Holdet 2024 ps2/2xy3xy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Gert Westphall Poulsen
Hold 2024 ps2/2xy3xy (2xy3xy ps2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ekstreme fællesskaber
Titel 2 Fra barn til voksen
Titel 3 Den digtitale ungdom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ekstreme fællesskaber

Temaet har gennemgået den klassiske socialpsykologis metoder og resultater, flere i et kritisk lys, med henblik på at undersøge en almenmenneskelig tendens til at udvikle ekstremistiske holdninger under særlige omstændigheder. Der er bl.a. eksemplificeret med et tidligere med-em af Hizb-ut Tahrir, indvandrerdrenge og racisme blandt danske grupper, scenerne fra Abu Ghraib og fordomme generelt.

Kernestof:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– stereotyper, fordomme og diskrimination
– identitet og personlighed
– psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for motivation

Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold
Anvendelsesorienteret (konfliktløsninger i forhold til bander)

I forhold til faglige mål:
Demonstrere et indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske

Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst

Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag

Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.

Demonstrere et grundigt kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden.

Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.

Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag


Temaet har gennemgået den klassiske socialpsykologis metoder og resultater, flere i et kritisk lys, med henblik på at undersøge en almenmenneskelig tendens til at udvikle ekstremistiske holdninger under særlige omstændigheder. Der er bl.a. eksemplificeret med et tidligere medlem af Hizb-ut Tahrir, indvandrerdrenge og racisme blandt danske grupper, scenerne fra Abu Ghraib og fordomme generelt.

Kernestof:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– stereotyper, fordomme og diskrimination
– identitet og personlighed
– psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for motivation

Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold
Anvendelsesorienteret (konfliktløsninger i forhold til bander)


Indhold:

Grundbogsmateriale:

Psykologiens ibog
p5157 - Albert Bandura (modelindlæring)
Fra 5385 Abraham Maslow (behovshierarki) Psykologiens veje ibog kap 17
p5535, p5536 og p5665 - Gruppepsykologi (gruppetyper, Sherifs Røverhulen, Asch`s konformitetsforsøg og gruppepolarisering)
p5630 – Lydighedens dilemma (Kap 24 Ondskab)
p5531 - Holdninger og Kognitiv dissonans
c12493 -  Kulturer (Homogene og heterogene kulturer)
c12489 - Gordon Allport (kontaktteori)
p5632 Fravær af empati kap 24 (Ondskab)

Psykologiens veje ibog kap 11 (Kognitionspsykologi) Fra Social perception (om bla førstehåndsindtryk, haloeffekt,  Rosenthaleffekt of stereotyper) p5237

Følelsen af magt gør os mindre empatiske af Thomas Davidsen, Djøfbladet 23.10.2013

Intergruppekonflikter (herunder Robert Cave eksperimentet, Tajfels minimalgruppeeksperiment og Den sociale identitetsteori) fra (Psykologiens veje  ibog ) Kap 21 (Socialpsykologi)

Tekster
- Det mest berømte psykologistudie nogensinde kan være fup. Elise Kjørstad, Videnskab.dk d. 16/10 2018.
- Blåøjede og brunøjede. Jette Hannibal 2009, upubliceret
- Mentorer kan forebygge bandekriminalitet. Videnskab.dk – 06/11 2012
- French and Ravens Five Forms of Power. https://www.mindtools.com/pages/article/newLDR_56.htm set d. 26/11 2018.
- Forråelsen ramte også mig. Jesper Sølund Hansen, 2004, ukendt ophav
- Danske FN-soldater i Kroatien og Bosnien. Ask Elklit, Forskningsnyt i psykologi, 1995, 4, 6
"Perkerne mod white trash - når underklassen slås"  Olav Hegel, Politiken d 04/11 2012

"Rekruttering til bandemiljøet starter i de unge år".
Justitsministeriet d.25.06. 2011

"Sådan gik teenager fra skolehad til hagekors"
Kilde.  P 1. orientering den 22/11 2018

"Ekstremistiske netværk i nærområdet spiller stadig en vigtig rolle for radikalisering"
Kilde. Forskningsresume 1  2018.  Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme

Jette Hanibal: "Rosentahl-effekten (Pygmalion-effekten)" 2011

"Scientology: Den lange vej ud" af Pierre Collignon, Jyllandsposten 19.02.2000

Dokumentarer/film/videoklip
TV2 dok: De voldelige unge https://www.youtube.com/watch?v=09WPTrr0OhQ
Lydighedens dilemma – Milgrams forsøg (DR1 udsendelse fra 1970`erne )
Stanford Fængselsforsøg https://amara.org/da/videos/764uN8LlN7q5/info/feature-film-the-stanford-prison-experiment-documentary/
Asch https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
Case: Thomas & Jan: http://stop-radikalisering.dk/faellesskaber/
Konfrontation: Gellerupdrenge vs. Vejgaarddrenge (fra mitcfu.dk)
”I syv sind – Mohamed mit system”. på you tube  https://www.youtube.com/watch?v=QSaLFSx4370

"Broen" Poul Martinsen kavalkade (1) udgiver dr1 2007.   31 min






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fra barn til voksen

Temaet har gennemgået udviklingspsykologiske perspektiver på barndommens betydning for det senere ungdoms –og voksenliv. Der har været fokus på arvelige og miljømæssige betingelser for udviklingen af personligheden. Kønsforskelle, omsorgssvigt og resiliens har været vinkler heri. Den senmoderne opdragelse, samt konsekvenserne af denne er også diskuteret.

Kernestof:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
– psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer


Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold.
Det praksis- og anvendelsesorienterede (i forhold til arbejde med børn og unge)

Grundbogsmateriale:

Psykologiens veje ibog:
p4827 og p4828 - Kønsforskelle (evolutionær psykologi, neuropsykologi, behaviorisme og social indlæringspsykologi, socialpsykologi).
p5049 og p5048 - Daniel Stern (om mor-barn samspil; ansigtsduetter, stimulation, still-face - Det begyndende selv og kerneselvet)
p5051 Margareth Mahler
p5043 - John Bowlby & Mary Ainsworth (tilknytningsteori og forskellige tilknytningsmønstre)
p5130 - Michael Rutter (rumænske børnehjemsbørn)
p5129 - Omsorgssvigt
p5188 - Diane Baumrind (opdragelsesstile, den senmoderne familie og daginstitution)
Eriksons teori i Psykologiens veje ibog
kap 6 Erik Erikson p5052,
kap 27 p 5497 (hedder også Erikson)
p5496 (Livsvendingen)  
p 5495 (Midtlivskrisen)
p 5494 (5o års krisen)

Artikler/tekster
- The Big Five. http://www.strategikonsulenterne.dk/images/file/NEO-PI-R/NEO-PI-R%20-%20KLINISK.pdf
- Hver tredje mand har krigergen. Ida Hammerich Nielsen, http://www.au.dk/om/profil/historie/x-import/arkiv/2010/artikler/nr7/hvertredjemandharkrigergen/, set d. 26/11 2018
- Arv eller miljø – hvad bestemmer vores personlighed? Stine Rendrup Jensen, Videnskab.dk d. 26/10 2015
- Hvad karakteriserer børn og unge, der udsættes for omsorgssvigt. (Resultater om kort- og Langtidskonsekvenser (Kvello) og børns typiske overlevelsesstrategier (Killén)) http://vidensportal.dk/temaer/Omsorgssvigt/malgruppen.
- Forskellige tilknytningsstile og det senere parforhold. Ole Schulz Larsen, Systime.dk, ukendt årstal for udgivelse.
- Risiko og Resiliens. Ole Schultz Larsen, www.psykologiensveje.dk, ukendt dato
- Kauai-undersøgelsen. Ole Schultz Larsen, www.psykologiensveje.dk, ukendt dato
- Ikke alene, men ensom. Maria Rørbæk, Samvirke d. 1/8 2005
- Danske forældre er bange for at opdrage deres børn. Jan Andreasen, Politiken, d. 12. NOV. 2015
- Dansk undersøgelse: Derfor skal du ikke opdrage dine børn med straf. Ritzau, bragt på BT.dk, d. 22/6 2016
- Selvkontrol er afgørende for børns succes. Christian Bennike, Information d. 9. marts 2016 (om Skumfidustesten)
- Forskere skyder hul i kendt skumfidus-test. Ditte Svane-Knudsen, Videnskab.dk d. 17/10 2012

Dokumentarer/film/videoklip
Genetic Me: https://www.dr.dk/tv/se/genetic-me/-/genetic-me
Menneskedyret – Hanner og Hunner. Tv2, sendt d. 27/9 2005.
Ainsworth: Fremmedsituationstest  https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU
Tre tilknytningsmønstre https://www.youtube.com/watch?v=DRejV6f-Y3c
Harlows abeungeforsøg https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
"Er du mors lille dreng”  TV 2 dok udgivelsesår 2008  41 min mit CFUThe still face https://www.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0

Sådan overlever du en lortebarndom. Sendt på DR d. 04/03 2019
Hvem passer vores børn (uddrag). Sendt på DR d. 09/04 2019


Diverse små klip af spædbørn fra 0-2 mdr  og 2-6 mdr(Psykologiens veje i bog)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den digtitale ungdom

Temaet har fokuseret på forskellige konsekvenser af at være barn og ung i den digitale tidsalder. Problemstillingerne vedrører fx afhængighed, opmærksomhedsproblemer i forhold til læring, stress og mobning. Indhold om opdragelse og selvdisciplin er gentaget fra Tema, men sat i en ny ramme omkring forældrenes og skolens styring af digitale hjælpemidler.

Kernestof :
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold.
Det praksis- og anvendelsesorienterede (i forhold til egen brug/misbrug af digitale medier)

Grundbogsmateriale:

Psykologiens veje:
p5188 - Opdragelse; Baumrinds 4 opdragelsesstile
p5419 - Giddens; Refleksiv identitet, ontologisk sikkerhed, sociale arenaer
p5574 - Stress; akut og kronisk
p5238 - Opmærksomhed; indre og ydre faktorer
c11337 – 3 typer af belønninger
p5322 - Hjernens straf- og belønningssystem
p5236 - Hukommelse; Sensorisk, korttids- og langtidshukommelse
c12423 - Mobning; individualpsykologisk og socialpsykologisk perspektiv
p5388 - Buber; jeg-det og jeg-du forhold
p5423 - Bourdieus tre kapitalformer (med fokus på social kapital)
Undersøgelse: Multitasker du.
Undersøgelse: Skaber store skåle overvægt


Artikler/tekster
- Selvkontrol er afgørende for børns succes. Christian Bennike, Information d. 9. marts 2016 (om Skumfidustesten)
- How heavy use of social media is linked to mental illness. https://www.economist.com/graphic-detail/2018/05/18/how-heavy-use-of-social-media-is-linked-to-mental-illness set d. 26/11 2018. (omtalt og opsummeret i oplæg – ikke læst).
- Coping-teori. http://www.vucaalborg.dk/sara/arbejdspsykologi.htm
- Moralsk frakobling. Ole Schultz Larsen, www.systime.dk, ukendt dato.
- Digital mobning fordobler risikoen for selvskade og selvmord. Anders Worup & Mette Scheel Persson, dr.dk d. 19/6 2018
- Digitale forældreeffekter. Kapitel 3 (p132) i ibogen “Forældre – hvor meget betyder de egentligt”, af Christian Skjødt Pedersen, Systime.dk, 2019 (2 undersøgelser om forældres brug af mobiltelefonen og betydningen af dette i forhold til børnenes adfærd).
- Hemmeligheden bag multitasking afsløret. Lasse Foghsgaard, Videnskab.dk 2010 (omtalt og opsummeret i oplæg – ikke læst).
- Ramasjangchef om hurtigt børne-tv: Vi vil vise indhold, der inspirerer. Malthe Sommerand & Morten Baurlund, DR.dk d. 26/9 2018.
- Unge og Medier. Børnerådets børne- og ungepanel, 2014, uddrag. https://www.boerneraadet.dk/media/75093/BRD_Pixi_Unge_og_medier.pdf


Dokumentarer/film/videoklip
- Barry Schwartz: Valgets paradoks (https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice/transcript?language=da)
- Awareness test – basket ball: https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo
- Forandringsblindhed: https://www.youtube.com/watch?v=vBPG_OBgTWg&t=158s
- Når mobilen ta’r magten. http://omtv2.tv2.dk/nyhedsartikler/nyhedsvisning/naar-mobilen-tar-magten/ (uddrag)
- Hængt ud på nettet. (https://www.youtube.com/watch?v=5gvjiZHDxNw)
- 3 hovedtræk ved digital mobning (Jette Kofoed): www.kortlink.dk/23dzg
- Børne tv før og nu: https://www.dr.dk/nyheder/indland/ramasjang-chef-om-hurtigt-boerne-tv-vi-vil-vise-indhold-der-inspirerer
- Dokumentarer (udklip): Familien som skærmjunkier: https://www.dr.dk/tv/se/eksperimentet-2/superscreen-me/eksperimentet-familien-som-skaermjunkier#!/ (minut 0-25)
- Dokumentar (udklip): Familien på skærmafvænning https://www.dr.dk/tv/se/eksperimentet-2/superscreen-me/eksperimentet-familien-pa-skaermafvaenning#!/,autoplay=true  (sidste kvarter)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer