Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Latin B
|
Lærer(e)
|
Theodor Willibald Harbsmeier
|
Hold
|
2024 La/2b (2b La)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cicero: Politik
HJÆLPEMIDLER (i dette og følgende forløb):
Latinsk-dansk ordbog (DSL): www.latinskordbog.dk
Bendix & Kiil Jørgensen: Via ad sapientiam, Klassikerforeningens Kildehæfter 2018
Perseus Collection - Greek and Roman Materials: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/collection?collection=Perseus:collection:Greco-Roman DENNE HJEMMESIDE MÅ IKKE BRUGES TIL EKSAMEN
Diverse ordbøger: https://beta.ordbogen.com/en/
Cicero, In Catilinam I:
Statarisk læst (dvs. egnet til eksamensspørgsmål): 1-2 (Quo usque ... machinaris) [ca. 1 side]
Læst i oversættelse: 3 (An vero vir amplissimus ...) og 31-33 (Etenim iam diu ... mactabis) [ca. 1 1/2 side
Hjælpemidler til originaltekster:
Originaltekster, gloser og oversættelser står i et kompendium lavet af læreren Theodor Willibald Harbsmeier bestående af tre hæfter, "Cave avem - Originaltekster", "Cave avem - Gloser" og "Cave avem - Oversættelser"
Ordsprog:
o tempora o mores (fra Cicero)
Supplerende tekster i oversættelse:
Sallust: Catilina 61
Sekundærlitteratur:
Den store danske encyklopædi om Cicero: https://denstoredanske.lex.dk/Cicero
Oversigt over retoriske virkemidler: http://uni.glossa.dk/stilistiske_figurer.pdf
OMFANG:
Originaltekster: 1 side
Supplerende stof (inkl. oversættelser): ca. 10 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Seneca: Filosofi
TEMA
I dette forløb om filosofi er hovedfokus på stoicismen. Vi taler også om epikuræisme og eklektisme.
ORIGINALTEKSTMATERIALE:
Seneca: Epistulae morales (Moralske breve)
Statarisk læst: 1. brev (Om tiden) [ca. 1 side]
Læst i oversættelse: 61. brev [ca. 1 side]
Cicero:
Læst kursorisk: Cicero: Paradoxa stoicorum 1, 6-10 [ca. 1 side]
ANDET MATERIALE
Svend Brinkmann (født 1975), Gå glip. Om begrænsningens kunst i en grænseløs tid, Gyldendal 2017 (et uddrag fra forordet) [ca. 1 side]
OMFANG
Originaltekster læst statarisk: ca. 1 sider
Originaltekster læst kursorisk: 1 side
Andet materiale (inkl. tekst læst kun i oversættelse): 2 sider
Skriftlige afleveringer:
5 timer elevtid
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Phaedrus og Apulejus: Fiktion
TEMA
I dette forløb om fiktion i romersk literatur læser vi tekster fra tre genrer: fabel, roman og epos. Alle tekster handler om talende dyr. Fokus på retoriske figurer både i dette og følgende forløb (f. eks. alliteration, hyperbaton, ironi, ringkomposition). Fokus også på inspirationskilder til teksterne både i dette og følgende forløb (især græske kilder, men også tidligere romerske).
ORIGINALTEKSTER (Læst statarisk, kursorisk eller i oversættelse)
Originaltekster (med mindre andet er angivet i parentes er teksterne læst statarisk på latin og eksamensegnet):
Phaedrus: Fabler (Fabulae):
Tekstudgave: Phaedrus Fabler ved Erik Jensen og Sv. Aa Outsen
Statarisk læst: : Nr. 2, 8 og 11 [37 vers]
Læst i oversættelse: Nr. 1 [7 vers]
Apulejus: Det gyldne æsel (Aureus asinus):
Tekstudgave: Apulejus, Asinus aureus, et tekstudvalg af Bent Christensen, Eva Engelund & Gorm Tortzen, Klassikerforeningens Kildehæfter, 1994
Statarisk læst: s. 16, 18, 44, 45 [ca. 2 sider]
Læst i oversættelse (+ resuméer): s. 15 - 61 [ca. 20 sider]
Ovid: Forvandlinger (Metamorfoses):
Statarisk læst: 6. sang, vers 26-44 (... exhibuit.) [19 vers]
ANDET MATERIALE
Baggrundsstof fra tekstudgaven til Apulejus: s. 6-14 [ca. 7 sider]
OMFANG:
Originaltekster læst statarisk: 4 sider
Øvrigt materiale (dvs. baggrundsstof og tekster læst i oversættelse): 27 sider
Skriftlige afleveringer:
10 timer elevtid
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3
|
30-11-2024
|
LU mandag 2.12
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Livius: Historieskrivning
TEMA
Vi læser eksempler på romersk historieskrivning. I forløbet taler vi om forholdet mellem fiktion/myte og historie. Vi sikrer os også at vi har et forhold til berømte personer i romersk historie, f. eks. Romulus og Remus, Hannibal, Lucretia, Caesar.
ORGINALTEKSTMATERIALE
Livius: Fra Roms grundlæggelse / Ab urbe condita (Historien om Romulus og Remus):
Statarisk læst: 1. bog, III 9-11, og VII [2 sider]
Kursorisk læst: IV 1-9 og VI 3-4 [1 side]
I oversættelse: 1. bog, forord, kap. 6-9 [0,5 sider]
Læst i oversættelse: 85,13–15 og 29–40 [ca. 1 side]
ANDET MATERIALE
Billedmateriale fra Livius-handout, f. eks. af den kapitolinske ulv.: 4
OMFANG
Originaltekster læst statarisk: 1,5
Andet materiale (inkl. originaltekster kun læst i oversættelse): 5,5
Skriftlige afleveringer:
5 timer elevtid
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Plinius og indskrifter: Dagligliv i Rom
TEMA
I dette forløb læser vi en kilder til dagligliv i Rom med fokus på ligheder og forskelle til vores samfund. Hovedfokus ligger på slaveri i romerriget og muligheder for socialt avancement. Vi repeterer også politik: Stikord: consul, prætor, aedil, quaestor.
ORIGINALTEKSTER
Plinius:
Statarisk læst: Bog 3, brev 14 (om slaveri) [ca 1 side]
Kursorisk læst: Handout med 11 indskrifter fra pompeji (f. eks. om kærlighedslivet) [ca. 1/3 side]
ANDET MATERIALE
Film:
What Was Everyday Life Like In Pompeii? | Pompeii with Mary Beard | Absolute History: https://www.youtube.com/watch?v=LSw7eoBbM0U [58 minutter]
OMFANG
Originaltekster læst statarisk: 1 1/3 sider
Øvrigt materiale: ca 10 sider (= ca 1 times film)
Skriftlige afleveringer:
5 timer elevtid
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Repetitionsforløb
Vi har repeteret alle forløb og suppleret nogle forløb.
SUPPLERENDE SEKUNDÆRLITERATUR
Johan Bender og Gudrun Haastrup: Romerske billeder, 1988: 9-14, 32-37, 74-98 [44 sider]
OMFANG
Andet materiale: 44 sider
Skriftlige afleveringer:
10 timer elevtid
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716561935",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716561935",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64716561935"
}