Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Tine Bødtkjer
|
Hold
|
2024 bk1/1bz2a2p (1bz2a2p bk1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Billedets virkemidler og Formanalyse
Formanalyse : Vi undersøger, hvordan man kan analysere og tale om et kunstværk med fagbegreber.
Kompostion
Arbejde med forskellige kompositionsteknikker. Fx statisk vs dynamisk, det gyldne snit, additive vs hierarkiske kompositioner. Vi analyserer billeder som udtrykker henholdsvis noget statisk og dynamisk. Vi undersøger, hvordan linjer og former er med til at skabe disse udtryk.
Eleverne prøver selv kræfter med:
a) Statiske og dynamiske kompositioner
b) Tableau vivant
c) Fotos med det gyldne snit
Tekst:
-Billedkunstbogen om komposition (i-bog): https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Rum
Arbejde med rum og rumdannelse. Hvordan kan man skabe en illusion af et rum på en flade?
Der laves visuelle øvelser med forskellige rumskabende virkemidler
a) Farveperspektiv (kolde og varme farver) og atmosfærisk perspektiv med akvarel og repoussoir
b) Fotos med linearperspektiv og centralperspektiv
c) Modellering i lys og skygge: Tegning eller fotos i lyskasse
Tekster:
- Vi læser om middelalder og renæssance s. 106-108 (Billedkunst - metode, kronologi, tema) og sammenligner rumdannelsen i disse perioder.
- Billedkunstbogen om rum: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
Tekst:
- Billedkunstbogen om farver: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
Lys
Arbejde med lys og lysets virkemidler.
Praktisk arbejde:
a) Modellering i lys og skygge (opgave fra rum)
b) impressionistisk maleri inspireret af Claude Monets åkander og det særlige reflekslys i vandets overflade.
Tekst:
- Billedkunstbogen om lys: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
- Renæssance vs barok
Farve
Arbejde med farvelæren og farvernes virkemidler og kontraster.
Praktiske opgaver:
a) Inspireret af Emil Nolde males akvarelbilleder: landskaber med ekspressivt omvendt farveperspektiv.
b) Små eksempler på komplementærkontraster.
Sammenlign impressionisme og ekspressionisme – optakt til betydningsanalyse
Fokuspunkter: Undervisningsforløbet har fokus på at give eleverne forståelse for virkemidlerne i et billede samt, hvordan man taler om kunst. Der er fokus på at lære at bruge billedkunstbegreber og termer indenfor billedanalyse samt træne visuelle iagttagelsesevner.
Forløbet vil ligeledes give eleverne forståelse for skelnen mellem personlig smag overfor en visuel analytisk tilgang.
Viden om billedkunstfaget og dets metoder.
Arbejdsformer: Individuelt praktisk arbejde, klasseundervisning, gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krop-umulig? kropsidealer, feminisme og køn
I forløbet undersøger eleverne måder at være i deres egen krop på og se på andre kroppe.
- eleverne introduceres til kropsidealernes variation gennem udvalgte dele af kunsthistorien
- de introduceres til grundlæggende teori om køn og feminisme
- de introduceres desuden til teori om kønnede blikke
Begge fra billedkunstbogen TAP af Bonnie Bay og Line Porse.
I det analytiske arbejde undersøger eleverne bl.a. andre kunstneres måde at gengive krop og køn på.
I det praktiske arbejde arbejder eleverne med selv at gengive krop og køn i deres egene værker og at være bevidst om det blik, der hviler på deres værker.
Forløbet afsluttes med en udstilling af elevernes værker, hvor de præsenterer proces og produkt for hinanden i mindre grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tilsynekomster (måder at få øje på)
I forløbet skal vi bl.a.:
- blive opmærksom på struktur og overflade vha. øvelser med frottage.
- arbejde med Surrealisme/dadaisme udtryk hos Max Ernst (frottage)
- arbejde med det serielle
- arbejde med minimalisme
- arbejde med fotografiske udtryk
- arbejde med farvelære
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensforløb
Vi arbejder med egne og andres produkter inden for emnet "Verdensmålene i Thy". Eleverne læser om verdensmålene, de ser på eksempler på professionelle værker, der arbejder med emnet og de udvikler deres eget koncept på et værk, som de udføre en model af, idet de dokumenterer processen.
Materiale:
https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene
Lærerdokument med introduktion til emnet (inkl. eksempler på professionel kunst)
Egne fotografier af vægmalerier (professionelle værker) fra ekskursion til Aarhus for alle billedkunstelever.
Elevernes egne procesbilleder.
Artikel om 'kunstneriske strategier' fra grundbogen Billedkunstbogen: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=140
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560901",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560901",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560901"
}