Holdet 2024 ps5/2pq - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Anette Overgaard Nielsen, Lotte Bech
Hold 2024 ps5/2pq (2pq ps5)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 De digitale unge
Titel 2 Ekstreme fællesskaber
Titel 3 Fra Barn til Voksen
Titel 4 Cases

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 De digitale unge

Temaet har fokuseret på forskellige konsekvenser af at være barn og ung i den digitale tidsalder. Problemstillingerne vedrører fx afhængighed, opmærksomhedsproblemer i forhold til læring, stress og mobning. Indhold om opdragelse og selvdisciplin er gentaget, men sat i en ny ramme omkring forældrenes og skolens styring af digitale hjælpemidler.

Kernestof:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- identitet og personlighed
- individuelle forskel i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold
Det praksis- og anvendelsesorienterede (i forhold til egen brug/misbrug af digitale medier)

Indhold:

Kap 9. s.148-150
Social Indlæringsteori: modelindlæring Bobo eksperimentet

Kapitel 10. s.158-164
Fire opdragelsesstile
Barnet i den senmoderne familie

Kapitel 14. s.253-256
Neuropsykologi
Hjernens belønningssystem, empati og spejlneuroner

Kapitel 17. s.293-294
Martin Buber JEG-DET forholdet og JEG-DU forholdet

Kapitel 19 .  s.317-329
Tvangen til at vælge
Kapital og habitus
Hvad er identitet
Krop, køn og identitet - en undersøgelse
Frigørelse fra forældrene
Sociale arenaer, roller

Kapitel 23. 2. 432-440
Akut og kronisk stress

Magnus Risager, PsykC, Grundbog til psyk på c-niveau:
Kenneth Gergen om identiteten som et relationelt fænomen. s. 150-151

Dokumentar: "Familien som skærmjunkier. DR. Produktion.  https://www.youtube.com/watch?v=Wce25FVxk58

Dokumentar: "Styr på det hele." https://www.youtube.com/watch?v=B12354ThY2Q&t=876s

Artikel: Valdemar på 21 Jeg tager ofte afstand fra folk, der er meget på sociale medier.
Fortalt til Michael Ørtz Christiansen, Foto Frederik Højfeldt Nielsen

Artikel: "Derfor kan stress føre til depression". Videnskab.dk
https://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-kan-stress-foere-til-depression/











Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ekstreme fællesskaber

Temaet har gennemgået den klassiske psykologis metoder og resultater, flere i et kritisk lys,  med henblik på at undersøge en almenmenneskelig tendens til at udvikle udvikle ekstremistiske holdninger under særlige omstændigheder.

Kerne stof:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- stereotyper, fordomme og diskrimination
- identitet og personlighed
- psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for motivation


Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold
Anvendelsesorienteret (konfliktløsninger i forhold til bander)

Indhold:
Psykologiens Veje ibog.
Kapitel 21. SOCIALPSYKOLOGI (s.369-408)
- To perspektiver - Individ eller gruppeperspektiv.
- Massehypnose
- Hvad er en gruppe?
primær - sekundær
Formelle - uformelle
Reference - uformelle
Indgrupper - udgrupper
Gruppepres og social kontrol
- Solomon Asch
- Elevator experiment
- Gruppetænkning
- Gruppepolarisering
- Filterboble og ekkokamre
- Sunsteins eksperiment om politisk ekstremisme
- Mobning
Intergruppekonflikter
stereotyper

Kap. 24. Ondskab fra.s.459- 478
Lydighedens dilemma
Autoritet og lydighed
Zimbardo og virkelighedens fængsel
Art. Følelsen af magt
Moralsk frakobling

Øvelse: Mikkel Bernt Hansen, Amanda, 1996
"Beskyttelsesrummet", s. 71-73

Artikel: Djøfbladet. 23. oktober 2013. Følelsen af magt gør os mindre empatiske, Thomas Davidsen, 23.10.2013.https://www.djoefbladet.dk/artikler/2013/10/foelelsen-af-magt-goer-os-mindre-empatiske

Artikel: Information. 7. april 2016. Da han var færdig med at slå ihjel, gik han ud for at brække sig.https://www.information.dk/kultur/2016/04/faerdig-slaa-ihjel-gik-braekke

Artikel: Dr.dk 27.januar 2017, Dansk kvinde dømt for had til muslimer på facebook. https://www.dr.dk/nyheder/indland/pensionist-doemt-dele-had-til-muslimer-paa-facebook

Artikel: Politiken. 19. sept. 2019. Hadefulde netbrugere er også hadefulde offline. Mænd er værst.
https://politiken.dk/kultur/medier/art7378806/Hadefulde-netbrugere-er-ogs%C3%A5-hadefulde-offline.-Og-m%C3%A6nd-er-de-v%C3%A6rste

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fra Barn til Voksen

Temaet har gennem gået udviklingspsykologiske perspektiver på barndommens betydning for det senere ungdoms og voksenliv. Der har været fokus på kombinationen arvelige personlige træk og miljømæssige betingelser for udviklingen af personligheden. Kønsforskelle, omsorgssvigt og resiliens har været vinkler heri.

Den senmoderne opdragelse, samt konsekvenserne af denne er også diskuteret.

Kernestof:
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens
- psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring
- personlighedspsykologi - Via personlighedstest - se på The BIg 5 og hvad er dine træk og hvordan ser vi de individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer
- socialpsykologi - fokus på spørgsmålet Arv eller miljø, om omsorgssvigt og resiliensfaktorer.

Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold
Det praksis- og anvendelsesorienterede (i forhold til at arbejde med børn og unge)

Indhold:

Torben Chris: DRTV  sådan opdrager du dit barn - Hvor svært kan det være
https://www.dr.dk/drtv/program/saadan-opdrager-du-dit-barn-_-hvor-svaert-kan-det-vaere_84925

Kap. 6 i Psykologiens veje (s.71 og s.97-104)
Erik H. Eriksson: fundamental tillid kontra mistillid
selvstændighed kontra skam og tvivl
Bowlby og Ainsworth:  Tilknytning, Fremmedsituationstesten og tilknytningstyper

Kap.8 i Psykologiens Veje ( s. 115- 128)
Seperationsreaktioner
Eksperiment med abeunger
Omsorgssvigt
Børns reaktioner på omsorgssvigt
Risiko og resiliens.

Kap. 18 i Psykologiens Veje (s. 301-305)
The Big 5 - personlighedstæk
Trækteorier

De rumænske børnehjem - artikel/case
https://videnskab.dk/krop-sundhed/tidligt-skadede-adoptivboern-har-alvorlige-psykiske-problemer-som-voksne/

Dokumentar: DRTV, Sådan overlever du en lortebarndom.
https://www.dr.dk/drtv/se/saadan-overlever-du-en-lortebarndom_64839
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Cases

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer