Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Jesper Lambert-Jensen
|
Hold
|
2023 bi/b (2b bi, 2b biø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Bakterier den tidligste livsform
Gennemgang af de tidlige livsformer.
Prokaryote celler og deres levevis og vækst.
Mikroskopiering af celler
Osmose
Virus og deres levevis
Antibiotika og multiresistens og konsekvenser heraf
Materiale.
s. 48-69
Øvelser
Mikroskopiering
Bakterieforsøg
Osmoseforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eukaryote celler
Eukaryote celler, opbygning og deres udvikling. Flercellet liv
Cellemembran opbygning, organeller, funktion, transport.
Fotosyntese, respiration og gæring.
Materiale.
s. 70-89
Øvelser.
Fotosyntese og respiration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Fysiologi
Vi ser på den arbejdende krop
Den arbejdende krop. Iltoptag og energi.
Lungens opbygning og funktion. Blod og blodtryk.
Hjerte og blodkredsløb. KRAM
Aerob og anaerob energiproduktion. Iltgæld.
Effekter af træning. Kondition. Højdetræning, doping
Materiale.
s. 90-115
Øvelser.
Spytamylaseforsøg
Dissektion af svinehjerte
Blodtryksforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bakterie
|
18-09-2024
|
Osmoserapport
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kost
Gennemgang af kost og fordøjelse
Opbygning af proteiner, kulhydrat og fedtstof.
Enzymer aktivitet og funktion.
Fordøjelsessystem. Opbygning og funktion.
Hormoner og blodsukkerregulering.
Materiale.
s. 116-141
Øvelser.
Den gyldne måge. Kostberegning.
Hønsesalat
Blodsukkerforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Svinehjerte
|
20-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. Genetik
Arvelighed
Genetik
Proteiner og enzymer. DNA`s struktur. Proteinsyntesen.
Det første liv.
Kønnet og ukønnet formering. Gener og nedarvningsforhold.
Mitose og meiose.
Mutationer.
Gelelektroforese og GMO
Materiale.
s. 28-47
s. 142-165
Øvelser.
Foldning af DNA
Genetikopgaver
DNA fra løg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodsukker
|
11-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sex og hormoner
Vi arbejdede med:
Kønnet og ukønnet formering. Mandlige og kvindelige kønsorganer og kønselle produktion.
Mandlige og kvindelige hormoncyklus. Positiv og negativ feedback.
Fosterdiagnostik og kromosomfejl.
Materiale.
s. 166-189
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
6. Økologi og stofkredsløb
Definition af forskellige økosystemer samt relevante fagbegreber.
Primærproduktion, begrænsende faktorer, fotosyntese/respiration.
Fødekæder og energistrømme i økosystemet.
NPP=BPP-R
Populationsdynamik. Konkurrence, symbiose, succession, tilpasning.
Definition af stofkredsløb.
Vandets kredsløb, C-kredsløb og N-kredsløb.
N-fiksering og kunstgødning.
Rensningsanlæg.
Marin økologi. Springlag, algevækst, eutrofiering, iltsvind, bundvegetation.
Historiske ændringer i C-kredsløbet.
Vandløbsundersøgelse
Materiale.
s. 234-260
s. 260-281
Øvelser.
Fotosyntese og respiration
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fotosyntese og respirtion
|
15-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133963673",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133963673",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65133963673"
}