Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Julie Nørgaard Holst
Hold 2023 En/p (1p En, 2p En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identity
Titel 2 Værklæsning ,Harry Potter 1 - Fantasy (EKSAMEN)
Titel 3 Hip Hop
Titel 4 Black America (EKSAMEN)
Titel 5 The American Election (mini forløb) (EKSAMEN)
Titel 6 Love, Death and Robots (EKSAMEN)
Titel 7 Multicultural Britain (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identity

Body Image, Social Media, Gender Identity

This subject is about being young and searching for who you are in this day and age. The subject investigates themes such as body image, social media, identity, sexuality

Emnet fungerer som introduktion til engelskfaget på HF og derfor er der fokus på at lære at bearbejde tekster fra forskellige genrer. Sideløbende introduceres analysehæftet "Big Book of Analysis".


_______________________________________________________
Kernestof:

Frances Dalomba “Pros and Cons of Social Media” (2022)

Patrick Hess “The power social media has over teen lives” (2014),article

Sophie Borland “More teenagers are self-harming due to social media” (2016)

K.J. Adams ”Identity” (2012) short film
Garbage “Bleed Like Me” (2005) song

She/her/hers ”Gender Is Boring” (2018) song

Rupi Kaur “I want to apologize” (2014) poem

Jason June, "Jay's Gay Agenda", (2021), excerpt from novel

Bee Walsh, "Manning Up", (2020), excerpt from novel

Omfang 40 sider + kortfilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Værklæsning ,Harry Potter 1 - Fantasy (EKSAMEN)


Forløbet har fokuseret på de typiske genretræk indenfor fantasy og sammenhængen imellem fantasy og
eventyr, samt hvordan disse kommer til udtryk i den første Harry Potter-roman, 'Harry Potter and the Philosopher's Stone'. Eleverne har også haft muligheden for at lytte til Stephen Fry's indtalte lydbog af
ovenstående roman.
Derudover har eleverne til hvert af modulerne haft tilknyttede 'Team Battles', efter de blev inddelt i 'huse', liigesom hovedpersonerne i romanen. Disse battles har enten omhandlet: grammatik, været en fysisk
udfordring, quizzer og opsamling på det læste kapitel til modulet.

Derudover har der været særligt fokus på romanens fremstilling af Storbritaniens samfundsforhold.

Forløbet blev afsluttet med en sammenligning af bog og filmudgaven af 'Harry Potter and the Philosopher's
Stone'.

Materiale:
"Entering Worlds of Fantasy" - uddrag af Anne Mette Finderup, Agnete Fog: "Worlds of Fantasy", Systime,
2005
Værk: J. K. Rowling "Harry Potter and the Philosopher's Stone", Bloomsbury, 1997
Film: 'Harry Potter and the Philosopher's Stone', Chris Columbus, 2001

Omfang: 250 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hip Hop


Alt materiale er fra:
Jakob Bækgaard, Kristine Lund Andersen, Stinna Straagaard Pedersen og Eva Pors. Open Wide – En grundbog, Lindhardt og Ringhof, 2. ugd. 2017, s. 167-214

A Short History of Hip Hop

Grandmaster Flash & The Furious Five: The Message (Old School Hip Hop)
Run-DMC: Proud to be Black (Golden Age Hip Hop)
2Pac: Brenda’s Got a Baby (Mainstream Hip Hop)
Eminem: Stan (New Millennium Rap)
Eve: Love is Blind (New Millinnium Rpa/The Female Perspective)
(Alle sange både som tekst og video/sang)

Film: 8 Mile, curtis Hanson 2022
_______________________________________________________
Et forløb om amerikansk hip hop.

Forløb, der introducerer basale analytiske færdigheder, både mht. tekst/lyrik og film.  Yderligere fokus på standard sprog og variation

Eleverne skal kunne placere hip hop i en historisk kontekst og kunne redegøre for hip hoppens forskellige faser. De skal kende til genrens kendetegn og kunne foretage en analyse og perspektivering af en raptekst med fokus på de sproglige virkemidler.


• kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
• et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
• tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Omfang 41 sider + film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Black America (EKSAMEN)

Formål med forløbet:
Emnet belyser de sortes historiske kamp for rettigheder i USA. Forløbet har til formål at præsentere eleverne for borgerrettighedskampen i 1950'erne og 1960'erne (Civil Rights Era) og tiden op til (Separate but Equal). Det historiske skal vi koble til nutidens fortsatte debat om afroamerikaneres rettigheder (Black Lives Matter).  Vi skal læse forskellige typer tekster men fokuserer især på filmanalyse og taleanalyse.

Estimeret omfang: 60 sider

Kernestof
A Boy is a Gun*,Grown-ish Season 4, episode 5 (2021)
Directed by Jenifer Rice-Genzuk Henry, written and created by Kenya Barris and others, episode written by Des Moran (TV + excerpt from script)


I, Too ( )
Langston Hughes (poetry)
from Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen “Black Voices”, Gyldendal

I Have a Dream (1963)
Martin Luther King, Jr. (excerpt from speech)
from Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen “Black Voices”, Gyldendal

The Ballot or the Bullet (1964)
Malcolm X (excerpt from speech)
from Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen “Black Voices”, Gyldendal

On the Come Up (2019)
Angie Thomas
excerpt from novel

Supplerende stof
from Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen “Black Voices”, Gyldendal:
- Pp. 97-98
- Pp. 88-93
Hey Sunshine (2015)
Pusha T ft. Jill Scott (song)
_______________________________________________________
• principper for tekstopbygning

• kommunikationsstrategier, standardsprog og variation

• et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster,

• tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

• væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA

Fokus: At forsøge at trække en tråd fra raceproblemer i USA i dag til borgerrettighedsbevægelserne i 1950’erne – 1960’erne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The American Election (mini forløb) (EKSAMEN)

Forløbet ’American Values’ handler om, hvilket værdimæssigt grundlag USA står på. Vi skal derfor læse om USA's historie og finde frem til nogle af de kerneværdier, landet bygger på. Forløbet er koblet sammen med det amerikanske præsidentvalg 2024 og derfor læser vi lidt om det amerikanske valgsystem. Som kernetekster læser og analyserer vi bl.a. eksempler på politiske taler. Når forløbet er slut kan vi således læse og analysere en politisk tale ved hjælp af relevant fagsprog og sætte talen ind i en større sammenhæng og en samtale om amerikanske værdier. Vi har desuden en forståelse for, hvordan det amerikanske valgsystem fungerer.

Estimeret omfang: 35 sider
_______________________________________________________________________
Kernetekster

Fra Genefke, Mikkelsen, Wich, 'Election Year' (Columbus 2024), excerpts
Chapter 1: How the System Works

Fra Finderup, Fog, 'Worlds of English' (Systime 2022), excerpts
Aspects of America: the American Dream
Aspects of America: From British Colony to Superpower

Extract: Donald J. Trump, 'Victory Speech', November 6, 2024
Extract: Kamala Harris, 'Concession Speech', November 6, 2024

'US election 2024: A really simple guide to the presidential vote', article (2024), BBC.com
Tom Geoghegan, 'What are Harris and Trump's policies?', article (2024), BBC.com
Zachary B. Wolf, '27 lines to explain the Trump-Harris presidential debate', article (2024), CNN.com


______________________________________
Supplende stof:
'The Star-Spangled Banner' stanza 1 + about

'US election 2024: A really simple guide to the presidential vote', article (2024), BBC.com
Tom Geoghegan, 'What are Harris and Trump's policies?', article (2024), BBC.com
Zachary B. Wolf, '27 lines to explain the Trump-Harris presidential debate', article (2024), CNN.com

Div. klip fra DR1 og TV2 i forbindelse med valget; sketches fra SNL
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Love, Death and Robots (EKSAMEN)

Formål:
I ’Love, Death and Robots’ skal vi lære om genren Science Fiction. Science Fiction hører under den genrekategori, som man tit kalder Fantastical Literature eller Speculative Fiction og dermed er det i familie med genrer som fairy tales, fantasy og horror. Fælles for disse genrer er, at de foregår i en verden lidt anderledes end vores, hvor der sker mystiske, magiske, fremtidsagtige eller uhyggelige ting. Men i virkeligheden handler alle historierne om det at være menneske. Nogle gange kan vi nemlig bedre diskutere ”os selv”, hvis det foregår i en mærkelig verden.

Efter forløbet kan vi:
- Genkende genretræk
- Bruge faglige termer til at beskrive genren
- Læse og forstå sci-fi noveller
- Analysere og fortolke sci-fi noveller og film
- Diskutere sociale medier og online dating i forhold til sci-fi tekster og film
- Diskutere kærlighed og menneskelig ud fra sci-fi tekster og film
_________________________________________________________
Kernestof:

J.D. Venne, “Why Science Fiction? (2014), article

Helen Klus, “Why Society Needs Science Fiction” (2012) article

Tim Miller, “Three Robots” (2019) Love, Death, and Robots Season 1, Episode 1, Shortfilm

Joe Wright, “Nosedive” Black Mirror Season 3, Episode 1 (2016), film/TV series

Isaac Asimov, “True Love” (1977), short story

Tim van Patten, “Hang the DJ” Black Mirror Season 4, Episode 4 (2017), film/TV series


• et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
• tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fik-tive og ikke-fiktive tekster
• væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Omfang ca. 40 sider + film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Multicultural Britain (EKSAMEN)

Formål med forløbet:
Vi skal undersøge Storbritannien som en multikulturel nation. Vi skal altså lære at læse og analysere tekster med fokus på, at teksterne repræsenterer en oplevelse af det engelske samfund som multikulturelt.
Efter forløbet er vi i stand til at tale om immigration, integration og identitet på engelsk. Storbritanniens historie (the British Empire) og Engelsk som Lingua Franca (ELF) inddrages i forståelsen af emnet.

Område:
Multicultural Britain: origins and empire, racism, identity crisis, integration
___________________________________________________________

Sripurna Basu,” British or Asian – the identity crisis” (2010), article http://www.desiblitz.com/content/british-or-asian-the-identity-crisis , date of entry 09.08.2011 (excerpt)

Rajinder Kaur, “A Marriage Made in Hounslow” (2010), short story, fra Eksamen hfb august 2016

Gurinder Chadha, ”Bend It Like Beckham”, (2002), film

Zadie Smith ”White Teeth” “Silent Protest” (1999) excerpt from novel

Benjamin Zephaniah: The British (serves 60 Million) (digt)

________________________________________________________
Supplerende stof

Brazenglish by Teacher Elizabeth, "Multicultural Britain"
https://www.youtube.com/watch?v=_nBLoKBeylo

omfang: 30 sider + film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer