Thisted Gymnasium STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Thisted Gymnasium STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Gert Westphall Poulsen, Kristian Dyrvig Lydholm, Morten Bo Bertelsen, Søren Odgaard Christensen
Hold
2024 ks/q (
1q ks HI
,
1q ks re
,
1q ks sa
,
2q ks HI
,
2q ks re
,
2q ks sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Nazisme og facisme
Titel 2
Danmark under besættelsen
Titel 3
Identitetsdannelse - samfundsfag
Titel 4
Det gode samfund (Velfærdsstaten)
Titel 5
Ideologier og partier - (det gode samfund)
Titel 6
Velfærdsstaten ( det gode samfund)
Titel 7
Det antikke Grækenland
Titel 8
Demokrati og politiske beslutningsprocesser
Titel 9
Frihed, Revolutioner og Menneskerettigheder
Titel 10
Scientology
Titel 11
USA
Titel 12
USA - Flerfagligt forløb
Titel 13
KS Synopsis
Titel 14
Forløb#8
Titel 15
Forløb#10
Titel 16
Forløb#12
Titel 17
USA
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Nazisme og facisme
I forhold til faglige mål:
redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt ana-lysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
I forhold til kernestof:
styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
ideologiernes kamp i det 20. århundrede
historiefaglige metoder , herunder
intro til kildekritik
Materialer: udvalgte kilder fra
kilder.dk
.
Anders Hassing, Christian Vollmond: Fra fortid til historie - Historiefagets identitet og metoder. kap 1 s 10 - 16.
Columbus. trykkeår ?
Carl Johan Bryld: Verden efter 1914 systime 2006-2007 s 85-88
(Om fascismen eksemplificeret gennem Moussolinis Italien)
Carl johan Bryld Verden efter 1914 systime 2006-2007 100-102 (om den nazistiske ideologi)
Carl johan Bryld Verden efter 1914 systime 2006-2007 s 104-106
(Vejen mod Holocaust)
”Optagelsesceremoni i Deutches Jungwolk” Her hentet fra Frederiksen Peter: Det tredje rige. Fællesskab og forbrydelse. Tysklands historie 1914-1945. systime 1998-2004. s 160
Racelærens konsekvenser. Fra Torben Smith:Nazisme og nynazisme. Munkgaard 1 udg., 2 opl. 1998 s 56-57
Peter Frederiksen- Det tredje rige - Fællesskab og forbrydelse s 65-73 (Om nazistisk kunst og propaganda) Systime 1998-2004
”Beslutningen” Hitlers holocaust (2) DR2 2007 fra mit cfu. Varighed 51 min.
"Jøden og arieren" af Siri aronson og Morten Brask 1997. Filmcentralen 44 min
Indhold
Kernestof:
I bedes læse nedenstående dokument om nazismens ideologi og tilhængerskare.
Vi samler op på de skemaer som I udfyldte om holocaust som i udfyldte i torsdags
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmark under besættelsen
• Faglige
• Almene (tværfaglige)
• Analytiske evner
I forhold til faglige mål:
diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
I forhold til kernestof:
̶ dansk historie og identitet
styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
historiefaglige metoder
historiebrug
Grundbogsmateriale:
Henrik Hortsbøll m.fl.: Danmarks historien bd 2. 1750-1945 Gjellerup 1989 s 151-170
Wilhelm Buhls antisabotagetale 2 sept 1942. Lydfil fra yuotube 2017 samt tekst fra
Danmarkshistorien.dk
Frihedsrus med tømmermænd
Thisted Dagblad 04 maj 2005, 1 . sektion side 8 af arkivar Orla Poulsen Lokalhistorisk Arkiv for Thisted Kommune
Dokumentar ”Kunne vi have undgået besættelsen?” Dr 2 2019 29 min
Film. Hvidstengruppen 2012 1 time og 50 min
Film: Flammen og Citronen Dr tv. 2008. 2 t og 10 min
Som en del af historieopgaven om modstandskampen under besættelsen indgik følgende kernestof:
Frederiksen, Peter: Danmark besat og befriet. Fremstilling og kilder til belysning af Danmarks historie fra 1930èrne til 1949. Systime 2012 s 12-16 (Om Danmarks politik op til besættelsen) s 38-51 (Begyndende modstand fra 1941-1943) s 110-114 (Sabotagen)
Henrik Hortsbøll m.fl.: Danmarks historien bd 2. 1750-1945 Gjellerup 1989 s 151-170
Kirchhoff Hans: Samarbejde og modstand under besættelsen – en politisk historie. Gylling 2005. 2 udg. 1 opl. s 184-193 (Hvem var modstandsbevægelsen?)
Kommunisten Børge Houmanns erindringer. Her gengivet i Frederiksen, Peter: Danmark besat og befriet. Fremstilling og kilder til belysning af Danmarks historie fra 1930èrne til 1949. Systime 2012 s 62-66
Wilhelm Buhls antisabotagetale 2 sept 1942. Lydfil fra yuotube 2017 samt tekst fra
Danmarkshistorien.dk
Indhold
Kernestof:
I bedes læse s 153-156ø i Hortsbølls Danmarkshistorie:
Vi ser videre på filmen om Hvidstengruppen færdig
I bedes have læst i Hortbølls Danmarkshistorie bd 2 s 165-167 "Vi sparer på kødet". Ligger i lectio eller se dokumentet nedenfor
I bedes læse i Hortsbølls Danmarkshistorie s 165-167 (Fra vi sparer på kødet) vi skal have om levevilkårene under besættelsen
I bedes læse i Hortsbølls Danmarkshistorie s 167-170 (De underlige år)
Vi ser flammen og citronen. Imens I ser den giver jeg feedback på historiepopgaven til dem af jer som ønsker det.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21,67
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Identitetsdannelse - samfundsfag
Indhold
Kernestof:
LÆS: Luk samfundet op s. 29-34 --> 2.2 Normer ....
Arbejdsspørgsmål - Hvad er socialisering - 1q sa.docx
Arbejdsspørgsmål - Det traditionelle og det moderne samfund - 1q sa.docx
Nu har I hygget sidste gang med at undersøge, hvordan man fik hjælp i gamle dage. I dag skal vi samle op på det på klassen!! Dvs vi skal høre hvad I har fundet ud af !!!
Kristendom.pdf
Kristendom OCR.pdf
Spørgsmål til Det gamle testamentes rolle i kristendommen.docx
Arbejdsspørgsmål Hvem var Jesus.docx
BJERGPRÆDIKENEN, spørgsmål+OPG.docx
Læs: Luk samfundet op s. 34-40 (Kap 2.2 og 2.3)
Arbejdspørgsmål - roller normer og social identitet - 1q ks.docx
Læs: Luk samfundet op s. 61- 65 (kap 3.1 og 3.2)
Derudover samler op på spørgsmålene fra torsdag:
Jesu korsfæstelse og død - opg.docx
Vi samler op på spørgsmålene fra fredag:
HUSK AT FÅ BOGEN MED!!
Læs: Luk samfundet op s. 65-73 (kap 3.3 og 3.4)
Arbejdsspørgsmål - Kendetegn ved det senmoderne samfund - Giddens og Ziehe - 1q.docx
Læs: Luk samfundet op s. 100-103 (Kap 5.1 og 5.2)
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 20,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Det gode samfund (Velfærdsstaten)
Kernestof:
Lars Andersen m.fl. Fokus.kernestof i historie. Fra Verdenskrig til velfærd. Gyldendal 1 udg. . 5 oplag 2010 Kap 2 (Fra fattighjælp til velfærdsstat)
s 48-49 (Velfærdsstatens rødder)
s 50-53 (Mellemkrigstiden - et socialpolitisk nybrud
s 53-57 (Efterkrigstidens sociale velfærdsstat)
s 57-59 (Velfærdsstatens krise)
s 59-60 (Politisk nyorientering i 1990èrne)
Ebbe Kûhle: Danmark. historie Samfund. Hovedfaser i Danmarkshistorien Gyldendal, 2 udg. 3 opl. s 99-102. (om Landarbejdere husmænd og tyende) samt fattigvæsenet)
Ebbe Kûhle: Danmark. historie Samfund. Hovedfaser
Danmarkshistorien Gyldendal, 2 udg. 3 opl om Arbejderklassen på vej og levevilkår
s 116-118
Kühle Ebbe: hovedfaser i Danmarkshistorien, s 164-168, Gyldendal 1991. Den lille og den store historie (Kathrines historie)
Claus Friisberg: "Det moderne Danmark bliver til - Det danske samfund 1914-1986". Vestjydsk kulturforlag 1986 (VIII Protestbevægelser) s 235-238
Supplerende materiale
Den franske Menneskerettighedserklæring 26 august 1789. Her hentet fra Torben Juncker, Den store revolution dag for dag, 1975, sp. 67-69
Kilde: Ernst Hansen: Livet som arbejdsløs i 1930érne. Gengivet i Andersen, Lars m.fl.: Fokus- kernestof i historie. S 65-66.
Socialreformen 1933 (Som en del af Kanslergadeforliget) Fra
danmarkshistorien.dk
Lydfil af K.K. Steinkes tale i 1934 om Socialreformen 1933. Fra
Danmarkshistorien.dk
. Varighed 2.43 min
Historien om Danmark Afsnit 7 Enevælde og oplysningstid. dr1. 2017 varighed 59 min
Historien om Danmark Afsnit 8 Grundloven folket og magten dr1 2017 Varighed 59 min og 52 sek
Dokumentar: "Fra fattigvæsen til kontanthjælp - historien om de fattige i Danmark 1870-1920 (1) 2015 29 min DR Kultur mit CFU
”Husker du ungdomsoprøret?” DR2 mit CFU. Udgivelsesår 2018. 44 min
.
Dokumentar: "Velfærd fra vugge til grav afsnit 1 (En god begyndelse) Dr2 2005 29 min mit cfu
Religion:
Fokus:
Kristendom: Gammel/ny pagt, formativ kristendom, Jesu etik
Det gode samfund: Kristendommens rolle i velfærdssamfundet, etiske grundpositioner (nytte- og pligtetik), etiske dilemmaer i velfærdsstaten, diakoni, senmoderne religion eksemplificeret ved moderne asatro samt Vejlefjords begravelse.
Sekundær:
Flere sider af KS - grundbogen. Side 175-191
Kampen for det gode samfund (i-bog). Følgende afsnit: Fra Luther til velfærdsstaten (https://detgodesamfund.systime.dk/?id=184&L=10), Kristendom og velfærdsstaten (https://detgodesamfund.systime.dk/?id=187), Kristen etik (https://detgodesamfund.systime.dk/?id=181&L=10), Diakoni - kristent barmhjertighedsarbejde (https://detgodesamfund.systime.dk/?id=183&L=10)
Senmoderne religiøsitet i Danmark. Side 7-15 (into til senmoderne religiøsitet)
Videoer om etik fra Religionsnørden på Youtube
On overgangsritualer fra Begrebsnøglen
Primær:
1. mos 1-3 (skabelse og syndefald)
Mat. 5-7 (bjergprædiken)
Mat. 26-27 (passionshistorien) - perspektiv til de andre evangeliers version af historien
Luk 10, 25-37 (samaritanerlignelsen)
Pauluslegenden (gengivet fra video på religionsportalen på Systime)
Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste
Marstrand-Jørgensen: Næstekærlighed betyder at alle mennesker er lige værdifulde
Seier: Det virker stærkere at være næstekærlig med egne penge end med andres
Hareskovens knæsætningsritual
Videoer og materiale fra nyhedsmedier og sociale medier om Vejlefjords begravelse
Indhold
Kernestof:
LÆS: Luk samfundet op s. 29-34 --> 2.2 Normer ....
Arbejdsspørgsmål - Hvad er socialisering - 1q sa.docx
Arbejdsspørgsmål - Det traditionelle og det moderne samfund - 1q sa.docx
Nu har I hygget sidste gang med at undersøge, hvordan man fik hjælp i gamle dage. I dag skal vi samle op på det på klassen!! Dvs vi skal høre hvad I har fundet ud af !!!
Kristendom.pdf
Kristendom OCR.pdf
Spørgsmål til Det gamle testamentes rolle i kristendommen.docx
Arbejdsspørgsmål Hvem var Jesus.docx
BJERGPRÆDIKENEN, spørgsmål+OPG.docx
Læs: Luk samfundet op s. 34-40 (Kap 2.2 og 2.3)
Arbejdspørgsmål - roller normer og social identitet - 1q ks.docx
Læs: Luk samfundet op s. 61- 65 (kap 3.1 og 3.2)
Derudover samler op på spørgsmålene fra torsdag:
Jesu korsfæstelse og død - opg.docx
Vi samler op på spørgsmålene fra fredag:
HUSK AT FÅ BOGEN MED!!
Læs: Luk samfundet op s. 65-73 (kap 3.3 og 3.4)
Arbejdsspørgsmål - Kendetegn ved det senmoderne samfund - Giddens og Ziehe - 1q.docx
Læs: Luk samfundet op s. 100-103 (Kap 5.1 og 5.2)
Medbring bogen: Luk samfundet op!
Principprogram - LA.pdf
Spørgsmål til samaritanerlignelsen.doc
Læs: Luk samfundet op s. 103-106 (5.3 og 5.4)
Om konservatisme.pdf
Vi skal arbejde med, hvem Luther var og hvad han betyder for kristendom i Danmark nu om dage
Opgave om Luther og reformationen.docx
Læs teksten fra i går færdig, hvis ikke I nåede det i timen
Læs: Luk samfundet op s. 105-106 (5.4 Socialisme)
Enhedslisten - principprogram - uddrag.pdf
Kristendom og velfærdsstaten.docx
Læs: Luk samfundet op s. 196-204 (kap. 9.1, 9.2)
Arbejdsspørgsmål - Velfærdsmodeller - 1g samf.docx Afsnit
Opsamling på Jeres arbejde fra sidste uge om "Kathrines historie" (Den lille i den store historie)
Kristen Etik.docx
Noget om etik. Ingen lektier
Læs: Luk samfundet op s. 204-211 (Kap 9.3 og 9.4)
Diakoni.docx
https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/vaer-med/folkekirkelige-organisationer/diakoni
Arbejdsspørgsmål - Velfærdsstatens interne udfordringer- 1q sa.docx
Læs: Luk samfundet op s. 211-214 (kap. 9.5)
Arbejdsspørgsmål - Velfærdsstatens eksterne udfordringer - 1q sa.docx
Vi samler op på spørgsmålene fra sidst!
Læs: Luk samfundet op s.214-217 (Kap. 9.6) og forbered vedlagte spørgsmål:
Arbejdsspørgsmål - Velfærdsstatens løsninger - 1q sa.docx
velfærdsstatens historie - meget kort version.pdf
Det virker stærkere at være næstekærlig med egne penge end med andres Arbejdsspørgsmål.docx
Det virker stærkere at være næstekærlig med egne penge.docx
Samfund, individ, religion.pdf
Læs: Luk samfundet op s. 218-220
Arbejdsspørgsmål - Fra velfærdsstat til konkurrencestat.docx
Læs. Luk samfundet op s. 167-172
Arbejdsspørgsmål - Samfundsøkonomi - forbrug og behov - 1q sa.docx
Senmoderne religion intro - spm side 3-6.docx
Harreskovens knæsætningsritual.pdf
Ritualer i Det gode samfund.docx
Overgangsritual.pdf
Vejlefjords begravelse.docx
Læs: Luk samfundet op s. 172-179 (Kap 8.3)
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 53
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Ideologier og partier - (det gode samfund)
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen: Luk samfundet op!
Principprogram - LA.pdf
Spørgsmål til samaritanerlignelsen.doc
Kristendom.pdf
Kristendom OCR.pdf
Læs: Luk samfundet op s. 103-106 (5.3 og 5.4)
Om konservatisme.pdf
Vi skal arbejde med, hvem Luther var og hvad han betyder for kristendom i Danmark nu om dage
Opgave om Luther og reformationen.docx
Læs teksten fra i går færdig, hvis ikke I nåede det i timen
Læs: Luk samfundet op s. 105-106 (5.4 Socialisme)
Enhedslisten - principprogram - uddrag.pdf
Kristendom og velfærdsstaten.docx
Læs: Luk samfundet op s. 196-204 (kap. 9.1, 9.2)
Arbejdsspørgsmål - Velfærdsmodeller - 1g samf.docx Afsnit
Opsamling på Jeres arbejde fra sidste uge om "Kathrines historie" (Den lille i den store historie)
Kristen Etik.docx
Noget om etik. Ingen lektier
Læs: Luk samfundet op s. 204-211 (Kap 9.3 og 9.4)
Diakoni.docx
https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/vaer-med/folkekirkelige-organisationer/diakoni
Arbejdsspørgsmål - Velfærdsstatens interne udfordringer- 1q sa.docx
Læs: Luk samfundet op s. 211-214 (kap. 9.5)
Arbejdsspørgsmål - Velfærdsstatens eksterne udfordringer - 1q sa.docx
Vi samler op på spørgsmålene fra sidst!
Læs: Luk samfundet op s.214-217 (Kap. 9.6) og forbered vedlagte spørgsmål:
Arbejdsspørgsmål - Velfærdsstatens løsninger - 1q sa.docx
velfærdsstatens historie - meget kort version.pdf
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Velfærdsstaten ( det gode samfund)
Indhold
Kernestof:
Det virker stærkere at være næstekærlig med egne penge end med andres Arbejdsspørgsmål.docx
Det virker stærkere at være næstekærlig med egne penge.docx
Samfund, individ, religion.pdf
Læs: Luk samfundet op s. 218-220
Arbejdsspørgsmål - Fra velfærdsstat til konkurrencestat.docx
Læs. Luk samfundet op s. 167-172
Arbejdsspørgsmål - Samfundsøkonomi - forbrug og behov - 1q sa.docx
Senmoderne religion intro - spm side 3-6.docx
Harreskovens knæsætningsritual.pdf
Ritualer i Det gode samfund.docx
Overgangsritual.pdf
Vejlefjords begravelse.docx
Læs: Luk samfundet op s. 172-179 (Kap 8.3)
Islam-kompendium.pdf
Horisont C Islam.pdf
Medbring bogen: Luk samfundet op
Læs: Luk samfundet op s. 182-185
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Det antikke Grækenland
Carl Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv. kapitel 1 Det gamle Grækenland afsnittet om: Den græske polis. Sytime 2022 ibog.
Carl Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime 2008-2010 s 12-15 (Om den græske polis og de græske kolonier)
"Polis - den græske bystat" Fra En europæisk verdenshistorie af Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt 1. i-bogsudgave, 2019 Gyldendal A/S
Carl Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime 2008-2010 s 15-18 (Samfundet i Athen og samfundet i Sparta)
Indhold
Kernestof:
Islam-kompendium.pdf
Horisont C Islam.pdf
Medbring bogen: Luk samfundet op
Læs: Luk samfundet op s. 182-185
Vi skal videre med Islam.
I bedes læse nedenstående dokument Politisk nyorientering i 1990 `erne og i fremtiden.
Læs: Luk samfundet op s. 189-192 (kap. 8.6)
Repetitionsopgave - Hvad er god økonomi - 1g sa.docx
Arbejdsspørgsmål - Økonomisk politik - 1q sa.docx
Lav de to første bokse på side 8 i kompendiet færdig
Søjle-nøgle (tom).doc
Overgangsritual.pdf
https://youtu.be/q7q_LcqbvKI?si=cZ0Rw5Afd1LMRIYe
Læs: Luk samfundet op s. 191-195 (Strukturpolitik + Kap 8.7)
Arbejdsspørgsmål - Strukturpolitik og Brug af økonomisk politik.docx
https://www.yeschat.ai/gpts-9t55QZdM6qa-Mufti-GPT
Kilder.pptx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Demokrati og politiske beslutningsprocesser
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen: "Luk samfundet op"
Arbejdsspørgsmål -Politik styreformer og demokrati.docx
Modul 1 - Oplysningstiden.docx
Vi starter med de første par gange at repetere det med Islam, som vi sluttede året med
Loch Ness-uhyrets hjemsted er ramt af klimaforandringer
Putin til Ukraine: Uden mig havde I aldrig vundet Eurovision
Vi tager fat på det med Scientology. Vi starter med at snakke om, hvad det er for en religion, og hvad den overordnet går ud på.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/10-ting-om-scientology
Modul 3 - Amerikansk uafhængighed.docx
Modul 4 - Amerikans uafhægighed 2.docx
Hvad er menneskerettigheder?
Bill of rights.docx
Vi skal arbejde videre med Scientology. Vi skal arbejde med dokumentaren, som vi så sidste gang
Analyse af film billede og genstande.docx
https://www.dr.dk/drtv/serie/mit-hemmelige-liv-i-scientology_284770
Vi samler op på spørgsmålene fra sidst:
Læs: Luk samfundet op s. 125-130 (kap. 6.3)
Arbejdsspørgsmål - Demokrati i praksis - Det politiske system 2q samf.docx
Læs: Luk samfundet op s. 130-137 (Kap. 6)
Arbejdsspørgsmål - Den parlmentariske styringskæde og lovgivningsproces - 2q sa.docx Afsnit
Læs: Luk samfundet op s. 137-140 (Kap. 6.5)
Husk at tage scientologykompendiet med
Spørgsmål til Scientologys grundforestillinger.docx
1. Den franske enevælde.docx
2. Enevælden i vanskeligheder.docx
3. Revolutionen begynder.docx
4. Revolutionen udvikler sig.docx
5. Rædselsherredømmet og revolutionens afslutning.docx
1. Bøndernes klager.docx
2. Menneskerettighedserklæringen.docx
3. Rædselsherredømmet.docx
Kildekritik - spørgsmål.pdf
1. Slaverne.docx
2. Den transatlantiske slavehandel.docx
3. Sukkerdyrkning og slavehandelsforbuddet.docx
Ritualer.docx Arbejdsopgaver til Ritualer i Scientology.docx
Lav spørgsmålene!
Arbejdsspørgsmål - Udlandets indflydelse på politik i Danmark.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Frihed, Revolutioner og Menneskerettigheder
Fomål og indhold
I dette enkeltfaglige forløb beskæftiger eleverne sig med udviklingen af ideer om frihed, politiske revolutioner og menneskerettigheder fra oplysningstiden til i dag. Forløbet er bygget op i underemner, der følger en progression fra redegørelse, over analyse, til diskussion og vurdering.
Eleverne arbejder med centrale perioder som oplysningstiden, de amerikanske og franske revolutioner, 1800-tallets demokratisering, arbejderbevægelsen, samt 1900- og 2000-tallets kampe for menneskerettigheder. Gennem kildearbejde, tekstanalyse, billedanalyse og diskussioner får eleverne indsigt i både idéernes udvikling og de konkrete historiske begivenheder, hvor de blev omsat til praksis.
Forløbet strækker sig over ca. 10 moduler af 90 minutter og inkluderer en blanding af teoretiske gennemgange, selvstændigt arbejde, gruppearbejde, præsentationer og klassediskussioner.
Faglige mål
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie med fokus på frihed, revolutioner og menneskerettigheder.
- Analysere og diskutere politiske, sociale og økonomiske forandringer i forskellige perioder.
- Anvende historiefaglige metoder, herunder kildekritik, tekstanalyse og billedanalyse, på forskelligartet historisk materiale.
- Perspektivere historiske forløb og begivenheder til aktuelle samfundsmæssige problemstillinger, både nationalt og globalt.
- Forstå og formidle historiske problemstillinger mundtligt og skriftligt.
- Vurdere samspillet mellem individ, samfund og politiske strukturer i historiske og nutidige sammenhænge.
- Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende.
Kernestof
- Dansk historie og identitet
- Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- Historiefaglige metoder
- Historiebrug.
Materialer
Systime. (2022). USA – historie og identitet. Systime.
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/
Anvendte kapitler:
- Utopi og virkelighed og Amerikas arvesynd
- Martin Luther King, jr.: "I Have a Dream" (1963)
- Barack Obama om raceforhold i USA (18. marts 2008)
Systime. (2023). Danmark i 1800-tallet. Systime.
https://danmarkiattenhundredetallet.systime.dk/
Anvendte kapitler:
- Grudloven og De politiske partier og forfatningskampen
Systime. (2011). Teknologihistorie. Systime.
https://teknologihistorie.systime.dk/
Anvendte kapitler:
- Den Naturvidenskabelige revolution
Systime. (2021). Historieportalen. Systime.
https://historieportalen.systime.dk/
Anvendte kapitler:
- Historisk metode
- Revolutioner: Fra Frankrig til Egypten - Den Franske Revolution
- Europæisk ekspansion og tilbagetrækning
- Dansk slavehandel og Vestindien
Systime. (2020). Verden før 1914 i dansk perspektiv. Systime.
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/
Anvendte kapitler:
- Europa og Verden
- Enevælden og oplysningstiden
- Revolutionernes epoke
Systime. (2016). Det moderne USA. Forbillede eller skræmmebillede? Systime.
https://detmoderneusa.systime.dk/
Anvendte kapitler:
- USA's politiske rødder og rammer
Evaluering
Eleverne vurderes løbende på:
- Aktiv deltagelse i gruppearbejde og klassediskussioner.
- Mundtlige præsentationer af kilder og temaer.
- Skriftlige analyser af både tekst- og billedkilder.
Udgangspunktet vil blive taget i en formativ evaluering, hvor eleverne løbende i undervisningen vil blive opdateret på, i hvilken grad de imødekommer de faglige mål under forløbet.
Indhold
Kernestof:
Modul 1 - Oplysningstiden.docx
Vi starter med de første par gange at repetere det med Islam, som vi sluttede året med
Loch Ness-uhyrets hjemsted er ramt af klimaforandringer
Putin til Ukraine: Uden mig havde I aldrig vundet Eurovision
Vi tager fat på det med Scientology. Vi starter med at snakke om, hvad det er for en religion, og hvad den overordnet går ud på.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/10-ting-om-scientology
Modul 3 - Amerikansk uafhængighed.docx
Modul 4 - Amerikans uafhægighed 2.docx
Hvad er menneskerettigheder?
Bill of rights.docx
Vi skal arbejde videre med Scientology. Vi skal arbejde med dokumentaren, som vi så sidste gang
Analyse af film billede og genstande.docx
https://www.dr.dk/drtv/serie/mit-hemmelige-liv-i-scientology_284770
Vi samler op på spørgsmålene fra sidst:
Arbejdsspørgsmål -Politik styreformer og demokrati.docx
Læs: Luk samfundet op s. 125-130 (kap. 6.3)
Arbejdsspørgsmål - Demokrati i praksis - Det politiske system 2q samf.docx
Læs: Luk samfundet op s. 130-137 (Kap. 6)
Arbejdsspørgsmål - Den parlmentariske styringskæde og lovgivningsproces - 2q sa.docx Afsnit
Læs: Luk samfundet op s. 137-140 (Kap. 6.5)
Husk at tage scientologykompendiet med
Spørgsmål til Scientologys grundforestillinger.docx
1. Den franske enevælde.docx
2. Enevælden i vanskeligheder.docx
3. Revolutionen begynder.docx
4. Revolutionen udvikler sig.docx
5. Rædselsherredømmet og revolutionens afslutning.docx
1. Bøndernes klager.docx
2. Menneskerettighedserklæringen.docx
3. Rædselsherredømmet.docx
Kildekritik - spørgsmål.pdf
1. Slaverne.docx
2. Den transatlantiske slavehandel.docx
3. Sukkerdyrkning og slavehandelsforbuddet.docx
Ritualer.docx Arbejdsopgaver til Ritualer i Scientology.docx
Lav spørgsmålene!
Arbejdsspørgsmål - Udlandets indflydelse på politik i Danmark.docx
Læs s. 10-12 (kap. 1.1) i:
USA´s udfordringer - Kap 1.1 og 1.2.pdf
Læs: s. 13-18 (kap. 1.2)
Arbejdsspørgsmål - Hvad er USA - 2q ks samf.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 10
Scientology
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/10-ting-om-scientology
https://www.dr.dk/drtv/se/mit-hemmelige-liv-i-scientology_-mit-hemmelige-liv-i-scientology_284807
Indhold
Kernestof:
Vi tager fat på det med Scientology. Vi starter med at snakke om, hvad det er for en religion, og hvad den overordnet går ud på.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/10-ting-om-scientology
Modul 3 - Amerikansk uafhængighed.docx
Modul 4 - Amerikans uafhægighed 2.docx
Hvad er menneskerettigheder?
Bill of rights.docx
Vi skal arbejde videre med Scientology. Vi skal arbejde med dokumentaren, som vi så sidste gang
Analyse af film billede og genstande.docx
https://www.dr.dk/drtv/serie/mit-hemmelige-liv-i-scientology_284770
Vi samler op på spørgsmålene fra sidst:
Arbejdsspørgsmål -Politik styreformer og demokrati.docx
Læs: Luk samfundet op s. 125-130 (kap. 6.3)
Arbejdsspørgsmål - Demokrati i praksis - Det politiske system 2q samf.docx
Læs: Luk samfundet op s. 130-137 (Kap. 6)
Arbejdsspørgsmål - Den parlmentariske styringskæde og lovgivningsproces - 2q sa.docx Afsnit
Læs: Luk samfundet op s. 137-140 (Kap. 6.5)
Husk at tage scientologykompendiet med
Spørgsmål til Scientologys grundforestillinger.docx
1. Den franske enevælde.docx
2. Enevælden i vanskeligheder.docx
3. Revolutionen begynder.docx
4. Revolutionen udvikler sig.docx
5. Rædselsherredømmet og revolutionens afslutning.docx
1. Bøndernes klager.docx
2. Menneskerettighedserklæringen.docx
3. Rædselsherredømmet.docx
Kildekritik - spørgsmål.pdf
1. Slaverne.docx
2. Den transatlantiske slavehandel.docx
3. Sukkerdyrkning og slavehandelsforbuddet.docx
Ritualer.docx Arbejdsopgaver til Ritualer i Scientology.docx
Lav spørgsmålene!
Arbejdsspørgsmål - Udlandets indflydelse på politik i Danmark.docx
Læs s. 10-12 (kap. 1.1) i:
USA´s udfordringer - Kap 1.1 og 1.2.pdf
Læs: s. 13-18 (kap. 1.2)
Arbejdsspørgsmål - Hvad er USA - 2q ks samf.docx
Tag kompendiet med
Høvding Seattles tale.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
USA
Indhold
Kernestof:
Læs s. 10-12 (kap. 1.1) i:
USA´s udfordringer - Kap 1.1 og 1.2.pdf
Læs: s. 13-18 (kap. 1.2)
Arbejdsspørgsmål - Hvad er USA - 2q ks samf.docx
Tag kompendiet med
Høvding Seattles tale.docx
Tag papirerne med, som I fik sidste gang. Vi skal videre med det med anerkendelse som trossamfund.
Læs: s. 13-18 (kap. 1.2) og svar på spørgsmålene:
Tag både kompendiet og papirerne om senmodernitet med
Læs 15-19 i papirerne, hvis ikke I nåede det i timen
Læs s. 46-50 (Kap. 2.1, 2.2 og 2.2.1)
USA´s udfordringer - Det politiske og demokratiske USA.pdf
Arbejdsspørgsmål - Det politiske system i USA 1 - 2q KS.docx
Er Amerika anderledes.docx
Typisk amerikansk.docx
Den amerikanske drøm.docx
Læs: USA´s udfordringer s. 50-52 (pdf)
Arbejdsspørgsmål - USA som et præsidentiel system og liberalt demokrati.docx
Vi skal gøre Scientology færdig. Tag både kompendiet og kopierne om senmodernitet med
Slaveri og trekantshandel Gruppe 1.docx
Den Amerikanske Borgerkrig bryder ud Gruppe 2.docx
Religion i USA i dag.docx
Læs:
Den Amerikanske drøm - USA´s udfordringer.pdf
Arbejdsspørgsmål - Den amerikanske drøm.docx
Læs s. 142-146 (Kap. 3.2.1) i:
USA´s udfordringer - Ulighed i USA.pdf
Afsnit
Læs s. 146-151 (Kap. 3.2.2) i:
Arbejdsspørgsmål - Ulighed i USA.docx
Snestormene i USA udstiller uligheden.pdf
Vi samler også op på spørgsmålene fra sidst:
Medbring bogen: Luk samfundet op. Læs:
Tør du opdrage på andre folks børn.pdf
supplerende stof - identitsdannelse og socialisering.pdf
Medbring "Luk samfundet op" og læs:
Suplerende materiale - ideologier og partier.pdf
Protestantisk fundamentalisme og den kristne højrefløj.docx
Om påklædning.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
USA - Flerfagligt forløb
Historie
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb opnår eleverne forståelse for USA’s historiske udvikling fra opdagelsen af Amerika til nutiden. Forløbet giver overblik over kronologien i landets historie og indsigt i de centrale begivenheder, der har formet USA’s identitet og status som global stormagt.
Eleverne undersøger, hvordan europæisk kolonisering lagde grundlaget for det moderne USA, og hvordan USA siden har påvirket resten af verden politisk, økonomisk og kulturelt. Et særligt fokus er rettet mod de idealer og grundværdier, der er blevet definerende for den amerikanske selvforståelse.
Gennem arbejde med tekster, primære kilder og visuelle materialer får eleverne historisk viden, som danner grundlag for analyser og diskussioner af, hvorfor USA ser ud, som det gør i dag, og hvordan historiske erfaringer stadig præger amerikansk politik og kultur.
Læringsmål
Efter forløbet skal eleverne kunne:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i USA’s historie.
Analysere, hvordan historiske erfaringer har formet amerikanske idealer og grundværdier.
Perspektivere amerikansk historie til globale sammenhænge og nutidige problemstillinger.
Arbejde kildekritisk med forskelligartet historisk materiale.
Kernestof (jf. læreplanen)
Centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdenshistorien.
Kolonisering, uafhængighedsbevægelser og statsdannelser.
Politiske, sociale og økonomiske forandringer, herunder slaveri, borgerkrig og borgerrettigheder.
Historiefaglige metoder: kildekritik, tekst- og billedanalyse.
Materialer
USA – Historie, samfund, religion. Systime, 2017.
USA’s historie. Dokumentarserie, DR.
USA – Historie og identitet. Systime, 2022.
Tekster og kilder
Den amerikanske forfatning (1787, uddrag).
Abraham Lincoln: Om borgerkrigens mål (1862).
Black Codes for St. Landry’s County, Louisiana (1865).
Høvding Seattle: Måske er vi alligevel brødre (1854).
”Bør ’indianer’ blive det næste ord, der ryger ud?” – Kristeligt Dagblad (2020).
Den Amerikanske Antiimperialistiske Liga (1898).
Pauli Murray: Om at vokse op med raceadskillelse (1956).
Evaluering
Eleverne vurderes løbende gennem deltagelse i diskussioner, analyseopgaver og kildearbejde. På denne måde vil jeg løbende give eleverne indsigt i, hvordan det går og hvordan vi bevæger os med næste trin i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Høvding Seattles tale.docx
Tag papirerne med, som I fik sidste gang. Vi skal videre med det med anerkendelse som trossamfund.
Læs: s. 13-18 (kap. 1.2) og svar på spørgsmålene:
USA´s udfordringer - Kap 1.1 og 1.2.pdf
Arbejdsspørgsmål - Hvad er USA - 2q ks samf.docx
Tag både kompendiet og papirerne om senmodernitet med
Læs 15-19 i papirerne, hvis ikke I nåede det i timen
Læs s. 46-50 (Kap. 2.1, 2.2 og 2.2.1)
USA´s udfordringer - Det politiske og demokratiske USA.pdf
Arbejdsspørgsmål - Det politiske system i USA 1 - 2q KS.docx
Er Amerika anderledes.docx
Typisk amerikansk.docx
Den amerikanske drøm.docx
Læs: USA´s udfordringer s. 50-52 (pdf)
Arbejdsspørgsmål - USA som et præsidentiel system og liberalt demokrati.docx
Vi skal gøre Scientology færdig. Tag både kompendiet og kopierne om senmodernitet med
Slaveri og trekantshandel Gruppe 1.docx
Den Amerikanske Borgerkrig bryder ud Gruppe 2.docx
Religion i USA i dag.docx
Læs:
Den Amerikanske drøm - USA´s udfordringer.pdf
Arbejdsspørgsmål - Den amerikanske drøm.docx
Læs s. 142-146 (Kap. 3.2.1) i:
USA´s udfordringer - Ulighed i USA.pdf
Afsnit
Læs s. 146-151 (Kap. 3.2.2) i:
Arbejdsspørgsmål - Ulighed i USA.docx
Snestormene i USA udstiller uligheden.pdf
Vi samler også op på spørgsmålene fra sidst:
Medbring bogen: Luk samfundet op. Læs:
Tør du opdrage på andre folks børn.pdf
supplerende stof - identitsdannelse og socialisering.pdf
Medbring "Luk samfundet op" og læs:
Suplerende materiale - ideologier og partier.pdf
Protestantisk fundamentalisme og den kristne højrefløj.docx
Om påklædning.pdf
Videre med fundamentalisme i USA
Borgerrettighedsbevægelsen.docx
Martin Luther King Jr..docx
Læs: Luk samfundet op s. 112-118 (Kap 5.8)
Arbejdsspørgsmål - partier - Fordelingspolitik og værdipolitik - 2q Sa.docx
Konservative kristne i identitetskrise_ USA_s evangelikale har ladet sig forvandle af politik - Mediearkiv - Infomedia.docx
Opgave til Konservative kristne i identitetskrise.docx
Trump mister opbakning. Men én gruppe af amerikanere er godt tilfredse med præsidenten - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Bønnerne ved vælgermøderne har et entydigt budskab_ Trump er sendt af Gud for at redde USA - Mediearkiv - Infomedia.pdf
2. krønikebog 7,14 (Gamle Testamente)
Læs: Luk samfundet op s. 118-120 (Kap. 5.9)
Vi samler også op på spørgsmålene fra sidst.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 13
KS Synopsis
Indhold
Kernestof:
Prøvemateriale - KS - USA.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#8
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb#10
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb#12
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
USA
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65085829441", "T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65085829441", "H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65085829441" }