Holdet 2024 La/2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Latin B
Lærer(e) Theodor Willibald Harbsmeier
Hold 2024 La/2b (2b La)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cicero: Politik
Titel 2 Seneca: Filosofi
Titel 3 Phaedrus og Apulejus: Fiktion
Titel 4 Livius: Historieskrivning
Titel 5 Plinius og indskrifter: Dagligliv i Rom
Titel 6 Repetitionsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cicero: Politik

HJÆLPEMIDLER (i dette og følgende forløb):

Latinsk-dansk ordbog (DSL): www.latinskordbog.dk
Bendix & Kiil Jørgensen: Via ad sapientiam, Klassikerforeningens Kildehæfter 2018
Perseus Collection - Greek and Roman Materials: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/collection?collection=Perseus:collection:Greco-Roman DENNE HJEMMESIDE MÅ IKKE BRUGES TIL EKSAMEN
Diverse ordbøger: https://beta.ordbogen.com/en/

Cicero, In Catilinam I:
Statarisk læst (dvs. egnet til eksamensspørgsmål): 1-2 (Quo usque ... machinaris) [ca. 1 side]
Læst i oversættelse:  3 (An vero vir amplissimus ...) og 31-33 (Etenim iam diu ... mactabis) [ca. 1 1/2 side

Hjælpemidler til originaltekster:

Originaltekster, gloser og oversættelser står i et kompendium lavet af læreren Theodor Willibald Harbsmeier bestående af tre hæfter, "Cave avem - Originaltekster",  "Cave avem - Gloser" og "Cave avem - Oversættelser"

Ordsprog:

o tempora o mores (fra Cicero)

Supplerende tekster i oversættelse:

Sallust: Catilina 61

Sekundærlitteratur:

Den store danske encyklopædi om Cicero: https://denstoredanske.lex.dk/Cicero
Oversigt over retoriske virkemidler: http://uni.glossa.dk/stilistiske_figurer.pdf

OMFANG:

Originaltekster: 1 side
Supplerende stof (inkl. oversættelser): ca. 10 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Seneca: Filosofi

TEMA

I dette forløb om filosofi er hovedfokus på stoicismen. Vi taler også om epikuræisme og eklektisme.

ORIGINALTEKSTMATERIALE:


Seneca: Epistulae morales (Moralske breve)

Statarisk læst: 1. brev (Om tiden) [ca. 1 side]
Læst i oversættelse: 61. brev [ca. 1 side]

Cicero:

Læst kursorisk: Cicero: Paradoxa stoicorum 1, 6-10 [ca. 1 side]

ANDET MATERIALE

Svend Brinkmann (født 1975), Gå glip. Om begrænsningens kunst i en grænseløs tid, Gyldendal 2017 (et uddrag fra forordet) [ca. 1 side]

OMFANG

Originaltekster læst statarisk: ca. 1 sider
Originaltekster læst kursorisk: 1 side
Andet materiale (inkl. tekst læst kun i oversættelse): 2 sider

Skriftlige afleveringer:

5 timer elevtid
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Phaedrus og Apulejus: Fiktion

TEMA

I dette forløb om fiktion i romersk literatur læser vi tekster fra tre genrer: fabel, roman og epos. Alle tekster handler om talende dyr. Fokus på retoriske figurer både i dette og følgende forløb (f. eks. alliteration, hyperbaton, ironi, ringkomposition). Fokus også på inspirationskilder til teksterne både i dette og følgende forløb (især græske kilder, men også tidligere romerske).

ORIGINALTEKSTER (Læst statarisk, kursorisk eller i oversættelse)

Originaltekster (med mindre andet er angivet i parentes er teksterne læst statarisk på latin og eksamensegnet):

Phaedrus: Fabler (Fabulae):

Tekstudgave: Phaedrus Fabler ved Erik Jensen og Sv. Aa Outsen

Statarisk læst: : Nr. 2, 8 og 11 [37 vers]
Læst i oversættelse: Nr. 1 [7 vers]

Apulejus: Det gyldne æsel (Aureus asinus):

Tekstudgave: Apulejus, Asinus aureus, et tekstudvalg af Bent Christensen, Eva Engelund & Gorm Tortzen, Klassikerforeningens Kildehæfter, 1994

Statarisk læst: s. 16, 18, 44, 45  [ca. 2 sider]
Læst i oversættelse (+ resuméer): s. 15 - 61 [ca. 20 sider]

Ovid: Forvandlinger (Metamorfoses):

Statarisk læst: 6. sang, vers 26-44 (... exhibuit.) [19 vers]

ANDET MATERIALE

Baggrundsstof fra tekstudgaven til Apulejus: s. 6-14 [ca. 7 sider]

OMFANG:

Originaltekster læst statarisk: 4 sider
Øvrigt materiale (dvs. baggrundsstof og tekster læst i oversættelse): 27 sider

Skriftlige afleveringer:

10 timer elevtid
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3 30-11-2024
LU mandag 2.12 02-12-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Livius: Historieskrivning

TEMA

Vi læser eksempler på romersk historieskrivning. I forløbet taler vi om forholdet mellem fiktion/myte og historie. Vi sikrer os også at vi har et forhold til berømte personer i romersk historie, f. eks. Romulus og Remus, Hannibal, Lucretia, Caesar.

ORGINALTEKSTMATERIALE

Livius: Fra Roms grundlæggelse / Ab urbe condita (Historien om Romulus og Remus):

Statarisk læst: 1. bog, III 9-11,  og VII  [2 sider]
Kursorisk læst:  IV 1-9 og VI 3-4 [1 side]
I oversættelse: 1. bog, forord, kap. 6-9 [0,5 sider]

Læst i oversættelse:  85,13–15 og 29–40 [ca. 1 side]

ANDET MATERIALE

Billedmateriale fra Livius-handout, f. eks. af den kapitolinske ulv.: 4

OMFANG

Originaltekster læst statarisk: 1,5
Andet materiale (inkl. originaltekster kun læst i oversættelse):  5,5

Skriftlige afleveringer:

5 timer elevtid
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Plinius og indskrifter: Dagligliv i Rom

TEMA

I dette forløb læser vi en kilder til dagligliv i Rom med fokus på ligheder og forskelle til vores samfund. Hovedfokus ligger på slaveri i romerriget og muligheder for socialt avancement. Vi repeterer også politik: Stikord: consul, prætor, aedil, quaestor.

ORIGINALTEKSTER

Plinius:

Statarisk læst: Bog 3, brev 14 (om slaveri) [ca 1 side]
Kursorisk læst: Handout med 11 indskrifter fra pompeji (f. eks. om kærlighedslivet) [ca. 1/3 side]

ANDET MATERIALE

Film:

What Was Everyday Life Like In Pompeii? | Pompeii with Mary Beard | Absolute History: https://www.youtube.com/watch?v=LSw7eoBbM0U [58 minutter]

OMFANG

Originaltekster læst statarisk: 1 1/3 sider

Øvrigt materiale: ca 10 sider (= ca 1 times film)

Skriftlige afleveringer:

5 timer elevtid
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Repetitionsforløb

Vi har repeteret alle forløb og suppleret nogle forløb.

SUPPLERENDE SEKUNDÆRLITERATUR

Johan Bender og Gudrun Haastrup: Romerske billeder, 1988: 9-14, 32-37, 74-98 [44 sider]

OMFANG

Andet materiale: 44 sider

Skriftlige afleveringer:

10 timer elevtid
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning