Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Anne Kalhave Brostrøm, Lars Rud Strohmeyer Bille
|
Hold
|
2024 fi2/2ab2q3cxy (2ab2q3cxy fi2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Etik og moral - hvad er en god handling?
Fokus punkter
1) Arbejde med at lære fagets tilgang at kende.
2) Forståelse af klassiske etiske positioner (utilitarisme, pligtetik og dydsetik), gennem læsning af filosofferne, Bentham, John Stuart Mill, Kant, Aristoteles og Rosalind Hursthouse.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
”Mennesket i verden”, Grundbog i filosofi, Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov, Systime, 1.udg, 2.oplag, 2013, siderne 12-44
-
”Moralen og den begrundelse”, Bjarne Troelsen, Systime, 1.udgave, 1. oplag, 1995. siderne: 39-44(Bentham)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - 1) Jeremy Bentham (Nytteprincippet, konsekventialisme, hedonistisk handlingsutilitarisme, beregning af lyst og smerte, lyst står over fornuften, mest mulig lykke til flest mulige mennesker).
2) Kant; (Intentionerne som vigtige, Fornuftens universaliserbarhed ,Pligthandlinger for pligten skyld, Moralloven og Kategorisk imperativ Mennesket som et mål i sig selv)
3) John Stuart Mill; (Regelutilitarisme – overholdelse af regler (som ”du må ikke slå ihjel”) er vigtigere end umiddelbar nydelse, Forskellen mellem nydelse kvantitativ og kvalitativ nydelse.
4) Rosalind Hursthouse (Situationsbundet etik – den etisk korrekte handling afhænger af situationen, Moralsk opdragelse, Mennesker har lyst til at handle moralsk korrekt, inspirationen fra Aristoteles´ dydsetik (Fronesis, Arete, Eudaimonia og den rette midte).
5) Peter Singer, (De 3 præmisser og deres konklusion, Det radikale ved Singers tankegang i forhold til vores (vestens) livsstil.
Nozick oplevelsesmaskine
- Diskutere - Diverse forskellige etiske problemstillinger
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Mennesket - hvad kendetegner det ?
Fokuspunkter
1) Fortsat arbejde med at lære fagets tilgang, mere selvstændig læsninger af filosoffer.
2) Forståelse af forskellig klassiske positioner i forståelse af mennesket (determinisme og indeterminisme, mennesket som dualistiske sjæl-legeme vs. monistisk opfattelse af mennesket som havende både en dyriske drift og en fornuft) igennem filosofferne, Descartes, Nietzsche, Hospers, d´Holbach og Sartre
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1) ”Mennesket i verden”, Grundbog i filosofi, Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov, Systime, 1.udg, 2.oplag, 2013, siderne 77-102
-
2) ”Frihed og Ansvar – filosofiske tekster”, Nils Arne Nielsen, Systime, 1.udgave, 1.oplag, 1990, siderne, 14-19 (d´Holbach), 20-27 (Hospers)
-
3) Jean-Paul Sartre, ”Eksistentialisme er en humanisme”, oversat af Anders Thuborg, forlag: Vinters Forlag A/S, 1984, siderne: 7-50
-
4) ”Teknologi og filosofi”, Mikkel Guldhammer Sparsø, Systime, 1.udgave, siderne ??? (Thomas Nagel, Hvordan er det at være flagermus tekstuddrag)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - 1) Descartes; Metodisk tvivl, Sanse, Drømme, fejlbarligheds og dæmonargumentet, ”ego cogito ergo sum”, Sjæl-legeme dualisme (res Cogitans og res Extensa). Rationalisme, Solipsisme som mulighed.
2) Nietzsches, Slave vs herremoral, Ressentiment moral og ressentiment menneske vs. herremoral og overmenneske, Viljen til magt, Passive og aktive nihilister, Perspektivismen, Monistisk menneskeforståelse (apollisk og dionysiske elementer)
3) D´Holbachs materialistiske determinisme, kausalitetstanken heri og tanker om tvang
4) Hospers psykologisk baserede determinisme. Herunder Hospers definition af ansvar og afvisning af frihed for både neurotikere og ikke-neurotikeren grundet ikke-bevidste psykologiske motiver (determinerer vores handlinger).
5) Sartre: indeterminisme, ”eksistens før essens”, Du er hvad du gør dig selv til, Fakticitet og eksistens, Friheden, Ansvaret over for en selv, Angst, Ansvaret overfor menneskeheden, væren-for-sig og væren-i-sig.
6) Thomas Nagel
- Almene (tværfaglige) - Værklæsning af Sartres Eksistentialisme er en humanisme. Omfang cirka 5 moduler a 90 minutter.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Politisk filosofi (kort titel)
Forløbet rigtige titel er "Politisk filosofi - Hvad er det gode og retfærdige samfund"
Fokuspunkter
1) Forsættelse af bemestring af fagets tilgange, med endnu mere selvstændige udlægninger af primærlitteratur tekststykker.
2) Forståelse af klassiske positioner i forhold til hvad det gode og retfærdige samfund er (filosof-styre vs. demokrati, politik som magt eller etik, og samfundsindretning /kontrakt) igennem læsning af filosofferne, Platon, Machiavelli og Hobbes
|
Indhold
|
Kernestof:
-
”Mennesket i verden”, Grundbog i filosofi, Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov, Systime, 1.udg, 2.oplag, 2013, siderne 108-127
-
”Ret og magt – Retsfilosofi mellem etik og politik”, Bent Rensch, Systime, 1.udgave, 1.oplag, 1993. Siderne: 49-51(Machiavelli),
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - 1)Platon (hulelignelse som erkendelsesteoretisk og ontologiske lignelse, Fænomen og ideverden, Doxa og episteme, Tanker om statens opbygning, Mennesket med de tre elementer, De 4 dyder, Platons antidemokratiske argumenter
2) Machiavellis egoistiske syn på mennesket, Politik som magtteknik, Politisk adfærd for magthavere( løgn, troværdighed, mord osv.). Gør det nødvendige for at beholde magten. Fyrstens adfærd som forholdet mellem ”Fortuna” og ”Virtu” (dygtighed) , samt necissita,
3) Hobbes: Egoistisk menneskesyn / menneskets som uendelig magtbegærligt – den menneskelige ulv (”Homo Homini Lupus”) Naturtilstanden som krigstilstand, Kontrakten mellem borgerne om indstiftelsen af suverænen, Suverænen som enerådig, over alle love og med magten til at håndhæve lovene.
4) Miniprojekt hvor eleverne har fundet, analysere og forklaret et selvvalgt materiale for dets filosofiske indhold. Materialet måtte ikke være filosofisk primærlitteratur.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560078",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560078",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560078"
}