Holdet 2024 mu/1bmyz2pq - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Julie Nørgaard Holst
Hold 2024 mu/1bmyz2pq (1bmyz2pq mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musikteori
Titel 2 Musikudøvelse
Titel 3 Folkemusik
Titel 4 Kunstmusik
Titel 5 Populærmusik
Titel 6 Særlig studeret emne: Hitlisten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Musikudøvelse

Forløbet fokuserer på at træne elevernes instrumentale og vokale færdigheder.

Sammenspil i grupper.
Eleverne har sammen i små grupper indstuderet et selvkomponeret Blues nummer som de opførte for hinanden, baseret på de forskelllige Blues teknikker.

Følgende numre er indstuderet og spillet i grupper samt fremført for holdet:
- Oye Como Va
- Sign of the Times (Harry Styles)
- I'm Yours (Jason Mraz)


Følgende er sunget som flerstemmig korsats i forbindelse med operation SYNG arrangementet i Aalborg i efteråret:
- Omvendt (Andreas Odbjerg)
- Flammer Rammer (Patina)
- På Kanten af Ingenting (Syng Selected)


Hertil kommer et udvalg af forskellige enstemmige sange. Eksempelvis; With a little help from my friends, Skipper Clemets morgensang, Visen om de atten svaner, Papirsklip



Følgende er indstuderet i samlet gruppe og fremført ved skolens jule og forårskoncert
- 'I en stjerneregn af sne' (Mads Langer)
- 'Stå op Gå ned' (Barselona)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Folkemusik

Kernestof:
• Folkemusik, Undervisningsmateriale til musik C af Susanne Christiansen &Mette Rigtrup Haaning (2019)

Supplerende stof:
• Valravnen
• Ravnen (Sorten Muld)
• Go Down Moses
• Oye Como Va

Særlige fokuspunkter:
• Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning ifolkeviser, spirituals, blues, og salsa gennem analyse af såvel klingende musiksom grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfagligterminologi og metode.
• Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel,global og stil- og genremæssig sammenhæng.
• Grundlæggende musiklære og hørelære, herunder: rytme, groove, tonenavne,akkorder, form.

Væsentligste arbejdsformer:
• Tavleundervisning
• Gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kunstmusik

Kernestof:
• Kunstmusik, Undervisningsmateriale til musik C af Susanne Christiansen &Mette Rigtrup Haaning (2019)

Supplerende stof:
• Vivaldi: Violinkoncert i E-dur RV 269 (La Primavera)
• L. v. Beethoven: Symfoni nr. 7 i A-dur, op 92, 1. Sats
• Gustav Mahler: Symfoni nr. 5, 1. Sats (Trauermarsch)
• Morgenstemning (Edvard Grieg)
• 4’33’’ (John Cage)
• Plateaux pour deux (Pelle Gudmundsen-Homgrens)
• Der Lindenbaum (Schubert)

• Instrumentnavne:
https://www.musikipedia.dk/instrumentnavne
Særlige fokuspunkter:

• Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i musikfra barokken, wienerklassikken, romantikken, modernismen gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode.
• Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel,global og stil- og genremæssig sammenhæng.
• Grundlæggende musiklære og hørelære, herunder: rytme, instrumentation,form, melodik & harmonik.

Væsentligste arbejdsformer:
• Tavleundervisning
• Gruppearbejde
• Klassedialog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Populærmusik

Kernestof:
• Populærmusik, Undervisningsmateriale til musik C af Susanne Christiansen &Mette Rigtrup Haaning (2019)

Supplerende stof:
• Shake it off (Taylor Swift)
• Blinding Lights (The Weekend)
• For altid (TopGunn)
• Alright (Kendrick Lamar)
• Baby (Justin Bieber)

Særlige fokuspunkter:
• Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvelklingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementærmusikfaglig terminologi og metode
• Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel,global og stil- og genremæssig sammenhæng.
• Analyse af pop-rock genren men fokus på: formanalyse, instrumentation,groove, udtryksfelt, hook, gimmick, melodisk analyse, harmonisk analyse.

Væsentligste arbejdsformer:
• Tavleundervisning
• Gruppearbejde
• Klassedialog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Særlig studeret emne: Hitlisten

Kernestof:
• That's What I Like, Bruno Mars/Pharrell Williams (2016)
• 7 Years, Lukas Graham (2015)
•  You Don't Know You are Beautiful, One Direction (2011)
• In My Place, Coldplay (2002)

Supplerende stof:
• Formanalyse:
https://www.musikipedia.dk/formanalyse
• Groove analyse (http://thomashammer.dk/wp-content/uploads/2022/01/Grooveanalyse-2021.pdf)
• Hitskabelonen:
https://www.musikipedia.dk/sangens-stil-og-struktur#3
• Stikord til musikanalyse:
https://www.musikipedia.dk/stikord-til-musikanalyse

Særlige fokuspunkter:
• Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning ivæsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvelklingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementærmusikfaglig terminologi og metode.
• Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel,global og stil- og genremæssig sammenhæng.
• Analyse af pop-rock genren men fokus på: formanalyse, instrumentation,groove, udtryksfelt, hook, gimmick, melodisk analyse, harmonisk analyse.

Væsentligste arbejdsformer:
• Tavleundervisning
• Gruppearbejde
• Mundtlig fremlæggelse
• Klassedialog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer