Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Peter Toftgaard Dubillot
|
Hold
|
2024 Bi4/3cz (3cz Bi4, 3cz Bi4ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nervesystemet
Nervesystemet og celler
Anvendt litteratur:
LIV - Grundbog i biologi kap 10.
Øvelser:
Osmose og mikroskopi, EMG og EKG måling. Smerte og refleks forsøg.
Kernestof :
Celllemembran, proteinkanaler, organeller, exo og indocytose. Pro - Eukaryoter.
Nervesystemet. Aktionspotentiale, CNS og PNS, reflekser, synapser, transmitterstoffer og NK- pumpen.
Kompetencer:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Evolution og mikrobiologi (patogener)
Covid virus artikel og dokumentar (Det store vaccine kapløb)
Bakterier kap 3 fra Liv grundbog i biologi.
Emner:
- Plasmider
- RNA og DNA virus. (Covid)
- Mutationer
- Arv vs. miljø
- Evolutions teori med betydningen af samspillet mellem arv og miljø
-Selekstionspress
Øvelser
Dyrkning af bakterier
Antibiotika bakterier test.
Mikroskopi af mikroorganiser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Iltens vej i kroppen
Det respiratoriske system
Hjerte, lunge, blodkredsløb.
Anvendt litteratur:
LIV - Grundbog i biologi kap 5
Øvelses: hæmatokritværdi. EKG, Puls. Lungevolumen. Blodtryk.
Kernestof: Lunges anatomi, lungevolumen, røde blodlegemer, ilt, kuldioxid og tryg. Hjertets funktion og opbygning. Slagvolumen, puls og minutvolumen. Blodkredsløbet. Kondition. ATP
Kompetencer:
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fordøjelse + celler
Pensum
Liv bogen kap 4 + 6
Vi har haft fokus på:
- Kostens hovedbestanddele (kulhydrater, proteiner og fedt) i forhold til struktur og hvilke kosttyper, de hver især findes i samt deres betydning og funktion i/for kroppen.
- Fordøjelsessystemets opbygning med tilhørende kirtler og organer.
- Enzymer og hormoner tilknyttet fordøjelsen og en lille smule om enzymkinetik
- Organer tilknyttet fordøjelsen (lever, galdeblære og bugspytkirtel)
- Blodsukkerregulering
- Diabetes type 1 og 2
- Måling af blodsukker
- Energiomsætning
Følgende kernestofpunkter (sakset fra læreplanen) har været bragt i spil:
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Biokemiske processer: respiration
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion samt hormonel
regulering (insulin og glykagon, hovedsagligt)
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sex og Hormoner
Pensum
Kapitel 8 i liv bogen.
Med udgangspunkt i debatten om danskernes faldende fertilitet startede vi forløbet med bl.a. at diskutere faktorer som kan påvirke fertiliteten. Vi har arbejdet med kønsorganernes opbygning og funktion, og vi har fokuseret på hormoner herunder særligt kønshormonerne, og i denne forbindelse menstruationscyklussen samt reguleringen af sædcelle produktionen. Vi har også på et introducerende niveau beskæftiget os med hormonforstyrrende stoffer i den forbindelse har eleverne set dokumentaren "Kuk i hormonerne" eller ligende dokumentar. Ligeledes er befrugtningens forløb blevet gennemgået. Eleverne har arbejdet med forståelsen af hvordan en graviditetstest virker. Meget kort har eleverne lært om kønssygdomme og prævention. Vi har mod slutningen af forløbet fokuseret på kunstig befrugtnings teknikker og etikken herved.
Mål for forløbet:
At kunne beskrive den generelle opbygning af de mandlige og kvindelige kønsorganer
At kunne beskrive funktionen af de dele der er involveret i produktionen af sædceller og sæd samt ægceller, og kønscellernes vej igennem kønsorganerne
At træne den mundtlige formidlingsevne under inddragelse af figurer
Overordnet at kunne beskrive hvordan det endokrine system virker (hormoner)
At kunne definere forskellen på negativ og positiv feedback
At kunne forklare reguleringen af testosteron, samt beskrive hvilke funktioner testosteron har i en mand
At kunne forklare menstruationscyklussen under inddragelse af figur-materiale
At kunne forklare hvordan en graviditetstest virker
At kunne beskrive befrugtningens forløb
At kunne udvise en generel indsigt i og biologisk forståelse for prævention og kønssygdomme
At kunne redegøre for kunstig befrugtning samt at kunne diskutere de etiske problemstillinger metoderne rejser
At kunne diskutere fænomenet ufrivillig barnløshed og perspektivere den biologiske viden til samfundsdebatten
GMO- Gær og hormonforstyrrende stoffer. (Økotox)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi Nørre V
Økologi
Indhold Anvendt litteratur:
Liv bogen
kap 11 + 12 + 13
Felttursøvelse; Klitterne i Nørre Vorupør
Øvelser:
Jord pH, vandindhold i jorden, sandkornsstørrelse, N og P indhold, Ledningevne i opløst sand. Organisk indhold i jorden. Vegetationsbestemmelse af forekommende planter udvalgt ved udkast af raunkjær cirkler.
Kernestof :
Naturvidenskabelige arbejdsmetoder, samspil mellem arter,
fødekæder, fotosyntese og respiration. Arters sammenspil med deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet. Organisk indhold i jorden.
Særlige fokuspunkter
Kompetencer:
- Indsamling og bearbejdning af biologisk data
- Cyklisk samspil i naturen
- Feltarbejde
- Projekt arbejde
Progression:
Eleverne opnår færdigheder i mundtlig og skriftlig formidling af
naturvidenskabeligmateriale, vurdering af indsamlede data, samt
viden om grundlæggende biologiske begreber.
Undervisning.
Tavleundervisning, eksperimentelt arbejde, dataopsamling,
klassediskussion, journalføring, elevaktiverende arbejdsformer.
felttursarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opsamlig og Pensum
Pensum liste 3cz Bi 2024-25
Liv Grundbogen i biologi
Kernestof.
Titel 1 Nervesystemet Kapitel 10
Titel 2 Evolution og mikrobiologi (patogener) Kapitel 3
• Ubegribeligt | Antibiotika | DR LYD
• Det store vaccinekapløb (CFU)
Titel 3 Iltens vej i kroppen Kapitel 5
Titel 4 Evolution og genetik Kapitel 1 + 2 + 7
Titel 5 Fordøjelse + celler kapitel 4 + 6
Titel 6 Sex og Hormoner Kapitel 8
Titel 7 Økologi Nørre V Kapitel 11 + 12 + 13
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560141",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560141",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560141"
}