Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Peter Toftgaard Dubillot
|
Hold
|
2024 Id2/3bcxz (3bcxz Id2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Formålet med Ultimate-forløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste tekniske og taktiske elementer i spillet.
Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner fokuserer vi på taktiske elementer i spillet - herunder forsvars- og angrebsmuligheder. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Den teoretiske del af forløbet går meget på reflektion over spillets særlige fairplay-ånd ("spirit of the game) og hvordan denne egenskab ved Ultimate adskiller spillet fra andre store boldspil (kaosspil).
Det skal i kunne
- Kasteteknikker (forhånds-, baghånds- og hammerkast)
- Gribeteknikker (Pandekage og pincetgreb)
- Taktisk evne til at gøre sig spilbar ved at løbe i det frie rum
- Pivotere under pres og aflevere til makker
- Udføre cuts under modtagelse af en aflevering
- Taktisk kendskab til basale regler og spirit of the game
- Kunne redegøre for de 3 definitioner af fairplay (den oprindelige, den neutrale og den vulgære fortolkning)
Ultimate i yubio. side 662 - 693 (31 sider)
Teori:
Anaerob og aerob energiomsætning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball
Faglige mål med kurset
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Pensum:
https://gym-idraet.dk/undervisningsforlob/klassiske-og-nye-idraetter/pickleball-undervisningsforloeb/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Floorball
Floorball
Trækslag (Skud og aflevering)
Slagskud (Forside og bagside)
Floorball regler
Taktiske overvejser i forhold til forsvarsspil, grundspil og angrebspil.
Hurtighed og sammenspilsevner.
Teamarbejde (idrætspsykologi)
Yubio side 627 - 659 (32 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hiphop
Faglige mål:
1. At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse
2. At eleverne kan beskrive hiphoppens særlige karakteristika mhp. hiphoppens udtryk og stil
3. At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne nye udtryksform og lærer at performe hiphop selvsikkert
4. At eleverne kan anvende Rudolf Labans BESS-koncept til at analysere hiphopdansens udtryk samt til at udvikle egen koreografi.
5. At eleverne kan udføre forskellige basistrin og simplere sammensatte koreografier
Fokuspunkter:
• Udvikle en forståelse af hiphop, samt lære hiphop grunddansen.
• Selvstændigt, i samarbejde med klassekammerater, kunne udvikle en hiphop dans.
• Teori om, samt anvendelse af Labans bevægelseslære.
Instruktionsvideoer:
Locking: https://www.youtube.com/watch?v=boaOCt267iQ&t=77s
App:
Badjango – til at lære hiphoptrin samt koreografere en dans.
Estimeret 8 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Teori og praktik pensumliste
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pensum (Teori og praktik)
• Pensum 3bcxz Id2
Undervisnings martiale Yubio idræt c + b version 2024-2027
Praktiske forløb
• Ultimate side 667-90
• Floorball side 631-654
• Pickle ball side 1268-1286
• X-fit side 984-1002 + 1018-1021
• Lindyhop side 1510-1515
• Hiphop side 1423-1439 + 1445-1447
I alt 98 sidder
Teori
• Idræt og sundhed side 13-39
• Fysiologi side 222-284 + 295-315
• Skader side 177-189
• Idræts psykologi side 133-144
• Doping side 89-107
I alt 149 sidder
Total pensum 247 sidder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560940",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560940",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692560940"
}