Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Latin A
|
Lærer(e)
|
Jonas Christian Iuul
|
Hold
|
2024 LA/3bc (3bc LA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ovid
3bc LA 2024-25 bygger videre på 1b la og 1c la 2022-23 samt 2bc La 2023-24.
Kernestof læst i 3g: 19 sider
Supplerende stof læst i 3g: 130 sider (inkl. museums- og teaterbesøg)
Hjælpemidler brugt hele året:
Latinsk-dansk ordbog (DSL): www.ordnet.dk/ldo
Den danske ordbog (DSL): www.ordnet.dk/ddo
Jo Hermann: Latinsk grammatik - på dansk, Akademisk Forlag 2001
_______________________________________________________________________
OVID:
Repetition af læst kernestof i 1g:
- Metamorfoserne 3. sang, v. 430-36, 446-52, 454-60, 463-70 (Narcissus: s. 33, 35, 37 og 39 i God latin 3 - Ovid)
Nyt kernestof:
- Metamorfoserne4. sang , v. 55-166 (Pyramus og Thisbe: udg. af Wagner; 55-132 læst statarisk; 133-166 læst kursorisk)
- Amores 3.IIb (udg. af Andersen i Venuskrigene, s. 138, læst kursorisk)
Kernetekst i oversættelse:
- Ovid, Metamorfoserne, 3. sang v.407-429 og 471-510, 4. sang v. 1-54.
- Ovid, Amores, I.1 (oversat af Due), 3.IIb (overs. af Andersen i Venuskrigene, s. 139)
Supplerende materiale:
- Metrik, s. 61-66 i Ole Balslev, Horats - et udvalg (Klassikerforeningens Kildhæfter)
- lex.dk: Babylon, Babylonien, Babylons hængende haver.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Genrebestemmelse: epos. Litterær analyse. Familiestrukturer og livsværdier. Skriftligt arbejde: fokus på de forskellige opgavetyprer, særligt oversættelsesvurdering og citatteknik.
- Læse
- Søge information
- Skrive
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Vergil
Kernetekster:
Vergil, Æneiden (OCT), 6. bog, v. 42-76 (læst kursorisk), v. 262-289 (262-284 læst statarisk, 285-89 læst kurorisk), v. 417-444 (statarisk), v. 788-807 (statarisk).
Kernetekster i oversættelse:
Vergil, Æneiden (Due), 1. sang v. 1-11, 5. sang v. 659-679, hele 6. sang
Supplerende materiale:
lex.dk: Vergil
Politikens verdenslitteraturhistorie bind 1: Oversigt over Æneiden s. 288
Dante, den guddommelige komedie, 5. sang (uddrag)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 7
|
29-10-2024
|
Opgave 8 - Vergil
|
04-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Genre: Epos. Dødsriget og dødsopfattelser.
Litterær analyse.
Græsk litteraturs indflydelse på romersk.
Romerske værdibegreber (fx pietas).
Fulde eksamensopgaver. Fokus på oversættelsesvurdering og tekstforståelse, herunder citatteknik.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Cicero
Kernetekst
Cicero, In Catilinam I, kap. 1-8 (Mørch & Wagner, Cicero - en antologi, s. 122-29: linje 1-59 og 74-93 læst statarisk, 59-74 kursorisk)
Tekster i oversættelse
Cicero, 1. tale mod Catilina, hele tale (Foss)
Aristoteles, Retorikken, 1.3.1-5 (Hastrup)
Supplerende materiale
Émile Zola, Jeg anklager (uddrag, oversat af Chr. Kock)
Mørch & Wagner, Cicero - en antologi, s. 120-21
lex.dk: Cicero
The Latin Library: Chronology of Catiline: http://www.thelatinlibrary.com/sallust/chronology.html
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve
|
16-01-2025
|
Opgave 9 - Livius 23-1
|
30-01-2025
|
Opgave 10 - 2021-1 - Cicero
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Genrebestemmelse (rådstalen); de retoriske talegenrer (rådstalen, retstalen, lejlighedstalen); retoriske figurer; den romerske republik; romerske værdibegreber. Grammatisk fokus på orddannelse (morfologi). Glosetræning. Fortsat fokus på oversættelsesvurdering, herunder foredrag ved Stine Bøttern om semantik i oversættelsesvurderinger.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Københavnertur
Ekskursion til København:
Museumsbesøg:
- Antiksamlingen på Nationalmuseet
- Thorvaldsens Museum
- Glyptoteket (græsk og romersk samling)
Byvandring om klassisicmen i København.
Galleribesøg: Christian Lemmerz, Medea.
Oscar Wilde, Bunbury, skuespil opført på Det kongelige teater
Tjajkovskij, Tornerose, ballet opført i Operaen
Fokuspunkter:
- Græsk kulturs indflydelse på romersk kunst og arkitektur
- Genbrug af genrer og mytemotiver i efterantik teater og billedkunst
- klassicisme i København
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Romersk lyrik
Repetion af kernetekst læst i 1g:
Seneca, Brev 1, kap. 1-2 (s. 9 og 11 i God latin 4, læst statarisk).
Kernetekster:
Horats, Carmina, I.4, I.9, I.11 og II.10 (læst statarisk)
Supplerende materiale (5 sider):
lex.dk: Horats
Jens Blendstrup, John danser grøntsag (performance i Den 11. time, DR: https://www.youtube.com/watch?v=EtL9kkYZq7E)
Nick & Jay, Én dag tilbage (sang)
Rasmus Seebach, Ingen kan love dig i morgen (sang)
Charles Baudelaire, Berus jer! (digt)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 11 - Seneca
|
24-04-2025
|
Opgave 12 - sidste opgave!!
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Genrebestemmelse: Lyrik. Livet og døden. Det gode liv. Epikuræisme vs stoicisme. Græsk indflydelse på romersk litteratur. Carpe diem-motivet i moderne poesi. Sprog: Helsætningsanalyse.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560306",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560306",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560306"
}