Thisted Gymnasium STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Thisted Gymnasium STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 nf/p - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Anne Juhl Lauridsen, Jesper Lambert-Jensen, Rasmus Højer Jensen
Hold
2024 nf/p (
1p nf bi
,
1p nf biø
,
1p nf ge
,
1p nf ke
,
1p nf keø
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sundhed og levevilkår
Titel 2
Sundhed og levevilkår - kemi
Titel 3
Sundhed og levevilkår - Biologi
Titel 4
Energi og klima - Biologi
Titel 5
Energi og klima
Titel 6
Energi og klima - kemi
Titel 7
Vand og vandressourcer
Titel 8
Genetik og evolution
Titel 9
Vand og vandressourcer - Biologi
Titel 10
Vand og vandressourcer - kemi
Titel 11
Syre-basekemi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sundhed og levevilkår
Geografi
Forløb:
Sundhed og levevilkår
Bog: Naturgeografi c fra Praxis naturgeografigrundbogen c fra systime blev brugt førhen
Eleverne skal i dette modul lære om sundhed og levevilkår. Hver gruppe har valgt et land ud fra et tildelt kontinent som de i hele forløbet skal arbejde med.
De kommer i forløbet til at arbejde med kort, generering af kort, udarbejdelse af statistik fra deres lande og udføre forsøg der skal illustrere nogle få principper fra klimatologi
Gennem forløbet kommer de derfor bl.a. til at arbejde med:
• befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden
• produktion, teknologi og bæredygtighed
• vejrforhold, klima og klimaændringer
Opgaver/Forsøg
Befolkningsfordeling
Hydrotermfigurer fra forskellige lande
Fødevareforbrug og produktion i forskellige lande
Kyst og fastlands forsøg med sand
Lille forsøg om kondensation af vand
Indhold
Kernestof:
Denne hjemmeside skal i bruge i næsten hele dette forløb og vi skal også bruge den idag :) Gapminder
oplæg Gruppearbejde om landene.pptx
Lande i skal arbejde med
Geo S og L 1 Udvælgelse af land.docx
Grupper 1p SogL 2024.docx
Velkommen til kemi-undervisningen.
Modul 1 Inddeling af stoffer og stoffers fysiske egenskaber.docx
Husk at medbringe bogen. Vi fortsætter med at afstemme reaktionsskemaer og forstå måden at skrive kemiske formler på.
DON'T PANIC — Hans Rosling showing the facts about population
S og L 2 - figurer til video med Rosling.docx
Før i ser videon med Hans Rosling, skal i i jeres gruppe diskutere hvad i tror der sker med menneskets populations udvikling er på jorden (altså, blive vi bare flere og flere og flere?) og hvad tror i årsdagen kunne være?
S og L 3 teori.docx
S og L 3 opgave til teori.docx
Læs s 72-78 i biologibogen LIV. Jeg har lagt en kort tekst i vores biologimappe under dokumenter, eukaryote celler
S og L 4 modulplan.docx
43-47 i jeres bog.
Læs afsnittet om stoffers kemiske egenskaber derhjemme s. 19-20. Tag noter undervejs. Husk først at tjekke figurerne og så læs teksten. Når I har læst teksten, så skriver i de vigtigste fagord og sætninger ned fra teksten. Vi samler op i fællesskab v
Afstem fotosyntesen: CO2+H2O→C6H12O6 + O2
Læs s 78-83
Galapagos.dk
verdens klimadata
Oplæg - Forudsætninger for maden.pptx
105-113 (til global opvarmning)
Læs 116-123. Mine noter til lektien ligger under dokumenter
Læs s 124-130. Husk at min gennemskrivning ligger under dokumenter.
Arbejde med pp.docx
24-28 og 30-31 (til forbrugsmøsntre og pres på naturgrundlaget)
Læs s 131-136
Læs s. 26-27 om atomets opbygning.
Atomer og periodesystemet.docx
Vi starter med at samle op på opgave 1.17 og så læser vi videre.
Vi skal lave kostøvelsen Den gyldne måge færdig og gennemgå lektien s 131-136 fra sidst
opgave.docx
Skabelon - Hvad spiser landene.xlsx
Hjemmesiden i skal bruge til opgaven
31-39 (til den grønne revolution)
Øvelse ørkendannelse.docx
Google Earth
How are Deserts formed | 4 Types of Deserts
Where are deserts formed and why? - The Hadley cell, rain shadows and continental interiors
39-43
Google timelapse
Læs s 136-139
S og L 9 Øvelse.docx
Læs s. 35-37 i I gang med kemi og prøv at tegne nogle af atommodellerne fra dokumentet.
Vi skal måle blodsukker. Det er vigtigt at fem elever møder fastende. I må gerne drikke vand uden sukker
Læs s 90-95
96-102 (til vejrudsigter)
Kyst og fastlandsklima.docx
Gruppe 1.p 2024.docx
Læs s 101-106
Læs s. 49-52 øverst om elektronparbindinger, modeller af molekyler og deres elektronparbindinger færdig til modulet.
90-94
I skal til i dag læse s. 52-55. Læs s. 52-54 øverst sådan lidt let skimme-agtig og læs s. 54-55 mere grundigt og se på figur 65 for at se om I har forstået navngivningsreglerne. Vi gennemgår figur 65 som det første i modulet.
Læs s 106-110
Vi læser om polaritet og elektronegativitet i grupper eller individuelt. I får et arbejdsark at arbejde efter.
Arbejdsark Polaritet og elektronegativitet.docx
Læs s 110-115
Læs s. 64-67 om molekylers polaritet og lave opgave 2.16
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 45,67
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sundhed og levevilkår - kemi
Kemi:
Bog: I gang med kemi (Lone Als Egebo) s. 9-38, 62-76
I kemi har eleverne læst om atomets opbygning og betydningen af placering i periodesystemet. Dernæst er emnet molekyler taget op med en snak om elektronparbinding, elektronprikformel, polære og upolære bindinger, polære og upolære molekyler, opløselighedsregler og en snak om emulgatorer.
Eksperimentelt arbejde:
Opløselighed af forskellige stoffer
Fedt i chips
Forsøg om fedtfordøjelse med fløde, lipase og galdesalte
Indhold
Kernestof:
Denne hjemmeside skal i bruge i næsten hele dette forløb og vi skal også bruge den idag :) Gapminder
oplæg Gruppearbejde om landene.pptx
Lande i skal arbejde med
Geo S og L 1 Udvælgelse af land.docx
Grupper 1p SogL 2024.docx
Velkommen til kemi-undervisningen.
Modul 1 Inddeling af stoffer og stoffers fysiske egenskaber.docx
Husk at medbringe bogen. Vi fortsætter med at afstemme reaktionsskemaer og forstå måden at skrive kemiske formler på.
DON'T PANIC — Hans Rosling showing the facts about population
S og L 2 - figurer til video med Rosling.docx
Før i ser videon med Hans Rosling, skal i i jeres gruppe diskutere hvad i tror der sker med menneskets populations udvikling er på jorden (altså, blive vi bare flere og flere og flere?) og hvad tror i årsdagen kunne være?
S og L 3 teori.docx
S og L 3 opgave til teori.docx
Læs s 72-78 i biologibogen LIV. Jeg har lagt en kort tekst i vores biologimappe under dokumenter, eukaryote celler
S og L 4 modulplan.docx
43-47 i jeres bog.
Læs afsnittet om stoffers kemiske egenskaber derhjemme s. 19-20. Tag noter undervejs. Husk først at tjekke figurerne og så læs teksten. Når I har læst teksten, så skriver i de vigtigste fagord og sætninger ned fra teksten. Vi samler op i fællesskab v
Afstem fotosyntesen: CO2+H2O→C6H12O6 + O2
Læs s 78-83
Galapagos.dk
verdens klimadata
Oplæg - Forudsætninger for maden.pptx
105-113 (til global opvarmning)
Læs 116-123. Mine noter til lektien ligger under dokumenter
Læs s 124-130. Husk at min gennemskrivning ligger under dokumenter.
Arbejde med pp.docx
24-28 og 30-31 (til forbrugsmøsntre og pres på naturgrundlaget)
Læs s 131-136
Læs s. 26-27 om atomets opbygning.
Atomer og periodesystemet.docx
Vi starter med at samle op på opgave 1.17 og så læser vi videre.
Vi skal lave kostøvelsen Den gyldne måge færdig og gennemgå lektien s 131-136 fra sidst
opgave.docx
Skabelon - Hvad spiser landene.xlsx
Hjemmesiden i skal bruge til opgaven
31-39 (til den grønne revolution)
Øvelse ørkendannelse.docx
Google Earth
How are Deserts formed | 4 Types of Deserts
Where are deserts formed and why? - The Hadley cell, rain shadows and continental interiors
39-43
Google timelapse
Læs s 136-139
S og L 9 Øvelse.docx
Læs s. 35-37 i I gang med kemi og prøv at tegne nogle af atommodellerne fra dokumentet.
Vi skal måle blodsukker. Det er vigtigt at fem elever møder fastende. I må gerne drikke vand uden sukker
Læs s 90-95
96-102 (til vejrudsigter)
Kyst og fastlandsklima.docx
Gruppe 1.p 2024.docx
Læs s 101-106
Læs s. 49-52 øverst om elektronparbindinger, modeller af molekyler og deres elektronparbindinger færdig til modulet.
90-94
I skal til i dag læse s. 52-55. Læs s. 52-54 øverst sådan lidt let skimme-agtig og læs s. 54-55 mere grundigt og se på figur 65 for at se om I har forstået navngivningsreglerne. Vi gennemgår figur 65 som det første i modulet.
Læs s 106-110
Vi læser om polaritet og elektronegativitet i grupper eller individuelt. I får et arbejdsark at arbejde efter.
Arbejdsark Polaritet og elektronegativitet.docx
Læs s 110-115
Læs s. 64-67 om molekylers polaritet og lave opgave 2.16
62-67 (siderne vi skal arbejde med idag)
Oplæg - Jordens dannelse og datering.pptx
Øvelse 1 - Absolut datering.docx
Vi fortsætter med at sætte teori og forsøg sammen for opløselighedsforsøget.
I får tid til at skrive rapporten færdig og vi arbejder med en ny øvelse.
The Theory of Continental Drift
Opgave.docx
Oplæg - Geologi (Wegener og pladetektonik).pptx
Den dynamiske jord.pdf
Forsøg med fedt.docx
Pladetektonik: Vores urolige Jord
Opgave 2.docx
67-70 (til vulkanisme)
Højdeprofiler ved pladegrænser google earth.docx
57-61
Læs s 48-53
Afsnit
Vi skal gøre forsøget med fedt i chips færdig og så mangler jeg lidt feedback-samtaler:-)
læs s 53-60 Vi skal se på hjerter
Massefyldeforsøg.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Læs s 61-69 Osmoseforsøg
Lav efterbehandling til fedtfordøjelses-forsøget færdig derhjemme.
Vi skal starte bakterieforsøg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 69,67
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sundhed og levevilkår - Biologi
I biologi har vi arbejdet med:
Prokaryote celler og deres levevis og vækst.
Mikroskopiering af celler
Osmose
Virus og deres levevis
Antibiotika og multiresistens og konsekvenser heraf
Eukaryote celler, opbygning og deres udvikling. Flercellet liv
Cellemembran opbygning, organeller, funktion, transport.
Fotosyntese, respiration og gæring.
Mad. Opbygning af proteiner, kulhydrat og fedtstof.
Enzymer aktivitet og funktion.
Fordøjelsessystem. Opbygning og funktion.
Hormoner og blodsukkerregulering.
Den arbejdende krop. Iltoptag og energi.
Lungens opbygning og funktion. Blod og blodtryk.
Hjerte og blodkredsløb. KRAM
Aerob og anaerob energiproduktion. Iltgæld.
Effekter af træning. Kondition. Højdetræning, doping
Materiale.
LIV Grundbog i biologi
s. 48-69
s. 70-89
s. 90-115
s. 116-136
Øvelser.
Mikroskopiering af celler
Bakterievækst
Osmose i kartofler
Den gyldne måge
Dissektion af svinehjerte
Fedtfordøjelsesforsøg
Indhold
Kernestof:
DON'T PANIC — Hans Rosling showing the facts about population
S og L 2 - figurer til video med Rosling.docx
Før i ser videon med Hans Rosling, skal i i jeres gruppe diskutere hvad i tror der sker med menneskets populations udvikling er på jorden (altså, blive vi bare flere og flere og flere?) og hvad tror i årsdagen kunne være?
S og L 3 teori.docx
S og L 3 opgave til teori.docx
Læs s 72-78 i biologibogen LIV. Jeg har lagt en kort tekst i vores biologimappe under dokumenter, eukaryote celler
S og L 4 modulplan.docx
43-47 i jeres bog.
Læs afsnittet om stoffers kemiske egenskaber derhjemme s. 19-20. Tag noter undervejs. Husk først at tjekke figurerne og så læs teksten. Når I har læst teksten, så skriver i de vigtigste fagord og sætninger ned fra teksten. Vi samler op i fællesskab v
Afstem fotosyntesen: CO2+H2O→C6H12O6 + O2
Læs s 78-83
Galapagos.dk
verdens klimadata
Oplæg - Forudsætninger for maden.pptx
105-113 (til global opvarmning)
Læs 116-123. Mine noter til lektien ligger under dokumenter
Læs s 124-130. Husk at min gennemskrivning ligger under dokumenter.
Arbejde med pp.docx
24-28 og 30-31 (til forbrugsmøsntre og pres på naturgrundlaget)
Læs s 131-136
Læs s. 26-27 om atomets opbygning.
Atomer og periodesystemet.docx
Vi starter med at samle op på opgave 1.17 og så læser vi videre.
Vi skal lave kostøvelsen Den gyldne måge færdig og gennemgå lektien s 131-136 fra sidst
opgave.docx
Skabelon - Hvad spiser landene.xlsx
Hjemmesiden i skal bruge til opgaven
31-39 (til den grønne revolution)
Øvelse ørkendannelse.docx
Google Earth
How are Deserts formed | 4 Types of Deserts
Where are deserts formed and why? - The Hadley cell, rain shadows and continental interiors
39-43
Google timelapse
Læs s 136-139
S og L 9 Øvelse.docx
Læs s. 35-37 i I gang med kemi og prøv at tegne nogle af atommodellerne fra dokumentet.
Vi skal måle blodsukker. Det er vigtigt at fem elever møder fastende. I må gerne drikke vand uden sukker
Læs s 90-95
96-102 (til vejrudsigter)
Kyst og fastlandsklima.docx
Gruppe 1.p 2024.docx
Læs s 101-106
Læs s. 49-52 øverst om elektronparbindinger, modeller af molekyler og deres elektronparbindinger færdig til modulet.
90-94
I skal til i dag læse s. 52-55. Læs s. 52-54 øverst sådan lidt let skimme-agtig og læs s. 54-55 mere grundigt og se på figur 65 for at se om I har forstået navngivningsreglerne. Vi gennemgår figur 65 som det første i modulet.
Læs s 106-110
Vi læser om polaritet og elektronegativitet i grupper eller individuelt. I får et arbejdsark at arbejde efter.
Arbejdsark Polaritet og elektronegativitet.docx
Læs s 110-115
Læs s. 64-67 om molekylers polaritet og lave opgave 2.16
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opløselighed af forskellige stoffer
13-09-2024
Den Gyldne Måge
30-09-2024
Blodsukkerrapport
07-10-2024
Kyst og kontinental klima
21-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39,67
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Energi og klima - Biologi
Vi har arbejdet med.
Definition af forskellige økosystemer samt relevante fagbegreber.
Primærproduktion, begrænsende faktorer, fotosyntese/respiration.
Fødekæder og energistrømme i økosystemet.
NPP=BPP-R
Populationsdynamik. Konkurrence, symbiose, succession, tilpasning.
Materiale.
s. 234-259
Øvelser.
Fotosynteseforsøg
Algevækst
Indhold
Kernestof:
62-67 (siderne vi skal arbejde med idag)
Oplæg - Jordens dannelse og datering.pptx
Øvelse 1 - Absolut datering.docx
Vi fortsætter med at sætte teori og forsøg sammen for opløselighedsforsøget.
I får tid til at skrive rapporten færdig og vi arbejder med en ny øvelse.
The Theory of Continental Drift
Opgave.docx
Oplæg - Geologi (Wegener og pladetektonik).pptx
Den dynamiske jord.pdf
Forsøg med fedt.docx
Pladetektonik: Vores urolige Jord
Opgave 2.docx
67-70 (til vulkanisme)
Højdeprofiler ved pladegrænser google earth.docx
57-61
Læs s 48-53
Afsnit
Vi skal gøre forsøget med fedt i chips færdig og så mangler jeg lidt feedback-samtaler:-)
læs s 53-60 Vi skal se på hjerter
Massefyldeforsøg.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Læs s 61-69 Osmoseforsøg
Lav efterbehandling til fedtfordøjelses-forsøget færdig derhjemme.
Vi skal starte bakterieforsøg
Oplæg - Vulkan, vulkantyper og bjergkædedannelse.pptx
70-74
Viskositetsforsøg.docx
Noter til organiske forbindelser og stofmængdeberegninger.docx
Vi starter med at se på opgave 3.1 og 3.2 om strukturisomere i fællesskab. Dernæst læser vi videre om alkaner.
lÆS S 30-37
Vi skal gennemgå spørgsmål 30-37 og lave bakterierapport
Oplæg - Geologi (Jordskælv).pptx
75-79
Læs s 37-40
Råstoffer – samfundets byggesten
Spørgsmål til tekst.docx
170-171 (ressourcer og reserver)24 cirkulær økonomi
Teori - geologiske ressourcer.docx
Opgave produkter fra din hverdag.docx
Kapitel 3.docx
læs s 41-47
Tekst til opgaver.docx
Opgave til teskt og figurer.docx
Læs s 140-148
Lav opgave 3.7 på s. 97 i bogen færdig som lektie. Vi gennemgår øvelsen og fortsætter med at snakke om organiske forbindelsers egenskaber.
Læs s 148-153
182-184 (til olie og gas dannelse)
Biologi i udvikling - Carbons kredsløb - 28 -32.pdf
184-189
Vi snakker navngivning og I læser om fysiske og kemiske egenskaber for organiske forbindelser
Oplæg - Klimaændringer.pptx
CO2 er en drivhusgas - Forsøg med drivhuseffekten
87-89 (til temperatur), 113-117
Regne genetikopgaver
Vi gennemgår s. 101-109, dvs. spørgsmål 19-27 i starten af modulet. Dernæst læser vi videre.
Vi skal lave genetikopgaver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 49
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Energi og klima
I forløbet Energi og Klima kommer klassen rundt om hvordan jorden er opbygget og hvilke geologiske processer der til stadighed omdanner landskabet.
Derudover arbejdes der med ressourser og bæredygtighed og hvilke konsekvenser vores forbrug af fossile brændsler har på klimaet. Til sidst udforsker klassen andre alternative energi kilder.
Bog: Naturgeografi c fra systime
Følgende sider er læst:
54-57, 62-67, 67-70, 57-61, 70-74, 75-79, 170-171, 24, 28-32, 182-184, 184-189, 87-89, 173-182
Teori fra andre kilder:
Den dynamiske jord (pdf)
CFU - Kloddens kræfter - vulkaner
https://www.youtube.com/watch?v=_5q8hzF9VVE
(film om Alfred Wegener)
https://www.youtube.com/watch?v=Tc_kNwAx7Bg
(film om råstoffer)
Forsøg: Massefyldeforsøg, Vulkanismeforsøg, Albedoeffekten
Opgaver: Triangulering af jordskælv, tegne det geologiske kredsløb, sammenligne 2 produkter fra et bæredygtighedsperpspektiv. Laves tegneserie om kulstofskredsløb og oliedannelse. Research og fremlæggelse om alternativ energikilde
Indhold
Kernestof:
62-67 (siderne vi skal arbejde med idag)
Oplæg - Jordens dannelse og datering.pptx
Øvelse 1 - Absolut datering.docx
Vi fortsætter med at sætte teori og forsøg sammen for opløselighedsforsøget.
I får tid til at skrive rapporten færdig og vi arbejder med en ny øvelse.
The Theory of Continental Drift
Opgave.docx
Oplæg - Geologi (Wegener og pladetektonik).pptx
Den dynamiske jord.pdf
Forsøg med fedt.docx
Pladetektonik: Vores urolige Jord
Opgave 2.docx
67-70 (til vulkanisme)
Højdeprofiler ved pladegrænser google earth.docx
57-61
Læs s 48-53
Afsnit
Vi skal gøre forsøget med fedt i chips færdig og så mangler jeg lidt feedback-samtaler:-)
læs s 53-60 Vi skal se på hjerter
Massefyldeforsøg.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Læs s 61-69 Osmoseforsøg
Lav efterbehandling til fedtfordøjelses-forsøget færdig derhjemme.
Vi skal starte bakterieforsøg
Oplæg - Vulkan, vulkantyper og bjergkædedannelse.pptx
70-74
Viskositetsforsøg.docx
Noter til organiske forbindelser og stofmængdeberegninger.docx
Vi starter med at se på opgave 3.1 og 3.2 om strukturisomere i fællesskab. Dernæst læser vi videre om alkaner.
lÆS S 30-37
Vi skal gennemgå spørgsmål 30-37 og lave bakterierapport
Oplæg - Geologi (Jordskælv).pptx
75-79
Læs s 37-40
Råstoffer – samfundets byggesten
Spørgsmål til tekst.docx
170-171 (ressourcer og reserver)24 cirkulær økonomi
Teori - geologiske ressourcer.docx
Opgave produkter fra din hverdag.docx
Kapitel 3.docx
læs s 41-47
Tekst til opgaver.docx
Opgave til teskt og figurer.docx
Læs s 140-148
Lav opgave 3.7 på s. 97 i bogen færdig som lektie. Vi gennemgår øvelsen og fortsætter med at snakke om organiske forbindelsers egenskaber.
Læs s 148-153
182-184 (til olie og gas dannelse)
Biologi i udvikling - Carbons kredsløb - 28 -32.pdf
184-189
Vi snakker navngivning og I læser om fysiske og kemiske egenskaber for organiske forbindelser
Oplæg - Klimaændringer.pptx
CO2 er en drivhusgas - Forsøg med drivhuseffekten
87-89 (til temperatur), 113-117
Regne genetikopgaver
Vi gennemgår s. 101-109, dvs. spørgsmål 19-27 i starten af modulet. Dernæst læser vi videre.
Vi skal lave genetikopgaver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Energi og klima - kemi
Kemi:
Bog: I gang med kemi (Lone Als Egebo) s. 87-112, 118-128
I energi og klima har eleverne fået en introduktion til de organiske stofklasser: alkaner, alkener, alkoholer. Der er set specielt på navngivning og opbygning af alkanerne. Kemiske mængdeberegninger introduceres med størrelserne, masse, stofmængde og molarmasse. De to emner kombineres i et forløb om bioethanol med alkoholgæring som den eksperimentelle del.
Eksperimentelt arbejde:
Forbrænding af heptan og hex-1-en
Termisk sønderdeling af natriumhydrogencarbonat
Alkoholgæring
Indhold
Kernestof:
Oplæg - Vulkan, vulkantyper og bjergkædedannelse.pptx
70-74
Viskositetsforsøg.docx
Noter til organiske forbindelser og stofmængdeberegninger.docx
Vi starter med at se på opgave 3.1 og 3.2 om strukturisomere i fællesskab. Dernæst læser vi videre om alkaner.
lÆS S 30-37
Vi skal gennemgå spørgsmål 30-37 og lave bakterierapport
Oplæg - Geologi (Jordskælv).pptx
75-79
Læs s 37-40
Råstoffer – samfundets byggesten
Spørgsmål til tekst.docx
170-171 (ressourcer og reserver)24 cirkulær økonomi
Teori - geologiske ressourcer.docx
Opgave produkter fra din hverdag.docx
Kapitel 3.docx
læs s 41-47
Tekst til opgaver.docx
Opgave til teskt og figurer.docx
Læs s 140-148
Lav opgave 3.7 på s. 97 i bogen færdig som lektie. Vi gennemgår øvelsen og fortsætter med at snakke om organiske forbindelsers egenskaber.
Læs s 148-153
182-184 (til olie og gas dannelse)
Biologi i udvikling - Carbons kredsløb - 28 -32.pdf
184-189
Vi snakker navngivning og I læser om fysiske og kemiske egenskaber for organiske forbindelser
Oplæg - Klimaændringer.pptx
CO2 er en drivhusgas - Forsøg med drivhuseffekten
87-89 (til temperatur), 113-117
Regne genetikopgaver
Vi gennemgår s. 101-109, dvs. spørgsmål 19-27 i starten af modulet. Dernæst læser vi videre.
Vi skal lave genetikopgaver
Vi arbejder med biobrændsler
87-89 (til temperatur)
Forsøg Albedo.docx
Vi arbejder med fossile brændsler i en temaopgave
Øvelse - Fremlæggelse Alternativ energi.docx
173-182 /jeg regner ikke i har læst dette
Læs s 154-160
Vi skal i gang med mængdeberegninger. Det skal vi bruge når vi skal lave alkohol.
Læs s 160-165
Alkoholgæring.pdf
Læs s 234-240
Vandets kredsløb opgave.docx
119-124
ØKOLOGI læs s 234-240
Vi laver beregninger til forsøget med alkoholgæring.
Læs s 240-246
Vanddamp i klasselokalet.docx
I skal lave journal over forsøget med alkoholgæring. Vi starter i fællesskab.
Vi færdiggører journalen om alkoholgæring
S247-255
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 45
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Vand og vandressourcer
Forløbet omhandler vand som ressource i Danmark og hvilke problemer der er i forhold til vandindvinding i Danmark
Vi kommer omkring vandetskredsløb, vandbalanceligningen, istidslandskabet porøsitet, permeabilitet, forureningstyper og vandkvalitet.
Forsøg vi har lavet:
Porøsitet
Permeabilitet
Jordtype
Vandkvalitet
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med biobrændsler
87-89 (til temperatur)
Forsøg Albedo.docx
Vi arbejder med fossile brændsler i en temaopgave
Øvelse - Fremlæggelse Alternativ energi.docx
173-182 /jeg regner ikke i har læst dette
Læs s 154-160
Vi skal i gang med mængdeberegninger. Det skal vi bruge når vi skal lave alkohol.
Læs s 160-165
Alkoholgæring.pdf
Læs s 234-240
Vandets kredsløb opgave.docx
119-124
ØKOLOGI læs s 234-240
Vi laver beregninger til forsøget med alkoholgæring.
Læs s 240-246
Vanddamp i klasselokalet.docx
I skal lave journal over forsøget med alkoholgæring. Vi starter i fællesskab.
Vi færdiggører journalen om alkoholgæring
S247-255
Vi afrunder Energi og klima i dag
Vi fortsætter med et nyt emne: Vand og vand-ressourcer. I får et læseark og vi arbejder med saltes opbygning og navngivning
Kapitel 4 ionforbindelser og koncentration.docx
Opg - Vandbalance og nedbørsforhold.docx
Opgave vandbalanceligning.docx
124-135
I skal tage ca 300 gram jord med hjemmefra. Den skal tages ca 15 cm under overflade niveau
Afsnit
132-135
Permeabilitets opgave NF.docx
Porøsitet opgave NF.docx
Porøsitet vs permeabilitet.docx
Læs s 253-259
Vi fortsætter med at blive klogere på ionforbindelser
Teori - Jordbund og grundvandsdannelse.docx
MM skema for jordsigter.docx
Øvelse - Jordbundsanalyse.docx
Hvad er min jordtype (kort).docx
Hvad er min jordtype.pptx
Læs s 260-267
Læs s 268-273
Vi starter op med koncentrationer.
Øvelse Er jorden forurenet.docx
Er der Pfas på min adresse.docx
Hvad truer mit drikkevand NF.pptx
Teori - Grundvand og forurening.docx
Istidslandskabet ekspertgrupper.docx
137-144
Læs s 274-281
Vi fortsætter med fældningsreaktioner
Er mit vand forurenet.docx
Øvelse Borerapport drikkevand.docx
I skal have en halv liter vand med hjemme fra jeres egen vandhane
Under mappen økologi ligger der en PDF som hedder Vandløb. Her skal ud læse s 237-245
Vi laver forsøg med syrer og baser og måler pH
Læs resten af lektien om vandløb s 245-250
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Genetik og evolution
Genetik og evolution
Proteiner og enzymer. DNA`s struktur. Proteinsyntesen.
Det første liv.
Kønnet og ukønnet formering. Gener og nedarvningsforhold.
Mitose og meiose.
Mutationer.
Gelelektroforese og GMO
Materialer
s. 8-27
s. 28-47
s. 142-166
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med biobrændsler
87-89 (til temperatur)
Forsøg Albedo.docx
Vi arbejder med fossile brændsler i en temaopgave
Øvelse - Fremlæggelse Alternativ energi.docx
173-182 /jeg regner ikke i har læst dette
Læs s 154-160
Vi skal i gang med mængdeberegninger. Det skal vi bruge når vi skal lave alkohol.
Læs s 160-165
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Vand og vandressourcer - Biologi
Definition af stofkredsløb.
Vandets kredsløb, C-kredsløb og N-kredsløb.
N-fiksering og kunstgødning.
Rensningsanlæg.
Marin økologi. Springlag, algevækst, eutrofiering, iltsvind, bundvegetation.
Historiske ændringer i C-kredsløbet.
Materiale.
s. 260-281
Forsøg.
Fotosynteseforsøg
Indhold
Kernestof:
Alkoholgæring.pdf
Læs s 234-240
Vandets kredsløb opgave.docx
119-124
ØKOLOGI læs s 234-240
Vi laver beregninger til forsøget med alkoholgæring.
Læs s 240-246
Vanddamp i klasselokalet.docx
I skal lave journal over forsøget med alkoholgæring. Vi starter i fællesskab.
Vi færdiggører journalen om alkoholgæring
S247-255
Vi afrunder Energi og klima i dag
Vi fortsætter med et nyt emne: Vand og vand-ressourcer. I får et læseark og vi arbejder med saltes opbygning og navngivning
Kapitel 4 ionforbindelser og koncentration.docx
Opg - Vandbalance og nedbørsforhold.docx
Opgave vandbalanceligning.docx
124-135
I skal tage ca 300 gram jord med hjemmefra. Den skal tages ca 15 cm under overflade niveau
Afsnit
132-135
Permeabilitets opgave NF.docx
Porøsitet opgave NF.docx
Porøsitet vs permeabilitet.docx
Læs s 253-259
Vi fortsætter med at blive klogere på ionforbindelser
Teori - Jordbund og grundvandsdannelse.docx
MM skema for jordsigter.docx
Øvelse - Jordbundsanalyse.docx
Hvad er min jordtype (kort).docx
Hvad er min jordtype.pptx
Læs s 260-267
Læs s 268-273
Vi starter op med koncentrationer.
Øvelse Er jorden forurenet.docx
Er der Pfas på min adresse.docx
Hvad truer mit drikkevand NF.pptx
Teori - Grundvand og forurening.docx
Istidslandskabet ekspertgrupper.docx
137-144
Læs s 274-281
Vi fortsætter med fældningsreaktioner
Er mit vand forurenet.docx
Øvelse Borerapport drikkevand.docx
I skal have en halv liter vand med hjemme fra jeres egen vandhane
Under mappen økologi ligger der en PDF som hedder Vandløb. Her skal ud læse s 237-245
Vi laver forsøg med syrer og baser og måler pH
Læs resten af lektien om vandløb s 245-250
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Vand og vandressourcer - kemi
Kemi:
Bog: I gang med kemi (Lone Als Egebo) s. 135-142, 146-156, 166-175
I vand og vandressourcer er fokus på ioner og ionforbindelser. Der ses på hvilke ladninger atomioner kan forudsiges at få ud fra ædelgasreglen. Navngivning af atomioner og sammensatte ioner gennemgås. Formelenheden for en ionforbindelse og navngivning af disse er behandlet. Der ses på hvordan ionforbindelser kan opløses i vand med en lille animation. Formel og aktuel koncentration indføres. Der udføres en titrering på fjordvand for at få anvendt de relevante begreber.
Eksperimentelt arbejde:
Fældningsreaktioner
Demo: Bestemmelse af [Cl^-] i fjordvand
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med et nyt emne: Vand og vand-ressourcer. I får et læseark og vi arbejder med saltes opbygning og navngivning
Kapitel 4 ionforbindelser og koncentration.docx
Opg - Vandbalance og nedbørsforhold.docx
Opgave vandbalanceligning.docx
124-135
I skal tage ca 300 gram jord med hjemmefra. Den skal tages ca 15 cm under overflade niveau
Afsnit
132-135
Permeabilitets opgave NF.docx
Porøsitet opgave NF.docx
Porøsitet vs permeabilitet.docx
Læs s 253-259
Vi fortsætter med at blive klogere på ionforbindelser
Teori - Jordbund og grundvandsdannelse.docx
MM skema for jordsigter.docx
Øvelse - Jordbundsanalyse.docx
Hvad er min jordtype (kort).docx
Hvad er min jordtype.pptx
Læs s 260-267
Læs s 268-273
Vi starter op med koncentrationer.
Øvelse Er jorden forurenet.docx
Er der Pfas på min adresse.docx
Hvad truer mit drikkevand NF.pptx
Teori - Grundvand og forurening.docx
Istidslandskabet ekspertgrupper.docx
137-144
Læs s 274-281
Vi fortsætter med fældningsreaktioner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Syre-basekemi
Kemi:
Bog: I gang med kemi (Lone Als Egebo) s. 191-194. 198-210
Definition af en syre og en base vises og der ses på en syre og en bases reaktion med vand. Vands autohydronolyse og vands ionprodukt gennemgås før pH defineres og sammenhængen mellem pH og sure og basiske opløsninger behandles. pH-målinger: syre-base-indikator, universalindikator og pH-elektrode introduceres. Anvendelsen af en syre-baseindikator i en titrering demonstreres og de tilhørende mængdeberegninger udføres.
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg med pH-måling
Demo: Kolorimetrisk titrering af eddike
Indhold
Kernestof:
Vi laver forsøg med syrer og baser og måler pH
Syre-basekemi - afslutning
Eksamensforberedelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65085840711", "T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65085840711", "H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65085840711" }