Holdet 1g2 id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Astrid Merete Kirkegaard
Hold 2025 id/g2 (1g2 id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mountainbike
Titel 2 Boldbasis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mountainbike

Praktisk fokus
Grundlæggende indføring i basisteknik på mountainbike (gearskifte, sikkerhedsregler, grundposition og balance, sving-træning og bremseteknik)
Udendørs oplevelser og personlige udfordringer

Ved ekskursion til Skovly fokuseres på følgende:
• Hvor skal man holde øje med sporet?
• Hvordan håndterer man sten, rødder og skarpe sving?
• Teknik på stigninger
• Teknik på stejle nedkørsler
• Bump/rystelser – balance
• Betydningen af at holde fart i cyklen – balance
• Gearing og terræn



Faglige mål
• Kendskab til opbygningen og funktionen af en MTB (fx gearskifte).
• Kendskab til sikkerhedsreglerne i forbindelse med MTB-kørsel.
• Have en god grundposition med god balance og god kropsposition.
• Have en god sving- og bremse-teknik.
• Have en god teknik ved uphill- og downhill-kørsel.
• Demonstrere god kondition i forbindelse med MTB-kørsel.


Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Opnå erfaringer med kroppens bevægelsesmuligheder.
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden

Anvendt materiale

Grundpositionen på MTB | Trænerguiden | Mountainbike

3 tips til en bedre køreteknik - MTB-tips fra DGI



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Boldbasis


Praktisk fokus
• Eleverne stifter bekendtskab med basale taktiske og tekniske boldspilsmæssige elementer. – både i teori og praksis. (Gribe/kaste/slå bolde både med fødder og hænder)
• Eleverne udvikler eget mindre teamboldspil på basis af erfaringer opnået i undervisningen.
• Eleverne opnår forståelse for træningsteori knyttet til konditionstræning.

Faglige mål
Basal forståelse for træningsteori knyttet til konditionstræning.

Praksis fokuspunkter:
Spilbarhed.
Bredde/dybde.
Temposkifte.
”Angrebs-greb” – screeninger, give and go, penetrering, lagring af spil mm.
Forsvarstaktik

• Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse, herunder forskellige former for kaosspil, net/væg spil, slagspil, træfspil, spilkonstruktion på baggrund af spilhjulet.
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik

Faglige mål
• Indgå i forskellige former for boldspil på et basalt niveau
• Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
• Have viden om de forskellige boldspilsfamiliers forskelle og ligheder
• Kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller en bestemt målgruppe
• Udvikle, afprøve, justere og evaluere et nyt boldspil

Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden

Anvendt materiale
Yubio Idræt C og B 2023 6. udgave.
10.1 Historie og 10.2 Teori om boldspil s. 450-452
10.2.2 Taktikker s. 452-55
10.2.4 Spiludvikling s. 456-58
10.3.6 Opgave i spiludvikling s. 493-94

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer