Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Astrid Merete Kirkegaard
|
|
Hold
|
2025 id/g2 (1g2 id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Mountainbike
Praktisk fokus
Grundlæggende indføring i basisteknik på mountainbike (gearskifte, sikkerhedsregler, grundposition og balance, sving-træning og bremseteknik)
Udendørs oplevelser og personlige udfordringer
Ved ekskursion til Skovly fokuseres på følgende:
• Hvor skal man holde øje med sporet?
• Hvordan håndterer man sten, rødder og skarpe sving?
• Teknik på stigninger
• Teknik på stejle nedkørsler
• Bump/rystelser – balance
• Betydningen af at holde fart i cyklen – balance
• Gearing og terræn
Faglige mål
• Kendskab til opbygningen og funktionen af en MTB (fx gearskifte).
• Kendskab til sikkerhedsreglerne i forbindelse med MTB-kørsel.
• Have en god grundposition med god balance og god kropsposition.
• Have en god sving- og bremse-teknik.
• Have en god teknik ved uphill- og downhill-kørsel.
• Demonstrere god kondition i forbindelse med MTB-kørsel.
Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Opnå erfaringer med kroppens bevægelsesmuligheder.
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden
Anvendt materiale
Grundpositionen på MTB | Trænerguiden | Mountainbike
3 tips til en bedre køreteknik - MTB-tips fra DGI
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Boldbasis
Praktisk fokus
• Eleverne stifter bekendtskab med basale taktiske og tekniske boldspilsmæssige elementer. – både i teori og praksis. (Gribe/kaste/slå bolde både med fødder og hænder)
• Eleverne udvikler eget mindre teamboldspil på basis af erfaringer opnået i undervisningen.
• Eleverne opnår forståelse for træningsteori knyttet til konditionstræning.
Faglige mål
Basal forståelse for træningsteori knyttet til konditionstræning.
Praksis fokuspunkter:
Spilbarhed.
Bredde/dybde.
Temposkifte.
”Angrebs-greb” – screeninger, give and go, penetrering, lagring af spil mm.
Forsvarstaktik
• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse, herunder forskellige former for kaosspil, net/væg spil, slagspil, træfspil, spilkonstruktion på baggrund af spilhjulet.
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Faglige mål
• Indgå i forskellige former for boldspil på et basalt niveau
• Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
• Have viden om de forskellige boldspilsfamiliers forskelle og ligheder
• Kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller en bestemt målgruppe
• Udvikle, afprøve, justere og evaluere et nyt boldspil
Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden
Anvendt materiale
Yubio Idræt C og B 2023 6. udgave.
10.1 Historie og 10.2 Teori om boldspil s. 450-452
10.2.2 Taktikker s. 452-55
10.2.4 Spiludvikling s. 456-58
10.3.6 Opgave i spiludvikling s. 493-94
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71443155242",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71443155242",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71443155242"
}