Holdet 2024 Bi2/2pq - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Pernille Guyton Elleriis
Hold 2024 Bi2/2pq (2pq Bi2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Økologi
Titel 2 Cellebiologi og pandemier
Titel 3 Kost og Sundhed
Titel 4 Fysiologi, organer og forplantning
Titel 5 Genetik og genteknologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Økologi

Forløbet tager udgangspunkt i en felttur til Søndre Vorupør klitplantage hvor eleverne lærer forskellige metoder i felten. De bliver her præsenteret for de forskellige klitnaturtyper og de dertilhørende abiotiske og biotiske faktorer som spiller ind. De indsamler jordprøver til analyse og bestemmer vegetationen vha. Raunkjærs cirkler og bestemmer herefter de forskellige arters frekvens ved de enkelte lokaliteter. Dette er afsættet for en diskussion om succesion, næringsfattige beskyttede naturtyper og biodiversitet.
Herefter vil vi komme ind på samspillet mellem arter og deres omgivende miljø. Sotfkredsløbene: kvælstofkredsløbet og fosfors kredsløbet bliver gennemgået og forløbet sluttes af med fotosyntesen (lys- og mørkeproces) og respirationen, som bliver gennemgået til en detaljegrad hvor eleverne bl.a. overordnet kan forklare om delprocesserne glykolysen, citronsyrecyklus og elektrontransportkæden.

Øvelser

- Artsbestemmelse med App (iNaturalist)
- Vegetationsanalyse
- Måling af vandindhold
- Måling af nitratindhold
- Måling af ledningsevne
- Bestemmelse af organisk indhold
- Bestemmelse af kornstørrelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klitanalyse 15-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,67 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Cellebiologi og pandemier

Forløbet tager udgangspunkt i dokumentaren "Den dag penicillinen ikke virker". Herfra kommer eleverne til at have om prokaryoterne, hvor de lærer om gram positive- og gram negative bakterier. Herefter laver de et forsøg med E. coli og forskellig type antibiotika. Eleverne lærer også om endosymbiontteorien, dvs. generelt om liv og livets opståen.
Efter prokaryoterne fortsætter vi med eukaryoterne, hvor vi har særligt fokus på cellemembranen. Til dette laver eleverne forsøg med osmose og diffusion. Efter dette ser eleverne på forskellige celletyper i mikroskop, hvor de skal finde de forskellige organeller i de forskellige celletyper.
Til sidst i forløbet arbejder vi med coronavirus som en case, for at lærer om virus, herunder opbygning og formering.

Øvelser

- Bakterieresistens: Agardiffusionstest
- Osmose
- Diffusion og cellestørrelse
- Mikroskopi af celler

Supplerende

- Dokumentar: Den dag penicillinen ikke virker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kost og Sundhed

I dette forløb kommer eleverne igennem de tre forskellige makromolekyler: kulhydrat, fedt og protein. Herunder hvordan de er opbygget og hvordan de nedbrydes. I starten af forløbet skal eleverne definere hvad sundhed er og hvordan dette kan måles. Ud fra dette skal de lave en sundhedsprofil på dem selv og diskutere deres egen sundhedstilstand. Herefter skal eleverne kigge på kostens sammensætning og beregne deres eget energiforbrug i løbet af en dag. De forskellige energigivende stoffer gennemgås til en detaljegrad hvor deres kemiske struktur gennemgås i dybden samt de forskellige proteinstrukturer gennemgås.

Øvelser

- Sundhedstjek
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fysiologi, organer og forplantning

Forløbet starter ud med et forsøg hvor eleverne måler blodtryk samtidig med at de kun kan trække vejret gennem et lille sugerør. Dette leder over til åndedrætssystemet og blodkredløbet. Herunder laves et forsøg med hæmatokrit. Efter dette gennemgås mandens og kvindens kønsorganer, hormonregulering som illustreres ved eleverne dissekere et underliv fra en gris.
Efter dette går vi over til nervesystemet. Eleverne starter ud med at lave forskellige nervefysiologiske forsøg på egen krop og skal derefter teoretisk kunne forklare dette ved hjælp af bl.a. fagbegreberne aktionspotentialet, synapsen, nervecellen etc.
Nervesystemet afsluttes med et projekt om rusmidler, hvor eleverne skal fremlægge et selvvalgt rusmiddel. Derudover laver eleverne et forsøg med dafnier og alkohol.

Øvelser

- Blodtryksmåling med KOL lunger (sugerør)
- Måling af hæmatokrit
- Graviditets- og ægløsningstests
- Dissektion af underliv fra gris
- Mikroskopi af celler
- Alkohol og dafnier

Supplerende

Rusmidlernes biologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Genetik og genteknologi

I løbet af forløbet har eleverne arbejdet med centrale biologiske emner med fokus på genetik og evolution. Undervisningen har givet eleverne en forståelse for evolutionens grundprincipper som naturlig selektion og variation, samt hvordan disse mekanismer skaber biologisk mangfoldighed. De har arbejdet med DNA's opbygning og funktion, proteinsyntesen og de genetiske grundbegreber, som er afgørende for forståelsen af arvelighed. Eleverne har desuden lært om celledeling (mitose og meiose) og mutationers rolle i genetisk variation.
De har også arbejdet med stamtavleanalyse og koblet fænotypiske observationer til genotypiske mønstre. Undervisningen har haft fokus på fagbegreber som allel, genotype, fænotype, kromosom, mutation, selektion og arv.


Øvelser

- Avis Papyrus
- DNA isolering (1hf)
- Bestem din egen genetiske profil
- Mikroskopi af mitose i løg
- Seglcelleanæmi (gelelktroforese)


Supplerende

Videoer fra undervisningslokalet.dk og https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017292341-9916fe18-5303

Derudover har eleverne skulle finde informationer på
evolution.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer