Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Gert Westphall Poulsen
|
Hold
|
2024 Ps2/3bc (3bc Ps2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mennesket i parforhold
Formål: At forstå de psykologiske mekanismer der ligger bag forelskelse og evnen til at knytte kærlighedsrelationer til andre baseret på psykologiske undersøgelser og teorier. Formålet er også at forstå, hvordan forskellige psykologiske retninger anskuer emnet.
Følgende faglige mål indgår i temaet(forløbet):
Faglige mål
Demonstrere et indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
Demonstrere et grundigt kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden.
Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Følgende kernestof bliver berørt:
Udviklingspsykologi: Der bliver bl.a. berørt, hvordan tilknytning og opdragelse påvirker menneskers evne til at indgå i parforhold. Her vil der være fokus på fokus på teorier som John Bowlbys tilknytningsteori og Mary Ainsworths "Strange Situation"- eksperimenter,
Fra socialpsykologien bliver der kigget på dynamikker i parforhold, såsom kommunikation, konfliktløsning, social indflydelse og gruppedynamikker.
Fra personlighedspsykologi: vil der blive fokuseret på personlighedens betydning i parforhold. Overvejelser om, hvordan forskellige personlighedstræk (f.eks. fra Big Five-modellen) påvirker interaktion og tiltrækning mellem partnere.
Emotioner og motivation: Fokuser på følelsers rolle i parforhold. Teorier om kærlighed, tilknytning og motivation kan hjælpe med at forstå, hvorfor mennesker søger og forbliver i parforhold.
endvidere berøres, hvordan kulturelle normer og samfundsmæssige forventninger påvirker parforhold. Dette inkluderer emner som kønsroller, kulturforskelle og sociale normer.
Metoder i psykologi: Anvendelse af forskellige forskningsmetoder til at undersøge emner relateret til parforhold. Der inkluderes kvalitative metoder som interviews og case-studier, samt kvantitative metoder som spørgeskemaer og eksperimenter.
Grundbogsmateriale:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje ibog Systime 2022 kap 15. (Forelskelse og kærlighed) herunder følgende afsnit:
Sternbergs teori om kærlighedens 3 komponenter psykologiens i Ole Schultz Larsen Psykologiens veje ibog. p5474
Hvem bliver vi tiltrukket af. p5473
Kærligheden er et pendul der svinger mellem nærhed og distance (Margreth Mahlers teori) p5479
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje ibog Systime 2022: ”Identiteten som et refleksivt projekt” (C13230)
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje ibog Systime 2022: ”Parforholdet” C12311
Magnus Riisager (red) Psyk B - temaer til psykologi B-niveau. Frydenlund 2023. 1 udgave. 1 oplag 2023 s 264-279 (tilknytning, omsorg og sex, mange slags kærlighed)+ 281-287 (Kærlighed som fortælling)
Mette Eggertsen (1999) Kærester. Temahæfte til psykologi. Forelskelse, kærlighed og parforhold. (Rahelt 1992) s 11-18 (Fransesco Alberoni: Forelskelsen som en udviklingsproces) + s 30- 33 (case: Henriette og Ole og case Sandra og Rasmus)
"Forskellige tilknytningsstile" p5478
Magnus Riisager (red) Psyk B - temaer til psykologi B-niveau. Frydenlund 2023. 1 udgave. 1 oplag 2023 s 264-279 + 281-287
Psykologiens veje ibog kap 20 Kommunikation heraf følgende afsnit:
p5449 Kommunikationens 4 niveauer (Thuns kommunikationskvadrant)
p5448 Tranaktionsanalyse
Supplerende materiale
Er monogami unaturligt? Kristian Sjøgren Videnskab.dk d. 16 marts 2017
Dokumentar "Velkommen til fremtiden - kærlighed" Dr3 30 min
”Kærlighed og forelskelse er ren kemi”. Gengivet i Ole Schultz Larsen: psykologiens veje ibog kap 29 (Forelskelses og kærlighed) Systime 2020. p5472
"Hvordan reagerer vi på seksuelle tilbud fra fremmede." Af Gert Martin Hald, autoriseret psykolog og adjunkt på Københavns Universitet
Videnskab.dk, d. 29. november 2010
"Holder vi et år?" afsnit 1, TV2. 2020 29 min
"Holder vi et år" afsnit 2, Tv2. 2020 28 min
Synopsistekster Tekst 1 ”Lad det monogame forhold dø” af Per Michael Jespersen og Lise Schou Nørgaard. Politiken 19 okt 2013
tekst 2 Kan man forudsige holdbarheden af et forhold” af Thomas Nielsen Psykologinyt 2005 (5) 14
Tv udsendelse: Forelskelse: mit cfu. DR2. 2005 28 min
Tv udsendelse: ”Mød dit urmenneske om Kærlighed og formering” afsnit 3 varighed 42 min. Mit CFU
Dokumentar ”De første kærester” afsnit 1 30 min. Dr 3. https://www.dr.dk/drtv/se/de-foerste-kaerester_47588
Videocasen: Mads 4 min på http://livsstil.tv2.dk/2016-07-05-afhaengig-af-tinder-det-er-meget-faa-kvinder-der-kan-konkurrere-med-at-knalde-en-ny-hver
Video: Barry Schwartz - Valgets paradoks (20 min) ( 20 min) https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_the_paradox_of_choice?language=da
Tv udsendelse "Døm vores forhold" (1) mit cfu. Dr 1 33 min 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klimapsykologi (bæredygtig bevidsthed)
Formål:
Temaet vil fokusere på menneskers reaktion og handling på klimaproblematikken. Målet er at få eleverne til at opnå en bred psykologisk viden om menneskers adfærd, reaktioner, udvikling og mentale processer i forhold til klimaproblematikken. I relation til dette forløbet vil der også indgå en mindre feltanalyse, hvor eleverne selv designer afprøver, præsentere og evaluere deres egen miniundersøgelse/eksperiment.
Faglige mål:
Demonstrere et indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
Demonstrere et grundigt kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden.
Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Følgende kernestofområder bliver berørt:
Kognition og læring omkring perceptionens og tænkningens betydning for, hvordan vi møder information og klimaforandringer.
Personlighed og identitet berøres eksistentialismen og personlighedspsykologien, hvor bl.a. konsekvenserne af klimaforandringer som stress og coping inddrages
Socialpsykologien inddrager de gruppepsykologiske processer
Fra udviklingspsykologien inddrages blandt andet social indlæring og rollemodeller
Psykologisk metode inddrages i forbindelse med elevernes egen undersøgelse om bæredygtig bevidsthed samt generel indføring af videnskabelige metoder og databehandling
Grundbogsmateriale:
Heidi Koldtoft Engdal: Bæredygtig bevidsthed - om klimapsykologi
Systime 2024 ibog herfra følgende afsnit:
p167 Indledning
p140 kap 1 Forsøger min hjerne at undgå klimainformation?
p141 1.1. Fem psykologiske barrierer
p142 1.2 Når hjernen bliver snydt
p143 1.3 Grønkommunikation og nudging
p147 Kap 2 Hvilken klimatype er jeg?
p152 Fire klimatyper
p153 Femfaktormodellen
p 154 Undersøgelse: klimabenægtere
p148 Kap 3 Har jeg klimaangst?
p156 Klimaangst
p157 Klimastress og coping
p158 Eksistientiel psykologi
c472 Undersøgelse: klinaangst
p151 kap 6. Hvor bæredygtig er min skole?
p168 6.1 Hvad vil du gerne undersøge? (Problemstillinger)
p169 6.2 Hvordan vil du undersøge? (Metode)
p170 6.3 Udfør undersøgelsen (design)
p171 6.4 Hvad fandt du ud af? (Resultatet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
13,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gal eller normal
Grundbogsmateriale:
Psykologiens veje ibog Kap 30 Klinisk psykologi (p5592) Nervøse tilstande (p5615)
Ole Schulz Larsen: Psykologiens Veje ibog kognitiv terapi om kognitive skemaer og kognitive forvrængninger m.m. se p5235)
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje ibog: Kap 17 eksistentiel og humanistisk psykologi Irvin D. Yalums 4 eksistentielle grundvilkår p5387
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje ibog. Kap 9. Fra behavioristisk til social kognitiv læringsteori. afsnittene om:
Pavlov og den klassiske betingning p5163
Watsons behaviorisme p 5162
Thorndike, Skinner og den operante betingning p5161
Adfærdsterapi p5159
Begyndende kritik p5158
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje ibog. Kap 17 eksistientialistisk og humanistisk psykologi (Martin Buber _ 4 grundvilkår) p 5387
Fra Magnus Riisager m.fl.: Psykologi B - Temaer til psykologi B- niveau Frydenlund 2023 kap11: Klinisk psykologi Heraf følgende sider :415-448ø
Supplerende materiale:
Metoder i kognitiv adfærdsterapi. Kilde: http://
vejledninger.dsam.dk/angst/?mode=visKapitel&vid=3&cid=63
Kognitive skemaer - en uddybning. Af Anders Fischer Riber, upubliceret 2017, frit efter Psykologiens Veje s. 177 – 184 og Psykologi – fra celle til selfie, s. 278 – 281
Dokumentar: "Slip af med dine fobier. "Dr1 2016. 25 min MitCFU
"Når livet rammes af flydende angst". Af Christian Kjær, chkj@berlingske.dk Berlingske d. 21. januar 2007
”Rapportuddrag. Udviklingstendenser i forhold til børn og unge med psykiatriske diagnoser. Kilde: Social og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed, August 2020, uddrag fra s. 3-10
"Real stories: Rosenhans experiment" https://www.coursehero.com/study-guides/hvcc-abnormalpsychology/real-stories/
"Hvad er din diagnose?" Af Jens Rebensdorff, 25. september 2015, Berlingske, http://www.b.dk/nationalt/hvad-er-din-diagnose
"Unge i dødsleg" af Morten Terp, Ekstra-bladet. 23.04. 2004
”Tvillingeundersøgelser” Ibog: Fra Celle til Selfie, c512 https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c512
”Personlighed afspejler risiko for depression” af Mette Boysen, Dagens Medicin 21/11/2007 https://dagensmedicin.dk/personlighed-afspejler-risiko-for-depression/
”Hvad karakteriserer børn og unge, der udsættes for omsorgssvigt? ” Kilde: http://vidensportal.dk/temaer/Omsorgssvigt/malgruppen Publiceret: 31.10.2013. Sidst opdateret: 11.02.2014
”Risiko og beskyttelsesfaktorer” af Line Gadegaard Hansen | Socialstyrelsen.
”Arv eller miljø Et biologisk perspektiv”. Teksten er fra ibogen Psykologi - fra Celle til Selfie p149 https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p149
”Genetisk risiko” fra https://psykiatrifonden.dk/viden/fakta-forskning/aarsager
”Biologiske faktorer” fra https://psykiatrifonden.dk/viden/fakta-forskning/aarsager
”Livsstil og psykisk sygdom” https://psykiatrifonden.dk/viden/fakta-forskning/aarsager
Diskussion af årsager (Fra Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje i bog kap 30 Klinisk psykologi -. Afsnit affektive lidelser)
Dokumentar Angst – forbandelsen for moderne mennesker. Mit cfu
Dokumentar "Rudi har angst" (1) mitCFU
Dokumentar "De angste børn" mit cfu udgiver Dr1 48 min
Dokumentar ”Præstationsangst” 29 min Dr 1 2009 Mit CFU
Dokumentar Cutting de oversete sår" på mit CFU Dr2 2016 30 minutter
Dokumentar "Gal eller normal" DR 1 2012 60 min mitCFU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Præstationernes psykologi
Formålet med forløbet er at forstå, hvilken rolle psykologien og de psykologiske mekanismer spiller ind på dagligdagens præstationer og læringsrum såvel i skolearbejdet som i idrætssammenhænge , hvad enten det er den gode ekstremsportspræstation, elitesportsudøveren, holdspilleren eller holdet.
Formålet er også at forstå, hvordan forskellige psykologiske retninger anskuer emnet.
Motivation og motivationsprocesser
Arousal
flow
Psykologien bag Holdsport og teambuidling
Psykologien bag elitesport
Psykologien bag ekstremsport
De forskellige psykologiske retninger.
De psykologiske metoder. (psykologi som videnskab)
I forhold til faglige mål:
• Inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger
• Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
• Demonstrere et indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
• Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
• Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
• Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
• Demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
• Social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
• Kulturpsykologi
• Menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
• Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
• Individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping
• Undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskema samt simpel analyse af data
Grundbogsmateriale:
Magnus Riisager (red) mfl. :Psykologi B bogen Frydenlund (2023) s 166-175 kap 6. Præstationernes psykologi. (Motivationsprocesser, Forklaringsstile, Selvbestemmelsesteori, målorienteringsteori mv)
Magnus Riisager (red) mfl. :Psykologi B bogen Frydenlund (2023) s 187-195 (Biologiske faktorers betydning for præstationer)
Magnus Riisager mfl.: i Psykologi B-bogen s 197-200 (om bl.a. refleksion og om at spændingsregulere
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje ibog (Systime): Hele kap 31 p5731 og frem (Startende ved Holdidræt og teambuilding)
Flemming B. olsen (red) Kulturen og det sociale liv. Psykologifagets Grundbog.
Reinhard Stelter. Idrætspsykologi Frydenlund 2007 S 410-416
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje ibog. Systime kap 31 Idrætspsykologi (Motivation, arousal, holdidræt og teambuilding, ekstremsport)
Supplerende materiale:
Case: Børnetelefonens brevkasse (psykologi b-bogen s 170-171)
"En af Danmarks hurtigste kvinder: - Jeg elsker, når det gør ondt"
28. juli 2019 Fyens.dk ,,Patrick Alan Dejbjerg,.
”Tætte nederlag bliver bearbejdet” Fra Randers amtsavis 2012. af Mikkel brøgger Petersen
Cecilie Cronwald: Belønning ødelægger din motivation, Videnskab.dk, 16. november 2010.
Hvordan skaber vi sunde læringsmiljøer. Finduddsannelse.dk 11 dec, 2024 (forfatter ukendt) https://www.finduddannelse.dk/artikler/tips-og-vejledninger/hvordan-skaber-vi-sunde-laeringsmiljoeer-15576
Klaus Dohm: Karakterræset blokerer for gymnasieelevers læring, Jyllands-Posten, 5. august 2018.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Prosocial adfærd og altruisme
Formål: At forstå de psykologiske mekanismer der ligger bag menneskers tendens til at hjælpe andre, baseret på psykologiske undersøgelser og teorier. formålet er også at forstå, hvordan forskellige psykologiske retninger anskuer emnet.
Grundbogsmateriale:
Derfor bliver du glad af at give.
https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-bliver-du-glad-af-at-give
(neurologisk perspektiv)
Flemming B Olsen (red) ”Kulturen og det sociale liv”. Frydenlund 2007. s 326-330 (om hjælpsomhed og Batsons Teori)
Flemming B Olsen (red) ”Kulturen og det sociale liv”. Frydenlund 2007. s 356-358 (kollektivistiske grunde og principielle grunde til hjælpsomhed)
Rolf Kuhsel.: Fra bondefangeri til manipulation, s 43-55. Frydenlund 2012 (om tilskuereffekten).
Psykologiens veje (i)bog kap 29 evolutionspsykologien (her hele underafsnittet om ”Altruisme”) p 5670
Psykologiens veje ibog kap 29. Systime 2020 Evolutionspsykologien (her hele underafsnittet om Empati og evnen til at sætte sig ind i andres sted”) p 5671
Psykologiens veje i bog: p5095 Prosocial adfærd (under kap 7 småbarnet)
Psykologiens veje ibog kap 9 Fra Behavioristisk til social-kognitiv læringsteori. Hele afsnittet om Social indlæringsteori (Med fokus på Bobo-Doll eksperimentet) p 5157
Psykologiens veje ibog kap 10. Familie, opdragelses og daginstitution(Hele afsnittet om Baumrinds opdragelsesstile) p 5188.
”20 Psykologiske eksperimenter - der ændrede vores syn på mennesket”. Henrik Hogh-Olsen (red) og Thomas Dalsgaard (red) kap 13 Når belønning og ros virker mod hensigten (af Mikkel Bernt Hansen) s 243-256
Tajfels Minimalgruppeeksperiment (Fra Psykologiens veje i bog) https://psykveje.systime.dk/?id=5665# c13136
Supplerende materiale:
Folk griber ind, hvis de ser gadevold. https://videnskab.dk/kultur-samfund/folk-griber-ind-hvis-de-ser-gadevold
”Derfor bliver du glad af at give” af Rasmus Kragh Jacobsen.
Videnskab.dk 11 juli 2017
https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-bliver-du-glad-af-at-give
video om bystandereffekten https://www.youtube.com/watch?v=z4S1LLrSzVE
video om bystandereffekten
https://www.youtube.com/watch?v=Wy6eUTLzcU4
How Psychology Explains the Bystander Effect https://www.verywellmind.com/the-bystander-effect-2795899
TED talk med Felix Warneken:
https://www.youtube.com/watch?v=-qul57hcu4I
Videoer om børns hjælpsomhed https://www.eva.mpg.de/psycho/publications-and-videos/study-videos.html
Video om altruisme https://www.ted.com/talks/abigail_marsh_why_some_people_are_more_altruistic_than_others/transcript?language=da
Vi ser forsøg med abers altruisme. (Se video til kap 29 i psykologiens vejes ibog)
Andre videoer om empati og moralsk adfærd blandt dyr https://www.ted.com/talks/frans_de_waal_do_animals_have_morals/transcript?language=da
Bloddonorforskning afslører: ”Næstekærlighed ligger i generne.” https://videnskab.dk/krop-sundhed/bloddonorforskning-afslorer-naestekaerlighed-ligger-i-generne
Big Five modellen i psykologiens vejes i bog (under kap 18 personlighedspsykologi)
”Individual differences in altruism explained by brain region involved in empathy:”
https://www.sciencedaily.com/releases/2012/07/120711123001.htm
bobo-Doll eksperimentet https://www.youtube.com/watch?v=dmBqwWlJg8U Varighed 8 min
videoer om: børns medfødte moral. Born good? Babies help unlock the origins of morality https://www.youtube.com/watch?v=FRvVFW85IcU
og
https://www.youtube.com/watch?v=HBW5vdhr_PA
“Modeling prosocial behavior increases helping in 16-month-olds” Science News 17 april 2018
https://www.youtube.com/watch?v=7FC4qRD1vn8 Om børn der regulerer deres adfærd
Om børns MEDFØDTE godhed https://www.youtube.com/watch?v=HBW5vdhr_PA
”Danmark er den vestlige verdens mest empatiske land”. https://voksnekvinder.dk/relationer/relationer/1361-danmark-er-den-vestlige-verdens-mest-empatiske-land.html
Kollektivistiske og individualistiske kulturer i psykologiens vejes ibog kap 22 Kulturmøder og kulturforskelle
Videoer om bystandereffekten:
https://haengoddag.dk/2016/08/25/hjaelpsom/
https://www.youtube.com/watch?v=Mg95hxtnE3o
https://www.youtube.com/watch?v=M28HS-QHEvw
https://www.youtube.com/watch?v=Wy6eUTLzcU4
Der lægges således vægt på:
Forskellige psykologiske retninger. (herunder også adfærdspsykologi)
De psykologiske metoder. (psykologi som videnskab)
I forhold til faglige mål:
Alle faglige mål har været i fokus undervejs.
Kernestof:
• Social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
• Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
• Social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination
• Kulturpsykologi
• Menneskets udvikling herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur for prosocial adfærd
• Perceptionen og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv omverden.
• Personlighed og identitet
• Selv, identitet og personlighed
• Psykologisk metode - Undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskema samt simpel analyse af data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560373",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560373",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560373"
}