Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Ann Britt Wolsing
|
|
Hold
|
2025 sa/g3 (1g3 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Identitet i en digital tidsalder
Forløbet introducerer eleverne til fagets 3 kerneområder: Politik, sociologi og økonomi. Vi arbejder i forløbet ud fra følgende problemstillinger:
- Undersøge hvilken betydning og funktion sociale medier har for identitetsdannelsen?
- Diskutere hvilke konsekvenser brugen af sociale medier har for særligt unge og for den demokratiske debat?
- Diskutere techindustriens ansvar i forhold til indsamling af big data
Kernestof med udgangspunkt i ”Luk samfundet op”(bemærk, vi tager ikke alle afsnit i kapitlerne):
Sociologi: kap. 2, 2.2, 2.2, 2.3, 2.6, 2.7 + 3.3 og 3.4(3 moduler)
Politik: Kap 7 (bortset fra 7,4) (3 moduler)
Økonomi: kap. 8, 8.1, 8.2 + artikel om influencere og markedet på de sociale medier (3 moduler)
Faglige mål:
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Faglige begreber:
- identitet
- socialisering
- normer
- roller
- sociale grupper
- sociale roller
- image
- setting
- face
- frontstage
- backstage
- Giddens og Ziehe: Refleksivitet, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer, ontologisk usikkerhed, potensering,
- maslows behovspyramide
- udbud og efterspørgsel
- markedsmekanisme
- prisdannelse
- den danske model (influencer)
- medialisering
- mediernes rolle
- ekkokamre
- fake news – postfaktuelt samfund
Supplerende materiale:
Dokumentar: BBC 2021: Network
Uddrag fra DR dokumentar: Kunsten at være Josephine Skriver
Artikler:
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arbejdsark til modulet:
-
Nye ord: sociologi, socialisering, primær socialisering, sekundær socialisering, tertiær socialisering, individ, individualiseringstendenser, ...
-
2 - Normer roller og social kontrol - arb ark - 25 aug 2025.docx
-
BOG Luk samf op - kap 2 IDENTITET og FORANDRING.pdf
-
3 - Goffman frontstage backstage - arb ark - 26 aug 2025.docx
-
3 - Hvad gik galt for Pernille - ARTIKEL.pdf
-
Vi repeterer Goffmans teori med dette program:
-
4 - De tre samfundstyper - 4 sep 2025.docx
-
4 - GÆT ET DYR - en socialkarakter - 4 sep 2025.docx
-
image-20250909175643-1.jpeg
-
5 - Det senmoderne samf - Giddens - 10 sep 2025.docx
-
BOG Luk samf op - kap 3 SAMF og INDIVID.pdf
-
LUK SAMFUNDET OP!; sider: 65-71
1g samf-grundbog, der skal bruges hele 1g.
-
Sander er i gruppe 2, Sophia er i gruppe 5
-
6 - Ziehe - 18 sep 2025.docx
-
7 - Mediernes rolle - magtens tredeling - 22 sep 2025.docx
-
BOG Luk samf op - kap 7 MEDIER og DEMO.pdf
-
Trump truer tv-stationer, der går imod ham: Måske skal deres tilladelse tages fra dem
-
Eksempel - kan I finde et problem for demokratiet her:--> SE FØRST LINK OVENFOR!Tænk f.eks. over, hvad der lige er sket i USA, hvor den amerikanske præsident Donald Trump mener, at det er helt fint med, at FCC (Det statslige/føderale amerikanske medi
-
https://nyheder.tv2.dk/udland/2025-09-20-magtfuld-republikaner-kritiserer-trusler-mod-jimmy-kimmel-show
-
7 - Mediernes rolle - magtens tredeling - 24 sep 2025.docx
-
8 - Det postfaktuelle demokrati - 24 sep 2025.docx
-
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article10952718.ece
-
Filosof Vincent Hendricks om oplysning og dannelse i gym:
-
9 - Økonomi - markedsmekanismen - 8 okt 2025.docx
-
Se evt. denne video om markedsmekanismen (prisfastsættelse) med en lidt irriterende musik (slå den evt. fra):
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71449362660",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71449362660",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71449362660"
}