Holdet 2024 ps3/2pq - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Astrid Harboe Odgaard
Hold 2024 ps3/2pq (2pq ps3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologi
Titel 2 Tema 1: Fra barn til voksen
Titel 3 Tema 2: Ekstreme fællesskaber - ondskab
Titel 4 Tema 3: Læring & Intelligens
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologi

Introduktion til psykologi:

I denne korte introduktion bliver I præsenteret for to af de tidligste psykologiske teorier: Psykoanalyse (Freud) og adfærdspsykologien (Watson og Skinner). Vi vil også sætte fokus på forskellene mellem hverdags-psykologi, pop-psykologi og videnskabelig psykologi, og vi vil således nærme os en forståelse af, hvad psykologi egentlig er som fag.

Emne i pensum:
1) Hvad er psykologi?: Præsentation af grundlæggende psykologi. Psykologiens veje (2024): s.9-14
2) Freud, psykoanalysen og personlighedsmodellen.  Psykologiens veje (2008): s.47-49 + s.53-55
3) Adfærdspsykologi - klassisk- og operant betingning.  Psykologiens veje (2024): s.13-14 + s.135-147
4) Videnskabelig teori og metode. Psykologiens veje (2024): s.27-48

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tema 1: Fra barn til voksen

TEMA 1: Fra barn til voksen - omhandler barnets udvikling, omsorg og opdragelse

I forløbet vil vi gennemgå udviklingspsykologiske perspektiver på, hvad der gør en barndom god eller dårlig og, hvilken betydning det kan få for det senere ungdoms- og voksenliv. Der rettes herved et fokus på arvelige og miljømæssige betingelser for udviklingen af personligheden.
Vi vil først arbejde med den normale udvikling hos børn, hvor vi skal arbejde med Bowlbys tilknytningsteori, Sterns domæneteori og barnets generelle udvikling.
Med udgangspunkt i de gennemgåede psykologiske teorier vil vi dernæst se på, hvad konsekvenserne kan være, hvis omsorgspersoner og omgivelser på den ene eller anden måde svigter. Hertil inddrages teorier om tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt.
Til sidst vil vi diskutere, hvilke konsekvenser omsorgssvigt kan have for det enkelte individ i barndommen og senere. Ud fra dokumentarer* og cases diskuteres det, om skader som følge af omsorgssvigt er permanente eller reversible. I denne forbindelse diskuteres arv/miljø i forhold til sårbarhed, resiliens og fænomenet mønsterbrydere: "Hvad er en mønsterbryder og hvordan kan man som individ og som samfund fordre mønsterbrud”. Teoretikerne vi skal omkring vil fremgå af moduloversigten.
I det sidste modul i dette tema vil vi arbejde med brug af psykologisk metode fbm. gennemgang af et eksamensspørgsmål.

Kernestof:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
– psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer

Emne i pensum:
Personlighed: personlighedstyper og personlighedstræk:
Hvad betyder mest for vores udvikling – arv eller miljø?
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (2018, 3.udg.1.oplæg) s. 309 -312
Personlighedstest: https://www.pjkp.dk/tests/personlighedstest-voksne/
Film: Min indre kode (Lone Frank) (mitcfu.dk)

Tilknytningsforstyrrelser, omsorgssvigt, Harlows abeforsøg
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (2018, 3.udg.1.oplæg) s. 117-124
Harlows abeungeforsøg https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
Tre tilknytningsmønstre https://www.youtube.com/watch?v=DRejV6f-Y3c

Tilknytning og omsorgssvigt: Forældrenes samspil med det lille barn
Good enough mother (Aintsworth), tilknytningsteori (Bowlby), forskellige tilknytningsmønstre (Aintsworth)
Om rumænske børnehavebørn, typerne af omsorgssvigt og reaktionerne på omsorgssvigt
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (2018, 3.udg.1.oplæg) s. 96-101 + s.120-121
Film: Er du mors lille dreng (mitcfu.dk) - TV2 dokumentar.  2008
Film: børnehjem i Rumænien + sikker, usikker og undgående tilknytning: https://www.youtube.com/watch?v=PnFKaaOSPmk

Omsorg - Betydning af tilknytning – Stern
Daniel Stern - det begyndende selv og kerneselvet herunder også om mor-barn samspil; ansigtsduetter, stimulation, still-face -
det intersubjektive selv, det verbale selv og det narrative selv
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (2018, 3.udg.1.oplæg) s. 82-95
Filmklip: Mød dit urmenneske (2) Dr1 2018 (mitcfu.dk) (Still face forsøget og fremmedsituationstest)
              Ainsworth: Fremmedsituationstest: https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU

Eriksons 8 aldre
Psykosocial livslang udvikling med fokus på jeg-dannelsen + identitetsdannelsen i puberteten (menneskets psykosociale identitet)
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (2018, 3.udg.1.oplæg) s. 75-77
Video: Eriksons 8 udviklingsfaser: https://www.youtube.com/watch?v=aYCBdZLCDBQ

Sårbarhed, resiliens og mønsterbrud + Kauai-undersøgelsen
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (2018, 3.udg.1.oplæg) s. 126-129 + s. 132-137
Hvad karakteriserer børn og unge, der udsættes for omsorgssvigt. Resultater om kort- og Langtidskonsekvenser (Kvello) og børns
typiske overlevelsesstrategier (Killén): http://vidensportal.dk/temaer/Omsorgssvigt/malgruppen.
Film: Min barndom i helvede (Lisbeth Zornig Andersen): https://www.youtube.com/watch?v=diDRwjfqi5s

Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold.
Det praksis- og anvendelsesorienterede (i forhold til arbejde med børn og unge)

Faglige mål:
• Redegør for og kritisk forholde sig til psykologiske teorier og begreber
• Inddrage og vurder forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
• Formulere problemstillinger og anvende psykologisk viden fra forskellige kilder til at undersøge problemstillinger
• .. og forholde sig kritisk til den anvendte viden på fagligt grundlag
• Vurder betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskelige handlinger
• Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 2: Ekstreme fællesskaber - ondskab

Indenfor dette tema 2 om 'Ekstreme fællesskaber' skal vi prøve at forstå, hvordan psykologien søger at forklare, hvorfor nogle mennesker udfører onde og grusomme handlinger overfor hinanden, der kan anses som ondskab.

Forløbet starter med en diskussion af, hvad ondskab er, og hvordan psykologien kan forklare ondskab. Kernebegreber herved er; agression, fravær af empati og moralsk frakobling.
Vi skal se nogle socialpsykologiske eksperimenter fx Zimbados Standford Prison forsøg

Dernæst skal vi sætte fokus på, hvordan mennesket påvirkes af grupper og, hvordan det agerer i grupper.Vi vil her arbejde med, hvad der karakteriserer en gruppe ud fra et videnskabeligt perspektiv og undersøge forskellige gruppeprocesser. Herefter skal vi særligt arbejde med begreberne konformitet og lydighed overfor autoriteter, som vi også skal se afprøvet i socialpsykologiske forsøg. Ved psykologisk forskning, som baseres på udførelse af forsøg med mennesker, kan der være nogle grundlæggende etiske og moralske problematikker, som vi herved vil komme omkring.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema 3: Læring & Intelligens

Læring & Intelligens (Od)
I forløbet har vi set på læring fra forskellige teoretiske vinkler. Vi arbejder med:

- Mindset
- Behavioristisk og kognitiv læringsteori (Piagets kognitive læringsteori & Vygotskys zonen for nærmeste udvikling)
- Teori om hukommelsen (opbygning, hvordan vi husker bedst)
- Teori om motivation (indre og ydre)
- Selvkontrol, herunder skumfidustesten
- Intelligens (g-faktor og mange intelligenser, den relative betydning af intelligens og selvkontrol/personlighed)
- Stress & Coping

Kernestof:
- Ole Schultz Larsen, Psykologiens Veje 2. udg. Systime (2015) s. 186-189, 217-220, 264+266-68, 268-271, 223,
- Emil Lindeløv & Anders Riber Fastlåst eller Udviklende Mindset? (2013-2014)
- Sofie Münster ”Ny Viden: Sådan roser du, så det virker” artikel, Nordic Parenting (2016)
- Nina Kristiansen & Peter Hyldgård ”Hvorfor kan vi ikke huske det, vi lærte i skolen?” artikel, Videnskab.dk  (2013)
- ”Selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligensen!” artikel, Psykolog Nyt nr. 15 (2006)
- Christian Bennike ”Selvkontrol er afgørende for børns succes” artikel, Information (2016)

Supplerende stof:
- Carol Dweck The Power of Yet, TedTalk (2014) (Engelsk)
- The Monkey Business Illusion YouTube video, (Engelsk) https://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY
- The Marshmellow Test YouTube video, (Engelsk)
https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ
- The Marhmellow Study Revisited YouTube, University of Rochester (2012) (Engelsk)
http://www.rochester.edu/news/show.php?id=4622
- Nils Thorsen ”Hovedernes Kamp” artikel, Politiken (2002)
- Bo Karl Christensen ”Personlighed påvirker karaktererne mere end intelligens” artikel, Videnskab.dk (2015)
- Jane Bruun Elkjær ”Det handler ikke om at lære. Det handler om at få en god karakter” artikel, Politiken (2015)
10 moduler á 90 min.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger

- Kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden

- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser

Klasseundervisning, projektarbejdsform, par-, gruppe og individuelt arbejde, fremlæggelse



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer