Holdet 2024 ps6/2bxz3cy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Anette Overgaard Nielsen, Lotte Bech
Hold 2024 ps6/2bxz3cy (2bxz3cy ps6)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fra barn til voksen
Titel 2 De digitale unge
Titel 3 Ekstreme fællesskaber
Titel 4 Forløb#1
Titel 5 Forløb#3
Titel 6 Forløb#4
Titel 7 Forløb#5
Titel 8 Forløb#6
Titel 9 Forløb#7
Titel 10 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fra barn til voksen

Temaet har gennem gået udviklingspsykologiske perspektiver på barndommens betydning for det senere ungdoms og voksenliv. Der har været fokus på arvelige og miljømæssige betingelser for udviklingen af personligheden. Kønsforskelle, omsorgssvigt og resiliens har været vinkler heri. Den senmoderne opdragelse, samt konsekvenserne af denne er også diskuteret.

Kernestof:
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens
- psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer

Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold
Det praksis- og anvendelsesorienterede (i forhold til at arbejde med børn og unge)

Indhold:
Torben Chris: Sådan opdrager du dit barn
- Hvor svært kan det være, DRTV

Kapitel 6. UDVKLINGSPSYKOLIGI
- John Bowlby
- Mary Ainsworth
- Daniel Stern: Begyndende selv, Kerneselv

Artikel: Øjenkontakt med spædbørn får hjernebølgerne til at svinge i takt, iBog

Artkl: Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne



KAPITEL 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt
Separationsreaktioner
Eksperiment med abeunger
Spædbarnsdepression og hospitalisme
De rumænske børnehjemsbørn
Omsorgssvigt
Børns reaktioner på omsorgssvig
Sårbarhed og resiliens

Kauai-undersøgelsen

Hvorledes overlever man en lortebarndom DRTV

Lisbeth Zornig, Min barndom i helvede

Ulla Uvejr vandt. Politiken, 19. Juni, 1996, 4. sektion, s. 3

Artikel: tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne

Artikel: Hvad karakterer børn og unge, der udsættes for
omsorgssvigt?

CASE: Det sårbare barn.
Risiko og årsagssammenhæng

Babyvideoer

Medfødte forskelle: Temperament

Parents Keep Childs Gender A Secret

Vi har set DRTV:
DR2. UDEN





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 De digitale unge

Temaet har fokuseret på forskellige konsekvenser af at være barn og ung i den digitale tidsalder. Problemstillingerne vedrører fx afhængighed, opmærksomhedsproblemer i forhold til læring, stress og mobning. Indhold om opdragelse og selvdisciplin er gentaget, men sat i en ny ramme omkring forældrenes og skolens styring af digitale hjælpemidler.

Kernestof:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- identitet og personlighed
- individuelle forskel i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold
Det praksis- og anvendelsesorienterede (i forhold til egen brug/misbrug af digitale medier)

Indhold:
Kap 10
Fire opdragelsesstile
Barnet i den senmoderne familie

Behaviorisme:
Pavlov og den klassiske betingning

Ungdom og senmodernitet: Ungdom en efterspurgt livsstil
Kapital og habitus
Sociale arenaer
Det multiple selv

Stir på det hele - doku

Akut og kronisk stress
Coping
Tolvtallets piger - undersøgelse i bogen

Familien som skærmjunkier

Besvaret spørgsmål i kap 23
Fokus på problemstillinger kap 23
Digital mobning - arbejdsspørgsmål

To undersøgelser om  fædres brug af mobiltelefoner

Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler
Valdemar: om en ung mand, som næsten slet ikke bruger sin telefon
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ekstreme fællesskaber

Temaet har gennemgået den klassiske psykologis metoder og resultater, flere i et kritisk lys,  med henblik på at undersøge en almenmenneskelig tendens til at udvikle udvikle ekstremistiske holdninger under særlige omstændigheder. Der er bl.a. eksemplificeret med et tidligere medlem af Hizbuth Tahrir, indvandredrenge og racisme blandt danske grupper, scenerne fra Abu Ghraib og fordomme generelt.

Kerne stof:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- stereotyper, fordomme og diskrimination
- identitet og personlighed
- psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for motivation

Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold
Anvendelsesorienteret (konfliktløsninger i forhold til bander

Indhold:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer