Holdet 2024 Bi4/3cz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Peter Toftgaard Dubillot
Hold 2024 Bi4/3cz (3cz Bi4, 3cz Bi4ø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nervesystemet
Titel 2 Evolution og mikrobiologi (patogener)
Titel 3 Iltens vej i kroppen
Titel 4 Evolution og genetik
Titel 5 Fordøjelse + celler
Titel 6 Sex og Hormoner
Titel 7 Økologi Nørre V
Titel 8 Opsamlig og Pensum

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nervesystemet

Nervesystemet og celler

Anvendt litteratur:

LIV - Grundbog i biologi kap 10.
Øvelser:

Osmose og mikroskopi, EMG og EKG måling. Smerte og refleks forsøg.   

Kernestof :
Celllemembran, proteinkanaler, organeller, exo og indocytose. Pro - Eukaryoter.
Nervesystemet. Aktionspotentiale, CNS og PNS, reflekser, synapser, transmitterstoffer og NK- pumpen.



Kompetencer:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Evolution og mikrobiologi (patogener)


Covid virus artikel og dokumentar (Det store vaccine kapløb)
Bakterier kap 3 fra Liv grundbog i biologi.  
Emner:
- Plasmider
- RNA og DNA virus. (Covid)
- Mutationer
- Arv vs. miljø
- Evolutions teori med betydningen af samspillet mellem arv og miljø
-Selekstionspress

Øvelser
Dyrkning af bakterier
Antibiotika bakterier test.
Mikroskopi af mikroorganiser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Iltens vej i kroppen

Det respiratoriske system
Hjerte, lunge, blodkredsløb.

Anvendt litteratur:
LIV - Grundbog i biologi kap 5

Øvelses: hæmatokritværdi. EKG, Puls. Lungevolumen. Blodtryk.  

Kernestof: Lunges anatomi, lungevolumen, røde blodlegemer, ilt, kuldioxid og tryg. Hjertets funktion og opbygning.  Slagvolumen, puls og minutvolumen. Blodkredsløbet. Kondition. ATP



Kompetencer:

Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fordøjelse + celler

Pensum

Liv bogen kap 4 + 6


Vi har haft fokus på:

- Kostens hovedbestanddele (kulhydrater, proteiner og fedt) i forhold til struktur og hvilke kosttyper, de hver især findes i samt deres betydning og funktion i/for kroppen.
- Fordøjelsessystemets opbygning med tilhørende kirtler og organer.
- Enzymer og hormoner tilknyttet fordøjelsen og en lille smule om enzymkinetik
- Organer tilknyttet fordøjelsen (lever, galdeblære og bugspytkirtel)
- Blodsukkerregulering
- Diabetes type 1 og 2
- Måling af blodsukker
- Energiomsætning

Følgende kernestofpunkter (sakset fra læreplanen) har været bragt i spil:

- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Biokemiske processer: respiration
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion samt hormonel
regulering (insulin og glykagon, hovedsagligt)
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sex og Hormoner

Pensum

Kapitel 8 i liv bogen.

Med udgangspunkt i debatten om danskernes faldende fertilitet startede vi forløbet med bl.a. at diskutere faktorer som kan påvirke fertiliteten. Vi har arbejdet med kønsorganernes opbygning og funktion, og vi har fokuseret på hormoner herunder særligt kønshormonerne, og i denne forbindelse menstruationscyklussen samt reguleringen af sædcelle produktionen. Vi har også på et introducerende niveau beskæftiget os med hormonforstyrrende stoffer i den forbindelse har eleverne set dokumentaren "Kuk i hormonerne" eller ligende dokumentar. Ligeledes er befrugtningens forløb blevet gennemgået. Eleverne har arbejdet med forståelsen af hvordan en graviditetstest virker. Meget kort har eleverne lært om kønssygdomme og prævention. Vi har mod slutningen af forløbet fokuseret på kunstig befrugtnings teknikker og etikken herved.

Mål for forløbet:
At kunne beskrive den generelle opbygning af de mandlige og kvindelige kønsorganer
At kunne beskrive funktionen af de dele der er involveret i produktionen af sædceller og sæd samt ægceller, og kønscellernes vej igennem kønsorganerne
At træne den mundtlige formidlingsevne under inddragelse af figurer
Overordnet at kunne beskrive hvordan det endokrine system virker (hormoner)
At kunne definere forskellen på negativ og positiv feedback
At kunne forklare reguleringen af testosteron, samt beskrive hvilke funktioner testosteron har i en mand
At kunne forklare menstruationscyklussen under inddragelse af figur-materiale
At kunne forklare hvordan en graviditetstest virker
At kunne beskrive befrugtningens forløb
At kunne udvise en generel indsigt i og biologisk forståelse for prævention og kønssygdomme
At kunne redegøre for kunstig befrugtning samt at kunne diskutere de etiske problemstillinger metoderne rejser
At kunne diskutere fænomenet ufrivillig barnløshed og perspektivere den biologiske viden til samfundsdebatten


GMO- Gær og hormonforstyrrende stoffer. (Økotox)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Økologi Nørre V

Økologi
Indhold Anvendt litteratur:

Liv bogen

kap 11 + 12 + 13

Felttursøvelse; Klitterne i Nørre Vorupør

Øvelser:
Jord pH, vandindhold i jorden, sandkornsstørrelse, N og P indhold, Ledningevne i opløst sand. Organisk indhold i jorden. Vegetationsbestemmelse af forekommende planter udvalgt ved udkast af raunkjær cirkler.   

Kernestof :
Naturvidenskabelige arbejdsmetoder, samspil mellem arter,
fødekæder, fotosyntese og respiration. Arters sammenspil med deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet. Organisk indhold i jorden.  

Særlige fokuspunkter
Kompetencer:
- Indsamling og bearbejdning af biologisk data
- Cyklisk samspil i naturen
- Feltarbejde
- Projekt arbejde

Progression:
Eleverne opnår færdigheder i mundtlig og skriftlig formidling af
naturvidenskabeligmateriale, vurdering af indsamlede data, samt
viden om grundlæggende biologiske begreber.

Undervisning.
Tavleundervisning, eksperimentelt arbejde, dataopsamling,
klassediskussion, journalføring, elevaktiverende arbejdsformer.
felttursarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Opsamlig og Pensum

Pensum liste 3cz Bi 2024-25

Liv Grundbogen i biologi

Kernestof.

Titel 1 Nervesystemet           Kapitel 10

Titel 2 Evolution og mikrobiologi (patogener)  Kapitel 3
• Ubegribeligt | Antibiotika | DR LYD
• Det store vaccinekapløb (CFU)
Titel 3 Iltens vej i kroppen  Kapitel 5

Titel 4 Evolution og genetik Kapitel 1 + 2 + 7

Titel 5 Fordøjelse + celler kapitel 4 + 6

Titel 6 Sex og Hormoner Kapitel 8

Titel 7 Økologi Nørre V Kapitel 11 + 12 + 13

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer