Holdet 2023 En/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Gitte Nystrup Jørgensen
Hold 2023 En/q (1q En, 2q En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 01: Identity
Titel 2 Forløb 02: History of Hip Hop
Titel 3 Forløb 03 Harry Potter and... (EKSAMEN)
Titel 4 Forløb 04 - Black America (EKSAMEN)
Titel 5 Forløb 05 - American Values (EKSAMEN)
Titel 6 Forløb 06 - Love, Death, and Robots (EKSAMEN)
Titel 7 Forløb 07 - Multicultural Britain (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 01: Identity

Body Image, Social Media, Gender Identity

"This subject is about being young and searching for who you are in this day and age. The subject investigates themes such as body image, social media, identity, sexuality."

Emnet fungerer som introduktion til engelskfaget på HF og derfor er der fokus på at lære at bearbejde tekster fra forskellige genrer. Sideløbende introduceres analysehæftet "Big Book of Analysis". Vi læser om emner, der ligger tæt på elevernes hverdag og forståelsesverden: sociale medier og billeder; selvskade og selvbillede; køn/kønsroller og seksualitet.

Estimeret omfang: 45
_______________________________________________________
Kernestof:

Frances Dalomba “Pros and Cons of Social Media” (2022)

Patrick Hess “The power social media has over teen lives” (2014),article

Sophie Borland “More teenagers are self-harming due to social media” (2016)

K.J. Adams ”Identity” (2012) short film
Garbage “Bleed Like Me” (2005) song

She/her/hers ”Gender Is Boring” (2018) song

Rupi Kaur “I want to apologize” (2014) poem

Jason June, "Jay's Gay Agenda", (2021), excerpt from novel

Bee Walsh, "Manning Up", (2020), excerpt from novel


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 02: History of Hip Hop

HISTORY OF HIP HOP
Estimeret omfang: 45

Alt materiale er fra:
Jakob Bækgaard, Kristine Lund Andersen, Stinna Straagaard Pedersen og Eva Pors. Open Wide – En grundbog, Lindhardt og Ringhof, 2. ugd. 2017, s. 167-214

A Short History of Hip Hop

Grandmaster Flash & The Furious Five: The Message (Old School Hip Hop)
Run-DMC: Proud to be Black (Golden Age Hip Hop)
2Pac: Brenda’s Got a Baby (Mainstream Hip Hop)
Eminem: Stan (New Millennium Rap)
Eve: Love is Blind (New Millinnium Rpa/The Female Perspective)
(Alle sange både som tekst og video/sang)

Film: 8 Mile, curtis Hanson 2022
_______________________________________________________
Et forløb om amerikansk hip hop.

Forløb, der introducerer basale analytiske færdigheder, både mht. tekst/lyrik og film.  Yderligere fokus på standard sprog og variation

Eleverne skal kunne placere hip hop i en historisk kontekst og kunne redegøre for hip hoppens forskellige faser. De skal kende til genrens kendetegn og kunne foretage en analyse og perspektivering af en raptekst med fokus på de sproglige virkemidler.


• kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
• et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
• tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
__________________________________________________
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 03 Harry Potter and... (EKSAMEN)

HARRY POTTER AND OTHER FANTASTICAL TALES
Estimeret omfang: 75

I dette emne skal vi stille og roligt arbejde os igennem at læse et værk. Vi kommer til at have en del af læsningen på klassen (og noget hjemme) og så skal vi lave sprog-/grammatikopgaver i et hæfte, der hører til. Vi skal arbejde med ordforråd, ordklasser og bøjninger. Vi skal løbende lave forskellige opgaver, som er delvist kreative, hvor vi er delt i fire "houses". Til slut skal vi sammenligne bog og film.
Når vi er færdige med forløbet kan vi:

- Genkende fantasytræk
             Hvad er YA
             Genretræk fra fantasy
             Portal fantasy
- Lave personkarakteristik
- Udlede handling m.m. ud fra begyndelsen af et værk
- Læse et længere værk

______________________________________________________
Kernestof:

C.S. Lewis: The Chronicles of Narnia - The Lion, the Witch, and the Wardrobe, 1950 (excerpt from novel)

Suzanne Collins: Gregor the Overlander ch.1, 2003 (excerpt from novel)

J.K.Rowling: Harry Potter and the Philosopher's Stone, 1997 (novel)

"What Is the Fantasy Genre? History of Fantasy and Subgenres and Types of Fantasy in Literature" Written by MasterClass
Last updated: Oct 1, 2021  https://www.masterclass.com/articles/what-is-the-fantasy-genre-history-of-fantasy-and-subgenres-and-types-of-fantasy-in-literature#1ohlGtc2LQELZODJ70qLGU 03.08.2023

Chris Columbus "Harry Potter and the Philosopher's Stone", 2001 (film)


Supplerende stof:

JK Rowling "Harry Potter and the Philosopher's Stone" audiobook/audioversion via YouTube (various)

Div. opgaver

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 04 - Black America (EKSAMEN)

BLACK AMERICA

Formål med forløbet:
Emnet belyser de sortes historiske kamp for rettigheder i USA. Forløbet har til formål at præsentere eleverne for borgerrettighedskampen i 1950'erne og 1960'erne (Civil Rights Era) og tiden op til (Separate but Equal). Det historiske skal vi koble til nutidens fortsatte debat om afroamerikaneres rettigheder (Black Lives Matter).  Vi skal læse forskellige typer tekster men fokuserer især på filmanalyse og taleanalyse.

Estimeret omfang: 60

Kernestof
A Boy is a Gun*,Grown-ish Season 4, episode 5 (2021)
Directed by Jenifer Rice-Genzuk Henry, written and created by Kenya Barris and others, episode written by Des Moran (TV + excerpt from script)


I, Too ( )
Langston Hughes (poetry)
from Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen “Black Voices”, Gyldendal

I Have a Dream (1963)
Martin Luther King, Jr. (excerpt from speech)
from Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen “Black Voices”, Gyldendal

The Ballot or the Bullet (1964)
Malcolm X (excerpt from speech)
from Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen “Black Voices”, Gyldendal

On the Come Up (2019)
Angie Thomas
excerpt from novel

Supplerende stof
from Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen “Black Voices”, Gyldendal:
- Pp. 97-98
- Pp. 88-93
Hey Sunshine (2015)
Pusha T ft. Jill Scott (song)
_______________________________________________________
• principper for tekstopbygning

• kommunikationsstrategier, standardsprog og variation

• et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster,

• tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

• væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA

Fokus: At forsøge at trække en tråd fra raceproblemer i USA i dag til borgerrettighedsbevægelserne i 1950’erne – 1960’erne
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 05 - American Values (EKSAMEN)

Forløbet ’American Values’ handler om, hvilket værdimæssigt grundlag USA står på. Vi skal derfor læse om USA's historie og finde frem til nogle af de kerneværdier, landet bygger på. Forløbet er koblet sammen med det amerikanske præsidentvalg 2024 og derfor læser vi lidt om det amerikanske valgsystem. Som kernetekster læser og analyserer vi bl.a. eksempler på politiske taler. Når forløbet er slut kan vi således læse og analysere en politisk tale ved hjælp af relevant fagsprog og sætte talen ind i en større sammenhæng og en samtale om amerikanske værdier. Vi har desuden en forståelse for, hvordan det amerikanske valgsystem fungerer.

Estimeret omfang: 60
_______________________________________________________________________
Kernetekster

Fra Genefke, Mikkelsen, Wich, 'Election Year' (Columbus 2024), excerpts
Chapter 1: How the System Works
Chapter 2: Democracy Under Pressure

Fra Mette Holm, 'Being American, (Gyldendal 2020), excerpt
Being American: Introduction

Fra Finderup, Fog, 'Worlds of English' (Systime 2022), excerpts
Aspects of America: the American Dream
Aspects of America: From British Colony to Superpower
Barack Obama's Speech at the Democratic Convention in Denver, Colorado 2008 "American Promise"

Inaugural Address of President John F. Kennedy, Washington DC, January 20thm 1961, excerpt

'US election 2024: A really simple guide to the presidential vote', article (2024), BBC.com
Tom Geoghegan, 'What are Harris and Trump's policies?', article (2024), BBC.com
Zachary B. Wolf, '27 lines to explain the Trump-Harris presidential debate', article (2024), CNN.com


______________________________________
Supplende stof:
'The Star-Spangled Banner' stanza 1 + about

Fra Finderup, Fog, 'Worlds of English' (Systime 2022):
Aspects of America: The Statue of Liberty
- Emma Lazarus, 'The New Colossus', poetry (1883)

'US election 2024: A really simple guide to the presidential vote', article (2024), BBC.com
Tom Geoghegan, 'What are Harris and Trump's policies?', article (2024), BBC.com
Zachary B. Wolf, '27 lines to explain the Trump-Harris presidential debate', article (2024), CNN.com

Div. klip fra DR1 og TV2 i forbindelse med valget; sketches fra SNL
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 06 - Love, Death, and Robots (EKSAMEN)

LOVE, DEATH, AND ROBOTS
________________________________________________________
Estimeret omfang: 50

Formål:
I ’Love, Death and Robots’ skal vi lære om genren Science Fiction. Science Fiction hører under den genrekategori, som man tit kalder Fantastical Literature eller Speculative Fiction og dermed er det i familie med genrer som fairy tales, fantasy og horror. Fælles for disse genrer er, at de foregår i en verden lidt anderledes end vores, hvor der sker mystiske, magiske, fremtidsagtige eller uhyggelige ting. Men i virkeligheden handler alle historierne om det at være menneske. Nogle gange kan vi nemlig bedre diskutere ”os selv”, hvis det foregår i en mærkelig verden.

Efter forløbet kan vi:
- Genkende genretræk
- Bruge faglige termer til at beskrive genren
- Læse og forstå sci-fi noveller
- Analysere og fortolke sci-fi noveller og film
- Diskutere sociale medier og online dating i forhold til sci-fi tekster og film
- Diskutere kærlighed og menneskelig ud fra sci-fi tekster og film
_________________________________________________________
Kernestof:

J.D. Venne, “Why Science Fiction? (2014), article

Helen Klus, “Why Society Needs Science Fiction” (2012) article

Tim Miller, “Three Robots” (2019) Love, Death, and Robots Season 1, Episode 1, Shortfilm

Joe Wright, “Nosedive” Black Mirror Season 3, Episode 1 (2016), film/TV series

Isaac Asimov, “True Love” (1977), short story

Tim van Patten, “Hang the DJ” Black Mirror Season 4, Episode 4 (2017), film/TV series
________________________________________________

Supplerende stof:

Kathryn Van Arendonk, “Let’s talk about the ending of Black Mirror’s ‘Hang the DJ’” (2018), article excerpt

Adam Chitwood, “’Black Mirror’ creator breaks down that “Hang the DJ” end-ing” (2018), article excerpt

Goffman

"Science fiction" cand.mag. Tine Stoltenberg, Bureauet, oktober 2018
https://faktalink.dk/science-fiction?check_logged_in=1
____________________________________________

• et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
• tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fik-tive og ikke-fiktive tekster
• væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbri-tannien og USA
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 07 - Multicultural Britain (EKSAMEN)

MULTICULTURAL BRITAIN
Estimeret omfang: 65

Formål med forløbet:
Vi skal undersøge Storbritannien som en multikulturel nation. Vi skal altså lære at læse og analysere tekster med fokus på, at teksterne repræsenterer en oplevelse af det engelske samfund som multikulturelt.
Efter forløbet er vi i stand til at tale om immigration, integration og identitet på engelsk. Storbritanniens historie (the British Empire) og Engelsk som Lingua Franca (ELF) inddrages i forståelsen af emnet.

Område:
Multicultural Britain: origins and empire, racism, identity crisis, integration
___________________________________________________________

Sripurna Basu,” British or Asian – the identity crisis” (2010), article http://www.desiblitz.com/content/british-or-asian-the-identity-crisis , date of entry 09.08.2011 (excerpt)

Rajinder Kaur, “A Marriage Made in Hounslow” (2010), short story, fra Eksamen hfb august 2016

Gurinder Chadha, ”Bend It Like Beckham”, (2002), film

Zadie Smith ”White Teeth” “Silent Protest” (1999) excerpt from novel

Benjamin Zephaniah: The British (serves 60 Million) (digt)

________________________________________________________
Supplerende stof

Brazenglish by Teacher Elizabeth, "Multicultural Britain"
https://www.youtube.com/watch?v=_nBLoKBeylo

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer