Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Kasper Bjerg, Torben Børsen Rosholm
|
Hold
|
2024 ma/b (1b ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle funktioner samt lån og renter
Holdet har anvendt ibogen "plus B stx (Læreplan 2024)" fra Systime (https://plusbstx.systime.dk/)
1.1 Lineær sammenhæng og særligt repræsentationsformer
3. Eksponentielle funktioner
3.1 Regneforskrift og graf for en eksponentiel funktion
3.2 Ligninger med eksponentielle funktioner
3.3 Regneforskrift med Eulers konstant
3.4 Fordoblingskonstant og halveringskonstant, herunder træning af bevis for fordoblingskonstant
3.5 Vækstegenskab
3.6 To-punkts-formel eksponentiel funktion, herunder træning af bevis for formlen for a
3.7 Eksponentiel regression
3.8 Lån og renter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procentregning
Holdet har anvendt ibogen "plus B stx (Læreplan 2024)" fra Systime (https://plusbstx.systime.dk/)
2.3 Procentregning, absolut og relativ tilvækst
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Andengradsligninger
Holdet har anvendt ibogen "plus B stx (Læreplan 2024)" fra Systime (https://plusbstx.systime.dk/)
2.5 Andengradsligninger, herunder træning af bevis for løsningsformlen
2.6 Andre ligninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Grundlæggende regneregler
Holdet har anvendt ibogen "plus B stx (Læreplan 2024)" fra Systime (https://plusbstx.systime.dk/)
2.1 Grundlæggende regneregler
2.1.1 Brøker
2.1.2 Kvadratsætninger, herunder træning af bevis for 1.kvadratsætning og 2. kvadratsætning
2.1.3 Reduktion
2.1.4 Talmængder
2.2 Potenser og rødder, herunder træning af bevis for (a^m)*(a^n)=a^(m+n)
2.2.1 Det udvidede potensbegreb
2.2.2 Regneregler for kvadratrødder
2.2.3 Eksponentiel notation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Potensfunktioner
Holdet har anvendt ibogen "plus B stx (Læreplan 2024)" fra Systime (https://plusbstx.systime.dk/)
4. Potensfunktioner
4.1 Regneforskrift og graf for en potensfunktion
4.2 To-punkts-formel potensfunktion
4.3 Vækstegenskab for potensfunktionen
4.4 Omvendt proportionalitet
4.5 Potensregression
4.6 Hvad har vi lært om de tre funktionstyper?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Polynomier
Holdet har anvendt ibogen "plus B stx (Læreplan 2024)" fra Systime (https://plusbstx.systime.dk/)
5. Polynomier
5.1 Andengradspolynomiet
5.2 Mere om parablen
5.3 Faktorisering
5.4 Polynomier generelt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Trigonometri
Holdet har anvendt ibogen "plus B stx (Læreplan 2024)" fra Systime (https://plusbstx.systime.dk/)
6. Trigonometri
6.1 Grundlæggende om trekanter
6.2 Ensvinklede trekanter
6.3 Pythagoras' sætning
6.4 Cosinus, sinus og tangens
6.5 Retvinklede trekanter
6.5.1 Bevis - retvinklede trekanter
6.6 Vilkårlige trekanter
6.6.1 Sinusrelationerne og arealformel
6.6.2 Cosinusrelationerne
6.6.3 Beviser - vilkårlige trekanter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Deskriptiv statistik
Holdet har anvendt ibogen "plus B stx (Læreplan 2024)" fra Systime (https://plusbstx.systime.dk/)
8. Deskriptiv statistik
8.1 Ugrupperede observationer
8.2 Grupperede observationer
8.3 Stikprøver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Annuitetsopsparing og -lån (supplerende stof)
Holdet har anvendt ibogen "plus B stx (Læreplan 2024)" fra Systime (https://plusbstx.systime.dk/)
3.9 Supplerende: Annuitetsopsparing og -lån
3.10 Supplerende: Projekt - Sammenligning af lån
Obs: Mindst et eksamensspørgsmålene skal tage udgangspunkt i det supplerende stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sandsynlighedsregning
Vi har fulgt https://pluscstx.systime.dk/?id=1224
7.1 Sandsynlighedsregning
7.2 Multiplikations- og additionsprincippet
7.3 Kombinationer og permutationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71182258297",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71182258297",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71182258297"
}