Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Anette Overgaard Nielsen, Lotte Bech
|
Hold
|
2024 ps6/2bxz3cy (2bxz3cy ps6)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fra barn til voksen
Temaet har gennem gået udviklingspsykologiske perspektiver på barndommens betydning for det senere ungdoms og voksenliv. Der har været fokus på arvelige og miljømæssige betingelser for udviklingen af personligheden. Kønsforskelle, omsorgssvigt og resiliens har været vinkler heri. Den senmoderne opdragelse, samt konsekvenserne af denne er også diskuteret.
Kernestof:
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens
- psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer
Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold
Det praksis- og anvendelsesorienterede (i forhold til at arbejde med børn og unge)
Indhold:
Torben Chris: Sådan opdrager du dit barn
- Hvor svært kan det være, DRTV
Kapitel 6. UDVKLINGSPSYKOLIGI
- John Bowlby
- Mary Ainsworth
- Daniel Stern: Begyndende selv, Kerneselv
Artikel: Øjenkontakt med spædbørn får hjernebølgerne til at svinge i takt, iBog
Artkl: Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne
KAPITEL 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt
Separationsreaktioner
Eksperiment med abeunger
Spædbarnsdepression og hospitalisme
De rumænske børnehjemsbørn
Omsorgssvigt
Børns reaktioner på omsorgssvig
Sårbarhed og resiliens
Kauai-undersøgelsen
Hvorledes overlever man en lortebarndom DRTV
Lisbeth Zornig, Min barndom i helvede
Ulla Uvejr vandt. Politiken, 19. Juni, 1996, 4. sektion, s. 3
Artikel: tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne
Artikel: Hvad karakterer børn og unge, der udsættes for
omsorgssvigt?
CASE: Det sårbare barn.
Risiko og årsagssammenhæng
Babyvideoer
Medfødte forskelle: Temperament
Parents Keep Childs Gender A Secret
Vi har set DRTV:
DR2. UDEN
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
De digitale unge
Temaet har fokuseret på forskellige konsekvenser af at være barn og ung i den digitale tidsalder. Problemstillingerne vedrører fx afhængighed, opmærksomhedsproblemer i forhold til læring, stress og mobning. Indhold om opdragelse og selvdisciplin er gentaget, men sat i en ny ramme omkring forældrenes og skolens styring af digitale hjælpemidler.
Kernestof:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- identitet og personlighed
- individuelle forskel i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold
Det praksis- og anvendelsesorienterede (i forhold til egen brug/misbrug af digitale medier)
Indhold:
Kap 10
Fire opdragelsesstile
Barnet i den senmoderne familie
Behaviorisme:
Pavlov og den klassiske betingning
Ungdom og senmodernitet: Ungdom en efterspurgt livsstil
Kapital og habitus
Sociale arenaer
Det multiple selv
Stir på det hele - doku
Akut og kronisk stress
Coping
Tolvtallets piger - undersøgelse i bogen
Familien som skærmjunkier
Besvaret spørgsmål i kap 23
Fokus på problemstillinger kap 23
Digital mobning - arbejdsspørgsmål
To undersøgelser om fædres brug af mobiltelefoner
Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler
Valdemar: om en ung mand, som næsten slet ikke bruger sin telefon
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ekstreme fællesskaber
Temaet har gennemgået den klassiske psykologis metoder og resultater, flere i et kritisk lys, med henblik på at undersøge en almenmenneskelig tendens til at udvikle udvikle ekstremistiske holdninger under særlige omstændigheder. Der er bl.a. eksemplificeret med et tidligere medlem af Hizbuth Tahrir, indvandredrenge og racisme blandt danske grupper, scenerne fra Abu Ghraib og fordomme generelt.
Kerne stof:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- stereotyper, fordomme og diskrimination
- identitet og personlighed
- psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for motivation
Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold
Anvendelsesorienteret (konfliktløsninger i forhold til bander
Indhold:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692559785",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692559785",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692559785"
}