Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Kira Kopp Mortensen
|
|
Hold
|
2025 id/g1 (1g1 id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Boldbasis
Formål med forløbet
Forløbet relaterer sig til dele af følgende overordnede mål for idræt, der beskriver, at eleverne skal kunne følgende:
1. Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: Boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter.
2. Opnå større kropsbevidsthed
3. Kende centrale begreber inden for idrættens discipliner
Nærmere bestemt vil dette boldbasisforløb fremme elevernes centrale færdigheder inden for boldspil. Derudover vil forløbet introducere eleverne for begreber som: Boldspilsfamilier, spilhjulet, fairplay, læringstrinsmodellen, kommunikation og samarbejde. Forløbet har desuden til formål at udvikle elevernes evne til at kombinere praktiske færdigheder med teoretiske begreber, da forløbet vil udmunde sig i, at eleverne skal udvikle deres eget boldspil. Elevernes boldspil skal udvikles på baggrund af viden om boldspilsfamilier og spilhjulet.
Læringsmål:
• Indgå i forskellige former for boldspil på et basalt niveau
• Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
• Have viden om de forskellige boldspilsfamiliers forskelle og ligheder
• Kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller en bestemt målgruppe
• Udvikle, afprøve, justere og evaluere et nyt boldspil
- Karrierelæring + dannelse i form af at skulle instruere folkeskoleelever i eget udviklede boldspil til skolernes motionsdag.
Kernestof:
Yubio idræt C+B s. 455 + 459-462 (antal normalsider: 5)
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse, herunder forskellige former for kaosspil, net/væg spil, slagspil, træfspil, spilkonstruktion på baggrund af spilhjulet.
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71443143593",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71443143593",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71443143593"
}