Holdet 1g4 id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mathias Brenner
Hold 2025 id/g4 (1g4 id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mountainbike
Titel 2 Boldbasis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mountainbike

Introduktion til MTB
Fokus på:
-grundposition
- svingteknik
- bremseteknik
At gå fra asfalt til mountainbikespor.
Kort snak om mountainbike's 3 dimensioner: Det mentale, det tekniske og det fysiske.


Fagligt indhold og mål for forløbet:
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter der foregår med naturen som med- og modspiller
- Beherske centrale færdigheder indenfor mountainbike cykling
- Præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet i deres nærområde

Følgende videoer er lektie:
https://vorespuls.dk/mtb/artikler/mtb-tips-grundposition-og-koereteknik
https://vorespuls.dk/mtb/artikler/mtb-tips-bliv-bedre-til-svingteknik
https://www.youtube.com/watch?v=pzGGE1G4EW0

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Boldbasis


Forløbets overordnede faglige mål:
1. Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: Boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter.
2. Opnå større kropsbevidsthed
3. Kende centrale begreber inden for idrættens discipliner
Specifikke mål:
Dette boldbasisforløb fremmer elevernes centrale færdigheder inden for boldspil. Derudover vil forløbet introducere eleverne for begreber som:
- Boldspilsfamilier
- spilhjulet
- fairplay
- kommunikation og samarbejde
Der introduceres også til helt basale begreber som afleveringstyper, forsvar/angreb, splitvision, bredde/dybde.
Forløbet har desuden til formål at udvikle elevernes evne til at kombinere praktiske færdigheder med teoretiske begreber, da forløbet vil udmunde sig i, at eleverne skal udvikle deres eget boldspil. Elevernes boldspil skal udvikles på baggrund af viden om boldspilsfamilier og spilhjulet.

Læringsmål:

A. At fremme elevernes grundlæggende idrætslige færdigheder, herunder boldbeherskelse.
B. At fremme elevernes evne til at kombinere teori og praksis i relation til boldspil.
C. Eleverne skal kunne anvende teoretisk viden om boldspilsfamilier samt spilhjulet til at udvikle, demonstrere og fremføre deres eget udviklede boldspil. Herunder præsentere tekniske og taktiske refleksioner skriftligt.
D. Hertil kommer som noget nyt i år: Karrierelæring + dannelse i form af at skulle instruere folkeskoleelever i eget udviklede boldspil til skolernes motionsdag.

Indhold:
Yubio s. ?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer