Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Gert Westphall Poulsen, Kristian Dyrvig Lydholm, Morten Bo Bertelsen, Søren Odgaard Christensen
Hold 2024 ks/q (1q ks HI, 1q ks re, 1q ks sa, 2q ks HI, 2q ks re, 2q ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nazisme og facisme
Titel 2 Danmark under besættelsen
Titel 3 Identitetsdannelse - samfundsfag
Titel 4 Det gode samfund (Velfærdsstaten)
Titel 5 Ideologier og partier -  (det gode samfund)
Titel 6 Velfærdsstaten ( det gode samfund)
Titel 7 Det antikke Grækenland
Titel 8 Demokrati og politiske beslutningsprocesser
Titel 9 Frihed, Revolutioner og Menneskerettigheder
Titel 10 Scientology
Titel 11 USA
Titel 12 USA - Flerfagligt forløb
Titel 13 KS Synopsis
Titel 14 Forløb#8
Titel 15 Forløb#10
Titel 16 Forløb#12
Titel 17 USA

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nazisme og facisme

I forhold til faglige mål:

redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt ana-lysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng

diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier


I forhold til kernestof:

styreformer i historisk og nutidigt perspektiv

ideologiernes kamp i det 20. århundrede


historiefaglige metoder , herunder
intro til kildekritik

Materialer:  udvalgte kilder fra kilder.dk.

Anders Hassing, Christian Vollmond:  Fra fortid til historie - Historiefagets identitet og metoder. kap 1 s 10 - 16.
Columbus.  trykkeår ?

Carl Johan Bryld: Verden efter 1914 systime 2006-2007 s 85-88
(Om fascismen eksemplificeret gennem Moussolinis Italien)

Carl johan Bryld Verden efter 1914 systime 2006-2007  100-102 (om den nazistiske ideologi)

Carl johan Bryld Verden efter 1914 systime 2006-2007  s 104-106
(Vejen mod Holocaust)

”Optagelsesceremoni i Deutches Jungwolk”  Her hentet fra Frederiksen Peter:  Det tredje rige. Fællesskab og forbrydelse. Tysklands historie 1914-1945.  systime 1998-2004. s 160

Racelærens konsekvenser.   Fra Torben Smith:Nazisme og nynazisme.  Munkgaard 1 udg., 2 opl. 1998  s 56-57

Peter Frederiksen- Det tredje rige - Fællesskab og forbrydelse s 65-73 (Om nazistisk kunst og propaganda) Systime 1998-2004

”Beslutningen” Hitlers holocaust (2) DR2   2007 fra mit cfu.  Varighed 51 min.

"Jøden og arieren" af Siri aronson og Morten Brask 1997. Filmcentralen 44 min






  


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Danmark under besættelsen

• Faglige
• Almene (tværfaglige)
• Analytiske evner

I forhold til faglige mål:

diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier

reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur


diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier


I forhold til kernestof:

̶ dansk historie og identitet


styreformer i historisk og nutidigt perspektiv

historiefaglige metoder

historiebrug

Grundbogsmateriale:

Henrik Hortsbøll m.fl.:  Danmarks historien bd 2. 1750-1945 Gjellerup 1989   s 151-170

Wilhelm Buhls antisabotagetale 2 sept 1942.  Lydfil fra yuotube 2017 samt tekst fra Danmarkshistorien.dk

Frihedsrus med tømmermænd
Thisted Dagblad 04 maj 2005, 1 . sektion side 8 af arkivar Orla Poulsen Lokalhistorisk Arkiv for Thisted Kommune

Dokumentar ”Kunne vi have undgået besættelsen?”  Dr 2 2019 29 min
Film.  Hvidstengruppen   2012  1 time og 50 min

Film: Flammen og Citronen Dr tv. 2008.  2 t og 10 min

Som en del af historieopgaven om modstandskampen under besættelsen indgik følgende kernestof:

Frederiksen, Peter: Danmark besat og befriet.  Fremstilling og kilder til belysning af Danmarks historie fra 1930èrne til 1949. Systime 2012 s 12-16 (Om Danmarks politik op til besættelsen)  s 38-51 (Begyndende modstand fra 1941-1943) s 110-114 (Sabotagen)

Henrik Hortsbøll m.fl.:  Danmarks historien bd 2. 1750-1945 Gjellerup 1989   s 151-170

Kirchhoff Hans: Samarbejde og modstand under besættelsen – en politisk historie.  Gylling 2005.  2 udg. 1 opl.  s 184-193 (Hvem var modstandsbevægelsen?)

Kommunisten Børge Houmanns erindringer.  Her gengivet i Frederiksen, Peter: Danmark besat og befriet.  Fremstilling og kilder til belysning af Danmarks historie fra 1930èrne til 1949. Systime 2012 s 62-66

Wilhelm Buhls antisabotagetale 2 sept 1942.  Lydfil fra yuotube 2017 samt tekst fra Danmarkshistorien.dk




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Det gode samfund (Velfærdsstaten)



Kernestof:

Lars Andersen m.fl. Fokus.kernestof i historie. Fra Verdenskrig til velfærd. Gyldendal 1 udg. . 5 oplag 2010  Kap 2 (Fra fattighjælp til velfærdsstat)
s 48-49 (Velfærdsstatens rødder)
s 50-53 (Mellemkrigstiden - et socialpolitisk nybrud
s 53-57 (Efterkrigstidens sociale velfærdsstat)
s 57-59 (Velfærdsstatens krise)
s 59-60 (Politisk nyorientering i 1990èrne)

Ebbe Kûhle: Danmark. historie Samfund. Hovedfaser i Danmarkshistorien   Gyldendal, 2 udg. 3 opl.  s 99-102. (om  Landarbejdere husmænd og tyende) samt fattigvæsenet)

Ebbe Kûhle: Danmark. historie Samfund. Hovedfaser
Danmarkshistorien   Gyldendal, 2 udg. 3 opl om Arbejderklassen på vej og levevilkår
s 116-118

Kühle Ebbe: hovedfaser i Danmarkshistorien, s 164-168, Gyldendal 1991.  Den lille og den store historie (Kathrines historie)

Claus Friisberg: "Det moderne Danmark bliver til - Det danske samfund 1914-1986". Vestjydsk kulturforlag 1986  (VIII Protestbevægelser)  s 235-238


Supplerende materiale

Den franske Menneskerettighedserklæring 26 august 1789.  Her hentet fra Torben Juncker, Den store revolution dag for dag, 1975, sp. 67-69

Kilde: Ernst Hansen: Livet som arbejdsløs i 1930érne.  Gengivet i Andersen, Lars m.fl.:  Fokus- kernestof i historie. S 65-66.

Socialreformen 1933   (Som en del af Kanslergadeforliget) Fra danmarkshistorien.dk

Lydfil af K.K. Steinkes tale i 1934 om Socialreformen 1933.  Fra Danmarkshistorien.dk.  Varighed 2.43 min

Historien om Danmark  Afsnit 7 Enevælde og oplysningstid.  dr1.  2017  varighed 59 min

Historien om Danmark Afsnit 8 Grundloven folket og magten dr1 2017 Varighed 59 min og 52 sek

Dokumentar:  "Fra fattigvæsen til kontanthjælp - historien om de fattige i Danmark 1870-1920 (1) 2015  29 min DR Kultur mit CFU

”Husker du ungdomsoprøret?”  DR2 mit CFU.  Udgivelsesår 2018.  44 min

.  

Dokumentar: "Velfærd fra vugge til grav afsnit 1 (En god begyndelse)  Dr2 2005 29 min  mit cfu


Religion:
Fokus:
Kristendom: Gammel/ny pagt, formativ kristendom, Jesu etik
Det gode samfund: Kristendommens rolle i velfærdssamfundet, etiske grundpositioner (nytte- og pligtetik), etiske dilemmaer i velfærdsstaten, diakoni, senmoderne religion eksemplificeret ved moderne asatro samt Vejlefjords begravelse.

Sekundær:
Flere sider af KS - grundbogen. Side 175-191
Kampen for det gode samfund (i-bog). Følgende afsnit: Fra Luther til velfærdsstaten (https://detgodesamfund.systime.dk/?id=184&L=10), Kristendom og velfærdsstaten (https://detgodesamfund.systime.dk/?id=187), Kristen etik (https://detgodesamfund.systime.dk/?id=181&L=10), Diakoni - kristent barmhjertighedsarbejde (https://detgodesamfund.systime.dk/?id=183&L=10)
Senmoderne religiøsitet i Danmark. Side 7-15 (into til senmoderne religiøsitet)
Videoer om etik fra Religionsnørden på Youtube
On overgangsritualer fra Begrebsnøglen

Primær:
1. mos 1-3 (skabelse og syndefald)
Mat. 5-7 (bjergprædiken)
Mat. 26-27 (passionshistorien) - perspektiv til de andre evangeliers version af historien
Luk 10, 25-37 (samaritanerlignelsen)
Pauluslegenden (gengivet fra video på religionsportalen på Systime)
Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste
Marstrand-Jørgensen: Næstekærlighed betyder at alle mennesker er lige værdifulde
Seier: Det virker stærkere at være næstekærlig med egne penge end med andres
Hareskovens knæsætningsritual
Videoer og materiale fra nyhedsmedier og sociale medier om Vejlefjords begravelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ideologier og partier - (det gode samfund)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Det antikke Grækenland

Carl Johan Bryld:  Verden før 1914 - i dansk perspektiv.  kapitel 1 Det gamle Grækenland afsnittet om: Den græske polis.  Sytime 2022 ibog.

Carl Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime  2008-2010 s 12-15 (Om den græske polis og de græske kolonier)

"Polis - den græske bystat" Fra En europæisk verdenshistorie af Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt 1. i-bogsudgave, 2019 Gyldendal A/S

Carl Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime  2008-2010 s 15-18  (Samfundet i Athen og samfundet i Sparta)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Demokrati og politiske beslutningsprocesser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Frihed, Revolutioner og Menneskerettigheder

Fomål og indhold
I dette enkeltfaglige forløb beskæftiger eleverne sig med udviklingen af ideer om frihed, politiske revolutioner og menneskerettigheder fra oplysningstiden til i dag. Forløbet er bygget op i underemner, der følger en progression fra redegørelse, over analyse, til diskussion og vurdering.

Eleverne arbejder med centrale perioder som oplysningstiden, de amerikanske og franske revolutioner, 1800-tallets demokratisering, arbejderbevægelsen, samt 1900- og 2000-tallets kampe for menneskerettigheder. Gennem kildearbejde, tekstanalyse, billedanalyse og diskussioner får eleverne indsigt i både idéernes udvikling og de konkrete historiske begivenheder, hvor de blev omsat til praksis.

Forløbet strækker sig over ca. 10 moduler af 90 minutter og inkluderer en blanding af teoretiske gennemgange, selvstændigt arbejde, gruppearbejde, præsentationer og klassediskussioner.

Faglige mål
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie med fokus på frihed, revolutioner og menneskerettigheder.
- Analysere og diskutere politiske, sociale og økonomiske forandringer i forskellige perioder.
- Anvende historiefaglige metoder, herunder kildekritik, tekstanalyse og billedanalyse, på forskelligartet historisk materiale.
- Perspektivere historiske forløb og begivenheder til aktuelle samfundsmæssige problemstillinger, både nationalt og globalt.
- Forstå og formidle historiske problemstillinger mundtligt og skriftligt.
- Vurdere samspillet mellem individ, samfund og politiske strukturer i historiske og nutidige sammenhænge.
- Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende.

Kernestof
- Dansk historie og identitet
- Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- Historiefaglige metoder
- Historiebrug.

Materialer
Systime. (2022). USA – historie og identitet. Systime. https://usahistorieogidentitet.systime.dk/
 Anvendte kapitler:
- Utopi og virkelighed og Amerikas arvesynd
- Martin Luther King, jr.: "I Have a Dream" (1963)
- Barack Obama om raceforhold i USA (18. marts 2008)

Systime. (2023). Danmark i 1800-tallet. Systime. https://danmarkiattenhundredetallet.systime.dk/
 Anvendte kapitler:
- Grudloven og De politiske partier og forfatningskampen

Systime. (2011). Teknologihistorie. Systime. https://teknologihistorie.systime.dk/
 Anvendte kapitler:
      - Den Naturvidenskabelige revolution

Systime. (2021). Historieportalen. Systime. https://historieportalen.systime.dk/
 Anvendte kapitler:
- Historisk metode
- Revolutioner: Fra Frankrig til Egypten - Den Franske Revolution
- Europæisk ekspansion og tilbagetrækning
- Dansk slavehandel og Vestindien

Systime. (2020). Verden før 1914 i dansk perspektiv. Systime. https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/
Anvendte kapitler:
- Europa og Verden
- Enevælden og oplysningstiden
- Revolutionernes epoke

Systime. (2016). Det moderne USA. Forbillede eller skræmmebillede? Systime. https://detmoderneusa.systime.dk/
 Anvendte kapitler:
- USA's politiske rødder og rammer

Evaluering
Eleverne vurderes løbende på:

- Aktiv deltagelse i gruppearbejde og klassediskussioner.
- Mundtlige præsentationer af kilder og temaer.
- Skriftlige analyser af både tekst- og billedkilder.

Udgangspunktet vil  blive taget i en formativ evaluering, hvor eleverne løbende i undervisningen vil blive opdateret på, i hvilken grad de imødekommer de faglige mål under forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 10 Scientology

https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/10-ting-om-scientology

https://www.dr.dk/drtv/se/mit-hemmelige-liv-i-scientology_-mit-hemmelige-liv-i-scientology_284807
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 USA

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 USA - Flerfagligt forløb

Historie

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb opnår eleverne forståelse for USA’s historiske udvikling fra opdagelsen af Amerika til nutiden. Forløbet giver overblik over kronologien i landets historie og indsigt i de centrale begivenheder, der har formet USA’s identitet og status som global stormagt.

Eleverne undersøger, hvordan europæisk kolonisering lagde grundlaget for det moderne USA, og hvordan USA siden har påvirket resten af verden politisk, økonomisk og kulturelt. Et særligt fokus er rettet mod de idealer og grundværdier, der er blevet definerende for den amerikanske selvforståelse.

Gennem arbejde med tekster, primære kilder og visuelle materialer får eleverne historisk viden, som danner grundlag for analyser og diskussioner af, hvorfor USA ser ud, som det gør i dag, og hvordan historiske erfaringer stadig præger amerikansk politik og kultur.

Læringsmål
Efter forløbet skal eleverne kunne:

Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i USA’s historie.

Analysere, hvordan historiske erfaringer har formet amerikanske idealer og grundværdier.

Perspektivere amerikansk historie til globale sammenhænge og nutidige problemstillinger.

Arbejde kildekritisk med forskelligartet historisk materiale.

Kernestof (jf. læreplanen)
Centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdenshistorien.

Kolonisering, uafhængighedsbevægelser og statsdannelser.

Politiske, sociale og økonomiske forandringer, herunder slaveri, borgerkrig og borgerrettigheder.

Historiefaglige metoder: kildekritik, tekst- og billedanalyse.

Materialer
USA – Historie, samfund, religion. Systime, 2017.

USA’s historie. Dokumentarserie, DR.

USA – Historie og identitet. Systime, 2022.

Tekster og kilder

Den amerikanske forfatning (1787, uddrag).

Abraham Lincoln: Om borgerkrigens mål (1862).

Black Codes for St. Landry’s County, Louisiana (1865).

Høvding Seattle: Måske er vi alligevel brødre (1854).

”Bør ’indianer’ blive det næste ord, der ryger ud?” – Kristeligt Dagblad (2020).

Den Amerikanske Antiimperialistiske Liga (1898).

Pauli Murray: Om at vokse op med raceadskillelse (1956).


Evaluering
Eleverne vurderes løbende gennem deltagelse i diskussioner, analyseopgaver og kildearbejde. På denne måde vil jeg løbende give eleverne indsigt i, hvordan det går og hvordan vi bevæger os med næste trin i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 13 KS Synopsis

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Forløb#12

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 USA

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer