Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Jakob Korsbæk
|
|
Hold
|
2025 En/g2 (1g2 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Identity (engelsk i grundforløbet)
Fra: I. Mulbjerg & E. Rosenvold: The Entrance Systime (1989)s. 50-55:
Penelope Lively: “Clara’s Day” (1986) novelle
Ken Loach: Sweet Sixteen (2003) britisk spillefilm (1 time 46 min.)
Stephen Chobsky: The Perks of Being a Wallflower (1999) romanuddrag s.3-10
Fra: Raymond Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.89-96:
“A Serious Talk” novelle
Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.191-194 :
Emma Watson: “Gender equality is your issue too (2014) tale
Supplerende stof (bl.a. eksamenstekster):
Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (2004) romanuddrag s.3-10
Fra: R. Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.130-134:
“One More Thing” novelle
Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.187-189:
Susie Orbach: “Speech at Endangered Species opening conference” (2011) tale
Terry Loane: Mickybo & me (2004) irsk spillefilm (1 time 38 min)
Særlige fokuspunkter:
Sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed.
Fra læreplanen i almen sprogforståelse:
• bestemmelse af ordklasser
• syntaktisk analyse af enkle helsætninger i teksteksempler
• elementær genkendelse af typiske genretræk i teksteksempler
• sprognormer, standard og variation i teksteksempler
• anvendelse af sproglæringsstrategier og viden om orddannelse til afkodning af tekst
• sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder oversættelse og oversættelsesproblematik
Introduktion til tekstanalyse herunder terminologi til såvel prosa- som sagprosaanalyse.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gør et forsøg på at lave kongruens opgave 1 og 2 på s. 1 og 2 i grammatikhæftet færdige til i dag. Brug ikke over 10 minutter.
-
image.png
-
Husk alle hæfter og papirer.
-
Forsøg at finde, rette og forklare de 10 fejl opgave 7 under kongruens. For at forklare rettelserne skal man bruge subjekt, verballed og bøjeskemaet (person og antal).
-
Spend 20 minutes answering the questions for 140. Ideally you get to question 12 - but answer as many as you can within 20 active minutes.
-
Lav sprogspørgsmålene til 140 færdig. Tag slik med, hvis en film kræver slik.
-
Lav opgave 3 på s. 7 i grammatikhæftet. I skal omskrive teksten fra præteritum datid til præsens (nutid). For at gøre dette skal man huske at finde subjektet til hver verballed, man ændrer.
-
Vi ser Sweet Sixteen færdig. Vi nåede til 56:31.
-
You must answer question 1 and 2 on the Sweet Sixteen worksheet at home.
-
Sweet Sixteen. Questions-1.docx
-
https://www.youtube.com/watch?v=ug8RuXjyuI0
-
Ingen lektier. Medbring både grammatik og teksthæfte.
-
Lav opgave 1, 4 og 7 på s. 24 i grammatikhæftet.
-
Færdiggør opgave 1, 2 og 3 om biord (adverbier).
-
Hvis I ikke nåede det i timen, skal I læse delene, der relaterer til arbejdsarkene og svare på spørgsmålene dertil.A Serious Talk (1) pp 89-90, l.2-1.docx
-
A Serious Talk (3) p.90,l.25 - p.93, l.11.docx A Serious Talk (4) p.93, ll.12-26.docx
-
A Serious Talk (5) p.93, l.27-p.94, l.22.docx A Serious Talk (6) p.94,l.23-p.95,l.12.docx A Serious Talk (7) p.95,l.13-p.96,l.5.docx
-
Having read all of 27. On literary minimalism.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442966005",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442966005",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71442966005"
}