|
Titel
3
|
AP - Grundforløb i Dansk: Tema: At være ung
Baggrund:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: Sprogenes verden side 15-18 (de nordiske sprog), 34-35 (adjektiver), 83-85 (substantiver og semantik), 90-92, 96-97 (sociolingvistik), 98 (sproghandlinger), 99-102 (den retoriske pentagon)
Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser (typer af verber)
Ragnvild m.fl.: Dansk i tiden s.68, 71-72 (om ordklasser og billedsprog)
Birgitte Darger m.fl.: Begreb om dansk (om sproghandlinger, undertekst, facework)
Ole Schiltz Larsen: Håndbog til dansk, side 44-45, 54-60, 154-55, 161-167 (personkarakteristik, synsvinkel, fortæller, appelformer)
Fibiger m.fl.: Litteraturens veje: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=703#c3239 (Et forkomment englebarn - kort intro til Michael Strunge)
Tekster:
Thomas Tidholm: Ungdomens första dag (svensk)
Julie Andem m.fl.: SKAM, sæson 1 episode 3 (norsk)
Lotte Thorsen: ”Serr” og ”drittsekk” er kun på gennemrejse i det danske sprog, Politiken 29/3 2017
Yahya Hassan: Barndom
Klaus Rifbjerg: Eventyr
Michael Strunge: Rebel
Helle Helle: Hedebølge
Thomas Korsgaard: Elsker og elsker
Emma Holten: Samtykke
Fokuspunkter:
Under temaet “at være ung” blev der lagt vægt på sproglig analyse af forskelligartede tekster. Skriftlig opgave:
En kort skriftlig aflevering på ½ -1 side (kreativ skrivning - 2 timers fordybelsestid)
Dorthe Nors: af Minna mangler et øvelokale (omskrivning af teksten fra korte sætninger til vekslende sætningslængde – 3 timers fordybelsestid).
Facework - de 3 appelformer Logos, Etos, Patos - sproghandlinger - kronolekt - ordklasser - analyseudtryk til litterære tekster: fortællertyper, komposition, berettermodel,
personkarakteristik, indre/ydre syn, scenisk og panoramisk, medsyn, bagudsyn, sproglig figur (gentagelser) anafor - antonym - antitese - paradoks - retorisk spørgsmål - det retoriske pentagram (pentagon) - minus- og plusord - ord med ekstra konnotationer -
undertekst - sematiske felter - billedsprog - metaforer - novelle - roman - besjælinger - personifikation - sammenligning
|