Holdet 1g1g2g3g4 Ty2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Theodor Willibald Harbsmeier
Hold 2025 Ty2/g1g2g3g4 (1g1g2g3g4 Ty2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Zukunftsträume

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Zukunftsträume

GRUNDFORLØB I TYSK: ZUKUNFTSTRÄUME

Eleverne vil i dette forløb blive introduceret til tyskfagets metoder gennem forskellige typer af arbejde med sproget. Hovedparten er teksterne er relateret til begrebet "Zukunftsträume".

OVERORDNEDE LÆRINGSMÅL I GRUNDFORLØBET
• opnå kompetence til at kommunikere på tysk
• skabe sproglig bevidsthed
• skabe blik for mulighederne og glæden ved at kunne tysk samt introducere til studieretning med tysk A

FAGLIGE LÆRINGSMÅL I GRUNDFORLØBET
• udtrykke sig mundtligt på tysk med anvendelse af enkelt ordforråd
• udtrykke sig sammenhængende på skriftlig tysk med et varieret ordforråd
• arbejde med forskellige genrer
• redegøre for tysksprogede tekster

SPROGLIGT INDSATSOMRÅDE
• Sætningsanalyse
• Artikler
• Verber

SKRIFTLIGE OPGAVER I GRUNDFORLØBET
1. opgave: Ein Moodboard erstellen: ”Gefällt mir”
2. opgave: Ein Grammatikvideo machen

TEKSTBANK
• Sommerzeit ist Urlaubszeit (Mette Hermann)
• Deutsch ist ein Plus: https://www.goethe.de/ins/dk/de/spr/wdl/dpl.html
• Einander kennenlernen (Hermann, Mette: Los geht’s, Gyldendal, 2018)
• Dennis Metz: Gefällt mir! (Hermann, Mette: Los geht’s, Gyldendal, 2018)
• Alles in allem: Opgaver til sætningsanalyse + artikler + verber
• Tim Bendzko: Keine Maschine (Hermann, Mette: Los geht’s, Gyldendal, 2018)
• Julia Engelmann: Sag mir, wer (Hermann, Mette: Los geht’s, Gyldendal, 2018)
• Julia Engelmann: Ich habe einen Traum (Hermann, Mette: Los geht’s, Gyldendal, 2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer