Holdet 2024 fy/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Mads Lundbak Severinsen
Hold 2024 fy/m (1m fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb #1 - Introduktion til Fysik
Titel 2 Forløb #2 - Tilstandsformer
Titel 3 Forløb #3 - Energi
Titel 4 Forløb #4 - Bølger og lyd
Titel 5 Forløb #5 - Bølger og lys
Titel 6 Forløb #6 - Atomer og lys
Titel 7 Forløb #7 - Universet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb #1 - Introduktion til Fysik

--------------------------------------Kernestof----------------------------------------

Brydensholt et. al – Orbit B(1.udgave): Side 8-19 & 36 - 42

Undervisningsnoter
• 01. Intro(Fysikkens metoder og identitet).pdf
• 02. Intro(Fysikkens sprog).pdf

-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------

• Eksempler, perspektiverende opgaver og aktiviteter fra undervisningsnoterne.

Dokumenter
• A. Eksperimentelle metoder.docx

----------------------------------Eksperimentelt arbejde----------------------------

• Aktivitet - Induktiv metode (powerpoint nr. 1)
• Øvelse 1(Deduktiv Metode).docx

------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------

- Eleverne skal kunne adskille symboler, talværdier og enheder i fysiske ligninger.

- Eleverne skal kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser.

- Eleverne skal kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.

- Eleverne skal kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

- Eleverne skal få en fornemmelse for samspillet mellem fysik og matematik inden for fysiske modeller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb #2 - Tilstandsformer

--------------------------------------Kernestof----------------------------------------

Brydensholt et. al – Orbit B(1.udgave): Side 58 - 65

Undervisningsnoter
• 01. Stof&Form(Tilstandsformer).pdf

-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------

1. Særlige tilstandsformer
    • superflydende (https://www.youtube.com/watch?v=2Z6UJbwxBZI&ab_channel=ryanhaart)
    • superleder(https://www.youtube.com/watch?v=D3koi9jfI7M)
    • Ikke newtonks væske (https://www.youtube.com/watch?v=JkS1ymQ73oc&ab_channel=Hamster1793)

2. Eksempler, perspektiverende opgaver og aktiviteter fra undervisningsnoterne.

------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------

- Eleverne skal kunne adskille de forskellige tilstandsformer.

- Eleverne skal forstå stoffers makroskopiske egenskaber ud fra en simpel model.

- Eleverne skal forstå SI-enheden for temperatur og hvad temperaturen har af betydning for de forskellige tilstandsformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb #3 - Energi

--------------------------------------Kernestof----------------------------------------

Brydensholt et. al - Orbit B(1.udgave): side 50 – 57 og side 65 – 88 & 96 - 102

Undervisningsnoter
• 01. Energi(Energiformer og mekanisk energi).pdf
• 02. Energi(Effekt og Energiforbrug).pdf
• 03. Energi(Termodynamik og Varmefylde).pdf
• 04. Energi(Smelte- og fordampningsvarme).pdf
• 05. Energi(Kemisk energi og nyttevirkning).pdf

-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------

1. Eksempler, perspektiverende opgaver og aktiviteter fra
    undervisningsnoterne.

----------------------------------Eksperimentelt arbejde----------------------------

• Journal - Den hoppende bold.docx
• Aktivitet #1 - Hvor dyrt er et højt kaffeforbrug (powerpoint nr. 2)
• Aktivitet #2 - Nyttevirkning af spritbrænder (powerpoint nr. 5)
• Rapport 2 - Faste stoffers varmefylde.docx

------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------

̶  Eleverne skal gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.

̶  Eleverne skal kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.

̶  Eleverne skal kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser.

------------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer---------------

̶  Eleverne skal kunne beskrive begrebet energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning.

̶  Eleverne skal kunne give eksempler på energiformer og give en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Forløb #4 - Bølger og lyd

--------------------------------------Kernestof----------------------------------------

Brydensholt et. al - Orbit B(1.udgave): side 110 - 120 & 138 - 148 & 170 - 171

Undervisningsnoter
• 01. Lyd og bølger(Introduktion og bølgeformel).pdf
• 02. Lyd og bølger(Bølgeegenskaber).pdf
• 03. Lyd og bølger(Lydbølger & Lydens hastighed).pdf
• 04. Lyd og bølger(Resonans og lydstyrke).pdf
• 05. Lyd og bølger(Dopplereffekt).pdf

-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------

1. Ørets funktion(https://www.youtube.com/watch?v=LkGOGzpbrCk)

2. Eksempler, perspektiverende opgaver og aktiviteter fra undervisningsnoterne.

3. Dopplereffekt
    Diverse hjemmesider I elevernes besvarelse af projektet om dopplereffekt.

----------------------------------Eksperimentelt arbejde----------------------------

• Aktivitet - Dobbeltspalteeksperimentet (Powerpoint nr. 02 - bølgeegenskaber)
• Journal - Lydens hastighed.docx

------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------

̶  Eleverne skal kunne kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.

̶  Eleverne skal kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser.

̶  Eleverne skal kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.

̶  Eleverne skal gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.

̶  Eleverne skal kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe(Dopplereffekt).

------------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer---------------

̶  Eleverne skal kunne forstå de fysiske egenskaber ved lyd og hvad lydens hastighed afhænger af.

̶  Eleverne skal kunne benytte simple modeller til at beskrive forskellige typer af bølger og deres egenskaber.

̶  Eleverne skal kunne forstå begrebet Dopplereffekt og lave simple beregninger på en dopplerforskudt frekvens for kendt hastighed (Udformet som et projekt med mundtlig fremlæggelse).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9,33 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb #5 - Bølger og lys

--------------------------------------Kernestof----------------------------------------

Brydensholt et. al - Orbit B(1.udgave): side 121 – 130 (uden formelbevis) & 176 - 185 (uden formelbevis) & 280 - 283
Undervisningsnoter
• 01. Lys og bølger(Introduktion og det elektromagnetiske spektrum).pdf
• 02. Lys og bølger(Det optiske gitter).pdf
• 03. Lys og bølger(Refleksion og brydning).pdf

-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------

1. Eksempler, perspektiverende opgaver og aktiviteter fra
    undervisningsnoterne.

----------------------------------Eksperimentelt arbejde----------------------------

• Journal - Brydning og refleksion.docx
• Rapport 3 - Bølgelængde af laserlys.docx

------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------

̶  Eleverne skal kunne kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.

̶  Eleverne skal kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser.

̶  Eleverne skal kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.

̶  Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.

------------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer---------------

̶  Eleverne skal kunne forstå bølgers grundlæggende egenskaber som bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart.

̶  Eleverne skal forstå begrebet elektromagnetisk stråling, sammenhæng mellem bølgelængde og farve for det synlige lys, samt det elektromagnetiske spektrum.

̶  Eleverne skal forstår de fysiske egenskaber for lys, herunder refleksion og brydning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Forløb #6 - Atomer og lys

--------------------------------------Kernestof----------------------------------------

Brydensholt et. al - Orbit B(1.udgave): side 444 – 447(øverst), 451 - 452, 273 - 276,  281 -283 & 298 - 312


Undervisningsnoter
• 01. Lys og atomer(Introduktion).pdf
• 02. Lys og atomer(Bohrs atommodel).pdf
• 03. Lys og atomer(Lysspektre).pdf  

-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------

1. Eksempler, perspektiverende opgaver og aktiviteter fra
    undervisningsnoterne.

2. I forbindelse med forståelsen af fotonen og bølgepartikeldualiteten har eleverne beskæftiget sig med Einsteins fotoelektriske effekt med udgangspunkt i følgende demonstration:
(https://www.youtube.com/watch?v=oYnp0WZDhYQ&ab_channel=TheActionLab)

----------------------------------Eksperimentelt arbejde----------------------------

• Journal - Spektrallinjer for hydrogen.docx

------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------

̶  Eleverne skal kunne kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.

̶  Eleverne skal kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser.

̶  Eleverne skal kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.

̶  Eleverne skal gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.

------------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer---------------

̶  Eleverne skal forstå atomers opbygning ud fra simple modeller med fokus på Bohrs atomodel og dennes anvendelse til udregning af udvalgte spektrallinjer for hydrogen ud fra hydrogens energiniveaudiagram.

̶  Eleverne skal forstå atommodelens forklaring på makroskopiske egenskaber som lysspektrene:
           - Emissionsspektrum
           - Absorptionsspektrum

̶  Eleverne skal kunne forklare det elektromagnetiske spektrum og udregne energien af fotoner samt forstå det kontinuerte spektrum fra varme objekter.

̶  Eleverne skal forstå lysets natur og beskrive hvilken betydning Einsteins fotoelektriske effekt havde for forståelsen af lysets natur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 7 Forløb #7 - Universet

--------------------------------------Kernestof----------------------------------------

• Brydensholt et. al - Orbit C(2.udgave): side 333 - 342, 526 - 531 & 539 - 552

• Lars Becker Larsens dokumentarfilm: Den bevægede Jord(58 min)
  (https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/den-bevaegede-jord)

Undervisningsnoter
• 01. Universet(Solsystemet).pdf
• 02. Universet(Keplers Love).pdf
• 03. Universet(Astronomiske fænomener).pdf
• 04. Universet(Galakser og afstande).pdf
• 05. Universet(Hubbleslov&Rødforskydning).pdf

-------------------------------Supplerende materiale--------------------------------

1. Eksempler, perspektiverende opgaver og aktiviteter fra undervisningsnoterne.

2. Dette emne er bygget op omkring en grundig træning i informationssøgning, kildekritik og reference teknik i naturvidenskabelige fag. Derfor har eleverne søgt efter information i andre kilder for at løse projektarbejde omkring de observerbare fænomener og den moderne kosmologi.

----------------------------------Eksperimentelt arbejde----------------------------

• Aktivitet - Parallaksemetoden (i powerpointen om galakser og afstande)
• Aktivitet - Hubbles lov med elastikker (i powerpointen om Hubbles lov)

------------------------Forløbet dækker følgende faglige mål----------------------

̶  Eleverne skal gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.

̶  Eleverne skal kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.

̶  Eleverne skal kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

̶  Eleverne skal kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag(Matematik).

------------------Forløbet opbygger følgende faglige kompetencer---------------

̶  Eleverne skal kende til solsystemet og dets betydeligste bestanddele
samt banebevægelse om Solen ud fra Keplers 3 love.

̶  Eleverne skal kende til tydelige observerbare astronomiske fænomener så som årstider, dag og nat og sol/måne formørkelser.

̶  Eleverne skal kunne redegøre for paradigmeskift i den menneskelige opfattelse af verdensbilledet herunder kunne argumentere for hvordan udvalgte observationer stred imod det aristoteliske verdensbillede.

̶  Eleverne skal kende til grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af universet og dets udviklingshistorie, herunder universets udvidelse.

̶  Eleverne skal kunne forklare fænomener som:
          1. Hubbles lov
          2. Dopplereffekt og rødforskydning
          3. Universets størrelse og alder
          4. Big Bang modellen (udvalgte perioder i Big Bang teorien)

̶  Eleverne skal kunne benytte parallaksemetoden til bestemmelse af afstande i universet og have et overordnet kendskab til afstandsmodulet til bestemmelse af afstande til fjerne stjerner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde