Holdet 2024 Sa/2pq3bc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Morten Bo Bertelsen
Hold 2024 Sa/2pq3bc ()
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse


Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Juni 2025
Institution Thisted gymnasium – STX og HF
Uddannelse HF
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Morten Bo Bertelsen
Hold 2pq 3bc Sa

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb


Titel 1 Ideologier og politiske partier  
Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund – kulturelle mønstre
Titel 3 Kriminalitet og straf
Titel 4 Det Politiske system i Danmark, magt og medier  
Titel 5 Dansk økonomi og Velfærdsstaten
Titel 6 EU







Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 1
Ideologier og politiske partier  

Indhold Kernestof:
Kåre Blikenberg m.fl.: Samfundsfag til HF s. 157-204
Jesper Hjarsbæk Rasmussen: politikkens kernestof s. 27-31 (pdf)

Samfund og politik: Nationalkonservatisme
https://samfundogpolitik.dk/nationalkonservatisme/

Supplerende stof:

Altinget: 14. maj 2022: ”Enhedslisten parkerer ambitionen om et dansk farvel til EU: Udmeldelse er ikke et mål i sig selv”

Kristelig Dagblad 28/10 2019 ”Velfærdsstaten avler tomhed og håbløshed”

Information 23/4 2025: ”Liberal alliance er et parti for boomere”

Politiken 23/4 2025: ”Trump og Putin har vist sig mere
gavnlige for S end pensionsalder”

Omfang
Ca. 15 moduler
Særlige fokus-punkter
– politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme

Partiadfærd og vælgeradfærd

.






Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde m.m.








Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund – kulturelle mønstre
Indhold
Kernestof:
Kåre Blikenberg m.fl.: Samfundsfag til HF s. 7-25, 35-41, 61-81, 84-89

Morten Hansen Thorndal: Sociologiens kernestof
48-62 (Anerkendelse i højhastighedssamfundet) (pdf)
192-205 (Integration i Danmark) (pdf)

Supplerende stof:

Morgenavisen-Jyllands-Posten 15/6 2014: ”Små fisk i det sociale akvari-um”

Berlingske 4/4 2016: ” Tør du opdrage på andre folks børn”

Kristelig Dagblad 24/9 2024: "Forældre takker nej til pædagogers råd "

Morgenavisen Jyllands-Posten 12/10 2024: ”Opdragelse hjemmefra eller røvfuld i skolen?'

Omfang
Ca 11 moduler
Særlige fokuspunkter – identitetsdannelse og socialisation i forskellige lande, herunder Dan-mark


– social differentiering og kulturelle mønstre.
Væsentligste arbejds-former Klasseundervisning, gruppearbejde m.m.







Titel 3
Kriminalitet og straf
Indhold
Kernestof:

Victor Bjørnestrup: Fra drengestreger til bandekriminalitet
s. 11-26 (Hvad er kriminalitet?) (pdf)
s. 27-37 (Hvorfor bliver man kriminel?) (pdf)
s. 88-98 (Hvorfor straffer staten kriminelle?) (pdf)

Eva Smith: Kriminalitet og retfærdighed s.
32, 85-88, (Teorier om kriminalitet) (pdf)
43-52 (Straf) (pdf)


Supplerende stof:

Weekendavisen 5. juli 2024: KRIMINALITET: De lovlydige

DR 5/12 2024: ”Flere danskere sidder fængslet i Asien for narko - John er en af dem”

Morgenavisen-Jyllands-Posten 2/7 2017: Straf er paradoksernes fængsel

TV2 Nuhederne: 21/8 2024
"Stærkt bekymrende fænomen" får justitsminister til at åbne dør på klem
https://nyheder.tv2.dk/krimi/2024-08-20-staerkt-bekymrende-faenomen-faar-justitsminister-til-at-aabne-doer-paa-klem

POLITIKEN  - 12. december 2024:
”Straffelovrådet anbefaler at
lade fere afsone med fodlænker”

Kristelig Dagblad 13/12 2024: ”Udvidet brug af fodlænke skaber fængsels-pladser”



Omfang
Ca. 12 moduler
Særlige fokuspunk-ter Social differentiering og kulturelle mønstre.
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde m.m.







Titel 4
Det Politiske system i Danmark, magt og medier

Indhold
Kernestof:
Kåre Blikenberg m.fl.: Samfundsfag til HF s. 131-138,139-148,
218-223,

Jesper Hjarsbæk Rasmussen: Politikens kernestof
s. 98-108, (Medier og politik) (pdf)
s. 110-115 (Magt) (pdf)
s. 160-172 (Det politiske system i Danmark) (pdf)

Supplerende stof:

Politiken 9/4 2025:
”Forstå sagen: Minister under heftig kritik i ugevis”

Tv2 nyhederne 9/4 2025:
”Da en grønlænder, to færinger og en løsgænger fredede ministeren, dukkede partileder op på den enes kontor”

https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-04-09-da-en-groenlaender-to-faeringer-og-en-loesgaenger-fredede-ministeren-dukkede-partileder-op-paa-den-enes-kontor

Tv2 Nyhederne 10/4 2025:
”Usædvanligt træk betyder, at Folketinget nu skal stemme om ministers skæb-ne”

https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-04-10-usaedvanligt-traek-betyder-at-folketinget-nu-skal-stemme-om-ministers-skaebne

Berlingske: 5/6 2024: ”Lovmøllen har malet hurtigst med Mette Frederiksen ved magten”

Omfang
Ca. 14 moduler
Særlige fokus-punkter – demokratiopfattelser, herunder betydningen af retssystemet

– magtbegreber

– massemedier og politisk meningsdannelse

– forskellige politiske systemer, herunder det danske politiske system

Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde m.m.






Titel 5
Dansk økonomi og Velfærdsstaten
Indhold
Kernestof:
Kåre Blikenberg m.fl.: Samfundsfag til HF s.241-273, 287-297, 311-327, 333-336

Kaj Pinholt Jespersen: Temaer til samfundsfag s.76-78 (pdf om Flexicurity)
Jacob Buhl Jensen: Samfundsfag – grundforløb … s 96-97 (pdf om flexi-curity)

Jacob Graves Sørensen: ”Økonomiens kernestof”
s. 111-114  (Arbejdsmarkedspolitik) (pdf)
s. 140-153 (Velfærdsstaten) (pdf)

Supplerende stof:

Kristelig Dagblad 28/10 2019 ”Velfærdsstaten avler tomhed og håbløshed”
Morgenavisen Jyllands-Posten 8/10 2022: ”Topsocialdemokrat: - Står re-formerne stille, dør velfærdsstaten stille og rolig”
Fyns Amts Avis 30/11 2020:
“Flexicurity. Hvis jobbet ryger, kan boligen blive det næste” og
”Flexicurity. Hullerne i sikkerhedsnettet er blevet for store.” (pdf)
Morgenavisen-Jyllands-Posten 9/10 2024:
”Vismænd vil træde på den økonomiske bremse”
Berlingske 26/9 2024: ”Nationalbanken advarer mod regeringens ¬ finanspo-litik”
Berlingske 30/7 2024: ”Velfærdsstaten bør tilpasse sig borgerne – ikke om-vendt”
Politikken 22/4 2025: ” Midt i en shitstorm - Selv topdirektøren i Novo
kan få en gratis operation af sin blindtarm”
Statistik om velfærdsstaten:
Figur l: Satistikbanken 2022
Figur 2: DREAM 2022
Figur 3: Beskæftigelsesministeriet 2021

Omfang
Ca 12 moduler
Særlige fokuspunk-ter Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund

– det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, styring, bæredygtig udvikling,
– globaliseringens betydning for Danmark.
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde m.m.



Titel 6
EU
Indhold Kernestof:
Kåre Blikenberg m.fl.: Samfundsfag til HF s. 223-227, 308-310,
324-357

Jacob Graves Sørensen: Økonomiens kernestof s. 228-236, 196-201

Europakommisionen:
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/kommissionen
    
Ministerrådet:
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/rådet

Europa-parlamentet
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/parlamentet

EU-domstolen
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/domstolen

Det Europæiske råd
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/domstolen

Supplerende stof:

MORGENAVISEN Jyllands-Posten 14/12 2024:
”Protektionisme er ikke skidt, det kan være sund fornuft”

Tv2 Nyheder: - 14/2 2025:
”Trump siger, at Europa ikke vil købe hans biler – og han har ret”

MORGENAVISEN Jyllands-Posten 30/10 2024:
Travlhed i centralbankerne: Kursen er sat mod lavere renter

Omfang
Ca 12 moduler
Særlige fokuspunkter EU som politisk system – EU og økonomi
EU´s institutioner
Væsentligste arbejdsfor-mer Klasseundervisning, gruppearbejde m.m.





Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer