Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Charlotte Elvang Ranneries
|
Hold
|
2024 bk2/1myz2q (1myz2q bk2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kunst på Thisted Gymnasium
Hvad er kunst?
Vi ser eksempler på det man traditionelt forbinder med kunst og nyere værker fra samtidskunsten, fx installationer.
Orienteringsløb på gymnasiet, hvor eleverne skal tænke over og forholde sig til:
Arkitekturen
Kasper Heibergs installation: Himmelbygning 1977-78
Bjørn Nørgaards skulpturer: De syv dyder
Kurt Tegtmeiers skulptur: Knæ og øre
Jane Jin Kaisens lyskasser fra øen Jeju, Sydkorea
Victoria Wendel Skousens fotos af afklædte mænd
Mia Edelgarts videoinstallation: Sov
Orsoyla Bagalas kvindemotiver
Mia Lagermans værk: De fem spande
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kunst i 2 dimensioner: Visuelle virkemidler
Formalanalyse: Komposition, rum, farver og lys.
Vi undersøger forskellige visuelle virkemidler i kunsten og hvordan man kan analysere og tale om et kunstværk med fagbegreber.
Kompostion
Arbejde med forskellige kompositionsteknikker. Fx statisk vs dynamisk, det gyldne snit, additive vs hierarkiske kompositioner. Vi analyserer billeder som udtrykker henholdsvis noget statisk og dynamisk. Vi undersøger, hvordan linjer og former er med til at skabe disse udtryk.
Eleverne prøver selv kræfter med:
a) Statiske og dynamiske kompositioner
b) Tableau vivant
c) Fotos med det gyldne snit
Tekst:
-Billedkunstbogen om komposition (i-bog): https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Rum
Arbejde med rum og rumdannelse. Hvordan kan man skabe en illusion af et rum på en flade?
Der laves visuelle øvelser med forskellige rumskabende virkemidler
a) Farveperspektiv (kolde og varme farver) og atmosfærisk perspektiv med akvarel og repoussoir
b) Fotos med linearperspektiv og centralperspektiv
c) Modellering i lys og skygge: Tegning
Tekster:
- Billedkunstbogen om rum: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
Lys
Arbejde med lys og lysets virkemidler.
Praktisk arbejde:
a) Modellering i lys og skygge
b) Eksempler på clair obscur og guddommeligt lys
c) impressionistisk maleri inspireret af Claude Monets åkander og det særlige reflekslys i vandets overflade.
Tekst:
- Billedkunstbogen om lys: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
Farve
Arbejde med farvelæren og farvernes virkemidler og kontraster.
Praktiske opgaver:
a) Landskaber med ekspressivt omvendt farveperspektiv. Inspireret af Emil Nolde males akvarelbilleder
b) Små eksempler på komplementærkontraster.
Tekst:
- Billedkunstbogen om farver: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
Sammenlign impressionisme og ekspressionisme – optakt til betydningsanalyse
Fokuspunkter: Undervisningsforløbet har fokus på at give eleverne forståelse for virkemidlerne i et billede samt, hvordan man taler om kunst. Der er fokus på at lære at bruge billedkunstbegreber og termer indenfor billedanalyse samt træne visuelle iagttagelsesevner.
Forløbet vil ligeledes give eleverne forståelse for skelnen mellem personlig smag overfor en visuel analytisk tilgang.
Viden om billedkunstfaget og dets metoder.
Arbejdsformer: Individuelt praktisk arbejde, klasseundervisning, gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kunstneriske strategier
Vi læser om forskellige kunstneriske strategier:
Kunstneriske strategier. Billedkunstbogen: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
Og arbejder i praksis med:
1. Impressionistisk malemåde:
Små impressionistiske øvelser inspireret af Monets åkander:
Paint as Monet: https://www.youtube.com/watch?v=-Ftb1mkN30g
2. Ekspressionistisk malemåde: Der males ekspressionistiske akvarellandskaber inspireret af Emil Nolde, vådt i vådt og omvendt farveperspektiv.
I de impressionistiske øvelser er der fokus på at male med små hurtige penselstrøg, at blande farverne på lærredet og fange det særlige impressionistiske atmosfæriske lys og reflektioner i vandet. I de ekspressionistiske øvelser gælder det om at bruge farverne udtryksfuldt og skabe voldsomme, dynamiske landskaber med komplementærkontraster.
Forløbet rundes af med sammenlignende analyser af impressionistiske og ekspressionistiske kunstværker. Nu bruges også betydningsanalysen.
Fokus:
At give eleverne indblik i forskellige kunstneriske strategier både i teori og praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kroppen i kunsten
Indhold:
Fokus på fremstillinger af kroppen i kunsten i forskellige kunsthistoriske perioder: Antikken, middelalderen, renæssancen, modernismen, 1970'erne og samtidskunst. Der er fokus på tendenser i samtidskunsten.
Praktiske opgaver:
1. Den fragmenterede krop (Picasso og kubismen)
2. Frit valg af materialer og kunstnerisk strategi til at lave en skildring af mennesket/ menneskekroppen i dag. Fx en krop, der udtrykker en følelse, inspireret af Niki de Saint-Phalles Nana-skulpturer.
3. Det grimmes æstetik: parafrase over en klassisk skulptur.
Mindre opgaver i grupper:
4. Tegning af en menneskekrop på glas med model.
5. Cadavre exquis (surrealistisk metode)
6. Egen krop indgår i dialog med skulptur på gymnasiet
Tekster:
Kroppen i kunsten fra Billedkunstbogen af Katrine Charlotte Busk: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166
Om analyse af skulptur: Form og indhold. Billedkunstbogen: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161
Det grimmes æstetik, fra TAP - teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxix 2018
Kunstneriske strategier. Billedkunstbogen: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
Kønnede blikke, uddrag fra TAP s. 169
Egne papirer og Power Point om emnet
Teori:
Kunstneriske strategier
Klassisk æstetik
Det grimmes æstetik
Kønnede blikke
Relationel æstetik
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, praktisk arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Portræt
Vi arbejder med små praktiske øvelser med portræt.
Til Åben Skole laver vi:
1. Masker i pap (inspireret af kubismen)
2. Hoved/ansigt i ler (kan være naturalistisk eller abstrakt)
Til workshop i billedkunst laver vi mere selvstændige portrætter fx inspireret af Julie Nord, Frida Kahlo eller selvvalgt teknik, materiale og udtryksform.
Eleverne får afprøvet, hvordan, det er at lave kunst i fællesskab og hvordan de kan bruge hinanden i de fælles øvelser til Åben Skole.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Street art og samfundskritisk kunst
Street art og samfundskritisk kunst
Vi arbejder med street art og kunst, der sætter emner til debat og ser på de mange forskellige udtryksformer og materialer, som kan bruges til at udtrykke et budskab.
Tekster:
Jonas Wolter: Temaer i kunsten s. 133-144
Street art fra Billedkunstbogen 8.4: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=198
Praktisk opgave:
Lav et street art værk til gymnasiet. Frit valg af metode, budskab og materialer, fx stencils, skygge, garn, perler, tags.
Teori:
Kunst i det offentlige rum vs kunst på museer
Installationskunst
Relationel æstetik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
ARoS
Ekskursion til kunstmuseet ARoS
På ARoS skal vi især opleve installationskunst, herunder Igshann Adam værker.
Igshann Adams er vokset op i apartheid styret i Sydafrika, med adskillelse af hvide og sorte. Med afsæt i egne oplevelser udforsker Adams traumers indvirkning på den menneskelige psyke og bevægelsens helbredende kraft. Han optaget af, hvordan dans kan være med til at styrke menneskets modstandskraft og handlekraft. Det udfoldes i hans helt nye 6,5 meter lange billedtæppe skabt i samarbejde med den sydafrikanske dansegruppe Garage Dance Ensemble.
Derudover er der fokus på at repetere og genopfriske analytiske metoder og kunstneriske strategier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
Vi repeterer formalanalyse og betydningsanalyse af billeder på flade, skulptur og installation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560838",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560838",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560838"
}