Holdet 1g1 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Lars Rud Strohmeyer Bille
Hold 2025 sa/g1 (1g1 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitet i en digital tidsalder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitet i en digital tidsalder

Forløbet introducerer eleverne til fagets 3 kerneområder: Politik, sociologi og økonomi. Vi arbejder i forløbet ud fra følgende problemstillinger:
- Undersøge hvilken betydning og funktion sociale medier har for identitetsdannelsen?
- Diskutere hvilke konsekvenser brugen af sociale medier har for særligt unge og for den demokratiske debat?
- Diskutere techindustriens ansvar i forhold til indsamling af big data

Faglige mål fra bekendtgørelsen
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - begreber: identitet, socialisering, normer, roller, sociale grupper, sociale roller, image og setting, face, frontstage, backstage, Giddens og Ziehe: Refleksivitet, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer, ontologisk usikkerhed, potensering, Maslows behovspyramide, udbud og efterspørgsel, markedsmekanisme, prisdannelse, den danske model (influencer), medialisering af den politiske kommunikation, mediernes rolle i det danske demokrati (de fire hunde, medierne som 4.statsmagt, ekkokamre, Nyhedskriterierne (AVIS+K), Habermass´ kriterier for den demokratiske dialog (Forståelse, Sandhed, Rigtighed og Oprigtighed)
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde