Holdet 1g2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Jakob Korsbæk, Jonas Christian Iuul, Luise Hedegaard Hansen
Hold 2025 ap/g2 (1g2 ap da, 1g2 ap en, 1g2 ap la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identity (engelsk i grundforløbet)
Titel 2 Ap-latin
Titel 3 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identity (engelsk i grundforløbet)


Fra: I. Mulbjerg & E. Rosenvold: The Entrance Systime (1989)s. 50-55:
Penelope Lively: “Clara’s Day” (1986) novelle

Ken Loach: Sweet Sixteen (2003) britisk spillefilm (1 time 46 min.)

Stephen Chobsky: The Perks of Being a Wallflower (1999) romanuddrag s.3-10

Fra: Raymond Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.89-96:
“A Serious Talk” novelle

Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.191-194 :
Emma Watson: “Gender equality is your issue too (2014) tale

Supplerende stof (bl.a. eksamenstekster):
Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (2004) romanuddrag s.3-10

Fra: R. Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.130-134:
“One More Thing” novelle

Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.187-189:
Susie Orbach: “Speech at Endangered Species opening conference” (2011) tale

Terry Loane: Mickybo & me (2004) irsk spillefilm (1 time 38 min)

Særlige fokuspunkter:

Sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed.
Fra læreplanen i almen sprogforståelse:
• bestemmelse af ordklasser
• syntaktisk analyse af enkle helsætninger i teksteksempler
• elementær genkendelse af typiske genretræk i teksteksempler
• sprognormer, standard og variation i teksteksempler
• anvendelse af sproglæringsstrategier og viden om orddannelse til afkodning af tekst
• sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder oversættelse og oversættelsesproblematik
Introduktion til tekstanalyse herunder terminologi til såvel prosa- som sagprosaanalyse.

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ap-latin

Materiale:
Kapitel I-VII i Sprogenes Verden. (s. 113-116, 123, 128-129,135, 141, 146-147 og 153-155)

Grammatisk fokus:
§1-15: §1 Substantivernes køn og kasus (s. 120)
§2 Verbernes personendelse og implicit subjekt (s. 121)
§3 Subjektsprædikat og (direkte) objekt (s. 121)
§4 Præpositioner med ablativ (s. 124)
§5 Substantiver: singularis og pluralis (s. 126)
§6 Præpositioner med ablativ og akkusativ (s. 127)
§7 Verbernes bøjning: personendelser (s. 132)
§8 Kasus: genitiv (s. 132)
§9 Adjektivernes bøjning i køn, tal og kasus (s. 133)
§10 Præfikser (s. 134)
§11 Indirekte objekt i dativ (s. 138)
§12 Suffikser (s. 139)
§13 Kalker (s. 145)
§14 Verbernes bøjning: infinitiv (s. 150)
§15 Verbenes bøjning: imperativ (s. 151)

Kendskab til begreberne:
• Syntaks
• Morfologi
• Semantik
• Etymologi

Følgende faglige mål i henhold til lærerplanen opnås i undervisningen:
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre
• sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet, samt i egne tekster
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
• belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer