Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Fysik A
|
Lærer(e)
|
Mads Lundbak Severinsen
|
Hold
|
2024 FY/3x (3x FY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 - Udvidet Mekanik
------------------------Kernestof og Supplerende stof---------------------------
• T. Gjøe et al. Orbit 2(1.udgave) - side 285 - 288 & 294 - 299
• T. Gjøe et al. Orbit 3(1.udgave) - side 72 - 78 & 99 - 101
Undervisningsnoter
• 01. Udvidet Mekanik (Dynamik og det frie fald).pdf
• 02. Udvidet Mekanik (Det skrå kast).pdf
• 03. Mekanik (Arbejde og mekanisk energi).pdf
------------------------------Eksperimentelt arbejde-----------------------------
01. Projekt (Det skrå kast)
----------------------Forløbet dækker følgende faglige mål---------------------
̶ ̶ Kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model.
̶ ̶ Kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter til undersøgelse af en åben problemstilling og præsentere reultaterne hensigtsmæssigt.
̶ ̶ Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiskse størrelser.
̶ Kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
̶ Kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag (matematik - modellering)
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer----------------
̶ ̶ Efaring med kinematisk beskrivelse i 2 dimensioner.
̶ ̶ Introduktion til formlen for luftmodstand og begrebet terminalhastighed.
̶ Kendskab til begrebet arbejde og mekanisk energi i et lukket system.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2 - Bevægelsesmængde
------------------------Kernestof og Supplerende stof---------------------------
M. Brydensholt et al. Orbit 3 side 124 – 128
Undervisningsnoter
• 01. Bevægelsesmængde (Intro og kraftimpuls).pdf
• 02. Bevægelsesmængde (stødprocesser).pdf
• 03. Bevægelsesmængde (raketligningen).pdf
------------------------------Eksperimentelt arbejde-----------------------------
01. Journal (stødprocesser)
02. Vandraket
----------------------Forløbet dækker følgende faglige mål---------------------
- Kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model.
̶ Kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter til undersøgelse af en åben problemstilling og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt.
̶ Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
- Kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
- Kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi og samfundsudvikling
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer----------------
- At give eleverne indsigt i begrebet bevægelsesmængde, bevarelse af
bevægelsesmængden og kraftens impuls.
- En forståelse for forskellen mellem elastisk- og fuldstændig uelastisk stød (herunder stødets Q-værdi).
- En forståelse af raketligningen og dens anvendelse (Tsiolkovskijs udgave af raketligningen er udledt i forbindelse med undervisningen hvor raketligningen fra Jordens overflade er behandet kvalitativt i opgaver og eksperiment)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Forløb#3 - Harmoniske svingninger
------------------------Kernestof og Supplerende stof---------------------------
M. Brydensholt et al. Orbit 3 side 110 -114
Undervisningsnoter
• 01. Harmoniske svingninger (bevægelsesligninger).pdf
• 02. Harmoniske svingninger (energiforhold).pdf
------------------------------Eksperimentelt arbejde-----------------------------
01. Øvelse #1 - Hookes lov
02. Øvelse #2 - Svingningstid
03. Øvelse #3 - Matematisk pendul
04. Øvelse #4 - Dæmpet svingning
----------------------Forløbet dækker følgende faglige mål---------------------
- Kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model.
̶ Kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter til undersøgelse af en åben problemstilling og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt.
̶ Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
- Kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer----------------
- En forståelse for den matematiske beskrivelse af en harmonisk svingning og en forståelse af de relevante størrelser for en svingning som svingningstid,faseforskel, svingningsfrekvens og vinkelhastighed.
- En matematisk forståelse af energiforholdende i en harmonisk svingning (Epot, Ekin og Emek).
- Selvstændig design og udførelse af eksperiment til eftervisning af teorien.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Forløb#4 - Cirkelbevægelse og gravitation
------------------------Kernestof og Supplerende stof---------------------------
M. Brydensholt et al. Orbit 3 side 104 – 106 & 136 – 157
01. Opgaver(Cirkelbevægelse).docx
02. Projekt(Astronomi og gravitation)
------------------------------Eksperimentelt arbejde-----------------------------
03. Journal(Jævn Cirkelbevægelse)
----------------------Forløbet dækker følgende faglige mål---------------------
- Kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af det gennem brug af en relevant model.
̶ Kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer af data og formulere en løsning af den gennem brug af en model.
̶ Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
- Kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi og samfundsudvikling
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer----------------
- Eleverne opnår en forståelse for den matematiske beskrivelse af jævn cirkelbevægelse
- Eleverne udnytter en teoretisk forståelse af cirkelbevægelse til at illustrere Keplers love.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Forløb#5 - Elektriske felter
------------------------Kernestof og Supplerende stof---------------------------
M. Brydensholt et al. Orbit 3 side 196 – 228
01. Arbejdsark til elektrisk felter.docx
02. Opgaver i elektriske felter.docx
03. Opgaver i kapacitans.docx
------------------------------Eksperimentelt arbejde-----------------------------
01. Journal(RC-kredse).docx
----------------------Forløbet dækker følgende faglige mål---------------------
- Kende, kunne opstille og anvende et bredt udvalg af modeller til kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt at diskutere deres gyldighedsområde.
̶ Kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsen-tationer af data og formulere en løsning af den gennem brug af en model.
̶ Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammen-hænge mellem fysiske størrelser.
- Kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af natur-fænomener som teknologi og samfundsudvikling
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer----------------
- At forstå begrebet elektrisk felt og feltstørrelser. Eleverne introduceres til relevante begreber inden for emnet så som:
o Coulombs lov
o Feltlinjer og feltstyrke
o Elektrisk felt for punktladning og mellem 2 plader
o Parabelbane for elektron i elektrisk felt
o Kapacitans og kapacitorligningen
o Afladning af kapacitorer
o Serie- og parallelkobling af kapacitorer
- Ved at benytte eksperimentelle metoder, kommer eleverne til at måle på hvorledes en kapacitor aflades gennem en resistor i en såkaldt RC-kreds. Den teoretiske beskrivelse af Strømstyrken og Spændingsforskellen gennem afladningen opstilles og halveringstiden samt kapacitansen for en ukendt kapacitor bestemmes.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Forløb#6 - Magnetisme
------------------------Kernestof og Supplerende stof---------------------------
. M. Brydensholt et al. Orbit 3 side 10 – 32 & 35 til 36
. Torben Benoni FysikABbogen – elektriske og magnetiske felter
• Kapitel 7 s 36 – 38
• Kapitel 8 s 41 – 47
• Kapitel 9 s 51 – 53
• Kapitel 10 s 61 – 67
01. Arbejdsark til magnetisme.docx
02. Arbejdsark(Magnetisk kraft på ladet partikel).docx
03. Arbejdsark(Induktion)
------------------------------Eksperimentelt arbejde-----------------------------
01. Journal(Laplaces Lov).docx
02. Journal(Elektronens specifikke ladning).docx
----------------------Forløbet dækker følgende faglige mål---------------------
- Kende, kunne opstille og anvende et bredt udvalg af modeller til kvalitativ
eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt
at diskutere deres gyldighedsområde.
̶ Kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer
af data og formulere en løsning af den gennem brug af en model.
̶ Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet
it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske
sammenhænge mellem fysiske størrelser.
- Kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener
som teknologi og samfundsudvikling.
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer----------------
- At få en forståelse for magnetfelter og deres betydning for partiklers
bevægelse. Der fokuseres på følgende hovedtemaer:
• Bestemme retninger af magnetfelt, strømretning og kræfter ved
brug af højrehåndsreglen og gribereglen.
• Magnetfeltlinjer og begrebet fluxtæthed
• Magnetisk kraft på en leder(Laplaces lov)[undersøges eksperimentelt]
• Magnetisk kraft på en ladet partikel
• Ladet partiklers bevægelse i magnetfelter
o Jævn cirkelbevægelse
o Spiralbevægelse
o Herunder eksempler på anvendelse i hastighedsfilter
og masse-spektrometret
• Eksperimentel bestemmelse af elektronens specifikke masse
• Faradays induktionslov.
• Lorentzkraften
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Forløb#7 - Fysik i det 21. århundrede
------------------------Kernestof og Supplerende stof---------------------------
. M. Larsen et al. Elbilens fysik side 7-58 (pånær kap. 2.7) & side 73-78
Kapitlet omkring kraftmoment og de dertilhørende formler for effekt, nyttevirkning og fremdrift er ikke blevet gennemgået systematisk og det forventes ikke at eleverne kan omskrive formlerne fra kapitel 3 til at indeholde kraftmomentet
01. Introduktion(arbejdsark).docx
02. Batterier(arbejdsark).docx
03. Elmotor som generator (Journal).docx
04. Model af en elmotor.docx
------------------------------Eksperimentelt arbejde-----------------------------
01. Simple repetitionsøvelser af kirchoffs 1. og 2. lov
02. Simple repetitionsøvelser af kobling af resistorer.
03. Karakteristik af et element.
04. Elmotor som generator.
05. Model af elmotor.
----------------------Forløbet dækker følgende faglige mål---------------------
- Kende, kunne opstille og anvende et bredt udvalg af modeller til kvalitativ
eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge samt
at diskutere deres gyldighedsområde.
- Kunne analysere et fysikfagligt problem ud fra forskellige repræsentationer
af data og formulere en løsning af den gennem brug af en model.
- Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet
it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske
sammenhænge mellem fysiske størrelser.
- Kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener
som teknologi og samfundsudvikling.
- Kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
----------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer----------------
- Simple udregninger af koblingskredsløb for både resistorer og elementer.
- En grundig faglig forståelse af det elektriske drivsystem i elbiler i form af en simpel
model for både batteriet og elektromotoren og hvordan effekt og nyttevirkning kan
udregnes.
-En faglig forståelse omkring energiindholdet i elementer og begrebet "StateOfCharge" i
forbindelse med afladning og opladning af elbiler.
- En overordnet forståelse af fordele og ulemper ved forskellige batterityper og
lademetoder.
-En forståelse af nyttevirkning for batteri og elektromotor med fokus på
formelanvendelse med inddragelse af begrebet kraftmoment.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560422",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560422",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560422"
}