Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Morten Bo Bertelsen
|
Hold
|
2024 Sa/2pq3bc ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Undervisningsbeskrivelse
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin Juni 2025
Institution Thisted gymnasium – STX og HF
Uddannelse HF
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Morten Bo Bertelsen
Hold 2pq 3bc Sa
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ideologier og politiske partier
Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund – kulturelle mønstre
Titel 3 Kriminalitet og straf
Titel 4 Det Politiske system i Danmark, magt og medier
Titel 5 Dansk økonomi og Velfærdsstaten
Titel 6 EU
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Ideologier og politiske partier
Indhold Kernestof:
Kåre Blikenberg m.fl.: Samfundsfag til HF s. 157-204
Jesper Hjarsbæk Rasmussen: politikkens kernestof s. 27-31 (pdf)
Samfund og politik: Nationalkonservatisme
https://samfundogpolitik.dk/nationalkonservatisme/
Supplerende stof:
Altinget: 14. maj 2022: ”Enhedslisten parkerer ambitionen om et dansk farvel til EU: Udmeldelse er ikke et mål i sig selv”
Kristelig Dagblad 28/10 2019 ”Velfærdsstaten avler tomhed og håbløshed”
Information 23/4 2025: ”Liberal alliance er et parti for boomere”
Politiken 23/4 2025: ”Trump og Putin har vist sig mere
gavnlige for S end pensionsalder”
Omfang
Ca. 15 moduler
Særlige fokus-punkter
– politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
Partiadfærd og vælgeradfærd
.
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde m.m.
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund – kulturelle mønstre
Indhold
Kernestof:
Kåre Blikenberg m.fl.: Samfundsfag til HF s. 7-25, 35-41, 61-81, 84-89
Morten Hansen Thorndal: Sociologiens kernestof
48-62 (Anerkendelse i højhastighedssamfundet) (pdf)
192-205 (Integration i Danmark) (pdf)
Supplerende stof:
Morgenavisen-Jyllands-Posten 15/6 2014: ”Små fisk i det sociale akvari-um”
Berlingske 4/4 2016: ” Tør du opdrage på andre folks børn”
Kristelig Dagblad 24/9 2024: "Forældre takker nej til pædagogers råd "
Morgenavisen Jyllands-Posten 12/10 2024: ”Opdragelse hjemmefra eller røvfuld i skolen?'
Omfang
Ca 11 moduler
Særlige fokuspunkter – identitetsdannelse og socialisation i forskellige lande, herunder Dan-mark
– social differentiering og kulturelle mønstre.
Væsentligste arbejds-former Klasseundervisning, gruppearbejde m.m.
Titel 3
Kriminalitet og straf
Indhold
Kernestof:
Victor Bjørnestrup: Fra drengestreger til bandekriminalitet
s. 11-26 (Hvad er kriminalitet?) (pdf)
s. 27-37 (Hvorfor bliver man kriminel?) (pdf)
s. 88-98 (Hvorfor straffer staten kriminelle?) (pdf)
Eva Smith: Kriminalitet og retfærdighed s.
32, 85-88, (Teorier om kriminalitet) (pdf)
43-52 (Straf) (pdf)
Supplerende stof:
Weekendavisen 5. juli 2024: KRIMINALITET: De lovlydige
DR 5/12 2024: ”Flere danskere sidder fængslet i Asien for narko - John er en af dem”
Morgenavisen-Jyllands-Posten 2/7 2017: Straf er paradoksernes fængsel
TV2 Nuhederne: 21/8 2024
"Stærkt bekymrende fænomen" får justitsminister til at åbne dør på klem
https://nyheder.tv2.dk/krimi/2024-08-20-staerkt-bekymrende-faenomen-faar-justitsminister-til-at-aabne-doer-paa-klem
POLITIKEN - 12. december 2024:
”Straffelovrådet anbefaler at
lade fere afsone med fodlænker”
Kristelig Dagblad 13/12 2024: ”Udvidet brug af fodlænke skaber fængsels-pladser”
Omfang
Ca. 12 moduler
Særlige fokuspunk-ter Social differentiering og kulturelle mønstre.
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde m.m.
Titel 4
Det Politiske system i Danmark, magt og medier
Indhold
Kernestof:
Kåre Blikenberg m.fl.: Samfundsfag til HF s. 131-138,139-148,
218-223,
Jesper Hjarsbæk Rasmussen: Politikens kernestof
s. 98-108, (Medier og politik) (pdf)
s. 110-115 (Magt) (pdf)
s. 160-172 (Det politiske system i Danmark) (pdf)
Supplerende stof:
Politiken 9/4 2025:
”Forstå sagen: Minister under heftig kritik i ugevis”
Tv2 nyhederne 9/4 2025:
”Da en grønlænder, to færinger og en løsgænger fredede ministeren, dukkede partileder op på den enes kontor”
https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-04-09-da-en-groenlaender-to-faeringer-og-en-loesgaenger-fredede-ministeren-dukkede-partileder-op-paa-den-enes-kontor
Tv2 Nyhederne 10/4 2025:
”Usædvanligt træk betyder, at Folketinget nu skal stemme om ministers skæb-ne”
https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-04-10-usaedvanligt-traek-betyder-at-folketinget-nu-skal-stemme-om-ministers-skaebne
Berlingske: 5/6 2024: ”Lovmøllen har malet hurtigst med Mette Frederiksen ved magten”
Omfang
Ca. 14 moduler
Særlige fokus-punkter – demokratiopfattelser, herunder betydningen af retssystemet
– magtbegreber
– massemedier og politisk meningsdannelse
– forskellige politiske systemer, herunder det danske politiske system
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde m.m.
Titel 5
Dansk økonomi og Velfærdsstaten
Indhold
Kernestof:
Kåre Blikenberg m.fl.: Samfundsfag til HF s.241-273, 287-297, 311-327, 333-336
Kaj Pinholt Jespersen: Temaer til samfundsfag s.76-78 (pdf om Flexicurity)
Jacob Buhl Jensen: Samfundsfag – grundforløb … s 96-97 (pdf om flexi-curity)
Jacob Graves Sørensen: ”Økonomiens kernestof”
s. 111-114 (Arbejdsmarkedspolitik) (pdf)
s. 140-153 (Velfærdsstaten) (pdf)
Supplerende stof:
Kristelig Dagblad 28/10 2019 ”Velfærdsstaten avler tomhed og håbløshed”
Morgenavisen Jyllands-Posten 8/10 2022: ”Topsocialdemokrat: - Står re-formerne stille, dør velfærdsstaten stille og rolig”
Fyns Amts Avis 30/11 2020:
“Flexicurity. Hvis jobbet ryger, kan boligen blive det næste” og
”Flexicurity. Hullerne i sikkerhedsnettet er blevet for store.” (pdf)
Morgenavisen-Jyllands-Posten 9/10 2024:
”Vismænd vil træde på den økonomiske bremse”
Berlingske 26/9 2024: ”Nationalbanken advarer mod regeringens ¬ finanspo-litik”
Berlingske 30/7 2024: ”Velfærdsstaten bør tilpasse sig borgerne – ikke om-vendt”
Politikken 22/4 2025: ” Midt i en shitstorm - Selv topdirektøren i Novo
kan få en gratis operation af sin blindtarm”
Statistik om velfærdsstaten:
Figur l: Satistikbanken 2022
Figur 2: DREAM 2022
Figur 3: Beskæftigelsesministeriet 2021
Omfang
Ca 12 moduler
Særlige fokuspunk-ter Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund
– det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, styring, bæredygtig udvikling,
– globaliseringens betydning for Danmark.
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde m.m.
Titel 6
EU
Indhold Kernestof:
Kåre Blikenberg m.fl.: Samfundsfag til HF s. 223-227, 308-310,
324-357
Jacob Graves Sørensen: Økonomiens kernestof s. 228-236, 196-201
Europakommisionen:
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/kommissionen
Ministerrådet:
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/rådet
Europa-parlamentet
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/parlamentet
EU-domstolen
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/domstolen
Det Europæiske råd
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/domstolen
Supplerende stof:
MORGENAVISEN Jyllands-Posten 14/12 2024:
”Protektionisme er ikke skidt, det kan være sund fornuft”
Tv2 Nyheder: - 14/2 2025:
”Trump siger, at Europa ikke vil købe hans biler – og han har ret”
MORGENAVISEN Jyllands-Posten 30/10 2024:
Travlhed i centralbankerne: Kursen er sat mod lavere renter
Omfang
Ca 12 moduler
Særlige fokuspunkter EU som politisk system – EU og økonomi
EU´s institutioner
Væsentligste arbejdsfor-mer Klasseundervisning, gruppearbejde m.m.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560443",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560443",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560443"
}