|
Titel
6
|
Religion: Grønland
Baggrundstekster:
PP-intro (om faget, religionsdefinitioner, Ninian Smarts model)
PP om myter
Motzfeldt, Dorte Thelander et al., Grundbogen til religion C, 2019, Systime:
- s. 311-312 (om myter)
- s. 314-316 (om ritualer)
Augustesen, Rasmus og Krister Hansen, Grønland – Historie, samfund og religion, 2016, Systime, iBog:
- s. 66 (om inuitternes verdensopfattelse) – OBS: findes i arbejdsarket om inuitternes samfund og verdensopfattelse
Gudbjerg-Hansen, Suzanne et al., Flere sider af KS - Grønland, 2017, L&R:
- s. 119-120 (om sjælelæren) - OBS: findes også i arbejdsarket om inuitternes samfund og verdensopfattelse
- s. 123-124 (om angakoq/shamanisme) - OBS: findes også i wordfilen om angakkut og arktisk shamanisme’
- s. 127 (om taburegler)
Jørgensen, M.R. og Engelbrechtsen, K.N., Silamiut - Grønlands forhistorie, 2025, IKIIN, iBog (om angakkoq)
Engelbrechtsen, Klaus & Jørgen Thomsen, Inuitisk religion og mytologi, 2013, Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag:
- s. 85n-87ø (om kulturmødet mellem inuit og kristendommen)
- s. (om inuitternes gudsopfattelse) - OBS: findes i arbejdsarket om mødet mellem inuit og kristne missionærer
DR1, Historien om Grønland og Danmark - Mødet, 2022 (uddrag)
Primærtekster:
Engelbrechtsen, Klaus & Jørgen Thomsen, Inuitisk religion og mytologi, 2013, Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag:
- s. 17, Tekst 3: Inuits kosmologi - OBS: findes i arbejdsarket om inuitternes samfund og verdensopfattelse
- s. 79, Tekst 34: Nedfarten til havets bund
- s. 87, Tekst 37: Lampeslukningsleg - OBS: findes i pdf’en om kulturmødet mellem inuit og kristendommen
- s. 87-88, Tekst 38: Polar-eskimoernes sex-moral - OBS: findes i pdf’en om kulturmødet mellem inuit og kristendommen
Gudbjerg-Hansen, Suzanne et al., Flere sider af KS - Grønland, 2017, L & R:
- s. 141, Tekst 3.1: Solen og månen
- s. 146-147, Tekst 3.4: Åndernes erobring - eller hvordan man kan blive åndemaner af at blive ædt af en bjørn
- s. 153-155, Tekst 3.8: Navelestrengen til livet
Nielsen, Silas Bay, Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlænderne: 'Det er en superfed måde at vise, hvem jer er', 2020, dr.dk - OBS: Link til artiklen findes i arbejdsarket om religion i Grønland i dag. Her finder I også en definition af begreberne ’synkretisme’ og ’eklekticisme’.
Fokus:
I det flerfaglige forløb 'Grønland' har vi arbejdet med grønlændernes religion før og nu. Vi har 1) arbejdet med inuitternes tro og praksis, 2) arbejdet med betydningen af Hans Egedes ankomst til Grønland i 1700-tallet og 3) arbejdet med grønlændernes brug af inuitreligion i dag.
Metodisk har vi trænet det at karakterisere og analysere forskelligartede tekster med inddragelse af religionsfaglige begreber (som fx 'indefra-/udefrasynsvinkel', 'myte' og 'ritual), og vi har øvet os i at præsentere og diskutere faglige problemstillinger.
Forløbets flerfaglige problemstilling: Er der stadig basis for et rigsfællesskab?
Begreber/modeller, I skal kunne:
- Ninian Smarts model
- Indefraperspektiv/udefraperspektiv
- Inua
- Animisme vs. monoteisme
- Cyklisk vs. lineær verdensopfattelse
- Menneskets sjæleliv (tarneq og ateq)
- Begreber til at beskrive inuitternes levevis: naturfolk (naturen som eksistensgrundlag), fangersamfund, ekistensminimum, kønnet arbejdsdeling
- Ritualtyper: kultdrama, vedligeholdelsesritual, afværgeritual og overgangsritual
- Arnold Van Genneps model for overgangsritualer
- Jørgen Podemann Sørensens ritual-myte-model
- Mytetyper + begreber til at beskrive myter og deres funktion: priviligeret talesituation, paradigmatisk sandhed, model af/model for, hellig tid, overmenneskelige aktører, ætiologiske myter, opdragende myter, samfundsbevarende myter, kosmologi, kosmogoni m.v.
- Angakkoqen - uddannelse/evner/funktioner (ekstase, sjæleflugt, hjælpeånder, invielsesritual, konfliktløser m.v.)
- Etnocentrisme (fx i forhold til inuitternes seksualmoral)
- Transcendent vs. immanent gudsopfattelse
- Antropomorfe "guder"
- Religiøs vs. kulturel revitalisering
- Synkretisme
- Eklekticisme
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser og religioner samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk og europæisk tækning
Arbejsformer: Læreroplæg, gruppearbejde, pararbejde, speedating, fremlæggelser m.m.
Omfang: ca. 35 sider.
|