Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst B
|
Lærer(e)
|
Charlotte Elvang Ranneries
|
Hold
|
2024 Bk/2pq3bcyz (2pq3bcyz Bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Naturen i kunsten
Forløbet handler om, hvordan naturen skildres i kunsten og bruges i kunsten og hvordan forholdet mellem menneske og natur skildres.
Vi ser på begrebet 'det antropocæne', som beskrives som den tidsalder, vi er i nu, hvor: Menneskets indgriben i naturen er så gennemgribende at det ikke kan gøres om – men vi kan ikke kontrollere naturen: mennesker og natur er ikke adskilte: mennesket er natur og naturen er mennesket.
Vi starter med forskellige akvareløvelser med fokus på akvarelteknik og rumskabende virkemidler genopfriskes fra c-nuveau.
Vi arbejder med:
Farveperspektiv – landskab
Lavering landskab med himmel og repoussoir i sort tusch
Aftryk af naturen
Til sidst laves et antropocænt værk individuelt eller i grupper
Værkerne udstilles.
Tekster:
Jonas Wolter: Landskabet i kunsten 1600-1900, Temaer i kunsten s. 19-26
Kunstens stemmer: Naturen i den antropocæne ære:
Katharina Grosse
Rune Bosse
Jette Gejl Kristensen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Landart
Undersøgelsen af naturen i kunsten fortsætter i et forløbet om landart fortsætter i et forløb om landart.
Vi analyserer landart-værker og undersøger, hvad der kendetegner landartværker vs mere traditionel kunst og kunst på museet.
I praksis skaber eleverne land art værker ved vesterhavet og i skoven bl.a. insp. af Andy Goldsworthy. Der er fokus på brug af forskellige, selvvalgte naturmaterialer.
Teorien om 'stedets ånd' introduceres.
Tekst:
J. Wolter: Temaer i Kunsten kap 3. Indtryk af naturen igennem land art, s. 59-70.
Robert Smithson : Spiral Jetty explained
https://youtu.be/LQv3YqHisZc?si=WfYWfbLGHMb06LlO
Andy Goldsworthy
https://youtu.be/sngXz55b4bc?si=JWjnxhu8_R8mpfvt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Byrum og kunst i det offentlige rum
Vi undersøger eksempler på forskellige byrum, kunst i byrum og deres eventuelle stedsspecifikke karakter.
Analyse af 'Himmelbuen' af Kasper Heiberg på Thisted Gymnasium (værket ses på facaden, i de 3 gårde og inde i bygningen).
Vi diskuterer værkets funktion og brug og 'stedets ånd'.
Ekskursion rundt i Thy til 3 landsbyer: – KulTHYvator projektet - byrumskunst.
Sophus Ejler Jepsen: Sjørringbordet i Sjørring
Thomas Wolsing: Leg på linjer i Snedsted
Camilla Berner: Forvandlingskugle i Hørdum
Praktisk opgave: Design gård 4 på TG så det bliver et rum, I gerne vil være i.
Problemformulering:
Hvordan kan man skabe et rart, socialt byrum i gård 4 med oplevelser for flere sanser?
Byrummet skal være stedsspecifikt, dvs det skal på en eller anden måde forholde sig til gymnasiet (fx bygningen, de andre gårde, eleverne, gymnasiets historie, Thy…)
https://kunsten.nu/journal/billedserie-kulthyvator/
Arbejdet med opgaver om stederne.
Tekster om forskellige byrumstyper:
Sansernes byrum og det relationelle byrum Kap. 3, s. 83-87 og 62-64 i Line Højgaard Porse Byrumsdesign: Temaer i byrumsprojekter, det ny forlag, 2017.
Det offentlige rum som sted
Hvad og hvor er det offentlige rum? https://www.kunsteder.dk/tema/det-offentlige-rum-som-sted#title3
Analyse af Superkilen
Teori:
Stedets ånd
Stedsspecifik kunst
Relationel æstetik
Sansemæssig oplevelse
Affekt og oplevelse
Tekster fra TAP-bogen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Køn og ligestilling i kunsten
Vi arbejder med fremstillingen af kvinden i kunsten og køn og kønnede blikke
Vi starter med:
Biblens kvinder. Eva som frister
Grandvalbiblen: Skabelsesberetningen og syndefaldet
Maria – den anden Eva
Michelangelo: Syndefaldet
Harald Sloth Møller: Primavera
Tekst af Jonas Wolter (Temaer i kunsten 2: Den moderne kvinde som motiv i kunsten s. 95-99) Fokus på den traditionelle fremstilling af kvinden + Kønsspecifikke motivgengangere fx den liggende kvinde og Venus. Desuden malerne: Tizian, Eckersberg og Manet
Det moderne gennembrud: De kvindelige malere skal skrive ind i historien:
Skagensmalerne: Fortællinger om mænds og kvinders roller i 1890 -start 1900-tallet.
Den Hirschsprungske Samling: Kvindernes moderne gennembrud. Dansk kunst 1880-1910: https://www.hirschsprung.dk/udstillinger/kvindernes-moderne-gennembrud
Film om udstillingen: https://www.youtube.com/watch?v=2u9DcIw2XS4 - Kuratering af udstillingen.
SMK: Against All Odds – Historiske kvinder: https://www.smk.dk/exhibition/against-all-odds/
Feministisk kunst i 1960-70’erne:
Kirsten Justesen: Pussy Power
Niki de Saint Phalle
Dea Trier Mørck
Kvindelige samtidskunstnere:
Andrea Stense Lind-Valdan (kroppen som pensen): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=160&L=0#c613 https://stenseandrealindvaldan.blogspot.com/p/blog-page_69.html
Teresa Margolles
Apolonia Sokol
Deborah De Roberts (Gustave Courbet)
Viktoria Wendel 4 værker på TG
Jeannette Ehlers: https://kunsthalcharlottenborg.dk/da/udstillinger/jeannette-ehlers/
I praksis arbejdes der med:
1. Parafraser: Collage – et andet syn på kønnene inspireret af Deborah Kelly:https://www.finespind.dk/index.php/artikler-og-billedserier-kategorier/billedgallerier/19-billedserie-kunst-og-udstillinger/496-venus-envy-deborah-kelly-pa-kvindemuseetbilledeidstart1venstre
2. Kuratering af udstilling om blikke:
a) En kuratering som har fokus på 'the female gaze'
b) En kuratering som har fokus på at appelere til så mange af beskuerens sanser som muligt jf. teorien om affekt og Jinsop Lees: De 5 sansers graf: https://www.ted.com/talks/jinsop_lee_design_for_all_5_senses?subtitle=en
Teorier:
Teori om 'the male gaze' og 'the female gaze'.
Køn og kønnede blikke (TAP)
Kunst og kønspolitik (Tekst fra Kunstens Stemmer, Systime)
Teori om affekt og de 5 sansers graf fra TAP-bogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Samfundskritisk kunst
Vi ser på kunst, der sætter emner til debat
PROBLEMSTILLING:
Hvordan kan man udtrykke sig visuelt om de problemer, der findes i verden omkring os?
Materiale: Linoleum
OPGAVE:
Du skal udføre et værk, som omhandler et problem i din omverden og din samtid.
Hvis du mangler inspiration til at finde et problem, kan du sætte det benspænd, at du må bladre én avis fra netop dagen i dag igennem, og du skal vælge et emne, som er belyst i en af artiklerne i avisen.
Inspiration til arbejde med linoleum:
• Dea Trier Mørck
• Jane Muus
• German expressionism linocut
• Palle Nielsen linoleumstryk
Inspiration til samfundskritisk kunst:
- 70'ernes feminisme
- Dea Trier Mørck - linoleum, https://www.information.dk/kultur/2019/01/dea-trier-moerch-vaere-stolt-udstille-vaerker-paa-louisiana-2000-kroner
- Niki de Saint Phalle
- Street art / murmaleri
- Banksy – murmaleri, stencils
- Teresa Margolles – installation
- Jeanette Ehlers - performance: Whip it good: https://www.jeannetteehlers.dk/m4v/video21.htm
- Olafur Eliasson
- Rune Bosse
- Katarina Grosse
Tekster:
Tekst om problemer: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=232
Jonas Wolter: Samfundskritisk kunst s. 107-110 i Kunst i teori og praksis, Tidernes Forlag, 2022.
Teori: Fra TAP-bogen
- Det antropocæne
- Relationel æstetik
- National identitet
- Køn og feminisme
- Det grimmes æstetik
- Stedets ånd
- Affekt
- Postkolonialisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt
Arbejde med individuelle og selvstændige eksamensprojekter: praktisk, analytisk og teoretisk
Vi starter med idégenerering og konceptudvikling og laver en prioriteringsmatrix.
Benspænd: Hvordan skal din undersøgelse / dit værk kurateres?
Teori:
TAP-bogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
ARoS
Ekskursion til kunstmuseet ARoS
På ARoS skal vi især opleve installationskunst, herunder Igshann Adam værker.
Igshann Adams er vokset op i apartheid styret i Sydafrika, med adskillelse af hvide og sorte. Med afsæt i egne oplevelser udforsker Adams traumers indvirkning på den menneskelige psyke og bevægelsens helbredende kraft. Han optaget af, hvordan dans kan være med til at styrke menneskets modstandskraft og handlekraft. Det udfoldes i hans helt nye 6,5 meter lange billedtæppe skabt i samarbejde med den sydafrikanske dansegruppe Garage Dance Ensemble.
Derudover er der fokus på at repetere og genopfriske analytiske metoder og kunstneriske strategier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
I dette forløb repeterer vi billedkunstsfagets metoder og teorier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692559893",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692559893",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692559893"
}