Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Johan Kolstrup
|
Hold
|
2024 bi/z (1z bi, 1z biø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi, fysiologi og ernæring
Cellebiologi, fysiologi og ernæring
Prokaryote celler og deres levevis og vækst.
Mikroskopiering af celler
Osmose
Virus og deres levevis
Antibiotika og multiresistens og konsekvenser heraf
Eukaryote celler, opbygning og deres udvikling. Flercellet liv
Cellemembran opbygning, organeller, funktion, transport.
Fotosyntese, respiration og gæring.
Mad. Opbygning af proteiner, kulhydrat og fedtstof.
Enzymer aktivitet og funktion.
Fordøjelsessystem. Opbygning og funktion.
Hormoner og blodsukkerregulering.
Den arbejdende krop. Iltoptag og energi.
Lungens opbygning og funktion. Blod og blodtryk.
Hjerte og blodkredsløb. KRAM
Aerob og anaerob energiproduktion. Iltgæld.
Effekter af træning. Kondition. Højdetræning, doping
Materiale.
LIV Grundbog i biologi
s. 48-69
s. 70-89
s. 90-115
s. 116-136
Øvelser.
Mikroskopiering af celler
Bakterievækst
Osmose i kartofler
Den gyldne måge
Puls & Blodtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Genetik og evolution
Genetik og evolution
Genetik og evolution
Proteiner og enzymer. DNA`s struktur. Proteinsyntesen.
Det første liv.
Kønnet og ukønnet formering. Gener og nedarvningsforhold.
Mitose og meiose.
Mutationer.
Gelelektroforese og GMO
Materialer
LIV Grundbog i biologi
s. 8-27
s. 28-47
s. 142-166
Øvelse: ingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økologi
Økologi
Definition af forskellige økosystemer samt relevante fagbegreber.
Primærproduktion, begrænsende faktorer, fotosyntese/respiration.
Fødekæder og energistrømme i økosystemet.
NPP=BPP-R
Populationsdynamik. Konkurrence, symbiose, succession, tilpasning.
Materiale.
s. 234-259
Øvelser.
Fotosynteseforsøg
Algevækst
Vandundersøgelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stofkredsløb
Stofkredsløb
Definition af stofkredsløb.
Vandets kredsløb, C-kredsløb og N-kredsløb.
N-fiksering og kunstgødning.
Rensningsanlæg.
Marin økologi. Springlag, algevækst, eutrofiering, iltsvind, bundvegetation.
Historiske ændringer i C-kredsløbet.
Materiale.
s. 260-281
Forsøg.
Ingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sexologi
Sexologi
Kvindelige og mandelige kønsorganer
Kønshormoner
Menstruationscyklus
Befrugtning
Prævention
Embryonaludvikling
Materiale.
s. 168- 187
Forsøg.
Ingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65117287850",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65117287850",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65117287850"
}