Thisted Gymnasium STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Thisted Gymnasium STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Jakob Korsbæk, Jonas Christian Iuul, Luise Hedegaard Hansen
Hold
2025 ap/g2 (
1g2 ap da
,
1g2 ap en
,
1g2 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Identity (engelsk i grundforløbet)
Titel 2
Ap-latin
Titel 3
Forløb#3
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Identity (engelsk i grundforløbet)
Fra: I. Mulbjerg & E. Rosenvold: The Entrance Systime (1989)s. 50-55:
Penelope Lively: “Clara’s Day” (1986) novelle
Ken Loach: Sweet Sixteen (2003) britisk spillefilm (1 time 46 min.)
Stephen Chobsky: The Perks of Being a Wallflower (1999) romanuddrag s.3-10
Fra: Raymond Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.89-96:
“A Serious Talk” novelle
Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.191-194 :
Emma Watson: “Gender equality is your issue too (2014) tale
Supplerende stof (bl.a. eksamenstekster):
Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (2004) romanuddrag s.3-10
Fra: R. Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.130-134:
“One More Thing” novelle
Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.187-189:
Susie Orbach: “Speech at Endangered Species opening conference” (2011) tale
Terry Loane: Mickybo & me (2004) irsk spillefilm (1 time 38 min)
Særlige fokuspunkter:
Sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed.
Fra læreplanen i almen sprogforståelse:
• bestemmelse af ordklasser
• syntaktisk analyse af enkle helsætninger i teksteksempler
• elementær genkendelse af typiske genretræk i teksteksempler
• sprognormer, standard og variation i teksteksempler
• anvendelse af sproglæringsstrategier og viden om orddannelse til afkodning af tekst
• sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder oversættelse og oversættelsesproblematik
Introduktion til tekstanalyse herunder terminologi til såvel prosa- som sagprosaanalyse.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning
Indhold
Kernestof:
Hej 1g2Jeg glæder mig til at møde jer. Medbring en mappe til papirer i AP-engelsk, og hav også skriveredskaber med.Mvh Jakob
Gruppe 1
Salvete ! Velkommen til gymnasiet og til latin. Som forberedelse til timen skal I huske at medringe bogen Sprogenes verden som I har fået udleveret. Læs s. 113-115 og notér jer hvad der for tre bølger af latin der er skyllet ind over Europa.
Sprogenes verden forside.jpg
Læs indledningen til stykke I. Troja på s. 116-117. Det handler om Den trojanske Krig og hvorfor grækerne angreb byen Troja. Notér jer hvilke personer der bliver nævnt, og hvem de er.
Oversæt resten af s. 119 (eller så meget I kan nå på en halv time). Hvis du nåede det i timen, så prøv at oversætte det igen ved at kigge på de latinske ord uden brug af den oversættelse du har skrevet ned. På den måde husker man bedre ordene og dere
Lav så meget af opgaverne 4 og 5 om kongruens færdigt, som I kan nå på et kvarter på det.
image.png
kompendium 2025 ocr.pdf
Lektier: læs s. 5 i kompendiet
Lav øvelserne 1-2 på s. 120-121 (husk at skrive i hæftet, ikke i bogen). Læs også s. 123 om den trojanske hest.
Oversæt 1-8 på s. 125 i Sprogenes verden.
Læs s. 128-129 og oversæt linje 1-3 af A. Aeneas fugit på s. 131.
Læs indledningen på s. 135 om Lucretia. Nu forlader vi mytologiens verden og springer ned i den romerske historie og skal høre om dengang romerne afskaffede kongedømmet og indførte en republik.
Oversæt hele teksten på s. 137 færdig (også a-g). I timen skal vi øve os lidt på syntaktisk analyse (subjekt, verballed, objekt osv.).
Ap-prøven 2025 forberedelse.docx
Lav opgave 15 og læs s. 141.
Oversæt linje 1-7 på s. 143.
Lektien er at lave sætning 9 til 12 i øvelse 1 på s. 12 i grammatikhæftet og sætning 1 til 5 i øvelse 2 på s. 13.OBS: Vi nåede til spørgsmål 9 på arbejdsarket om Sweet Sixteen.
yntaks.jpg
Sweet Sixteen. Having watched the film-1.docx
Afsnit
Thomas Korsgaard - Elsker og elsker.docx
Læs indledningen til kapitel VI. Cicero på s. 146-147. Hvad er Cicero kendt for? Hvem var Catilina?
Vi svarede på alle spørgsmålene til Sweet Sixteen sidst. Lav oversættelsen færdig, hvis I ikke blev færdige i timen. Lektie: Læs s. 15 i grammatikhæftet og lav øvelse 1 på s. 15 og 2 på s. 16.
Læs indledningen til kapitel VII. Julis Cæsar på s. 153.
Hej igen
Tusindvis til Puttefest: 22 til afrusning
Grammatik ocr.pdf
Husk arbejdsarkene til Clint Smith og jeres grammatikhæfte.
Hej Grund2
I dag skal I se, hvordan en opgave til prøven kunne se ud.
file:///C:/Users/System%20194/Downloads/Eksamens%C3%B8velser%20-%20AP%20-%20Dansk%202-2.pdf
file:///C:/Users/System%20194/Downloads/Eksamens%C3%B8velser%20-%20AP%20-%20Dansk%202-4.pdf
Medbring teksthæfte og arbejdsark
Eksamensøvelser - AP - Dansk 2.pdf Eksamensøvelser - AP - Dansk.pdf
Vi leger eksamen - 140.docx
A Serious Talk (1) pp 89-90, l.2-1.docx A Serious Talk (2) p.90, ll.3-24.docx
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ap-latin
Materiale:
Kapitel I-VII i Sprogenes Verden. (s. 113-116, 123, 128-129,135, 141, 146-147 og 153-155)
Grammatisk fokus:
§1-15: §1 Substantivernes køn og kasus (s. 120)
§2 Verbernes personendelse og implicit subjekt (s. 121)
§3 Subjektsprædikat og (direkte) objekt (s. 121)
§4 Præpositioner med ablativ (s. 124)
§5 Substantiver: singularis og pluralis (s. 126)
§6 Præpositioner med ablativ og akkusativ (s. 127)
§7 Verbernes bøjning: personendelser (s. 132)
§8 Kasus: genitiv (s. 132)
§9 Adjektivernes bøjning i køn, tal og kasus (s. 133)
§10 Præfikser (s. 134)
§11 Indirekte objekt i dativ (s. 138)
§12 Suffikser (s. 139)
§13 Kalker (s. 145)
§14 Verbernes bøjning: infinitiv (s. 150)
§15 Verbenes bøjning: imperativ (s. 151)
Kendskab til begreberne:
• Syntaks
• Morfologi
• Semantik
• Etymologi
Følgende faglige mål i henhold til lærerplanen opnås i undervisningen:
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre
• sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet, samt i egne tekster
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
• belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Indhold
Kernestof:
Hej 1g2Jeg glæder mig til at møde jer. Medbring en mappe til papirer i AP-engelsk, og hav også skriveredskaber med.Mvh Jakob
Gruppe 1
Salvete ! Velkommen til gymnasiet og til latin. Som forberedelse til timen skal I huske at medringe bogen Sprogenes verden som I har fået udleveret. Læs s. 113-115 og notér jer hvad der for tre bølger af latin der er skyllet ind over Europa.
Sprogenes verden forside.jpg
Læs indledningen til stykke I. Troja på s. 116-117. Det handler om Den trojanske Krig og hvorfor grækerne angreb byen Troja. Notér jer hvilke personer der bliver nævnt, og hvem de er.
Oversæt resten af s. 119 (eller så meget I kan nå på en halv time). Hvis du nåede det i timen, så prøv at oversætte det igen ved at kigge på de latinske ord uden brug af den oversættelse du har skrevet ned. På den måde husker man bedre ordene og dere
Lav så meget af opgaverne 4 og 5 om kongruens færdigt, som I kan nå på et kvarter på det.
image.png
kompendium 2025 ocr.pdf
Lektier: læs s. 5 i kompendiet
Lav øvelserne 1-2 på s. 120-121 (husk at skrive i hæftet, ikke i bogen). Læs også s. 123 om den trojanske hest.
Oversæt 1-8 på s. 125 i Sprogenes verden.
Læs s. 128-129 og oversæt linje 1-3 af A. Aeneas fugit på s. 131.
Læs indledningen på s. 135 om Lucretia. Nu forlader vi mytologiens verden og springer ned i den romerske historie og skal høre om dengang romerne afskaffede kongedømmet og indførte en republik.
Oversæt hele teksten på s. 137 færdig (også a-g). I timen skal vi øve os lidt på syntaktisk analyse (subjekt, verballed, objekt osv.).
Ap-prøven 2025 forberedelse.docx
Lav opgave 15 og læs s. 141.
Oversæt linje 1-7 på s. 143.
Lektien er at lave sætning 9 til 12 i øvelse 1 på s. 12 i grammatikhæftet og sætning 1 til 5 i øvelse 2 på s. 13.OBS: Vi nåede til spørgsmål 9 på arbejdsarket om Sweet Sixteen.
yntaks.jpg
Sweet Sixteen. Having watched the film-1.docx
Afsnit
Thomas Korsgaard - Elsker og elsker.docx
Læs indledningen til kapitel VI. Cicero på s. 146-147. Hvad er Cicero kendt for? Hvem var Catilina?
Vi svarede på alle spørgsmålene til Sweet Sixteen sidst. Lav oversættelsen færdig, hvis I ikke blev færdige i timen. Lektie: Læs s. 15 i grammatikhæftet og lav øvelse 1 på s. 15 og 2 på s. 16.
Læs indledningen til kapitel VII. Julis Cæsar på s. 153.
Hej igen
Tusindvis til Puttefest: 22 til afrusning
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442457592", "T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442457592", "H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442457592" }