Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Ann Britt Wolsing
|
|
Hold
|
2025 sa/g4 (1g4 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Identitet i en digital tidsalder
Forløbet introducerer eleverne til fagets 3 kerneområder: Politik, sociologi og økonomi. Vi arbejder i forløbet ud fra følgende problemstillinger:
- Undersøge hvilken betydning og funktion sociale medier har for identitetsdannelsen?
- Diskutere hvilke konsekvenser brugen af sociale medier har for særligt unge og for den demokratiske debat?
- Diskutere techindustriens ansvar i forhold til indsamling af big data
Kernestof med udgangspunkt i ”Luk samfundet op”(bemærk, vi tager ikke alle afsnit i kapitlerne):
Sociologi: kap. 2, 2.2, 2.2, 2.3, 2.6, 2.7 + 3.3 og 3.4(3 moduler)
Politik: Kap 7 (bortset fra 7,4) (3 moduler)
Økonomi: kap. 8, 8.1, 8.2 + artikel om influencere og markedet på de sociale medier (3 moduler)
Faglige mål:
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Faglige begreber:
- identitet
- socialisering
- normer
- roller
- sociale grupper
- sociale roller
- image
- setting
- face
- frontstage
- backstage
- Giddens og Ziehe: Refleksivitet, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer, ontologisk usikkerhed, potensering,
- maslows behovspyramide
- udbud og efterspørgsel
- markedsmekanisme
- prisdannelse
- den danske model (influencer)
- medialisering
- mediernes rolle
- ekkokamre
- fake news – postfaktuelt samfund
Supplerende materiale:
Dokumentar: BBC 2021: Network
Uddrag fra DR dokumentar: Kunsten at være Josephine Skriver
Artikler:
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71449363548",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71449363548",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71449363548"
}