Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Jakob Korsbæk
|
|
Hold
|
2025 En/g1 (1g1 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Identity (engelsk i grundforløbet)
Fra: I. Mulbjerg & E. Rosenvold: The Entrance Systime (1989)s. 50-55:
Penelope Lively: “Clara’s Day” (1986) novelle
Ken Loach: Sweet Sixteen (2003) britisk spillefilm (1 time 46 min.)
Stephen Chobsky: The Perks of Being a Wallflower (1999) romanuddrag s.3-10
Fra: Raymond Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.89-96:
“A Serious Talk” novelle
Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.191-194 :
Emma Watson: “Gender equality is your issue too (2014) tale
Supplerende stof (bl.a. eksamenstekster):
Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (2004) romanuddrag s.3-10
Fra: R. Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.130-134:
“One More Thing” novelle
Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.187-189:
Susie Orbach: “Speech at Endangered Species opening conference” (2011) tale
Terry Loane: Mickybo & me (2004) irsk spillefilm (1 time 38 min)
Særlige fokuspunkter:
Sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed.
Fra læreplanen i almen sprogforståelse:
• bestemmelse af ordklasser
• syntaktisk analyse af enkle helsætninger i teksteksempler
• elementær genkendelse af typiske genretræk i teksteksempler
• sprognormer, standard og variation i teksteksempler
• anvendelse af sproglæringsstrategier og viden om orddannelse til afkodning af tekst
• sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder oversættelse og oversættelsesproblematik
Introduktion til tekstanalyse herunder terminologi til såvel prosa- som sagprosaanalyse.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1g1
-
Nåede man det ikke i timen sidst, skal man læse 140 færdig til i dag og skrive en note (bare et ord, så I kan huske den) i margenen til hvert afsnit.
-
image.png
-
Lektie til alle: Forsøg at lave opgave 7 om kongruens på side 4 i grammatikhæftet.
-
Vi nåede til og med spørgsmål 7 til 140. Hvis man ikke var her, kan man se på disse spørgsmål. Vi taler om dem fredag.140. Questions.docx
-
Lektie: Lav alle dele af language spørgsmål 1 og 2 på 140 arbejdsarket efter bedste evne.
-
If you weren't in class, we answered all the analysis questions for 140 friday.
-
Film. Tag slik med.
-
Lektien er, som sagt sidst, at svare på spg 1 og 2 i det vedhæftede ark (var man der, fik man det fysisk). Så man ikke filmen, kan den findes på nettet. Bare skriv "Sweet Sixteen" og "Loach", og søg i videoer.Sweet Sixteen. Questions-1.docx
-
Lav sætning 1 til 9 i øvelse 1 på s. 12 i grammatikhæftet. Husk at X-O er ligefrem ordstilling og O-X er omvendt ordstilling!Husk jeres svar til Sweet Sixteen - vi skal gennemgå dem.
-
Lektie: Lav sætning 10 til 16 i øvelse 2 på s. 13 i grammatikhæftet.I timen skal vi i gang med Clint Smiths TED talk.
-
syntaks.jpg
-
Lav opgave 1 på s. 24 i grammatikhæftet. Find så mange adjektiver (tillægsord) I kan. Overvej hvilke ord (og dermed ordklasse), de beskriver. Brug højest 20 minutter. Husk at medbringe jeres papirer til Clint Smith-teksten.
-
Læs teksten til og besvar spørgsmålene på ark 3, hvis I ikke blev færdige i timen:A Serious Talk (3) p.90,l.25 - p.93, l.11.docx
-
kompendium 2025 ocr.pdf
-
A Serious Talk (4) p.93, ll.12-26.docx A Serious Talk (5) p.93, l.27-p.94, l.22.docx
-
Vi taler om de tre arbejdsark, I lavede i går - blev man ikke færdig, er det lektie at blive færdig.
-
A Serious Talk (7) p.95,l.13-p.96,l.5.docx
-
Øveopgave Engelsk Carver.docx
-
kompendium 2025 ocr.pdf Grammatik ocr.pdf
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442848475",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442848475",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442848475"
}