Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Lars Rud Strohmeyer Bille
|
Hold
|
2024 sa/b (1b sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitet i en digital tidsalder
Forløbet introducerer eleverne til fagets 3 kerneområder: Politik, sociologi og økonomi. Vi arbejder i forløbet ud fra følgende problemstillinger:
- Undersøge hvilken betydning og funktion sociale medier har for identitetsdannelsen?
- Diskutere hvilke konsekvenser brugen af sociale medier har for særligt unge og for den demokratiske debat?
- Diskutere techindustriens ansvar i forhold til indsamling af big data
Faglige mål fra bekendtgørelsen
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
1) "Juraekspert maner til besindighed i Fonseca-sag, Af Sarah Kott Esben Cronbach Christensen, den 20. november 202, Jyllands-Posten Sektion
-
2) ANMELDT FOR GROOMING, Af James Kristoffer Mads Romme, den 20. november 2023, Ekstra Bladet Sektion
-
3)“If You Are Not Paying, You Are The Product”: What Social Media Firms Do With Your Data", af Jae Chia, Vulcanpost.com, October 5, 2020
-
Kernestof ca 30 ns + supplerende stof = ca 7 ns
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - begreber: identitet, socialisering, normer, roller, sociale grupper, sociale roller, image og setting, face, frontstage, backstage, Giddens og Ziehe: Refleksivitet, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer, ontologisk usikkerhed, potensering,
Maslows behovspyramide, udbud og efterspørgsel, markedsmekanisme, prisdannelse, den danske model (influencer), medialisering af den politiske kommunikation, mediernes rolle i det danske demokrati (de fire hunde, medierne som 4.statsmagt, ekkokamre, Nyhedskriterierne (AVIS+K), Habermass´ kriterier for den demokratiske dialog (Forståelse, Sandhed, Rigtighed og Oprigtighed)
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Politiske ideologier og partier
Fokuspunkter
1) Forståelse af ideologiernes teoretiske ophav (og blandingsideologier) og nutiden konkrete udformning i de danske partier.
2) Skillelinjebegrebet og skillelinjemodellen
3) Vidensdeling og kritisk informationsindsamling.
Bekendtgørelsens målsætninger
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ f ormulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Begrebsfokuseret:
• Fordelingspolitik og værdipolitik
• Skillelinjemodellen (Lipset og Rokkan)
• Ideologi-begrebet
• Liberalisme og socialliberalisme
• Socialisme og Socialdemokratisme
• Konservatisme
• Teoribaserede undersøgelser.
- Søge information - • Arbejde med informationssøgning og kildekritisk bevidsthed.
- Projektarbejde - Selvstændigt projekt om ideologi og partiprogrammerne, herunder at kende forskel på partierne ideologiske baggrund og forskellen på at partierne siger det samme (vil det samme), men har forskellige strategier til at opnå deres mål. Eleverne har været inddelt i 10 grupper, hvor hver gruppe er dykket ned i et enkelt parti og efterfølgende holdt fremlæggelse, samt placeret partiet på værdi- og fordelingspolitiske akser.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Social arv og ulighed i Danmark
Fokuspunkter
1) Socialdifferentiering og klassificering af danskerne.
2) Miniprojekt om social arv.
3) Miniprojekt om ulighed.
4) Træning af gruppearbejde som undervisningsform og arbejdsform.
Bekendtgørelsens målsætninger
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1) ”Luk samfundet op!”, Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Columbus, 4.udgave, 3.oplag 2022, siderne: 91-99
-
2) ”Sociologiens kernestof” Morten Hansen Thordal, Forlaget Columbus, 1.udgave, 1 oplag, 2021, siderne 160-170
-
3) ”Sociologi ABC – kernestof fra C til A-niveau” af Morten Hansen Thordal, Forlaget Columbus, 2.udgave, 1 oplag, 2010. Siderne: 108-115
Supplerende stof:
-
1) ”Uddannelse afgør, hvordan det går os i livet”, Af PER THIEMANN, 19. september 2022, Politiken, fundet via infomedia
-
2) ”Analyse: Børn i udsatte familier tynges af social arv trods gode personlige forudsætninger”, Af AE arbejderbevægelses Erhvervsråd, d. 21.5.2024
-
3) Nyt studie gør op med den gængse opfattelse af social arv, Af Per Thiemann, 28. august 2023, Politiken
-
4) Kort video fra Socialdemokrati om social arv, ”Altid på børnenes hold”. Link: https://www.facebook.com/watch/?ref=external&v=613189332764730
-
5) Kort video fra Liberal Alliances om deres holdning til social arv: https://www.facebook.com/watch/?v=438656689645656
-
6) Uligheden er rekordhøj: Regeringens politik sætter yderligere turbo på, siger professorer, 31. marts 2023 DR.dk Theis Lange Olsen og Sara Rud
-
7) Erhvervsklummen. Otte års skattelempelser til de mest velstillede har øget uligheden, Af Emilie Agner Damm, analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) den. 24. september 2023
-
8) ”Uligheden i Danmark slår rekord: De rigeste stikker af, mens børnefattigdommen stiger”, Af Mads Jensen og Sebastian Gjerding´, 27. november 2024, Information.dk
-
9) ”Reformer der øger vækst og beskæftigelse øger også uligheden”, Af Jørgen Sloth og Otto Brøns Pedersen, 8. jun 2023. Cepos.
-
10) Debat: Uligheden har ikke været højere i 35 år. Men ingen gør noget ved det”, SIGNATUR AF CHRISTIAN JOHANNES IDSKOV, 4. januar 2024 Politiken,
-
11) Diverse statistikker om ligestilling og kønsrollemønstre i Danmark fra Danmarks statistisk. Link: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/levevilkaar/ligestilling/ligestillingswebsite
-
12) Marie Bjerre om ny guide til kønsfordeling: "Vi skal få øjnene op for, at der ikke er ligestilling", Af Line Høvik Søby, Altinget.DK, 7. januar 2024, Artiklen er skrevet af Anne Lise Stranden Journalist, 30. mar. 2022
-
Kernestof ca 20 ns + supplerende stof = ca 20 ns
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - begreber: Fattigdom (relativ og absolut) • Social ekskluderede (marginaliserede) • Gini-koefficient og Lorentz-kurve som ulighedsmålere • Social arv (negativ og positiv) og chanceulighed i mobilitet • Mønsterbrydere • Pierre Bourdieu (Kapitalerne, felt, habitus, doxa og symbolsk vold)
- Projektarbejde - 1) Projekt om social arv. Projektet var lærerstyret. Der var foruden det faglige også fokus på tabellæsning og på at forstå hvorledes undersøgelser i samfundsfag kan laves (der var anvendt både kvalitative og kvantitative data). 2) Projekt om ulighed (social og økonomisk) i Danmark. Projektet havde enkelte opsamlinger undervejs, men ellers arbejdede eleverne selvstændigt med emnet ud fra fagets metoder. Der var udleveret kvantitative og kvalitative data.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Demokrati, magt og styreformer i Danmark
Fokuspunkter
1) Hvad er demokrati
2) Hvad er magt og hvem har det i Danmark
3) Hvordan styres Danmark egentligt.
Bekendtgørelsens målsætninger
̶ - anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ ̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1) ”Luk samfundet op!”, Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Columbus, 4.udgave, 3.oplag 2022, siderne: 112-166
-
2) ”Politik ABC – kernestof fra C til A-niveau”, Gregers Friisberg, Forlaget Columbus, 1. udgave, 1 oplag, 2009. Siderne 118-121
Supplerende stof:
-
1) ” Hvad er der med den offentlighedslov?, Af: Jens Wendel-Hansen, Ph.d. i historie og cand.mag. i historie og samfundsfag. D. 12. maj 2013, i Videnskab.dk. Link. http://videnskab.dk/blog/hvad-er-der-med-den-offentlighedslov
-
2) ”FAKTA: Tre omstridte paragraffer i offentlighedsloven, af Ritzaus Bureau, 28.12.2015
-
3) ”Hvor længe vil de to magtpartier blokere for åbenhed?”, af Mads Sandemann, d. 10. april 2021 JydskeVestkysten
-
4) ”Justitia revser offentlighedsloven i ny rapport”, Af Rose Marie Pontoppidan Thyssen, 3. februar 2025, Journalisten.dk
-
5) ”To partier skiller sig ud: Her er regeringens vælgere flygtet hen”, Af Anders Byskov Svendsen og Mette Pabst, 15. dec 2024, dr.dk, https://www.dr.dk/nyheder/politik/partier-skiller-sig-ud-her-er-regeringens-vaelgere-flygtet-hen
-
6) ”Vælgerne var på flugt - men ny måling giver rygstød til Mette Frederiksen”, Af Tobias Reinwald, d. 20. marts 2025, Tv2.dk, Link: https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-03-20-vaelgerne-var-paa-flugt-men-ny-maaling-giver-rygstoed-til-mette-frederik
-
Kernestof ca 45 ns + supplerende stof = ca 10 ns
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Begreber: Repræsentativ og direkte demokrati, Elite/konkurrencedemokrati (Alf Ross), deltagelses demokrati (Hal Koch) og Deliberativt demokrati, Forskellige magtformer (direkte, indirekte, bevidsthedskontrollerende og institutionel magt), Dahls demokratiideal, Den parlamentariske styringskæde, Parlamentarisme (positiv og negativ), Præsidentalisme, Magtens tredeling, Valgmetoder, (flertalsvalg i enkeltmandskred og forholdstalsvalg), spærregrænseregler og mandatfordelingsprocedure (d´Hondts), Fasemodellen, Duverges lov, masseparti/ klasseparti, enkeltsagsparti, kartelparti, græsrod og catch-all parti, interesseorganisationer (ide- og økonomiske), marginalvælgere og kernevælgere.
Civile, politiske og sociale rettigheder samt pligter for borgerne, statsborgerbegrebet, medborger og modborger. Medborgerens muligheder for indflydelse. Mægtiggørelse og myndiggørelse. Retsystemets opbygning og basale principper (Habeas Corpus, to instandsreglen, ingen straf uden dom, ingen dom uden lov).
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Velfærdsstaten og styring af økonomien
Fokuspunkter
1) Velfærdsstaten, velfærdsstatsmodeller og konkurrencestat
2) Økonomiske målsætninger.
3) Hvorledes kan politikere forsøge at styre økonomien
4) Trusler for velfærdsstaten.
Bekendtgørelsens målsætninger
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Begreber: Forskellige økonomiske systemer (Markeds, Plan og blandingsøkonomi), Udbud-efterspørgsels, Markedsligevægt, Det økonomiske kredsløb, Konjunktursvingninger, Definitionen på BNP (BruttoNationalProdukt) og dennes problematikker, Forskellen på BNP i faste og løbende priser, de forskellige arbejdsløshedsformer, Inflation og dennes forskellige årsager, herunder: løn-pris-spiral, Demand pull teori, Cost push teori , Deflation, Stagflation”, Phillipskurven, Betalingsbalance, De 3 velfærdsmodeller. flexicurity-modellen, Keynesianisme og Monetarisme, Direkte og indirekte skatter., Skattetyperne, Velfærdsstandens udfordringer, Statens omfordelende virksomhed – vertikal og horisontal, Økonomisk politik (Finans-, Valuta-, Penge-, Indkomst, Struktur-, Arbejdsmarkeds-, erhvervs-politik)
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65116797756",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65116797756",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65116797756"
}