Thisted Gymnasium STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Thisted Gymnasium STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 nf/q - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Anne Juhl Lauridsen, Johan Kolstrup, Rasmus Højer Jensen
Hold
2024 nf/q (
1q nf bi
,
1q nf biø
,
1q nf ge
,
1q nf ke
,
1q nf keø
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sundhed og Levevilkår
Titel 2
Sundhed og levevilkår - kemi
Titel 3
Sundhed og levevilkår - Biologi
Titel 4
Energi og klima
Titel 5
Energi og klima - kemi
Titel 6
Genetik og evolution - Biologi
Titel 7
Tværfagligt projekt og særfaglig opsamling - Bio
Titel 8
Vand og vandressourcer
Titel 9
Vand og vandressourcer - kemi
Titel 10
Energi og klima - Biologi
Titel 11
Syre-basekemi
Titel 12
Vand og vandressourcer - Biologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sundhed og Levevilkår
Geografi
Forløb:
Sundhed og levevilkår
Bog: Naturgeografi c fra Praxis naturgeografigrundbogen c fra systime blev brugt førhen
Eleverne skal i dette modul lære om sundhed og levevilkår. Hver gruppe har valgt et land ud fra et tildelt kontinent som de i hele forløbet skal arbejde med.
De kommer i forløbet til at arbejde med kort, generering af kort, udarbejdelse af statistik fra deres lande og udføre forsøg der skal illustrere nogle få principper fra klimatologi
Gennem forløbet kommer de derfor bl.a. til at arbejde med:
• befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden
• produktion, teknologi og bæredygtighed
• vejrforhold, klima og klimaændringer
Opgaver/Forsøg
Befolkningsfordeling
Hydrotermfigurer fra forskellige lande
Fødevareforbrug og produktion i forskellige lande
Kyst og fastlands forsøg med sand
Lille forsøg om kondensation af vand
Indhold
Kernestof:
1q grupper 1 dag 2024.docx
Velkommen til livet
Figurer til LIV
Velkommen til kemi-undervisningen.
Modul 1 Inddeling af stoffer og stoffers fysiske egenskaber.docx
Velkommen til den første lektie i biologi. Grundbogen ”Liv” s. 48-53. Der er rigtig mange nye ord, men fortvivl ej. Vi gennemgår de vigtigste i klassen. Prøv især at forstå figurerne med særlig vægt på fig. 3.3, som viser et generaliseret billede af
kap3 figurer.pdf
LIV Prokaryote celler s. 48-52..docx
Vi arbejder videre med at tage noter til s. 9-16 og fortsætter med at snakke kemisk formelsprog og afstemning af reaktionsskemaer. Husk nu at tage bogen: i gang med kemi med til modulet!!!! Og medbring gerne en notesbog til jeres fremtidige noter.
Gapminder
Oplæg om de slide i skal lave idag.pptx
Geo S og L 1 Udvælgelse af land.docx
Grupper 1q SogL 2024.docx
Jeres land
LIV prokaryote celler s 54-60.docx
Afsnit
DON'T PANIC — Hans Rosling showing the facts about population
S og L 2 - figurer til video med Rosling.docx
Husk bogen. Vi starter med nogle demoforsøg for at fortsætte med at snakke om kemiske formler og reaktionsskemaet
Vi fortsætter med at se på reaktionsskemaer. Først i fællesskab så i grupperne igen.
Structure of the Cell Membrane
Diffusion og Osmose
LIV Prokaryote celler s 54-60 Spørgsmål.docx
Læs s. 18-20 om stoffers kemiske egenskaber i bogen: I gang med kemi. Tag noter. Jeg kommer rundt og kontrollerer, at det er gjort.
S og L 3 opgave til teori.docx
S og L 3 teori.docx
LIV Prokaryote celler s 61-69 Spørgsmål.docx
LIV Prokaryote celler s 61-69.docx
Galapagos.dk
data til jeres hydrotermfigurer
105-113 (til global opvarmining)
Oplæg - Forudsætninger for maden.pptx
I skal læse s. 21-22 og tage noter ved at besvare spørgsmålene:
Forsøg nr 1 Bakterievækst.odt
Emulgatorer og emulsioner.docx
Arbejde med pp.docx
24-28 og 30-31 (til forbrugsmønstre og pres på naturgrundlaget)
opgave.docx
Skabelon - Hvad spiser landene.xlsx
Hjemmesiden i skal bruge til opgaven
31-39 (til den grønne revolution)
Atomer og periodesystemet.docx
Øvelse ørkendannelse.docx
Google Earth
Where are deserts formed and why? - The Hadley cell, rain shadows and continental interiors
How are Deserts formed | 4 Types of Deserts
Google timelapse
39-43
Læs til og med side 31 til overskriften grundstoffer i I gang med kemi og så samler vi op i fælleskab ved at beregne opgave 1.17
Termliste til Kapitel 3 LIVET SOM BAKTERIE, Den prokaryote celle og antibiotika, s. 48-69 i Grundbogen LIV.odt
Vi tegner atommodeller og snakker om dannelsen af molekyler og atomernes måde at binde sig sammen i molekyler.
LIV Prokaryote celler s 61-69 Spørgsmål.docx NF-materiale, 1q skoleåret 2024-25
RIGTIGE LINK
S og L 9 Øvelse.docx
CIA world factbook
fao.org
Globalis
Eukaryote celle s 74-77 Spørgsmål.docx
Eukaryote celle s 77-83 Spørgsmål.docx
96-102 (til vejrudsigter)
Kyst og fastlandsklima.docx
Grupper 1.q 2024.docx
Osmoseforsøg med kartoffel v2.docx
90-94
Læs s. 49-52 øverst om elektronparbindinger, modeller af molekyler og deres elektronparbindinger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38,67
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sundhed og levevilkår - kemi
Kemi:
Bog: I gang med kemi (Lone Als Egebo) s. 9-38, 62-76
I kemi har eleverne læst om atomets opbygning og betydningen af placering i periodesystemet. Dernæst er emnet molekyler taget op med en snak om elektronparbinding, elektronprikformel, polære og upolære bindinger, polære og upolære molekyler, opløselighedsregler og en snak om emulgatorer.
Eksperimentelt arbejde:
Opløselighed af forskellige stoffer
Fedt i chips
Forsøg om fedtfordøjelse med fløde, lipase og galdesalte
Indhold
Kernestof:
Velkommen til livet
Figurer til LIV
Velkommen til kemi-undervisningen.
Modul 1 Inddeling af stoffer og stoffers fysiske egenskaber.docx
Velkommen til den første lektie i biologi. Grundbogen ”Liv” s. 48-53. Der er rigtig mange nye ord, men fortvivl ej. Vi gennemgår de vigtigste i klassen. Prøv især at forstå figurerne med særlig vægt på fig. 3.3, som viser et generaliseret billede af
kap3 figurer.pdf
LIV Prokaryote celler s. 48-52..docx
Vi arbejder videre med at tage noter til s. 9-16 og fortsætter med at snakke kemisk formelsprog og afstemning af reaktionsskemaer. Husk nu at tage bogen: i gang med kemi med til modulet!!!! Og medbring gerne en notesbog til jeres fremtidige noter.
Gapminder
Oplæg om de slide i skal lave idag.pptx
Geo S og L 1 Udvælgelse af land.docx
Grupper 1q SogL 2024.docx
Jeres land
LIV prokaryote celler s 54-60.docx
Afsnit
DON'T PANIC — Hans Rosling showing the facts about population
S og L 2 - figurer til video med Rosling.docx
Husk bogen. Vi starter med nogle demoforsøg for at fortsætte med at snakke om kemiske formler og reaktionsskemaet
Vi fortsætter med at se på reaktionsskemaer. Først i fællesskab så i grupperne igen.
Structure of the Cell Membrane
Diffusion og Osmose
LIV Prokaryote celler s 54-60 Spørgsmål.docx
Læs s. 18-20 om stoffers kemiske egenskaber i bogen: I gang med kemi. Tag noter. Jeg kommer rundt og kontrollerer, at det er gjort.
S og L 3 opgave til teori.docx
S og L 3 teori.docx
LIV Prokaryote celler s 61-69 Spørgsmål.docx
LIV Prokaryote celler s 61-69.docx
Galapagos.dk
data til jeres hydrotermfigurer
105-113 (til global opvarmining)
Oplæg - Forudsætninger for maden.pptx
I skal læse s. 21-22 og tage noter ved at besvare spørgsmålene:
Forsøg nr 1 Bakterievækst.odt
Emulgatorer og emulsioner.docx
Arbejde med pp.docx
24-28 og 30-31 (til forbrugsmønstre og pres på naturgrundlaget)
opgave.docx
Skabelon - Hvad spiser landene.xlsx
Hjemmesiden i skal bruge til opgaven
31-39 (til den grønne revolution)
Atomer og periodesystemet.docx
Øvelse ørkendannelse.docx
Google Earth
Where are deserts formed and why? - The Hadley cell, rain shadows and continental interiors
How are Deserts formed | 4 Types of Deserts
Google timelapse
39-43
Læs til og med side 31 til overskriften grundstoffer i I gang med kemi og så samler vi op i fælleskab ved at beregne opgave 1.17
Termliste til Kapitel 3 LIVET SOM BAKTERIE, Den prokaryote celle og antibiotika, s. 48-69 i Grundbogen LIV.odt
Vi tegner atommodeller og snakker om dannelsen af molekyler og atomernes måde at binde sig sammen i molekyler.
LIV Prokaryote celler s 61-69 Spørgsmål.docx NF-materiale, 1q skoleåret 2024-25
RIGTIGE LINK
S og L 9 Øvelse.docx
CIA world factbook
fao.org
Globalis
Diffusion
Inside the Cell Membrane
Termliste til Kapitel 4 EN FÆLLES GRUNDPLAN, Den eukaryote celle og flercellet liv, s. 70-87 i Grundbogen LIV.odt
Eukaryote celle s 70-74 Spørgsmål.docx
Eukaryote celle s 74-77 Spørgsmål.docx
Eukaryote celle s 77-83 Spørgsmål.docx
96-102 (til vejrudsigter)
Kyst og fastlandsklima.docx
Grupper 1.q 2024.docx
Osmoseforsøg med kartoffel v2.docx
90-94
Læs s. 49-52 øverst om elektronparbindinger, modeller af molekyler og deres elektronparbindinger.
Vi arbejder med nedenstående arbejdsark om især navngivning og rumlig struktur af molekyler.
Vi skal arbejde med side 62-67 idag
Øvelse 1 - Absolut datering.docx
Oplæg - Jordens dannelse og datering.pptx
HUSK JERES BOG; HVIS I IKKE HAR DEN ENDNU SÅ SKAL DU HENTE DEN PÅ BIBLIOTEKET
The Theory of Continental Drift
Opgave.docx
Oplæg - Geologi (Wegener og pladetektonik).pptx
Den dynamiske jord.pdf
I skal lave arbejdsarket nedenunder som lektie til og med næstsidste opgave med opgave 2.4 og 2.5.
Arbejdsark navngivning af molekyler.docx
Arbejdsark Polaritet og elektronegativitet.docx
Lav spørgsmål 1 og også gerne 2 på nedenstående arbejdsark som lektie.
Højdeprofiler ved pladegrænser google earth.docx
Opgave 2.docx
67-70 (til vulkanisme)
Vi fortsætter med at tale om opløselighed af molekyler og vender tilbage til øvelsen med stoffer, der blev opløst i henholdsvis vand og rensebenzin.
Læs øvelsesvejledningen vedhæftet dette modul grundigt
Massefyldeforsøg.docx
Forsøg med fedt.docx
1q grupper massefylde.docx
kap5 figurer.pdf
Sharepoint
57-61
Oplæg - Det geologiske kredsløb - modificeret.pptx
Oplæg - Vulkan, vulkantyper og bjergkædedannelse.pptx
70-74
Husk ørebøffer, så i kan se film på jeres egen computer
mitCFU.dk
Vi samler op på forsøgene og gør klar til næste forsøg:-)
LIV Ilt, blodkredsløb og kondition s 104-110 Spørgsmål.pdf
Grundbogen ”Liv” s. 90-115, læs til opsamling på kapitlet.
Vi samler op på forsøget i tirsdags og får styr på begreberne.
Grundbogen ”Liv” s. 116-123
I får lidt tid i grupperne til at finpudse Fedt i chips-journalen. Læs som lektie s. 56-61. I skal selvfølgelig ikke lave de tilhørende opgaver. Besvar i stedet følgende spørgsmål:
Noter til organiske forbindelser og stofmængdeberegninger.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 65,67
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sundhed og levevilkår - Biologi
I biologi har vi arbejdet med:
Prokaryote celler og deres levevis og vækst.
Mikroskopiering af celler
Osmose
Virus og deres levevis
Antibiotika og multiresistens og konsekvenser heraf
Eukaryote celler, opbygning og deres udvikling. Flercellet liv
Cellemembran opbygning, organeller, funktion, transport.
Fotosyntese, respiration og gæring.
Mad. Opbygning af proteiner, kulhydrat og fedtstof.
Enzymer aktivitet og funktion.
Fordøjelsessystem. Opbygning og funktion.
Hormoner og blodsukkerregulering.
Den arbejdende krop. Iltoptag og energi.
Lungens opbygning og funktion. Blod og blodtryk.
Hjerte og blodkredsløb. KRAM
Aerob og anaerob energiproduktion. Iltgæld.
Effekter af træning. Kondition. Højdetræning, doping
Materiale.
LIV Grundbog i biologi
s. 48-69
s. 70-89
s. 90-115
s. 116-136
Øvelser.
Bakterievækst
Osmose i kartofler
Den gyldne måge
Dissektion af svinehjerte
Fedtfordøjelsesforsøg
Indhold
Kernestof:
Velkommen til livet
Figurer til LIV
Velkommen til kemi-undervisningen.
Modul 1 Inddeling af stoffer og stoffers fysiske egenskaber.docx
Velkommen til den første lektie i biologi. Grundbogen ”Liv” s. 48-53. Der er rigtig mange nye ord, men fortvivl ej. Vi gennemgår de vigtigste i klassen. Prøv især at forstå figurerne med særlig vægt på fig. 3.3, som viser et generaliseret billede af
kap3 figurer.pdf
LIV Prokaryote celler s. 48-52..docx
Vi arbejder videre med at tage noter til s. 9-16 og fortsætter med at snakke kemisk formelsprog og afstemning af reaktionsskemaer. Husk nu at tage bogen: i gang med kemi med til modulet!!!! Og medbring gerne en notesbog til jeres fremtidige noter.
Gapminder
Oplæg om de slide i skal lave idag.pptx
Geo S og L 1 Udvælgelse af land.docx
Grupper 1q SogL 2024.docx
Jeres land
LIV prokaryote celler s 54-60.docx
Afsnit
DON'T PANIC — Hans Rosling showing the facts about population
S og L 2 - figurer til video med Rosling.docx
Husk bogen. Vi starter med nogle demoforsøg for at fortsætte med at snakke om kemiske formler og reaktionsskemaet
Vi fortsætter med at se på reaktionsskemaer. Først i fællesskab så i grupperne igen.
Structure of the Cell Membrane
Diffusion og Osmose
LIV Prokaryote celler s 54-60 Spørgsmål.docx
Læs s. 18-20 om stoffers kemiske egenskaber i bogen: I gang med kemi. Tag noter. Jeg kommer rundt og kontrollerer, at det er gjort.
S og L 3 opgave til teori.docx
S og L 3 teori.docx
LIV Prokaryote celler s 61-69 Spørgsmål.docx
LIV Prokaryote celler s 61-69.docx
Galapagos.dk
data til jeres hydrotermfigurer
105-113 (til global opvarmining)
Oplæg - Forudsætninger for maden.pptx
I skal læse s. 21-22 og tage noter ved at besvare spørgsmålene:
Forsøg nr 1 Bakterievækst.odt
Emulgatorer og emulsioner.docx
Arbejde med pp.docx
24-28 og 30-31 (til forbrugsmønstre og pres på naturgrundlaget)
opgave.docx
Skabelon - Hvad spiser landene.xlsx
Hjemmesiden i skal bruge til opgaven
31-39 (til den grønne revolution)
Atomer og periodesystemet.docx
Øvelse ørkendannelse.docx
Google Earth
Where are deserts formed and why? - The Hadley cell, rain shadows and continental interiors
How are Deserts formed | 4 Types of Deserts
Google timelapse
39-43
Læs til og med side 31 til overskriften grundstoffer i I gang med kemi og så samler vi op i fælleskab ved at beregne opgave 1.17
Termliste til Kapitel 3 LIVET SOM BAKTERIE, Den prokaryote celle og antibiotika, s. 48-69 i Grundbogen LIV.odt
Vi tegner atommodeller og snakker om dannelsen af molekyler og atomernes måde at binde sig sammen i molekyler.
LIV Prokaryote celler s 61-69 Spørgsmål.docx NF-materiale, 1q skoleåret 2024-25
RIGTIGE LINK
S og L 9 Øvelse.docx
CIA world factbook
fao.org
Globalis
Diffusion
Inside the Cell Membrane
Termliste til Kapitel 4 EN FÆLLES GRUNDPLAN, Den eukaryote celle og flercellet liv, s. 70-87 i Grundbogen LIV.odt
Eukaryote celle s 70-74 Spørgsmål.docx
Eukaryote celle s 74-77 Spørgsmål.docx
Eukaryote celle s 77-83 Spørgsmål.docx
96-102 (til vejrudsigter)
Kyst og fastlandsklima.docx
Grupper 1.q 2024.docx
Osmoseforsøg med kartoffel v2.docx
90-94
Læs s. 49-52 øverst om elektronparbindinger, modeller af molekyler og deres elektronparbindinger.
Vi arbejder med nedenstående arbejdsark om især navngivning og rumlig struktur af molekyler.
Vi skal arbejde med side 62-67 idag
Øvelse 1 - Absolut datering.docx
Oplæg - Jordens dannelse og datering.pptx
HUSK JERES BOG; HVIS I IKKE HAR DEN ENDNU SÅ SKAL DU HENTE DEN PÅ BIBLIOTEKET
The Theory of Continental Drift
Opgave.docx
Oplæg - Geologi (Wegener og pladetektonik).pptx
Den dynamiske jord.pdf
I skal lave arbejdsarket nedenunder som lektie til og med næstsidste opgave med opgave 2.4 og 2.5.
Arbejdsark navngivning af molekyler.docx
Arbejdsark Polaritet og elektronegativitet.docx
Lav spørgsmål 1 og også gerne 2 på nedenstående arbejdsark som lektie.
Højdeprofiler ved pladegrænser google earth.docx
Opgave 2.docx
67-70 (til vulkanisme)
Vi fortsætter med at tale om opløselighed af molekyler og vender tilbage til øvelsen med stoffer, der blev opløst i henholdsvis vand og rensebenzin.
Læs øvelsesvejledningen vedhæftet dette modul grundigt
Massefyldeforsøg.docx
Forsøg med fedt.docx
1q grupper massefylde.docx
kap5 figurer.pdf
Sharepoint
57-61
Oplæg - Det geologiske kredsløb - modificeret.pptx
Oplæg - Vulkan, vulkantyper og bjergkædedannelse.pptx
70-74
Husk ørebøffer, så i kan se film på jeres egen computer
mitCFU.dk
Vi samler op på forsøgene og gør klar til næste forsøg:-)
LIV Ilt, blodkredsløb og kondition s 104-110 Spørgsmål.pdf
Grundbogen ”Liv” s. 90-115, læs til opsamling på kapitlet.
Vi samler op på forsøget i tirsdags og får styr på begreberne.
Grundbogen ”Liv” s. 116-123
I får lidt tid i grupperne til at finpudse Fedt i chips-journalen. Læs som lektie s. 56-61. I skal selvfølgelig ikke lave de tilhørende opgaver. Besvar i stedet følgende spørgsmål:
Noter til organiske forbindelser og stofmængdeberegninger.docx
I skal læse s. 87-94 i I gang med kemi. Sørg for at besvare notespørgsmål til og med nr. 14.
Viskositetsforsøg.docx
Se film fra sidste module.
Vi læser videre i morgen og gennemgår 3.5-3.7 på et tidspunkt inde i modulet.
Grundbogen ”Liv” s. 124 -130
Oplæg - Geologi (Jordskælv).pptx
75-79
Spørgsmål til tekst.docx
170-171 (ressourcer og reserver)24 cirkulær økonomi
Teori - geologiske ressourcer.docx
Opgave produkter fra din hverdag.docx
Råstoffer – samfundets byggesten
Grundbogen ”Liv” s. 131-135
Tekst til opgaver.docx
Opgave til teskt og figurer.docx
Øv Den Gyldne Måge.docx
Film - Kulstofskredsløbet.mp4
182-184
Biologi i udvikling - Carbons kredsløb - 28 -32.pdf
Grundbogen ”Liv” s. 8-13
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opløselighed af forskellige stoffer
13-09-2024
Forsøg #1 Bakterievækst
01-10-2024
Kyst og kontinental klima
21-10-2024
Opløselighed af forskellige stoffer 2
22-11-2024
Forsøg #2 Kartoffelforsøg
29-11-2024
Massefyldeforsøg
02-12-2024
Fedt i chips
11-12-2024
Forsøg #3 Puls og blodtryk
24-01-2025
Forsøg #4 Den Gyldne Måge
28-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 81,67
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Energi og klima
I forløbet Energi og Klima kommer klassen rundt om hvordan jorden er opbygget og hvilke geologiske processer der til stadighed omdanner landskabet.
Derudover arbejdes der med ressourser og bæredygtighed og hvilke konsekvenser vores forbrug af fossile brændsler har på klimaet. Til sidst udforsker klassen andre alternative energi kilder.
Bog: Naturgeografi c fra systime
Følgende sider er læst:
54-57, 62-67, 67-70, 57-61, 70-74, 75-79, 170-171, 24, 28-32, 182-184, 184-189, 87-89, 173-182
Teori fra andre kilder:
Den dynamiske jord (pdf)
CFU - Kloddens kræfter - vulkaner
https://www.youtube.com/watch?v=_5q8hzF9VVE
(film om Alfred Wegener)
https://www.youtube.com/watch?v=Tc_kNwAx7Bg
(film om råstoffer)
Forsøg: Massefyldeforsøg, Vulkanismeforsøg, Albedoeffekten
Opgaver: Triangulering af jordskælv, tegne det geologiske kredsløb, sammenligne 2 produkter fra et bæredygtighedsperpspektiv. Laves tegneserie om kulstofskredsløb og oliedannelse. Research og fremlæggelse om alternativ energikilde
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med nedenstående arbejdsark om især navngivning og rumlig struktur af molekyler.
Vi skal arbejde med side 62-67 idag
Øvelse 1 - Absolut datering.docx
Oplæg - Jordens dannelse og datering.pptx
HUSK JERES BOG; HVIS I IKKE HAR DEN ENDNU SÅ SKAL DU HENTE DEN PÅ BIBLIOTEKET
The Theory of Continental Drift
Opgave.docx
Oplæg - Geologi (Wegener og pladetektonik).pptx
Den dynamiske jord.pdf
I skal lave arbejdsarket nedenunder som lektie til og med næstsidste opgave med opgave 2.4 og 2.5.
Arbejdsark navngivning af molekyler.docx
Arbejdsark Polaritet og elektronegativitet.docx
Lav spørgsmål 1 og også gerne 2 på nedenstående arbejdsark som lektie.
Højdeprofiler ved pladegrænser google earth.docx
Opgave 2.docx
67-70 (til vulkanisme)
Vi fortsætter med at tale om opløselighed af molekyler og vender tilbage til øvelsen med stoffer, der blev opløst i henholdsvis vand og rensebenzin.
Læs øvelsesvejledningen vedhæftet dette modul grundigt
Massefyldeforsøg.docx
Forsøg med fedt.docx
Afsnit
1q grupper massefylde.docx
kap5 figurer.pdf
Sharepoint
57-61
Oplæg - Det geologiske kredsløb - modificeret.pptx
Oplæg - Vulkan, vulkantyper og bjergkædedannelse.pptx
70-74
Husk ørebøffer, så i kan se film på jeres egen computer
mitCFU.dk
Vi samler op på forsøgene og gør klar til næste forsøg:-)
LIV Ilt, blodkredsløb og kondition s 104-110 Spørgsmål.pdf
Grundbogen ”Liv” s. 90-115, læs til opsamling på kapitlet.
Vi samler op på forsøget i tirsdags og får styr på begreberne.
Grundbogen ”Liv” s. 116-123
I får lidt tid i grupperne til at finpudse Fedt i chips-journalen. Læs som lektie s. 56-61. I skal selvfølgelig ikke lave de tilhørende opgaver. Besvar i stedet følgende spørgsmål:
Noter til organiske forbindelser og stofmængdeberegninger.docx
I skal læse s. 87-94 i I gang med kemi. Sørg for at besvare notespørgsmål til og med nr. 14.
Viskositetsforsøg.docx
Se film fra sidste module.
Vi læser videre i morgen og gennemgår 3.5-3.7 på et tidspunkt inde i modulet.
Grundbogen ”Liv” s. 124 -130
Oplæg - Geologi (Jordskælv).pptx
75-79
Spørgsmål til tekst.docx
170-171 (ressourcer og reserver)24 cirkulær økonomi
Teori - geologiske ressourcer.docx
Opgave produkter fra din hverdag.docx
Råstoffer – samfundets byggesten
2022_Puls og blodtryk.docx
Grundbogen ”Liv” s. 131-135
Tekst til opgaver.docx
Opgave til teskt og figurer.docx
Øv Den Gyldne Måge.docx
Forsøg # 4
Film - Kulstofskredsløbet.mp4
182-184
Biologi i udvikling - Carbons kredsløb - 28 -32.pdf
Grundbogen ”Liv” s. 8-13
Modulet afholdes:-)
Oplæg - Olie.pptx
184-189
87-89 ( til temperatur), 113-117
CO2 er en drivhusgas - Forsøg med drivhuseffekten
Forsøg Albedo.docx
87-89
Grundbogen ”Liv” s. 18-25
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Energi og klima - kemi
Kemi:
Bog: I gang med kemi (Lone Als Egebo) s. 87-112, 118-128
I energi og klima har eleverne fået en introduktion til de organiske stofklasser: alkaner, alkener, alkoholer. Der er set specielt på navngivning og opbygning af alkanerne. Kemiske mængdeberegninger introduceres med størrelserne, masse, stofmængde og molarmasse. De to emner kombineres i et forløb om bioethanol med alkoholgæring som den eksperimentelle del.
Eksperimentelt arbejde:
Forbrænding af heptan og hex-1-en
Termisk sønderdeling af natriumhydrogencarbonat
Alkoholgæring
Indhold
Kernestof:
I skal læse s. 87-94 i I gang med kemi. Sørg for at besvare notespørgsmål til og med nr. 14.
Viskositetsforsøg.docx
Oplæg - Vulkan, vulkantyper og bjergkædedannelse.pptx
Se film fra sidste module.
Vi læser videre i morgen og gennemgår 3.5-3.7 på et tidspunkt inde i modulet.
Grundbogen ”Liv” s. 116-123
Grundbogen ”Liv” s. 124 -130
Oplæg - Geologi (Jordskælv).pptx
75-79
Spørgsmål til tekst.docx
170-171 (ressourcer og reserver)24 cirkulær økonomi
Teori - geologiske ressourcer.docx
Opgave produkter fra din hverdag.docx
Råstoffer – samfundets byggesten
2022_Puls og blodtryk.docx
Grundbogen ”Liv” s. 131-135
Tekst til opgaver.docx
Opgave til teskt og figurer.docx
Øv Den Gyldne Måge.docx
Forsøg # 4
Noter til organiske forbindelser og stofmængdeberegninger.docx
Film - Kulstofskredsløbet.mp4
Opgave.docx
182-184
Biologi i udvikling - Carbons kredsløb - 28 -32.pdf
Grundbogen ”Liv” s. 8-13
Modulet afholdes:-)
Oplæg - Olie.pptx
184-189
87-89 ( til temperatur), 113-117
CO2 er en drivhusgas - Forsøg med drivhuseffekten
Forsøg Albedo.docx
87-89
Grundbogen ”Liv” s. 18-25
Øvelse - Fremlæggelse Alternativ energi.docx
173-182
Vi samler op på noget navngivning og så laver vi et forsøg med organiske forbindelser.
Forbrænding af fossile brændsler
Grundbogen ”Liv” s. 13-18
119-124
Vandets kredsløb opgave.docx
Vanddamp i klasselokalet.docx
Vi skal lave alkohol og snakke om udbytte og derfor også om mængdeberegninger
Vi fortsætter med forsøgene med natron og alkoholgæring og sammenhængen til mængdeberegninger.
Opgave vandbalanceligning.docx
Opg - Vandbalance og nedbørsforhold.docx
124-132
Grundbogen ”Liv” s. 35-41
Grundbogen ”Liv” s. 30-37
Porøsitet vs permeabilitet.docx
Permeabilitets opgave NF.docx
Porøsitet opgave NF.docx
I skal huske at have ca 200 gram jord med hjemme fra jeres have. Det er meget vigtigt!
132-135
Vi finder ud af hvordan det ser ud med gæringsforsøget. Sammenligner teori med praksis.
Husk tørret jord med hjemmefra haven
Vi laver beregninger til øvelsen om alkoholgæring.
Grundbogen ”Liv” s. 142-148 (til ”Dominante og recessive alleler”)
MM skema for jordsigter.docx
Teori - Jordbund og grundvandsdannelse.docx
Øvelse - Jordbundsanalyse.docx
Grundbogen ”Liv” s. 148-153 (fra ”Dominante og recessive alleler)
Grundbogen ”Liv” s. 153-165
Vi arbejder med journalen for alkoholgæring.
Grundbogen ”Liv” Kapitel 7
Alle fremmødte i fredags i 4. modul kan vælge at blive væk i dette modul. I andre skal svede over afslutningen på gæringsforsøget...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Genetik og evolution - Biologi
Genetik og evolution
Proteiner og enzymer. DNA`s struktur. Proteinsyntesen.
Det første liv.
Kønnet og ukønnet formering. Gener og nedarvningsforhold.
Mitose og meiose.
Mutationer.
Gelelektroforese og GMO
Materialer
s. 8-27
s. 28-47
s. 142-166
Indhold
Kernestof:
Grundbogen ”Liv” s. 8-13
Oplæg - Olie.pptx
184-189
87-89 ( til temperatur), 113-117
CO2 er en drivhusgas - Forsøg med drivhuseffekten
Forsøg Albedo.docx
87-89
Øvelse - Fremlæggelse Alternativ energi.docx
173-182
Vi samler op på noget navngivning og så laver vi et forsøg med organiske forbindelser.
Forbrænding af fossile brændsler
Grundbogen ”Liv” s. 13-18
119-124
Vandets kredsløb opgave.docx
Vanddamp i klasselokalet.docx
Vi skal lave alkohol og snakke om udbytte og derfor også om mængdeberegninger
Vi fortsætter med forsøgene med natron og alkoholgæring og sammenhængen til mængdeberegninger.
Opgave vandbalanceligning.docx
Opg - Vandbalance og nedbørsforhold.docx
124-132
Grundbogen ”Liv” s. 18-25
Grundbogen ”Liv” s. 35-41
Grundbogen ”Liv” s. 30-37
Porøsitet vs permeabilitet.docx
Permeabilitets opgave NF.docx
Porøsitet opgave NF.docx
I skal huske at have ca 200 gram jord med hjemme fra jeres have. Det er meget vigtigt!
132-135
Vi finder ud af hvordan det ser ud med gæringsforsøget. Sammenligner teori med praksis.
Husk tørret jord med hjemmefra haven
Vi laver beregninger til øvelsen om alkoholgæring.
Grundbogen ”Liv” s. 142-148 (til ”Dominante og recessive alleler”)
MM skema for jordsigter.docx
Teori - Jordbund og grundvandsdannelse.docx
Øvelse - Jordbundsanalyse.docx
Grundbogen ”Liv” s. 148-153 (fra ”Dominante og recessive alleler)
Grundbogen ”Liv” s. 153-165
Grundbogen ”Liv” Kapitel 7
Alle fremmødte i fredags i 4. modul kan vælge at blive væk i dette modul. I andre skal svede over afslutningen på gæringsforsøget...
Istidslandskabet ekspertgrupper.docx
137-144
Er der Pfas på min adresse.docx
Øvelse Er jorden forurenet.docx
Teori - Grundvand og forurening.docx
Kapitel 4 ionforbindelser og koncentration.docx
Vi fortsætter med at blive klogere på ionforbindelser
Grundbogen ”Liv” s. 234-240
Grundbogen ”Liv” s. 240-247
Vi løber de sidste delopgaver i opgave 4.11 igennem og så starter vi med at snakke om koncentration.
Grundbogen ”Liv” s. 247-253
Grundbogen ”Liv” s. 253-259
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Tværfagligt projekt og særfaglig opsamling - Bio
Indhold
Kernestof:
87-89 ( til temperatur), 113-117
CO2 er en drivhusgas - Forsøg med drivhuseffekten
Forsøg Albedo.docx
87-89
Øvelse - Fremlæggelse Alternativ energi.docx
173-182
Vi samler op på noget navngivning og så laver vi et forsøg med organiske forbindelser.
Forbrænding af fossile brændsler
Grundbogen ”Liv” s. 13-18
119-124
Vandets kredsløb opgave.docx
Vanddamp i klasselokalet.docx
Vi skal lave alkohol og snakke om udbytte og derfor også om mængdeberegninger
Vi fortsætter med forsøgene med natron og alkoholgæring og sammenhængen til mængdeberegninger.
Opgave vandbalanceligning.docx
Opg - Vandbalance og nedbørsforhold.docx
124-132
Grundbogen ”Liv” s. 18-25
Grundbogen ”Liv” s. 35-41
Grundbogen ”Liv” s. 30-37
Porøsitet vs permeabilitet.docx
Permeabilitets opgave NF.docx
Porøsitet opgave NF.docx
I skal huske at have ca 200 gram jord med hjemme fra jeres have. Det er meget vigtigt!
132-135
Vi finder ud af hvordan det ser ud med gæringsforsøget. Sammenligner teori med praksis.
Husk tørret jord med hjemmefra haven
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Vand og vandressourcer
Forløbet omhandler vand som ressource i Danmark og hvilke problemer der er i forhold til vandindvinding i Danmark
Vi kommer omkring vandetskredsløb, vandbalanceligningen, istidslandskabet porøsitet, permeabilitet, forureningstyper og vandkvalitet.
Forsøg vi har lavet:
Porøsitet
Permeabilitet
Jordtype
Vandkvalitet
Indhold
Kernestof:
Øvelse - Fremlæggelse Alternativ energi.docx
173-182
Vi samler op på noget navngivning og så laver vi et forsøg med organiske forbindelser.
Forbrænding af fossile brændsler
Grundbogen ”Liv” s. 13-18
119-124
Vandets kredsløb opgave.docx
Vanddamp i klasselokalet.docx
Grundbogen ”Liv” s. 18-25
Vi skal lave alkohol og snakke om udbytte og derfor også om mængdeberegninger
Vi fortsætter med forsøgene med natron og alkoholgæring og sammenhængen til mængdeberegninger.
Opgave vandbalanceligning.docx
Opg - Vandbalance og nedbørsforhold.docx
124-132
Grundbogen ”Liv” s. 35-41
Grundbogen ”Liv” s. 30-37
Porøsitet vs permeabilitet.docx
Permeabilitets opgave NF.docx
Porøsitet opgave NF.docx
I skal huske at have ca 200 gram jord med hjemme fra jeres have. Det er meget vigtigt!
132-135
Vi finder ud af hvordan det ser ud med gæringsforsøget. Sammenligner teori med praksis.
Husk tørret jord med hjemmefra haven
Vi laver beregninger til øvelsen om alkoholgæring.
Grundbogen ”Liv” s. 142-148 (til ”Dominante og recessive alleler”)
MM skema for jordsigter.docx
Teori - Jordbund og grundvandsdannelse.docx
Øvelse - Jordbundsanalyse.docx
Grundbogen ”Liv” s. 148-153 (fra ”Dominante og recessive alleler)
Grundbogen ”Liv” s. 153-165
Vi arbejder med journalen for alkoholgæring.
Grundbogen ”Liv” Kapitel 7
Alle fremmødte i fredags i 4. modul kan vælge at blive væk i dette modul. I andre skal svede over afslutningen på gæringsforsøget...
Istidslandskabet ekspertgrupper.docx
137-144
Er der Pfas på min adresse.docx
Øvelse Er jorden forurenet.docx
Teori - Grundvand og forurening.docx
Kapitel 4 ionforbindelser og koncentration.docx
Vi fortsætter med at blive klogere på ionforbindelser
Grundbogen ”Liv” s. 234-240
Grundbogen ”Liv” s. 240-247
Vi løber de sidste delopgaver i opgave 4.11 igennem og så starter vi med at snakke om koncentration.
Grundbogen ”Liv” s. 247-253
Grundbogen ”Liv” s. 253-259
Er mit vand forurenet.docx
I skal have vand med hjemme fra jeres egen vandhane. Bare tag en halv liters flaske med, med vand i.
Øvelse Borerapport drikkevand.docx
Vi skal arbejde med koncentration
Grundbogen ”Liv” s. 262-268
Vandets kredsløb og vandbalanceligningen
Vi skal snakke om fældningsreaktioner.
Vi fortsætter med fældningsreaktioner
Grundbogen ”Liv” s. 268-276
Grundbogen ”Liv” s. 276-281
Læs øvelsesvejledning under ”Øvelesevejledninger” på Share point
Forsøg med syrer og baser
Bioethanol
NF Eksamensprojekt 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 53
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Vand og vandressourcer - kemi
Kemi:
Bog: I gang med kemi (Lone Als Egebo) s. 135-142, 146-156, 166-175
I vand og vandressourcer er fokus på ioner og ionforbindelser. Der ses på hvilke ladninger atomioner kan forudsiges at få ud fra ædelgasreglen. Navngivning af atomioner og sammensatte ioner gennemgås. Formelenheden for en ionforbindelse og navngivning af disse er behandlet. Der ses på hvordan ionforbindelser kan opløses i vand med en lille animation. Formel og aktuel koncentration indføres. Der udføres en titrering på fjordvand for at få anvendt de relevante begreber.
Eksperimentelt arbejde:
Fældningsreaktioner
Demo: Bestemmelse af [Cl^-] i fjordvand
Indhold
Kernestof:
Kapitel 4 ionforbindelser og koncentration.docx
Vi fortsætter med at blive klogere på ionforbindelser
Grundbogen ”Liv” s. 234-240
Grundbogen ”Liv” s. 240-247
Vi løber de sidste delopgaver i opgave 4.11 igennem og så starter vi med at snakke om koncentration.
Grundbogen ”Liv” s. 247-253
Grundbogen ”Liv” s. 253-259
Er mit vand forurenet.docx
I skal have vand med hjemme fra jeres egen vandhane. Bare tag en halv liters flaske med, med vand i.
Øvelse Borerapport drikkevand.docx
Vi skal arbejde med koncentration
Grundbogen ”Liv” s. 262-268
Vandets kredsløb og vandbalanceligningen
Vi skal snakke om fældningsreaktioner.
Vi fortsætter med fældningsreaktioner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Energi og klima - Biologi
Vi har arbejdet med.
Definition af forskellige økosystemer samt relevante fagbegreber.
Primærproduktion, begrænsende faktorer, fotosyntese/respiration.
Fødekæder og energistrømme i økosystemet.
NPP=BPP-R
Populationsdynamik. Konkurrence, symbiose, succession, tilpasning.
Materiale.
s. 234-259
Øvelser.
Fotosynteseforsøg
Algevækst
Indhold
Kernestof:
Vi løber de sidste delopgaver i opgave 4.11 igennem og så starter vi med at snakke om koncentration.
Grundbogen ”Liv” s. 247-253
Grundbogen ”Liv” s. 253-259
Er mit vand forurenet.docx
I skal have vand med hjemme fra jeres egen vandhane. Bare tag en halv liters flaske med, med vand i.
Øvelse Borerapport drikkevand.docx
Vi skal arbejde med koncentration
Grundbogen ”Liv” s. 262-268
Vandets kredsløb og vandbalanceligningen
Vi skal snakke om fældningsreaktioner.
Vi fortsætter med fældningsreaktioner
Grundbogen ”Liv” s. 268-276
Grundbogen ”Liv” s. 276-281
Læs øvelsesvejledning under ”Øvelesevejledninger” på Share point
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Syre-basekemi
Kemi:
Bog: I gang med kemi (Lone Als Egebo) s. 191-194. 198-210
Definition af en syre og en base vises og der ses på en syre og en bases reaktion med vand. Vands autohydronolyse og vands ionprodukt gennemgås før pH defineres og sammenhængen mellem pH og sure og basiske opløsninger behandles. pH-målinger: syre-base-indikator, universalindikator og pH-elektrode introduceres. Anvendelsen af en syre-baseindikator i en titrering demonstreres og de tilhørende mængdeberegninger udføres.
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg med pH-måling
Demo: Kolorimetrisk titrering af eddike
Indhold
Kernestof:
Syre-basekemi
Gode råd og regler i forbindelse med mundtlig eksamen i NF biologi, 1q.pdf
figurer.html
Sine og Ditte tager og fremviser deres forslag til en disposition for spørgsmål 3: Fedtfordøjelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Vand og vandressourcer - Biologi
Definition af stofkredsløb.
Vandets kredsløb, C-kredsløb og N-kredsløb.
N-fiksering og kunstgødning.
Rensningsanlæg.
Marin økologi. Springlag, algevækst, eutrofiering, iltsvind, bundvegetation.
Historiske ændringer i C-kredsløbet.
Materiale.
s. 260-281
Forsøg.
Fotosynteseforsøg
Indhold
Kernestof:
Bioethanol
NF Eksamensprojekt 2025.docx
Syre-basekemi
Gode råd og regler i forbindelse med mundtlig eksamen i NF biologi, 1q.pdf
figurer.html
Sine og Ditte tager og fremviser deres forslag til en disposition for spørgsmål 3: Fedtfordøjelse
Gennemgang af dispositioner for pige-gruppen og Magnus fra starten af modulet. Nye dispositioner snakkes igennem. Vi samler op om eksamenstips og spørgetime.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65085846014", "T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65085846014", "H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65085846014" }