Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Pernille Guyton Elleriis
|
Hold
|
2024 Bi2/2pq (2pq Bi2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Økologi
Forløbet tager udgangspunkt i en felttur til Søndre Vorupør klitplantage hvor eleverne lærer forskellige metoder i felten. De bliver her præsenteret for de forskellige klitnaturtyper og de dertilhørende abiotiske og biotiske faktorer som spiller ind. De indsamler jordprøver til analyse og bestemmer vegetationen vha. Raunkjærs cirkler og bestemmer herefter de forskellige arters frekvens ved de enkelte lokaliteter. Dette er afsættet for en diskussion om succesion, næringsfattige beskyttede naturtyper og biodiversitet.
Herefter vil vi komme ind på samspillet mellem arter og deres omgivende miljø. Sotfkredsløbene: kvælstofkredsløbet og fosfors kredsløbet bliver gennemgået og forløbet sluttes af med fotosyntesen (lys- og mørkeproces) og respirationen, som bliver gennemgået til en detaljegrad hvor eleverne bl.a. overordnet kan forklare om delprocesserne glykolysen, citronsyrecyklus og elektrontransportkæden.
Øvelser
- Artsbestemmelse med App (iNaturalist)
- Vegetationsanalyse
- Måling af vandindhold
- Måling af nitratindhold
- Måling af ledningsevne
- Bestemmelse af organisk indhold
- Bestemmelse af kornstørrelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klitanalyse
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Cellebiologi og pandemier
Forløbet tager udgangspunkt i dokumentaren "Den dag penicillinen ikke virker". Herfra kommer eleverne til at have om prokaryoterne, hvor de lærer om gram positive- og gram negative bakterier. Herefter laver de et forsøg med E. coli og forskellig type antibiotika. Eleverne lærer også om endosymbiontteorien, dvs. generelt om liv og livets opståen.
Efter prokaryoterne fortsætter vi med eukaryoterne, hvor vi har særligt fokus på cellemembranen. Til dette laver eleverne forsøg med osmose og diffusion. Efter dette ser eleverne på forskellige celletyper i mikroskop, hvor de skal finde de forskellige organeller i de forskellige celletyper.
Til sidst i forløbet arbejder vi med coronavirus som en case, for at lærer om virus, herunder opbygning og formering.
Øvelser
- Bakterieresistens: Agardiffusionstest
- Osmose
- Diffusion og cellestørrelse
- Mikroskopi af celler
Supplerende
- Dokumentar: Den dag penicillinen ikke virker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og Sundhed
I dette forløb kommer eleverne igennem de tre forskellige makromolekyler: kulhydrat, fedt og protein. Herunder hvordan de er opbygget og hvordan de nedbrydes. I starten af forløbet skal eleverne definere hvad sundhed er og hvordan dette kan måles. Ud fra dette skal de lave en sundhedsprofil på dem selv og diskutere deres egen sundhedstilstand. Herefter skal eleverne kigge på kostens sammensætning og beregne deres eget energiforbrug i løbet af en dag. De forskellige energigivende stoffer gennemgås til en detaljegrad hvor deres kemiske struktur gennemgås i dybden samt de forskellige proteinstrukturer gennemgås.
Øvelser
- Sundhedstjek
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fysiologi, organer og forplantning
Forløbet starter ud med et forsøg hvor eleverne måler blodtryk samtidig med at de kun kan trække vejret gennem et lille sugerør. Dette leder over til åndedrætssystemet og blodkredløbet. Herunder laves et forsøg med hæmatokrit. Efter dette gennemgås mandens og kvindens kønsorganer, hormonregulering som illustreres ved eleverne dissekere et underliv fra en gris.
Efter dette går vi over til nervesystemet. Eleverne starter ud med at lave forskellige nervefysiologiske forsøg på egen krop og skal derefter teoretisk kunne forklare dette ved hjælp af bl.a. fagbegreberne aktionspotentialet, synapsen, nervecellen etc.
Nervesystemet afsluttes med et projekt om rusmidler, hvor eleverne skal fremlægge et selvvalgt rusmiddel. Derudover laver eleverne et forsøg med dafnier og alkohol.
Øvelser
- Blodtryksmåling med KOL lunger (sugerør)
- Måling af hæmatokrit
- Graviditets- og ægløsningstests
- Dissektion af underliv fra gris
- Mikroskopi af celler
- Alkohol og dafnier
Supplerende
Rusmidlernes biologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Genetik og genteknologi
I løbet af forløbet har eleverne arbejdet med centrale biologiske emner med fokus på genetik og evolution. Undervisningen har givet eleverne en forståelse for evolutionens grundprincipper som naturlig selektion og variation, samt hvordan disse mekanismer skaber biologisk mangfoldighed. De har arbejdet med DNA's opbygning og funktion, proteinsyntesen og de genetiske grundbegreber, som er afgørende for forståelsen af arvelighed. Eleverne har desuden lært om celledeling (mitose og meiose) og mutationers rolle i genetisk variation.
De har også arbejdet med stamtavleanalyse og koblet fænotypiske observationer til genotypiske mønstre. Undervisningen har haft fokus på fagbegreber som allel, genotype, fænotype, kromosom, mutation, selektion og arv.
Øvelser
- Avis Papyrus
- DNA isolering (1hf)
- Bestem din egen genetiske profil
- Mikroskopi af mitose i løg
- Seglcelleanæmi (gelelktroforese)
Supplerende
Videoer fra undervisningslokalet.dk og https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017292341-9916fe18-5303
Derudover har eleverne skulle finde informationer på
evolution.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560182",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560182",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560182"
}