (Ninian Smarts model)
Secher, Mikkel, "Særligt én scene vækker fordømmelse efter historisk OL-ceremoni" (kort uddrag), 2024, sport.tv2.dk: https://sport.tv2.dk/2024-07-27-saerligt-en-scene-vaekker-fordoemmelse-efter-historisk-ol-ceremoni
PP om myter (om mytens kendetegn, mytetyper og mytens funktion)
Madsen, Lene et al., Grundbogen til religion C, Systime, s. 311-312 (om myter) og s. (om ritualer)
Lykke-kjeldsen, Carsten, Begrebsnøglen til religion, 2017, Systime, s. 114-115 (om begreberne hellig/profan, hierofani og axis mundi)
Andreasen, Esben et al., Religion og kultur - en grundbog, 2011, Systime, s. 235-240 (om sekularisering og modernitet)


Primærtekster:
Egede, Poul, Solen og månen i Augustesen, Rasmus og Krister Hansens Grønland - Historie, samfund, religion (iBog), 2024, Systime, p265
Ibn Fadlan, Vikingerne ved Volga i Simonsen, J. Bæk, Vikingerne ved Volga, 1981 (+ tv-serien Vikings filmatisering af ritualet)
Forskellige eksempler på religion i det offentlige rum


Fokus:
At få kenskab til religionsfaget og centrale religionsfaglige begreber.

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter og aktuelle diskussioner af religionsfaglig elevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Arbejdsformer: læreroplæg, gruppearbejde, klassedialog, speeddating-diskussioner m.m.


Omfang: ca. 25 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #2 Buddhisme

Baggrundstekster:
Nielsen, Anders, Buddhisme - introduktion og tekster, 2015, Systime, s. 19-25ø (om buddhismens opståen og hellige skrifter (minus citat 2)),  s.28-30 (om de fire ædle sandheder, middelvejen og de fem skandhaer), s. 33-35 (om livshjulet og årsagskæden), s 46 (om de ti forskrifter), s. 48-51 (om meditation, bøn og offer), s. 57-59 (om overgangsritualer i buddhismen), og s. 62-63 (om nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme)
Religionsnørden, Buddhisme introduktion, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw
Udleveret oversigt over buddhismens lære
Meditationsøvelse 2: Opmærksomhed når man går, i Borup, Jørn, Danske verdensreligioner - Buddhisme, Gyldendal, s. 138
Andersen, Birgit et al., Senmoderne religiøsitet i Danmark, 2008, Systime, s. 7-9 og 11-12 (om senmoderne religion, herunder begreber som 'individualisering', 'refleksivitet', 'erfaringstro', 'eklekticisme' m.m.)
Molbech, Sabri Linnea, Meditationsapps er populære. Men har de glemt buddhismen?, 2021, religion.dk: https://www.religion.dk/buddhisme/religion-pa-app-form-bliver-man-buddhist-af-meditere
Matthesen, Anders, Sorte Kugler, 2009


Primærtekster:
Citat 1: Om brahminer, i Nielsen, Anders, Buddhisme - introduktion og tekster, 2015, Systime, s. 20
Buddha-legenden, Jørn Borup (red.), Forlaget Univers: https://www.tibetanskbuddhisme.dk/userimg/14.pdf
Citat 1: Meditation, i Nielsen, Anders, Buddhisme - introduktion og tekster, 2015, Systime, s. 49
Citat 5: Geshe Pama Samten: Karma, i Nielsen, Anders, Buddhisme - introduktion og tekster, 2015, Systime, s. 31-32
DR1, Den 2. dimension (6), 2013
Femina.dk-artikel (om buddhismens tilpasning til forskellige kulturer) af Malene Fich Weischer og Lonnie Kjer, 2012


Fokus:
I forløbet har vi arbejdet med buddhismens opståen samt den klassiske/generelle buddhismes trosforestillinger og praksis. Vi har i den forbindelse fokuseret på at forstå sammenhængen mellem de mange begreber i buddhismens lære (karma, samsara, de fem skandhaer, de fire ædle sandheder osv.), og vi har undersøgt, hvordan praksis i buddhismen er forskelligartet alt efter om man er munk eller lægmandsbuddhist. Derudover har vi haft fokus på buddhisme i Vesten.

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Arbejsformer: Læreoplæg, gruppearbejde, pararbejde, "fernisering" af plancher om buddhismens begreber m.m.


Omfang: ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #3 Islam

Baggrundstekster:
Steffensen, Jens M, Islam - fra beduinkult til verdensreligion, 2004, s. 8-14ø, s. 15m og s. 17 (om islams formative periode/Muhammeds liv)
Rosenvinge, Maria Ditlev, "I islamisk kunst må man gerne male profeten Muhammed", 2018, religion.dk: https://www.religion.dk/udstilling-belyser-forholdet-mellem-kunst-og-billedforbud-i-islam
Rasmussen, Morten, "Harmløs humor eller grov fornærmelse", 2006, kristeligt-dagblad.dk: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/harml%C3%B8s-humor-eller-grov-forn%C3%A6rmelse
Albinus, Natasha et al., Religioner lever. Grundbog til religion, 2017, L&R, s. 99n (islam indefra/udefra), s. 100n-114 (om islams kilder, islams trosartikler, de fem søjler og sharia)
PP om islams kilder
Forman, Jens, Islam og muslimerne, 2011, Systime, s. 42-43 (om valfartsprogrammet)
PP om sharia og fatwagenren
Lykke-kjeldsen, Carsten, Begrebsnøglen til religion, 2017, Systime, s. 38-42 (om Hjärpes model)
Udleveret oversigt over de fire idealtyper (sekularisten, modernisten, traditionalisten og fundamentalisten)
Momme, Christian et al., "Mange muslimer vil ikke lade deres barn leve frit som homoseksuel", 2024, Jyllands-Posten


Primærtekster:
Profetens himmelrejse i Forman, Jens' Muslimernes religion - Tro, praksis og sharia, 2006, s. 66-68
Sura 112 (om Allah)
Sura 2, 255 (om Allah)
Sura 10, 37-38 (om Koranen)
Al-Bukhari, Handel (hadith) i Andreasen, Esben og Søren Korshøj Laursen, Religionshistoriske hovedværker i uddrag, iBog, 2023, p234
Al Majidi, Negin Mohammadzadeh, "Som almindelig muslimsk dansker bliver jeg ked af det, hver gang jeg ser Muhammedtegningerne", 2020, information.dk: https://www.information.dk/debat/2020/11/almindelig-muslimsk-dansker-ked-hver-gang-ser-muhammedtegningerne
Sura 5, 5 (om bøn)
Sura 22, 25-29 (om valfarten)
VICE, Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj, 2012: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Islamqa.dk, Er det islamisk set tilladt at ryge?
Diverse fatwaer på islamsvar.dk
DR, Helvedes homo - en muslim springer ud, 2018


Fokus:
Forløbet har fokuseret på væsentlige sider af islam. Vi har derfor arbejdet med islams oprindelse, Muhammed som profet, islams kilder, islams trosforestillinger, islams praksis og sharia. Desuden har vi øvet, hvad det vil sige at lave en religionsfaglig analyse af forskelligartede tekster.


Faglige mål:
-disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
-redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
-karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
-karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
-karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst  samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Arbejdsformer: læreroplæg, gruppearbejde, pararbejde, fremlæggelser, kreative øvelser m.m.


Omfang: ca. 55 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af tekster om valfarten 27-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #4 Kristendom

Baggrundstekster:
Lydfil om jødernes historie
Madsen, Lene et al., Grundbogen til religion C (iBog), 2024, Systime, id135 (om helligt/profant)
Scott Ridley, Exodus: Gods and Kings (uddrag), 2014, Cherning Entertainment
DR Undervisning, 5 skarpe om Jesus, 2020: https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe-om-kristendommen
Lykke-Kjeldsen, Carsten, Begrebsnøglen til religion, 2017, Systime, s. 34-35 (om karisma) og s. 74-75 (om offertyper)
Albinus, Natasha et al., Religioner lever. Grundbog til religion, 2017, L&R, s. 66 (om lignelser)
Model over den kristne grundfortælling i Haaning, Katrine og Søren Korshøj Laursens Kristendom - tro og praksis (iBog), 2016, id132
Mikkelsen, Poul Storgaard, Den optimale behandling, 2001, Systime, s.12-16 (om sekulær etik)
PP om kristendommens udbredelelse og splittelser (inkl. videoen https://www.videoman.gr/da/91633 om udbredelsen af de fem verdensreligioner)
Lutherspillet



Primærtekster:
1 Mos,1-2 (skabelsesberetningerne)
1 Mos 3 (syndefaldsmyten)
2 Mos 19-20,17 (De ti bud)
Es 11, Es 53 og Dan 7,1 + 13-14 (om messiasforventnignen)
Matt 3,1-17 (om Johannes Døber og Jesu dåb)
Mark 1,21-28 + 35-39 (om Jesu helbredelser og forkyndelse)
Mark 2, 1-12 (om syndsforladelse)
Luk 15,1-3 + 11-32 (Lignelsen om den fortabte søn)
Matt 5,1-2 + 20-30 + 38-48 (Bjergprædikenen)
Mark 14, 12-25 + 32-46 + 57-64 (den sidste nadver og Jesu tilfangetagelse)
Mark 15, 1-15 + 33-37 + 58 (Jesus for Pilatus og Jesu død)
Mark 16, 1-20 (Jesu genopstandelse)
Luk 10,25-37 (Lignelsen om den barmhjetige samaritaner)
Matt 25, 35-49 (om sammenhængen mellem det at elske sin næste og Gud)
Matt 22, 37-40 (det dobbelte kærlighedsbud)
DR2, Kan medicin blive for dyr, 2017
Luther, Martin, Om de gode gerninger - uddrag 1520 (uddrag) i Lútken, Gerd von Buchwald et al., Litteraturens huse (iBog), 2010, id1919


Fokus:
Vi har i forløbet 'Kristendom' arbejdet med kristendommens jødiske arv, kristendommens grundfortælling, kristendommens religiøse praksis, kristen etik (vs. sekulær etik) og reformationen/kristendommen i Danmark.

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Arbejdsformer: Gruppearbejde, læreroplæg, klassidiskusisoner, produktion af radioindslag m.m.

Omfang: ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #5 -

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer