Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Tina Marie Trap Godau
|
|
Hold
|
2025 DA/g3 (1g3 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
At være ung
Baggrund:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: Sprogenes verden side 15-18 (de nordiske sprog), 34-35 (adjektiver), 83-85 (substantiver og semantik), 90-92, 96-97 (sociolingvistik), 98 (sproghandlinger), 99-102 (den retoriske pentagon)
Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser (typer af verber)
Ragnvild m.fl.: Dansk i tiden s.68, 71-72 (om ordklasser og billedsprog)
Birgitte Darger m.fl.: Begreb om dansk (om sproghandlinger, undertekst, facework)
Ole Schiltz Larsen: Håndbog til dansk, side 44-45, 54-60, 154-55, 161-167 (personkarakteristik, synsvinkel, fortæller, appelformer)
Fibiger m.fl.: Litteraturens veje: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=703#c3239 (Et forkomment englebarn - kort intro til Michael Strunge)
Tekster:
Thomas Tidholm: Ungdomens första dag (svensk)
Julie Andem m.fl.: SKAM, sæson 1 episode 3 (norsk)
Lotte Thorsen: ”Serr” og ”drittsekk” er kun på gennemrejse i det danske sprog, Politiken 29/3 2017
Yahya Hassan: Barndom
Klaus Rifbjerg: Eventyr
Michael Strunge: Rebel
Helle Helle: Hedebølge
Thomas Korsgaard: Elsker og elsker
Emma Holten: Samtykke
Fokuspunkter:
Under temaet “at være ung” blev der lagt vægt på sproglig analyse af forskelligartede tekster. Skriftlig opgave:
En kort skriftlig aflevering på ½ -1 side (kreativ skrivning - 2 timers fordybelsestid)
Dorthe Nors: af Minna mangler et øvelokale (omskrivning af teksten fra korte sætninger til vekslende sætningslængde – 3 timers fordybelsestid).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Som lektie hjemme vil jeg bede jer læse side 15-17 i "Sprogenes verden". I skal ikke lave opgaverne undervejs. Medbring både "Sprogenes verden" og "Ap-dansk kompendiet" til modulet.
-
Jeg vil bede jer læse om typer af verber på side 5 i ap-kompendiet som forberedelse til timen. Husk at medbringe kompendiet :-)
-
Verber og Barndom.docx
-
Som forberedelse til modulet i dag vil jeg bede jer læse side 83-85 i "Sprogenes verden". Det handler om noget, der hedder "semantik", og vi skal nok finde ud af det sammen. I skal huske at medbringe både bogen, ap dansk kompendiet - og NAVNESKILT :-
-
Barndom, eventyr, substativer, semantik.docx
-
Der er ingen lektie til i dag, men I skal huske at medbringe Ap-dansk kompendiet og jeres navneskilt. Vi skal arbejde med et digt af Michael Strunge.
-
Michael Strunge REBEL.docx
-
I skal læse hjemme i Sprogenes verden side 90-92, 96-97. Det er vigtigt, at I læser det - og tager bogen med i skole :-)
-
Jeg vil bede jer læse i Ap-dansk kompendiet side 15-16. Vi skal arbejde med den norske ungdomsserie "SKAM" i timen. Medbring kompendiet til timen.
-
Der er en lidt længere, men MEGET VIGTIG lektie til i dag, som kommer til at indgå i eksamen. Jeg vil bede jer læse i ”Sprogenes verden” side 98 og Kompendiet side 22-25. I skal tage begge dele med i skole.
-
Grund 3 sproghandlinger undertekst facework skam.docx
-
Jeg vil bede jer læse novellen "Hedebølge", som står på side 34-37 i kompendiet. I første halvdel af modulet skal vi arbejde med "Hedebølge" af Helle Helle. I sidste del af modulet påbegynder vi den skriftlige opgave, der skrives færdig i modulet i m
-
Hedebølge Grund3 2025.docx
-
Jeg vil bede jer læse novellen "Elsker og elsker" af Thomas Korsgaard. Den står i kompendiet side 38-41. Novellen er meget vigtig ift. eksamen. Husk at tage kompendiet med i skole.
-
Thomas Korsgaard elsker og elsker arbejdsspørgsmål.docx
-
Jeg vil bede jer læse om den retoriske pentagon i "Sprogenes verden" side 99-102. Husk at medbringe både "Sprogenes verden" og kompendiet. Det kan godt være, "Sprogenes verden" er lidt kedelig, men jeg lover jer, at timen bliver sjov, for vi skal dis
-
Bondebal og kommunikationsmodel.docx
-
Jeg vil bede jer læse om appelformerne side 42 i Ap-kompendiet. Sammen vil vi i timen læse Emma Holtens tekst "Samty kke" - og så er vi igennem pensum :-) Husk at tage kompendiet med i skole.
-
<Slut med Bondebal artikler.docx
-
Vi færdiggør "Samtykke" og kigger på en eksamensopgave i non-fiktion/sagprosa
-
Sproglig analyse Emma Holten Grund3 2025.docx
-
Vi øver os i en eksamensopgave i novelleanalyse - og forbereder os til eksamen
-
Eksamensforberedelse ap 2025.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442826847",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442826847",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442826847"
}