Holdet 2024 EN/3xy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Julie Nørgaard Holst
Hold 2024 EN/3xy (3xy EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 American Minimalism (EKSAMEN)
Titel 2 The Great Gatsby (Modernism) (EKSAMEN)
Titel 3 Love Stories and Shakespeare (EKSAMEN)
Titel 4 Multicultural Britain (EKSAMEN)
Titel 5 The American Dream/Nightmare Del 1 og 2 (EKSAMEN)
Titel 6 Australia - the Stolen Generation (EKSAMEN)
Titel 7 True Crime (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 American Minimalism (EKSAMEN)

Forløbet 'American Minimalism' har centreret sig om noveller inden for temaet mandlige amerikanske minimalister. Eleverne har haft særligt fokus på at karakterisere den minimalistiske skrivestil, lavet nedslag indenfor typiske temaer hos henholdsvis Raymond Carver og Ernest Hemingway, herunder isbjergsteorien og nihilisme og voyeurism.
Eleverne har filmatiseret to af de læste noveller.

Særlige fokuspunkter i forløbet:
• Novelleanalyse med særlig fokus på personkarakteristik
• Viden om minimalisme og isbjergsteknikken
• Viden om Raymond Carver og Ernest Hemingway
• Substantiver
• Skriftligt og mundtligt engelsk
• Brug af ordbøger
• Informationssøgning og kildekritik

Materialer:

Eget materiale:
-Hemingway Carver kompendium
-Minimalism, a definition

tekster fra: When Less Is More, Gyldendal, 2015:
'Hills Like White Elephants' by Ernest Hemingway
'Neighbors' by Raymond Carver  
'Little Things'/'Popular Mechanics' by Raymond Carver

Internet
Ernest Hemingway’s writing style (video)  
https://www.youtube.com/watch?v=s1c1VHV5bcA


Omfang
40 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The Great Gatsby (Modernism) (EKSAMEN)


Den amerikanske modernisme, som en litterær periode, som den kom til udtryk i USA i mellem-krigsårene 1920-40 med fokus på romanen The Great Gatsby. Romanen sættes i et historisk og litterært perspektiv, hvor der arbejdes med The Roaring Twenties og den socioøkonomiske
situation og de litterære eksperimenter med form/indhold og fortælletyper og synsvinkel, der kendetegner den litterære periode. Endvidere har der også været fokus på samfundsmæssige og politiske forhold og den amerikanske drøm i USA i dag.

Arbejdet med romanen i sin helhed har fokuseret på personkarakteristikker, miljøbeskrivelser, sprog, fortællerforhold og synsvinkler.

Temaer der er blevet behandlet er repræsentationen af den amerikanske drøm, kærlighed, bedrag (selviscenesættelse) og stereotypiske kønsroller.

Udover romanen har eleverne også set filmatiseringen af romanen: Baz Luhrmanns 'The Great Gatsby' (2013)
Fokus har været på filmterminologi- og analyse og komparativ analyse af filmatiseringen og romanen.

materialer:
The Great Gatsby af F. Scott Fitzgerald, 1926. Penguin Books 1994
The Great Gatsby, 2013, instruktør Baz Luhrmann.

Væsentligste arbejdsformer:
Læreroplæg, par- og gruppearbejde, klassediskussion, højtlæsning og samtale i små grupper (CL øvelser).

Omfang: 197 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Love Stories and Shakespeare (EKSAMEN)


I forbindelse med læsningen og analysen af de nedenstående tekster er eleverne blevet bedt om at tage udgangspunkt i Ozas forskellige kærlighedskarakteristika.
De læste tekster diskuteres og analyseres derudover i forhold til deres samtid.
Fokus har derudover været på fremstillingen af kærlighed ud fra forskellige synsvinkler og historiske perioder.


Tekster:
- 'Love in Literature' ,Preeti Oza, professor, St. Andrew College, 2019 (8 sider)
- 'The Man Who Loved Flowers' Stephen King, 1977 (5,5 sider)
- 'Pride and Prejudice', uddrag fra kapitel 3 (First Meeting), 19 (Mister Collins' Proposal), 56 (Lady Catherine De Bourgh tells Elizabeth not to marry Mr. Darcy), Jane Austen, 1813.  (10 sider)
- 'Love Story', sang, Taylor Swift, 2008 (1,5 sider)
- 'Love Song', sang, Sara Bareilles, 2007 (1,5 sider)
- Introduktion til det engelske sprogs historie s. 10-19 i 'Worlds of English', A.M. Finderup og A. Fog, Systime,
2010.
M.H. Abrams: 'Sonnet Treasure Hunt' fra 'A Glossary of Literary Terms', Heinle and Heinle, 1999.

-M.J. Cummings: 'The Shakespearian Sonnet, an Overview',
http://www2.moundsviewschools.org/moundsview/userfiles/nessetg/sonnetnotes.pdf

-W. Shakespeare: 'Shall I Compare Thee to a Summer's Day', Sonnet 18,
http://www.poets.org/poetsorg/poem/shall-i-compare-thee-summers-day-sonnet-18
-W. Shakespeare: 'When in Disgrace', Sonnet 29

-W. Shakespeare: 'Romeo and Juliet', scene ACT II, SCENE II, + ACT IV SCENE III
- W. Shakespeare/Brett Wright: YOLO Juliet, 2015 (hele bogen)
- Selvkreeret kompendium om Romeo and Juliet

Film:
Forskellige udgaver af balkonscenen:
'Romeo and Juliet', Franco Zefirelli, 1968
'Romeo + Juliet', Baz Luhrmann,1996
'Romeo and Juliet', Carlo Carlei, 2013
'Macbeth', Max Webster, 2025 (eleverne var i biografen)
'Pride and Prejudice', Joe Wright, 2005.

Fokus: Undervisningen har centreret sig omkring Shakespeare's måde at skrive på igennem både hans værk 'Romeo and Juliet', men også igennem to udvalgte sonetter som er blevet analyseret og fortolket på baggrund af de to artikler om sonetter. Derudover indledtes med en gennemgang af sprogets historie.

Omfang: 60 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Multicultural Britain (EKSAMEN)

Formål med forløbet:
Vi skal undersøge Storbritannien som en multikulturel nation. Vi skal altså lære at læse og analysere tekster med fokus på, at teksterne repræsenterer en oplevelse af det engelske samfund som multikulturelt.
Efter forløbet er vi i stand til at tale om immigration, integration og identitet på engelsk. Storbritanniens historie (the British Empire) og Engelsk som Lingua Franca (ELF) inddrages i forståelsen af emnet.

Område:
Multicultural Britain: origins and empire, racism, identity crisis, integration
___________________________________________________________
Kernestof:
Hjemmegjort Powerpoint -Why Britain is Multicultural (4 sider)
Diskussion af British values (eget ark) (2 sider)
Robin Cook 'Chicken Tikki Massala Speech, 2001 (6,5 sider)
John Agard, 'Listen Mr. Oxford Don', 1985  (2 sider)
Hanif Kureishi: 'My Son the Fanatic', 1994 (12 sider)
Suhaiymah Manzoor-Khan: 'British Values' from Postcolonial Banter, 2019, (2 sider)



Film/serier:
Gurinder Chadha, ”Bend It Like Beckham”, (2002), film,  108 minutter
Gareth Neame og Julian Fellowes: 'Downton Abbey', sæson 1, afsnit 1 (2010), 65 minutter



________________________________________________________
Supplerende stof

Brazenglish by Teacher Elizabeth, "Multicultural Britain"
https://www.youtube.com/watch?v=_nBLoKBeylo



Omfang ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The American Dream/Nightmare Del 1 og 2 (EKSAMEN)

Forløbet er læst i 2.g

Forløbet har forholdt sig til spørgsmålet om den Amerikanske drøm er en myte eller en realitet i det moderne Amerikanske samfund.
Eleverne har i grupper arbejdet med klip fra filmen "Joker" fra 2019, hvor de har fokuseret på samfundet og hovedpersonen i filmen. Derudover har eleverne arbejdet med den amerikanske drøm i en historisk
kontekst. De har desuden undersøgt diverse amerikanske borgeres holdninger til den Amerikanske drøm.

Dette har de arbejdet med både i grupper og på klassen.
Grammatisk har eleverne arbejdet med modalverber og pronominer.
Eleverne har desuden lært hvordan man forholder sig til "non-fiction" tekster.
Vi har desuden brugt den engelske ordbog Merriam-Webster.

Følgende tekster indgår i forløbet:

'Michael Moore Calls ‘Joker’ a Masterpiece: ‘The Greater Danger to Society May Be If You Don’t See This Movie’' af Ryan Lattanzio, 2019 (1,5 side)
'Joker makes for uncomfortable viewing – it shows how society creates extremists' af Maria Flood, 2019
(2,5 sider)

'The New Colossus' af Emma Lazarus, 1883 (2 sider)
'Spoil the Child' af Howard Fast, 1938 (9 sider)
'The American Dream Is Dead — And These 6 Charts Prove It' af Zeeshan Aleem, 2015 (2 sider)
'The America I love Needs to Do Better' af Arnold Schwarzenegger, 31. maj, 2020. (5 sider)
'The American Dream Is Alive and Well' af Samuel J. Abrams, 2019 (2,5 sider)

Film:
'Joker', 2019, Todd Phillips

omfang ca. 35 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Australia - the Stolen Generation (EKSAMEN)


Indhold :
Forløbet bruges til at afdække en anden engelsktalende region end UK og USA. Der har været fokus på belysning af Australiens historiske og samfundsmæssige forhold med særlig fokus på 'The Stolen Generations'.

-Træning i mundtlig fremstilling herunder mundtlig eksamen
-At træne læsning og analyse af tekster både fiktion og non-fiktion
-Træning af skriftligt arbejde, herunder summary

Tekster:
'Why are Australians so laid back', Miranda Luby, 25 februar 2022. (4,5 sider)
'Closer', David Malouf, 1999 (9 sider)
'Another Stolen Generation', John Pilger, 2014 (5 sider)
'No Longer Tied to Britain, Australia is still searching for its place in the world, Gregory Melleuish, 2017 (4 sider)
'Bread', 'Chips og 'Invisible Spears', 3 digte af Ellen Van Neerven, 2016 (3 sider)
'The Wall', Julie Koh, 2017 (3 sider)


Omfang:
Ca. 30 sider



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 True Crime (EKSAMEN)


Forløbet er læst i 2.g

Tematisk forløb med toning til biologi (arv og miljø). Undervisningen har taget udgangspunkt i True Crime som særskilt genre med fokus på literary journalism og tilhørende genremarkører; hvorfor drages vi af True Crime?
Forløbet har desuden fokuseret på non-fiction analysis, begrebet 'Cold Case' og fakta -og fiktionskoder. Vi har i den forbindelse øvet kritisk stillingtagen i forhold til genrens virkemidler. Derudover har eleverne skulle opklare forskellige mord (både kreeret som små samtaler), men også løst opgaver med særligt fokus på grammatik og sætningskonstruktion.
Afslutningsvis har vi hørt podcast med fokus på det talte sprog og forskellige fremstillingsformer. Derudover har vi set filmen 'Zodiac' med fokus på filmteknik som mundede ud i en mundtlig fremstilling af de analyserede observationer.

Tekster:
'Introducing True Crime' hjemmegjort introduktion. (5 sider)
'Don't Fuck with Cats - hunting an Internet Killer', Variety, 27. januar 2020 (3,5 sider)
'Grateful Doe, Unidentified man named as Jason Callaban 20 Years after death', The Guardian, 11. december, 2015 (3,5 sider)
'Lamb to the Slaughter', Roald Dahl, 1953 (5 sider)
'Criminal', sang, Britney Spears, 2011 (1,5 sider)
'Criminal Mind', sang, Lukas Graham, 2012 (1,5 sider)
'Death By Scrabble', Charlie Fish, 2006 (3,5 sider)

Podcasts: 'Bear Brook Murders, episode 1, Hide and Seek'.
Criminal Junkie podcasts (eleverne har arbejdet i grupper med udvalgte podcast som derefter blev præsenteret for klassen).

Film:
'Zodiac', David Fincher, 2007. (2 timer og 37 minutter)

Grammatik: Semantiske felter, verbets tider og former.


omfang: ca. 30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer