Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Anne Juhl Lauridsen, Pia Vigsø Lassen
|
|
Hold
|
2025 nv/g3 (1g3 nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Naturvidenskabeligt grundforløb
Forløb #1 - Feltarbejde og laboratoriearbejde(Biologi & Kemi)
Øvelser
01. Sammenligning af frugt/bær fra nationalparken.
02. Myreaktivitet.
03. Alkoholgæring af æblejuice.
04. Cykelforsøg.
Forløb #2 - CSI (Fysik & Kemi)
Øvelser
01. Afkøling og dødtidsbestemmelse
02. Ballistik
03. Optik
04. Kromatografi
05. Salte og fældningsreaktioner
06. Krudtslamsanalyse
-------------------------------------------------------------------------------------
Grundforløbets fokuspunkter
A. Den naturvidenskabelige metode - styrker og begrænsninger
B. Hypotesetest
C. Laboratorie- og feltarbejde
D. Kvalitative og kvantitative metoder
E. Kontrollerede forsøg og kontrolforsøg
F. Dobbeltbestemmelse
G. Systematisering af måledata
H. Databehandling og XY-plot og lineær regression i excel
I. Beskrive, fortolke, forklare, vurdere resultater, herunder fejlkilder og
måleusikkerheder
J. Skriftlig formidling af naturvidenskabelig teori, metode og resultater
-------------------------------------------------------------------------------------
Litteratur
NV_kompendium(2025).docx
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Husk at medbringe nv-kompendiet, som I fik af Anne i går :). Medbring også papir og blyant
-
Husk kompendium og noter fra sidst. Jeg giver flødeboller, hvis alle har deres noter med. Lektien er at se noterne igennem og krydse af på skemaet sidst i kompendiet, hvor mange af begreberne I kan huske, at vi allerede har talt om. Sæt også kryds, s
-
Formuler begrundede hypoteser om følgende:
-
Lav et worddokument på jeres computer med titlen "Alkoholgæring". Fra NV-kompendiet på lectio kopieres Formål og materialer og fremgangsmåde til gæringsforsøget over i dette dokument. Efter formål indsætter I billede af jeres teori (noter fra tavlen)
-
Skovly 2025.docx
-
Hej Grund 3. Læs vedhæftede - du behøver ikke madpakke i dag. Men evt. en formiddagssnack. Tag også badetøj med - Der er mulighed for at bade i Vandet Sø.
-
Hej 1 g3
-
Færdiggør rapport til myreforsøg - se skabelon og XL-fil under dokumenter i lectio
-
Afsnit
-
Emilia (Natasja), Sofia (Sophia), Rune (Bertram), Rasmus (Sander), Malthe (Mommer), Kasper (Isabella), Stephen (Mathilde), Adiktia (Ida), Mikkel (Jonathan), Signe (Deeya) skal cykle og møder op i passende cykeltøj. "Parenteserne" måler forsøgspersone
-
Lav et word-dokument, hvortil vejledningen til cykelforsøget kopieres over fra kompendiet. Indsæt billeder af jeres noter til teori til cykelforsøg under teori
-
Nu står den på CSI igen og vi skal samle op på forsøget, hvor vi arbejdede induktivt og hvor vi målte på afkøling af vand ved forskellige temperaturer som vi lavede for et stykke tid siden.
-
02. Afkøling af vandkar.xlsx
-
Vi samler op på pølseafkølingen og går videre i vores jagt på en passende matematisk model til afkøling af liget.
-
Skud med gevær (1).xlsx
-
Vi bruger lige lidt tid på at opdatere dokumenter om de Sidste forsøg, før vi går videre med brilleforsøget
-
Husk jeres CSI-kompendium. Vi samler op på salte og fældningsreaktioner og forsøget med krudtslam.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442512455",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442512455",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442512455"
}