Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Astronomi C
|
Lærer(e)
|
Mads Lundbak Severinsen
|
Hold
|
2024 as/2q2a3bcxy (2q2a3bcxy as)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb #1 - Introduktion
-----------------------------------------Formål----------------------------------------
Formålet med dette forløb er at gøre eleverne bekendte med forskellige redskaber til at navigere rundt i stjernehimlen samt at introducere dem for måder hvorpå stjernehimlen kan fotograferes. Forløbets observationsopgaver introduceres og solkikkerten afprøves.
--------------------------------------Kernestof----------------------------------------
Undervisningsnoter
01. Introduktion.pdf
-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------
Undervisningsnoterne er designet til at inddrage perspektiverende regneopgaver,
eksempler, billeder, videoer og forklaringer som supplement til lærebogen.
--------------------------------Eksperimentelt arbejde------------------------------
Her følger en liste over de introduceres observationsopgaver, som strækker sig over hele året og eleverne gøres opmærksom på, at alle skal indgå i portfolioen, pånær aktivitet #3 & #4, som er valgfri og henvendt til de elever der har fået blod på tanden.
01. Vejledning og opgaver til Stellarium.docx
02. Aktivitet #1 - Mit første astrobillede (findes i introduktion.pdf)
03. Aktivitet #2 - Månens faser (findes i introduktion.pdf)
04. Aktivitet #3 - Observation af Solen (findes i introduktion.pdf)
05. Aktivitet #4 - Observation af nattehimlen (findes i introduktion.pdf)
------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------
- Kunne orientere sig på stjernehimlen og kunne identificere planeter og udvalgte stjernebilleder.
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer-----------------
- Eleverne opbygger fortrolighed med at udføre egene observationer ved brug af mobiltelefonen, hvor ISO og lukketid introduceres og afprøves som redskaber til astrofotografi.
- Eleverne opbygger fortrolighed med brugen af Stellarium som virtuelt redskab til at identificere stjernebilleder og planeter.
- Eleverne oparbejder indsigt i astronomifagets metode og betydningen af
observationer for astronomisk indsigt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb #2 - Solsystemet
-----------------------------------------Formål----------------------------------------
Formålet med dette forløb er at gøre eleverne bekendte med dannelsesteorien for solsystemet, solsystemets bestanddele og de umiddelbar observerbare fænomener forbundet med Solen, Måne og Jordens indbyrdes bevægelse. En stor del af forløbet er opbygget omkring research hvor eleverne kompetencer inden for informationssøgning og kildekritik trænes og deres mundtlighed trænes i et oplæg omkring én af solsystemets planeter
--------------------------------------Kernestof----------------------------------------
• Neubular Hypothesis (engelsk video på 3 min og 28 s)
https://www.youtube.com/watch?v=sCkhEu3lYNc&ab_channel=LincolnLearningSolutions
• Lars Becker Larsens dokumentarfilm: Den bevægede Jord(58 min)
(https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/den-bevaegede-jord)
• Stub, H.: Det levende Univers(2017) side 91 –123 (Foreslået som materiale til projektet)
Undervisningsnoter
02. Solsystemet(Dannelse, Kometer&asteroider).pdf
03. Solsystemet(Solen).pdf
04. Solsystemet(AE og planeterne).pdf
05. Solsystemet(Paradigmeskift).pdf
-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------
Undervisningsnoterne er designet til at inddrage perspektiverende regneopgaver,
eksempler, billeder, videoer og forklaringer som supplement til lærebogen.
--------------------------------Eksperimentelt arbejde------------------------------
Som et led i undersøgelsen af Solen udarbejdes et observationelt projekt hvor fotografier af Solen med solpletter over en tidsperiode undersøges med henblik på at kunne bestemme Solens rotationstid. Projektbeskrivelsen er udarbejdet i 3 udgaver med varierende grad af hjælp i et forsøg på at placere eleverne i deres nærmeste udviklingszone.
Opgavedokumenter
02.1. Solens rotationstid(grøn).doc
02.2 Solens rotationstid(gul).doc
02.3. Solens rotationstid(Rød).doc
------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------
- Kunne søge information om et astronomisk emne fra forskellige kilder og vurdere pålideligheden.
- Kunne udvælge og strukturere relevante og centrale astronomiske elementer og kunne formidle astronomiske emner til en udvalgt målgruppe.
- Kunne forklare elementære astronomiske fænomener med udgangspunkt i fænomener som dag og nat, Månens faser, formørkelser, planeternes bevægelse samt årstidernes skiften
- Kunne indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data (SoHo-billeder)
- Kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
- Kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede (Geocentrisk vs Heliocentrisk)
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer-----------------
- En forståelse af solsystemets dannelse, opbygning og planeters egenskaber (udformet som gruppeprojekt med fokus på informationssøgning og mundtlig fremlæggels.
- En forståelse af Solen som stjerne og hvordan man kan eksperimentel kan bestemme Solens rotation ud fra billeder af solpletters bevægelse.
- En forståelse af formørkelser og årstider.
- En forståelse af den astronomiske enhed samt de astronomiske symboler for Jorden og Solen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Forløb #3 - Planetbaner
-----------------------------------------Formål----------------------------------------
Formålet med dette forløb er undersøge hvordan man beskriver kredsløbsbevægelse. Keplers 3 love undersøge og benyttes til at udføre simple beregninger og Newtons gravitationslov undersøges i detalje med henblik på at forstå forskellige banetyper. b.
--------------------------------------Kernestof----------------------------------------
.Stub, H.: Det levende Univers(2017) side 77 – 88
Undervisningsnoter
06. Planetbaner(Keplers love).pdf
07. Planetbaner(Newtons tyngdelov).pdf
-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------
Undervisningsnoterne er designet til at inddrage perspektiverende regneopgaver,
eksempler, billeder, videoer og forklaringer som supplement til lærebogen.
--------------------------------Eksperimentelt arbejde------------------------------
Som et led i undersøgelsen af Keplers 3 love, udnyttes keplers 3.lov på astronomiske billeder af Jupiters 3 inderste måne til at bestemme en værdi for Jupiters masse.
Opgavebeskrivelsen findes i Powerpoint nr. 4 slide 17 - 19
------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------
- Kunne forklare planeternes bevægelse.
- have indsigt i anvendelse af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af
astronomiske fænomener og processer
-Undersøge problemstillinger og udvikle løsninger, hvor fagets metode anvendes.
-Kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag (matematik og fysik).
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer-----------------
-Eleverne trænes i at benytte matematiske modeller til at løse astronomirelevante problemstillinger.
- Eleverne oparbejder kendskab til Newtons Tyngdelov og Keplers 3 love med særligt fokus på forståelsen og brugen af Keplers 3. lov
- Eleverne oparbejder en forståelse for, hvordan observationer kan benyttes til at teste og verificere teoretiske sammenhænge.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Forløb #4 - Stråling og spektre
-----------------------------------------Formål----------------------------------------
Formålet med dette forløb, er at gøre eleverne fortrolige med begreber som Stråling fra rummet, strålingslovene, dannelse af spektre samt dopplereffekten og rødforskydning. Som et naturligt led i undervisningen præsenteres eleverne for absorptionskurver og emissionskurver som de trænes i at fortolke til at bestemme overfladetemperature og rødforskydning og stjerners flugthastigheder ud fra spektrallinjer
--------------------------------------Kernestof----------------------------------------
Stub, H.: Det levende Univers(2017) side 29 – 38
Undervisningsnoter
08. Straaling(Straalingslovene).pdf
09. Straaling(Spektre).pdf
10. Straaling(Dopplereffekten).pdf
-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------
Undervisningsnoterne er designet til at inddrage perspektiverende regneopgaver,
eksempler, billeder, videoer og forklaringer som supplement til lærebogen.
--------------------------------Eksperimentelt arbejde------------------------------
Fortolkning og analyse af spektre præsenteret i form af problemopgaver som afslutning på de individuelle undervisningslektioner.
------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------
-have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer.
-kunne indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data (spektre)
-undersøge problemstillinger og udvikle løsninger, hvor fagets metode anvendes.
- Kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer-----------------
- Kendskab til naturens grundbestanddele (atomer) og deres betydning for dannelsen af stjerners spektre.
- Kendskab til begrebet rødforskydning og dopplereffekt som redskab til at bestemme hastigheder af fjerne stjerner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb #5 - Stjerner
-----------------------------------------Formål----------------------------------------
Formålet med dette forløb er at give eleverne indblik i hvordan stjerne opstår og udvikler sig. I den forbindelse undersøges stjerners energiproduktion og udstråling. De sidste faser i stjerners udvikling, alt afhængig af massen, undersøges gennem et gruppearbejde med dertilhørende oplæg.
--------------------------------------Kernestof----------------------------------------
Stub, H.: Det levende Univers(2017) side 169 – 180
Undervisningsnoter
11. Stjerner(Spektralklasser).pdf
12. Stjerner(Stjernefødsel og hovedserie).pdf
13. Stjerner(Kæmpestjerner og stjernedød).pdf
14. Stjerne(Stjernehobe).pdf
-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------
1. Undervisningsnoterne er designet til at inddrage perspektiverende regneopgaver,
eksempler, billeder, videoer og forklaringer som supplement til lærebogen.
--------------------------------Eksperimentelt arbejde------------------------------
- kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
- kunne søge information om et astronomisk emne fra forskellige kilder og vurdere pålideligheden
- kunne udvælge og strukturere relevante og centrale astronomiske elementer og kunne formidle astronomiske emner til en udvalgt målgruppe
------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------
- Kendskab til stjerners spektralklasse, udvikling og endeligt
- Kendskab til grundstofsyntesen i stjerners indre
- Kendskab til HR-diagrammet og dennes anvendelse i aldersbestemmelse af stjernehobe.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Forløb #6 - Kosmologi
-----------------------------------------Formål----------------------------------------
Formålet er at lære om Big Bang-modellen med fokus på den kosmologiske rødforskydning. Universets alder, den kosmiske baggrundsstråling og dannelsen af lette grundstoffer. Den sidste del af forløbet udformer sig som gruppearbejde omkring den moderne kosmologi hvor eleverne skal undersøge begreberne skalafaktor og den kosmiske tæthedsparameter samt universets grundbestanddele.
--------------------------------------Kernestof----------------------------------------
Stub, H.: Det levende Univers(2017) side 257 - 274
Undervisningsnoter
15. Kosmologi (Hubbleslov&Rødforskydning).pdf
16. Kosmologi (Big Bang modellen).pdf
-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------
1. Undervisningsnoterne er designet til at inddrage perspektiverende regneopgaver,
eksempler, billeder, videoer og forklaringer som supplement til lærebogen.
2. Moderne kosmologi.docx
------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------
- have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer.
- kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
- kunne søge information om et astronomisk emne fra forskellige kilder og vurdere pålideligheden
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer-----------------
- Big Bang-modellen med fokus på kosmologisk rødforskydning, universets alder, den kosmiske baggrundsstråling og dannelsen af de lette grundstoffer.
- Kendskab til naturens grundbestanddele, herunder mørkt stof og mørk energi.
- Kosmologisk rødforskydning, Skalafaktor og kosmologisk tæthedsparameter (projektarbejde og der forventes kun et overordnet kendskab).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
7
|
Forløb #7 - Afstande i rummet
-----------------------------------------Formål----------------------------------------
Formålet med dette forløb er at give eleverne kendskab til forskellige metoder til afstandsbestemmelse i universet, samt at introducere dem til begrebet størrelsesklasser. Forløbet er udformet som et gruppearbejde med fokus på selvstændighed og egenfordybelse i udvalgte elementer på afstandsstigen.
--------------------------------------Kernestof----------------------------------------
Stub, H.: Det levende Univers (2017) side 243 - 247 & s 41 - 42 & Tema 1.1 s 14 – 15
-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------
Eleverne har fået udleveret en projektbeskrivelse indeholdende opgaveformuleringer til de forskellige afstandsbestemmelser. Projektbeskrivelsen indeholder både regneopgaver og et lille praktisk eksperiment til afstandsbestemmelse som tangerer til parallaksemetoden samt et eksperiment til eftervisning af afstandskvadratloven. Alle elever skal komme igennem parallaksemetoden og spektroskopisk afstandsbestemmelse ud fra størrelsesklasser og en valgfri.
Dokument
06. Afstandsstigen(opgaver).docx
--------------------------------Eksperimentelt arbejde------------------------------
I løbet af projektet kommer eleven til at lave 2 småeksperimenter. En undersøgelse af afstandskvadratloven og en simpel trigonometrisk afstandsbestemmelse som eksempel på en parallaksemetode.
------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------
- kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation.
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag (matematiske formler)
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer-----------------
- Metoder til bestemmelse af afstande i universet.
- Kendskab til begrebet buesekund og anvendelse af parallaksemetoden til at bestemme afstande til nære stjerner.
- Størrelsesklassebegrebet og forskellen i tilsyneladende og absolut størrelsesklasse til bestemmelse af afstande til fjerne stjerner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Forløb #8 - Mælkevejen og andre galakser
-----------------------------------------Formål----------------------------------------
Formålet er at lære om Mælkevejens opbygning og at lære om forskellige typer af galakser. Forløbet afsluttes med et miniprojekt omkring aktive galakser.
--------------------------------------Kernestof----------------------------------------
Stub, H.: Det levende Univers(2017) side 202 – 211 og 221 – 227 & 228 - 232
Undervisningsnoter
17. Galakser.pdf
-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------
1. Undervisningsnoterne er designet til at inddrage perspektiverende regneopgaver,
eksempler, billeder, videoer og forklaringer som supplement til lærebogen.
------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------
- kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
- kunne søge information om et astronomisk emne fra forskellige kilder og vurdere pålideligheden.
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer-----------------
- Kendskab til karakterisering af forskellige galaksetyper herunder fordelingen af Type I og Type II stjerner.
- Kendskab Mælkevejen som galakse.
- Kosmisk zoom og bekendt med begrebet galaksehobe og superhobe.
- En overordnet forståelse af begrebet "Universets Storstruktur".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
9
|
Forløb #9 - Liv i rummet og exoplaneter
-----------------------------------------Formål----------------------------------------
Formålet er at lære om livets opståen på Jorden og betingelserne for at liv kan opstå andre steder i universet. Forløbet afsluttes med et projekt, hvor eleverne skal undersøge viden om exoplaneter og teorien omkring planetdannelsen samt at undersøge data for exoplaneter til bestemme af radius og masse for Kepler-7b.
--------------------------------------Kernestof----------------------------------------
Stub, H.: Det levende Univers (2017) side 283 – 290 & side 143 - 151
Undervisningsnoter
18. Liv i rummet.pdf
19. Exoplaneter.pdf
-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------
1. Undervisningsnoterne er designet til at inddrage perspektiverende regneopgaver,
eksempler, billeder, videoer og forklaringer som supplement til lærebogen.
--------------------------------Eksperimentelt arbejde------------------------------
Forløbet afsluttes med et observationelt projekt hvor eleverne skal behandle en tidsserie over lysstyrken af en stjerne for ved brug af transitmetoden at bestemme fysiske parametre for exoplaneten. Projektbeskrivelsen er udarbejdet i 3 udgaver med varierende grad af hjælp i et forsøg på at placere eleverne i deres nærmeste udviklingszone.
Opgavedokumenter
07.1 Projekt i exoplaneter(Gul).docx
07.2 Projekt i exoplaneter(Rød).docx
07.3 Data(Exo-planeter).docx
------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------
- kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede (Nice-modellen).
- kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede (Hot Jupiters).
- kunne indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data
-kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer-----------------
- Kendskab til exoplaneter og betingelser for liv herunder udregning af den habitable zone.
- Kendskab til transitmetoden og radialhastighedsmetoden.
- Erfaring med analyse af tidserie data for en exoplanet til bestemmelse af fysiske planetparametre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560017",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560017",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560017"
}