Thisted Gymnasium STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Thisted Gymnasium STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 mu/1bmyz2pq - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau
Musik C
Lærer(e)
Julie Nørgaard Holst
Hold
2024 mu/1bmyz2pq (
1bmyz2pq mu
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Musikteori
Titel 2
Musikudøvelse
Titel 3
Folkemusik
Titel 4
Kunstmusik
Titel 5
Populærmusik
Titel 6
Særlig studeret emne: Hitlisten
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Musikteori
Musikteori:
Nodesystemet, stamtoner, g-nøgle, fortegn (faste og løse), akkorder, intervaller, funktionsharmonisk analyse, melodisk analyse
Materiale:
https://www.musikipedia.dk/nodesystemet
https://www.musikipedia.dk/noegler
https://www.musikipedia.dk/fortegn
https://www.musikipedia.dk/akkorder
https://www.musikipedia.dk/intervaller
https://www.musikipedia.dk/skalaer
https://www.musikipedia.dk/tonearter
Grønager, Johannes, C-nøglen, Systime, 2005, s. 12-20
Øvelser:
https://www.musikipedia.dk/oevelser/toner
https://www.musikipedia.dk/oevelser/akkorder
https://www.musikipedia.dk/oevelser/intervaller
Hertil forskellige SDS-øvelser
Indhold
Kernestof:
Læs s. 7-9 i bogen ‘C-nøglen’ før vi mødes :) Vi skal også starte på vores sammenspilsnummer i dag.
Dagens sang: Jonas
Dagens sang: Victor
Dagens sang: Liva
Dagens sang: Oskar
Dagens sang: Simon
Dagens sang: Gustav
Bussen kører kl 07.30 fra parkeringspladsen ved Thyhallen.
Dagens sang: Severin
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Musikudøvelse
Forløbet fokuserer på at træne elevernes instrumentale og vokale færdigheder.
Sammenspil i grupper.
Eleverne har sammen i små grupper indstuderet et selvkomponeret Blues nummer som de opførte for hinanden, baseret på de forskelllige Blues teknikker.
Følgende numre er indstuderet og spillet i grupper samt fremført for holdet:
- Oye Como Va
- Sign of the Times (Harry Styles)
- I'm Yours (Jason Mraz)
Følgende er sunget som flerstemmig korsats i forbindelse med operation SYNG arrangementet i Aalborg i efteråret:
- Omvendt (Andreas Odbjerg)
- Flammer Rammer (Patina)
- På Kanten af Ingenting (Syng Selected)
Hertil kommer et udvalg af forskellige enstemmige sange. Eksempelvis; With a little help from my friends, Skipper Clemets morgensang, Visen om de atten svaner, Papirsklip
Følgende er indstuderet i samlet gruppe og fremført ved skolens jule og forårskoncert
- 'I en stjerneregn af sne' (Mads Langer)
- 'Stå op Gå ned' (Barselona)
Indhold
Kernestof:
Læs s. 7-9 i bogen ‘C-nøglen’ før vi mødes :) Vi skal også starte på vores sammenspilsnummer i dag.
Dagens sang: Jonas
Dagens sang: Victor
Dagens sang: Liva
Dagens sang: Oskar
Dagens sang: Simon
Dagens sang: Gustav
Bussen kører kl 07.30 fra parkeringspladsen ved Thyhallen.
Dagens sang: Severin
Lektie: I må gerne tænke over et nummer vi kan spille til juleafslutningen - vi stemmer om det i modulet, så vi kan starte på det næste gang (fredag).
Læs s. 5 nederst til og med s. 9 i kompendiet (omhandlende folkemusik og fællesang)
Læs s. 14-17 i kompendiet (Spirituals og tidlig blues) inden vi mødes til modulet. Medbring kompendiet + noder til i en stjerneregn:)
Læs s. 21-26 i 'C-nøglen' omhandlende skalaer. I skal ikke lave øvelserne, blot læse teorien bag.
Læs vedhæftede dokumenter omhandlende rytmer - I skal ikke lave opgaverne, blot læse teksten. Vi laver nogle af øvelserne på klassen.
Bestemmelse_af_tempo_og_taktart2.pdf
OversigtOverTaktarter.pdf
Rytmekompendium.PDF
Genlæs s. 14-17 i kompendiet (folkemusik, kunstmusik og populærmusik) - vi skal i modulet arbejde med at komponere vores egen blues.
Ingen lektier! I modulet skal vi fortsætte arbejdet med jeres Blues kompositioner - derudover skal vi have konstrueret jeres eksamenssammenspilsgrupper. Tænk over gruppekonstallationer derhjemme.
Ingen lektier! Vi starter i musiklokalet de første 20 minutter(10 minutters øver + 10 minutters koncert) hvor vi lige spiller vores hjemmegjorte Blues numre igennem og til sidst spiller vi dem for hinanden. Derefter går vi Teu salen og har fællessan
I modulet skal I alle igang med et sammenspilsnummer - medbring noder, eller skriv til mig hvis jeg skal medbringe akkorder mm.
Læs s. 19-21 i 'Folkemusik, kunstmusik, populærmusik kompendiet' inden vi mødes til modulet.
Buena Vista Social Club - El Cuarto De Tula (Official Audio)
Vi skal sammen arbejde med 'Oye Como Va'
Vi spiller videre på jeres sammenspilsnumre - husk jeres noder 😊
I dag skal vi have en lille quiz om folkemusikken som afrunding på forløbet om folkemusik - skim evt. s. 4-27 i kompendiet inden vi mødes, hvis I skulle have glemt noget.
Læs s. 29-33 i kompendiet omhandlende 'Kunstmusik'. Vi arbejder derudover videre med akkorder og spiller lidt sammenspil til sidst i modulet.
Læs s. 34-37 i kompendiet omhandlende 'koncertritualet og komponister'.
I skal have færdiggjort- 'Akkorder på den nemme måde' arket inden modulets begyndelse. Vi retter på klassen.
Læs. s. 46 i Folkemusik, kunstmusik, populærmusik kompendiet, omhandlende den romantiske lied.
Læs s. 47-51 i kompendiet. Vi skal spille sammenspil i 2. halvdel af modulet, så husk jeres noder!
Læs s. 58-63 i kompendiet, omhandlende 'Populærmusik'.
Læs noten ovenfor - I skal starte med at øve på jeres sammenspilsnumre selv, så kommer jeg når jeg er færdig i teutonersalen med udlevering af SRP opgaverne.
Vi skal arbejde med hits i modulet - I skal inden modulet medbringe en sang fra den aktuelle hitliste.
Vi skal arbejde med: -
Mini stemmeteori oversigt.docx
Læs vedhæftede definition af jazz inden vi mødes til modulet. Medbring noter - vi skal bruge disse når vi skal arbejde med udvalgte citater i modulet.
Formanalyse skabelon.docx
www.youtube.com
Analysemodel c-niveau Hitskabelon.docx
Vi øver på Stå op- gå ned til forårskoncerten
Vi øver på Stå op- gå ned til forårskoncerten - det er MEGET vigtigt alle kommer :)
fremlægger på klassen derefter sammenspil med jeres eksamensnumre.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 47,33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Folkemusik
Kernestof:
• Folkemusik, Undervisningsmateriale til musik C af Susanne Christiansen &Mette Rigtrup Haaning (2019)
Supplerende stof:
• Valravnen
• Ravnen (Sorten Muld)
• Go Down Moses
• Oye Como Va
Særlige fokuspunkter:
• Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning ifolkeviser, spirituals, blues, og salsa gennem analyse af såvel klingende musiksom grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfagligterminologi og metode.
• Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel,global og stil- og genremæssig sammenhæng.
• Grundlæggende musiklære og hørelære, herunder: rytme, groove, tonenavne,akkorder, form.
Væsentligste arbejdsformer:
• Tavleundervisning
• Gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Læs s. 14-17 i kompendiet (Spirituals og tidlig blues) inden vi mødes til modulet. Medbring kompendiet + noder til i en stjerneregn:)
Læs s. 21-26 i 'C-nøglen' omhandlende skalaer. I skal ikke lave øvelserne, blot læse teorien bag.
Læs vedhæftede dokumenter omhandlende rytmer - I skal ikke lave opgaverne, blot læse teksten. Vi laver nogle af øvelserne på klassen.
Bestemmelse_af_tempo_og_taktart2.pdf
OversigtOverTaktarter.pdf
Rytmekompendium.PDF
Genlæs s. 14-17 i kompendiet (folkemusik, kunstmusik og populærmusik) - vi skal i modulet arbejde med at komponere vores egen blues.
Ingen lektier! I modulet skal vi fortsætte arbejdet med jeres Blues kompositioner - derudover skal vi have konstrueret jeres eksamenssammenspilsgrupper. Tænk over gruppekonstallationer derhjemme.
Ingen lektier! Vi starter i musiklokalet de første 20 minutter(10 minutters øver + 10 minutters koncert) hvor vi lige spiller vores hjemmegjorte Blues numre igennem og til sidst spiller vi dem for hinanden. Derefter går vi Teu salen og har fællessan
I modulet skal I alle igang med et sammenspilsnummer - medbring noder, eller skriv til mig hvis jeg skal medbringe akkorder mm.
Læs s. 19-21 i 'Folkemusik, kunstmusik, populærmusik kompendiet' inden vi mødes til modulet.
Buena Vista Social Club - El Cuarto De Tula (Official Audio)
Vi skal sammen arbejde med 'Oye Como Va'
Vi spiller videre på jeres sammenspilsnumre - husk jeres noder 😊
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kunstmusik
Kernestof:
• Kunstmusik, Undervisningsmateriale til musik C af Susanne Christiansen &Mette Rigtrup Haaning (2019)
Supplerende stof:
• Vivaldi: Violinkoncert i E-dur RV 269 (La Primavera)
• L. v. Beethoven: Symfoni nr. 7 i A-dur, op 92, 1. Sats
• Gustav Mahler: Symfoni nr. 5, 1. Sats (Trauermarsch)
• Morgenstemning (Edvard Grieg)
• 4’33’’ (John Cage)
• Plateaux pour deux (Pelle Gudmundsen-Homgrens)
• Der Lindenbaum (Schubert)
• Instrumentnavne:
https://www.musikipedia.dk/instrumentnavne
Særlige fokuspunkter:
• Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i musikfra barokken, wienerklassikken, romantikken, modernismen gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode.
• Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel,global og stil- og genremæssig sammenhæng.
• Grundlæggende musiklære og hørelære, herunder: rytme, instrumentation,form, melodik & harmonik.
Væsentligste arbejdsformer:
• Tavleundervisning
• Gruppearbejde
• Klassedialog
Indhold
Kernestof:
I dag skal vi have en lille quiz om folkemusikken som afrunding på forløbet om folkemusik - skim evt. s. 4-27 i kompendiet inden vi mødes, hvis I skulle have glemt noget.
Læs s. 29-33 i kompendiet omhandlende 'Kunstmusik'. Vi arbejder derudover videre med akkorder og spiller lidt sammenspil til sidst i modulet.
Læs s. 34-37 i kompendiet omhandlende 'koncertritualet og komponister'.
I skal have færdiggjort- 'Akkorder på den nemme måde' arket inden modulets begyndelse. Vi retter på klassen.
Læs. s. 46 i Folkemusik, kunstmusik, populærmusik kompendiet, omhandlende den romantiske lied.
Læs s. 47-51 i kompendiet. Vi skal spille sammenspil i 2. halvdel af modulet, så husk jeres noder!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Populærmusik
Kernestof:
• Populærmusik, Undervisningsmateriale til musik C af Susanne Christiansen &Mette Rigtrup Haaning (2019)
Supplerende stof:
• Shake it off (Taylor Swift)
• Blinding Lights (The Weekend)
• For altid (TopGunn)
• Alright (Kendrick Lamar)
• Baby (Justin Bieber)
Særlige fokuspunkter:
• Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvelklingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementærmusikfaglig terminologi og metode
• Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel,global og stil- og genremæssig sammenhæng.
• Analyse af pop-rock genren men fokus på: formanalyse, instrumentation,groove, udtryksfelt, hook, gimmick, melodisk analyse, harmonisk analyse.
Væsentligste arbejdsformer:
• Tavleundervisning
• Gruppearbejde
• Klassedialog
Indhold
Kernestof:
Læs s. 58-63 i kompendiet, omhandlende 'Populærmusik'.
Læs noten ovenfor - I skal starte med at øve på jeres sammenspilsnumre selv, så kommer jeg når jeg er færdig i teutonersalen med udlevering af SRP opgaverne.
Vi skal arbejde med hits i modulet - I skal inden modulet medbringe en sang fra den aktuelle hitliste.
Vi skal arbejde med: -
Mini stemmeteori oversigt.docx
Læs vedhæftede definition af jazz inden vi mødes til modulet. Medbring noter - vi skal bruge disse når vi skal arbejde med udvalgte citater i modulet.
Formanalyse skabelon.docx
www.youtube.com
Analysemodel c-niveau Hitskabelon.docx
Vi øver på Stå op- gå ned til forårskoncerten
Vi øver på Stå op- gå ned til forårskoncerten - det er MEGET vigtigt alle kommer :)
fremlægger på klassen derefter sammenspil med jeres eksamensnumre.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14,33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Særlig studeret emne: Hitlisten
Kernestof:
• That's What I Like, Bruno Mars/Pharrell Williams (2016)
• 7 Years, Lukas Graham (2015)
• You Don't Know You are Beautiful, One Direction (2011)
• In My Place, Coldplay (2002)
Supplerende stof:
• Formanalyse:
https://www.musikipedia.dk/formanalyse
• Groove analyse (http://thomashammer.dk/wp-content/uploads/2022/01/Grooveanalyse-2021.pdf)
• Hitskabelonen:
https://www.musikipedia.dk/sangens-stil-og-struktur#3
• Stikord til musikanalyse:
https://www.musikipedia.dk/stikord-til-musikanalyse
Særlige fokuspunkter:
• Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning ivæsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvelklingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementærmusikfaglig terminologi og metode.
• Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel,global og stil- og genremæssig sammenhæng.
• Analyse af pop-rock genren men fokus på: formanalyse, instrumentation,groove, udtryksfelt, hook, gimmick, melodisk analyse, harmonisk analyse.
Væsentligste arbejdsformer:
• Tavleundervisning
• Gruppearbejde
• Mundtlig fremlæggelse
• Klassedialog
Indhold
Kernestof:
Vi skal arbejde med: -
Mini stemmeteori oversigt.docx
Læs vedhæftede definition af jazz inden vi mødes til modulet. Medbring noter - vi skal bruge disse når vi skal arbejde med udvalgte citater i modulet.
Formanalyse skabelon.docx
www.youtube.com
Analysemodel c-niveau Hitskabelon.docx
Vi øver på Stå op- gå ned til forårskoncerten
Vi øver på Stå op- gå ned til forårskoncerten - det er MEGET vigtigt alle kommer :)
fremlægger på klassen derefter sammenspil med jeres eksamensnumre.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11,33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560793", "T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560793", "H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560793" }