Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Kira Kopp Mortensen, Louise Brøndum Dubillot
|
Hold
|
2024 Id1/2pq (2pq Id1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Træningsprojekt: MTB som aerob træning (LD)
Forløbet består af 3 dele:
Teori/praksis: Et træningsprojekt
Praksis: Et mountainbikeforløb (område C) - som den aktive del af træningsprojektet ( + spinning træning)
Teori: aerob/anerob træningsfysiologi - med afsluttende aflevering
Træningsprojektet er et projekt, hvor eleverne skal forbedre deres kondition. Vi har sideløbende teori omkring aerob fysiologi og træning. Eleverne starter og slutter forløbet med en Yoyo-test og efterfølgende overvejelser over deres forløb.
Mountainbike - praktisk viden:
Først lærer eleverne helt basic:
- gearing
- affjedring
- håndbremser
Herefter tages fat på de grundlæggende tekniske færdigheder på mountainbiken, hvor vi arbejder med:
- balancen på cyklen
- svingteknik
- gearskifte
- pedalernes position, når der cykles på tracket.
Eleverne arbejder først med tilvænning, leg, konkurrencer og småøvelser på skolen. Derefter er de på friluftstur, hvor alle følges i et roligt tempo og prøver at køre et MTB- singletrack i forbindelse med sportspladsen
Som afslutning er eleverne på en halvdags ekskursion, hvor nye elementer tages med og hvor der i løbet af dagen køres forskellige loops med forskellige foki:
- hvor skal man holde øje med sporet?
- hvordan håndterer man sten, rødder og skarpe sving?
- teknik på stigninger
- teknik på stejle nedkørsler
- bump/rystelser – balance
- betydningen af at holde fart i cyklen – balance
- brug af bremser 30/70
- gearing og terræn
Vi slutter forløbet med at arbejde videre med anaerob træning. Eftersom min skade blev forværret, havde vi næsten udelukkende teori til sidst, hvor holdet havde om anaerob fysiologi - og træning i en naturlig forlængelse af den aerobe træningslære.
Som afslutning på emnet, knyttede vi emnet til fysiske øvelser i hallen med basketball-træning. De havde disciplinen i 1. HF. De afprøvede forskellige øvelser med højintensiv konditionstræning, tolerance træning og hurtighedstræning - og har reflekteret over forskellene mellem disse træningsformer i forhold til pause/arbejde og intensitet.
Eleverne afleverede en skriftlig aflevering i emnet.
Modulforbrug: 18 moduler
Sidetal: ca 50 sider
Praksisteori:
(mangler vores DGI-materiale, links er døde)
Nedkørsel:
https://www.youtube.com/watch?v=81HNSnOfsyU
Opkørsel:
https://www.youtube.com/watch?v=MbzrBu6OqJo&feature=emb_rel_end
Bremseteknik:
https://www.youtube.com/watch?v=pzGGE1G4EW0&feature=emb_rel_end
Aerob træning/anaerob træning:
Wolf og Hansen: B for bedre idræt, 2014 s. 67 - 104 (37 s.)
Michalsik og Bangsbo: Aerob og anaerob træning, 2002. Kun arbejdet med figur over pulsmålinger og nøglepunkter ved træning af aerob lavintensitet, mellemintensitet, højtintesitet + anaerob tolerancetræning, produktionstræning og hurtighedstræning - alt taget fra s. 154 - 233. (samlet 8 s.)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volleyball og forbedring af springhøjde (BL)
Et volleyforløb, hvor en kollega Bente, varetager et udelukkende praktisk volleyforløb, som aflastning under min knæoperation. Derfor er det ikke et reelt tematisk forløb - og der er kun knyttet en enkelt test af springhøjde til forløbet, som så senere skal kobles til muskeltræning i næste forløb.
Modulforbrug: 9 moduler
Faglige mål:
○ At eleverne opnår basale tekniske færdigheder inden for volleyball, dvs. at de isoleret fra en kampsituation kan udføre et fingerslag, baggerslag, en serv og et stående slag til bolden.
○ At eleverne kender og kan redegøre for centrale tekniske fokuspunkter i ovenstående isolerede bevægelser.
○ At eleverne opnår forståelse for spillets faser og kan indgå funktionelt i dette i et spil, herunder udvise forståelse for løbemønstre samt relationer og kommunikation til andre spillere på banen.
○ At eleverne forstår deres roller og ansvar på banen og kæmper for bolden.
○ At eleverne behersker opstillingsmønstre og rollefordeling i et simpelt 2-hæversystem.
○ At eleverne kan redegøre for spillets regler og basal taktik.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Streetdance, styrketræning og idrætsskader (LD)
Praktisk forløb
Forløbet i streetdance tager udgangspunkt i udviklingen og træning af en fællesdans for hele klassen, hvor dele af fællesdansen er koreograferet af læreren – og dele koreograferes af eksamensgrupperne. Emnet streetdance er set som en bredt favnende og kreativ dansekategori, hvor der skal være plads til alt indenfor genrene house, dancehall, breakdance, locking, hopping og hiphop – men også bare helt almindelige club-moves. Fokus er på, at det skal være sjovt at bevæge sig til musik.
Det er progressionsmæssigt opbygget således, at eleverne først repeterer optælling af sange i takter og i praksis tæller det fælles mix op, som de skal udvikle en dans til.
Herefter lærer de en grunddans, som udsættes på fælles plenum for forskellige overvejelser ud fra BESS konceptet – gennem en diskussion af de tanker, der ligger bag koreografien. Herefter havde eleverne til opgave at bruge BESS til at lave fælles intro - og outtro til klassens dans. Herudover skulle eksamensgrupper udvikle små individuelle danse og freezes, samt en danse battle.
Teorien er den samme som de brugte i afro-beats forløbet, men de har i højere grad skulle både anvende og analysere kendt dans/egen dans/intro og outtro ud fra BESS.
Udfordringer ud fra BESS konceptet – taget fra Badjango dance creator:
http://badjango.com
Jeppe Elmelund Van Ee m.fl. Idræt C – praksis og teori, 2018 – små uddrag fra siderne 14 -23 (10 s.)
https://www.youtube.com/watch?v=dnLd_K5iEDA
https://www.youtube.com/watch?v=ZSoPGMmdVpo
https://www.youtube.com/watch?v=4QjGOajlfGk
https://www.youtube.com/watch?v=iRGh2EDQItc
https://www.youtube.com/watch?v=b5VElrU9B_4
https://www.youtube.com/watch?v=CJlrlPhKYIU&list=RDb5VElrU9B_4&index=7
Teori om anatomi og skader:
Alle titlerne nedenfor er alle samlet i jeres kompendium, så har du kompendiet, har du det hele.
Lars Nielsen m.fl. Teori og træning, 20 Systime, s. 10-20 og 3, 34 og 35 (14 s)
Danske fysioterapeuter, Krop og fysik, 2008 https://www.krop-fysik.dk/shop/pjecer-2/
Stig Eiberg, Overrtræning og underrestitution, Team Danmark, 30. oktober, 2006
Danmarks idrætsforbund: Idrætsskader, hvad gør man – kend din rolle, 2. ugd 1. opl. 2003
Kompetencer, læreplanens mål & progression:
- Indgå i forskellige grupperelationer
- Fremme kropsbevidsthed, kropsbeherskelse og fysisk kapacitet
- Opnå positive idrætsoplevelser gennem kropslig udfoldelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball, arbejdskrav og idrætspsykologi (KM)
I dette forløb har floorball været omdrejningspunktet. Vi har arbejdet med tekniske såvel som taktiske og fysiske elementer af spillet. Teoretisk har vi repeteret fysiologi og træningslære vha. en grundig arbejdskravsanalyse af floorball samt arbejdet med idrætspsykologi.
Følgende idrætspsykologiske begreber er behandlet:
- team og teamudvikling (forming, storming, norming, performing og afslutning)
- kohæsion - opgavekohæsion og social kohæsion og herunder holdtyper (Team A, B, C og D + uafhængige hold, co-aktive hold og interaktive hold)
- roller (formelle/uformelle), hierarki og rollekonflikter
- teambuilding
- motivation (selvbestemmelsesteorien)
- målorientering (konkurrence vs. opgaveorienteret)
- træningsklima
- målsætning (forskellige typer af mål)
- spændingsregulering
Til slut havde vi også et modul om livsstil, sundhed og idrætsvaner (forskellige definitioner på sundhed, herunder KRAMS. Ulighed i sundhed og danskernes idrætsdeltagelse)
Faglige mål (praktisk):
- Eleverne skal kunne aflevere bolden præcist med en trækaflevering.
- Eleverne skal kunne modtage bolden på korrekt vis (bremse frem for stoppe bolden)
- Eleverne skal kunne drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo, herunder drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Eleverne skal kunne indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Eleverne skal kunne udføre et trækskud samt have kendskab til slagskud og håndledsskud
- Eleverne skal kunne afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Eleverne skal udvise forståelse for det at skifte i kæder, herunder den fysiske, intervalprægede del af floorballspillet.
- Eleverne skal kunne indgå i kampsituationer og udvise forståelse for regler og taktik, herunder:
- Eleverne skal kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser og gennemføre egne planlagte angrebssystemer.
- Eleverne skal kunne udvise taktisk forståelse i forsvaret f.eks. ved at forsøge at lukke modstanderen af mod den ene side
Kernestof:
Yubio Idræt C + B (2023) s. 16-24 + 627-635 + 657-658 + figur 2.17 (19 s.)
Wolf, Troels & Jørn Hansen (2020): B for bedre idræt. s. 144-170 (kompendium) (27 s.)
Supplerende stof:
cases
figurer om danskernes idrætsvaner (1.1, 1.2, 1.3, 3.11) fra denne IDAN-rapport: https://www.idan.dk/media/brgf4e44/baggrundsrapport-final.pdf.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
Vi starter med repetition i de praktiske timer, mens vi kører teorien færdig fra floorball-forløbet (idrætspsykologi). Til sidst repeterer vi også teoretisk vha. øvecases til den teoretiske del af eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560912",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560912",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560912"
}